WHC # 11 9.9 2009

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Näyttää siltä että pitää hankkia lisää levytilaa palvelimelle. Tuo eka 46 min tai sitä luokkaa on kooltaan 2 Gt. Tämä on vain yhden WHC-kisan puolikas...

Siistiä materiaalia. Hyppää Pone fillarille ja tule katsomaan! :)

edit: Tässähän pitää nyt opiskella vähän video-editointia. Siitä on vyli neljä vuotta kun tein sen FE-regatta videon 2005, ja olen unohtanut miten se tehtiinkään. No, eiköhän se tuossa kun availee sitä softaa?

edit²: xvid-konversio uumoilee jo tässä kohtaa että jotain 650 Mt olisi videon koko, null-äänellä (ei siitä kuule kuin spinnuplokin ja vinssien hurinaa).
Last edited by harald on Wed Sep 09, 2009 21:58 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

harald wrote: Siistiä materiaalia. Hyppää Pone fillarille ja tule katsomaan! :)
Kerkesin jo vetää pyjaman päälle... Odotan niitä "parhaita paloja" kun herra elokuvaohjaaja on saanut leikattua/pakattua matskua.

Pone
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa voi kyllä mennä viikkoja, kun pitää opetella ja vielä kaivella musavarastoa mitä laittaa taustalle. Bluesia, heavyä vaiko kenties Laila Kinnusen Pikku-pikku bikineissä? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Siistiä materiaalia. Hyppää Pone fillarille ja tule katsomaan! :)
Poneko se siellä Charlottassa oli varautunut pahemmankin katastrofin varalta ja purjehti kypärä päässä :)

Eihän sitä koskaan tiedä, jos pahantahtoinen merimerkki hyökkää laidalla hengaavan gastin kimppuun.
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Petri wrote:
harald wrote: Siistiä materiaalia. Hyppää Pone fillarille ja tule katsomaan! :)
Poneko se siellä Charlottassa oli varautunut pahemmankin katastrofin varalta ja purjehti kypärä päässä :)
Minähän se. Harald vei mun lippiksen niin piti jotain olla päässä jossa oli jonkinlainen lippa. Eikä se menoa haitannut.
Petri wrote: Eihän sitä koskaan tiedä, jos pahantahtoinen merimerkki hyökkää laidalla hengaavan gastin kimppuun.
Lähinnä ehkä tulee puomi mieleen, eikä merimerkki, mutta voihan sellainenkin yllättää. Better safe than sorry!

--
Pone
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuulta luvattiin koko viikko 10 m/s+ lounaasta, ja miehistökin oli kasassa jo toukokuusta lähtien. Paitsi että, viime hetken peruuntuminen piti saada. Onneksi Micke oli vapaana, ja sanoi oitisi puhelimessa tulevansa. Kiitos!

Allekirjoittanut, Pone, Micke ja Sampsa keulassa.

Eilen tuli siis vaihdettua kikkataljan ploki, ja rakennettua turboskuutti v2.0. Ennen lähtöä oli pakko vielä asentaa uusi videokamera jotenkin, jonka sitten ratkaisin eristysteipillä. Hyvä että teippiä on olemassa, ilman sitä purjehduksesta ei tulisi mitään.

Lähdettiin kolmosella yhden fendarin tiputtamisen säestämänä koivusaaresta ja tällä kertaa sai oikeasti kryssiä miessaaren selälle. Yleensä siitä pääsee muutamalla vendalla.

Anneli ajoi taas koneella, sen tosin ymmärtää koska käytetty reitti ei anna kovin paljoa tuolla saarten takana. Kannattaisiko Annelin vastedes siirtyä radalle Käärmesaarten pohjoispuolitse, niin saisivat vähän tuntumaa ajamiseen ja harjoiteltua sitä kapeata aukkoa? Ihan vain ajatuksena...

Lähtöviiva ylitettiin vihaisten ja voimakkaiteen puuskien riepotellessa meitä. Hyvin monta sellaista puolibroutsia tuli tehtyä ihan vain kryssipurjeinkin, niin vihaisia ja voimakkaita olivat puuskat. Yritimme nostaa spinnun kokeillaaksemme lähtösuoraa voiko sitä ajaa. Hetken näytti aivan mahdottomalta, mutta kun saatiin spinnu toppiin ja vauhtia alle vene asettuikin pinna suorana etenemismoodiin. Tässä vaiheessa minulle vain jäi jatkopinna käteen kun sen sokka oli hävinnyt. Tämä aiheutti hiukan hämminkiä, mutta onneksi Pone löysi sisältä sokkarenkaan, ja itse pinni oli minulla kädessä joten jatkopinna saatiinkin kuntoon spinnunlaskun ja vendan jälkeen.

Lähtöalueella mittasimme lähtöviivan vain minuutin pituiseksi, joka on varmaan nopein lähtöviiva moneen vuoteen. Radaksi lautakunta oli iloksemme arvonnut nelosen, eli "lauttasaari runt". Ykkönen olisi sinänsä ollut kiva mutta ymmärrän että pimeys olisi koittanut ennen maaliintuloamme.

Tällä kertaa gastiliitto ei sitten lähdössä usuttanut minua kohti viivaa, vaan jouduimmekin sitten hiukan myöhässä ajamaan toisten takaa. Tämä ei näin jälkeenpäin ollutkaan niin huono vaihtoehto, sillä spinnun noustessa huomasimme että monikaan muu ei ollut kiinnostunut moisesta urheilemisesta. Ajoimme vielä altamme lähteneen Annelin takaa mahtavien alkubroutseista huolimatta ja alle. Tästä sitten alkoi varsinainen kisa.

Saimme spinnun vetoon, ja puomin barberit skuutit ja muut sellaiset purjehommelit järjestykseen ja alkoi varsinainen ajaminen. Tässä vaiheessa muistin harmikseni vasta videokameran käynnistämisen.

Ajoimme kaikkien alta keulille ja vihreällä kiersimme selvässä johdossa.

Seurasi kryssi etelään, jossa en mitään dramatiikkaa ollut, vene kulki 5,6-5,7 knotsia mahtavaa höjdiä ja tässä ei ainakaan hävitty kellekkänn.

Spinnuajo käärmesaarten pohjoispuolelle oli platlenssiä ja takana olevat olivat jo niin kaukana että tämäkin oli vain ajamista. Takana Express ja Lisbeth seurasivat pääjoukon ekoina.

Käärmesaarten poijun kohdalla otimme todella ajoissa alas, ja seurasimme kun takana Express veti viittä vaille kiinalaista, ei se ihan kaatunut sillä spinnun nyörejä pitänyt gasti oli hereillä ja he saivat liikkeen loppumaan. Hurjalta näytti.

Seurasi sivutuuliosuus melkin selän länsiviitalle, jonka jälkeen nostimme varovaisesti spinnun taas vetoon ja slöörasimme kohti Melkin aukkoa. Takana kisa kakkospaikasta kävi kummana Lissun ja expressin välillä.

Melkin pohjoispuolella jiippi kohti ruoholahden itäpoijua, lauttasaaren selällä optareita, nepoja ja staroja purjehtimassa. Taisi Aleksikin vilaista platussa nenän edessä jossain vaiheessa?

Slööri poijulle, 7-7,5 knotsia spinnulla ja alasotto +jiippi merkin ympäri. Styyralla yhdellä halssilla tiukkaa kryssiä takaisin melkin aukolle, jäimme vain veneenmitan päähän punaisesta. Seurasi ensin oletettu vastatuuliosuus josta tulikin loppupäässä slööri länsiviitalle. Länsiviitalta fokkaslööri EMK:n poijulle käärmesaarten p-puolelle.

Hiukan epäselvää mistä voi mennä ja mistä ei mutta vene kulki hyvin. Mitä nyt pinnamies välillä oli ihmeissään lisänarusta, kaksi kättä on vain edelleen...

Takana Lissu veti expressin ohi parilla vendalla ja oli tässä vaiheessa selvä kakkonen.

Punaiselle poijulle miesaaren selän e-päässä leikkari mailin päästä mutta hiukan piinaten. Spinnu ylös, mahtavat pikku-pikku bikinit josta Pone jo kertoi kikan miten aukeaa (vapaa falli kiertyy helpommin, tai sitten spinnun leventyminen kuormittaa liikkejä niin että kiertyy?).

Vihreällä spinnu alas ja yksinäisenä veneenä fokkaslööriä kohti maaliviivaa. Lissu selvässä johdossa ja express kolmas.

Harvinaisen tylsä track.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja hei, missä tulokset ovat?!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hmm, aika kohtuullinen 2-pass xvid. Video kutistui 2 Gt -> 314 Mt.

Ekat 14 min (vendat ennen "ylämerkkiä") sain kokoon 112 Mt, uppaan sen juuri nyt. Katsotaanko ne sitten pikkujouluissa tarkemmin ehkä, en tiedä..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Ekat 14 min (vendat ennen "ylämerkkiä") sain kokoon 112 Mt, uppaan sen juuri nyt. Katsotaanko ne sitten pikkujouluissa tarkemmin ehkä, en tiedä..
Noin koulutustoimikunnan puheenjohtajana mulla oli mielessä ehkä ihan oma koulutussessiokin, johon voisi teoriassa kutsua myös esim. First-ihmisiä. Pikkujoulutkin toki käyvät tapahtumapaikaksi.

Ensi WHC:ssa voisi muuten taas "logittaa" kaikki pienen luokan veneet.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Trackista päätelleen ei Olgalla ollut höjdiongelmaa styyralla. Ajoitte samaan paikkaa kuin me siinä lauttasaaren selällä ja meidän välinen ero on ehkä jopa kaventunut kun tulette Melkin kärkeen.

Ajoitte ehkä turhan monen vendan kautta käärmesaarten p-puolella mutta minkäs teet kun kerran siinä klungassa olet... Hienoa höjdiä ajoitte, samaa kuin me ja eroakaan emme ole teihin saaneet kovin paljoa lisää, ehkä 100 metriä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Noin koulutustoimikunnan puheenjohtajana mulla oli mielessä ehkä ihan oma koulutussessiokin, johon voisi teoriassa kutsua myös esim. First-ihmisiä. Pikkujoulutkin toki käyvät tapahtumapaikaksi.
Noista pikkujouluista tulee tänä vuonna pitkät ja kannattaa kyllä varata koko ilta. Sen verran on materiaalia ja muuta. Katsotaan tehdäänkö niissä yhdistyksen sääntöihin muutos niin, että syksyn kokous virallistetaan vaalikokoukseksi. Siitä muualla, ei jatkoa tähän kiitos.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Ajoitte ehkä turhan monen vendan kautta käärmesaarten p-puolella mutta minkäs teet kun kerran siinä klungassa olet... Hienoa höjdiä ajoitte, samaa kuin me ja eroakaan emme ole teihin saaneet kovin paljoa lisää, ehkä 100 metriä.
Joo, se oli vähän turhauttavaa, kun toisaalta paskoissa myös nousukulma oli ihan kaamea ja valuimme valtavasti edessä menevien alle. Eli pakko oli tehdä jotain ja kun rannatkin sitten tulivat vastaan (Trekbuddyä tuli vilkuiltua sekä mun että Antin toimesta ihan tarpeeksi) ja "Ollin kivi" kummitteli takaraivossa niin...en ole tyytyväinen siihen pätkään, mutta en oikein tiedä olisiko siinä ollut oikein vaihtoehtojakaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ehkä niillä purjeitten muodoilla on sitten merkitystä, en tiedä? Ajoitte miessaaren selän paluun kyllä hyvin. Ei merkittävää nopeuseroa mitä nyt pikaisesti katsoin ja mikä tärkeintä niin samaa höjdiä kuin me.

"Ollin kivi", sille haetaan merenkulkulaitokselta nimi! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Enjoy, lähtösuora vähän lähdön jälkeen, eka kryssi juuri ennen ylämerkkiä.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 4min_113MB

Sitten kun osaan editoida niin tiukempi paketti jossa enemmän manöövereitä. Katsotaan videoita sitten pikkujouluissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Noin jälkeenpäin katsottuna oikein kivaa materiaalia!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply