Page 1 of 1
varaosia FE:hen
Posted: Mon Aug 31, 2009 12:25 pm
by topi
En tiedä onko tämä kysytty jo sata kertaa aiemmin, mutta ei sattunut silmiini pikaisella vanhojen topiccien skannauksella. Mistä kannattaa kysellä varaosia FE:hen, ja kauanko joutuu odottamaan? Mulla meni itseskuuttaavan kisko keskeltä poikki (ihme homma) ja levankivaunukin näyttää aika kulahtaneelta (yksi niistä muovisista pylpyröistä meni rikki ja irtosi). Näistä kahdesta uusi levankivaunu on tietysti se kriittisempi. Käykö mikä tahansa levankivaunu tohon levankikiskoon vai pitääkö olla just FE:lle tarkoitettu osa? Noi itseskuuttaavan kiskot lienee paljon spesiifisempiä tiettyyn venetyyppiin, siitä tämän threadin topiccikin. Yritän vielä tällä viikolla päästä Tukholmaan, josta poimin gastini, joten kiirekin tässä tulee...
topi
Posted: Mon Aug 31, 2009 12:33 pm
by harald
Käytännössä saat uuden ST-kiskon nopeiten
hjertmansilta ruotsista. Taivutus kannattaa ehkä teettää?
Kokemuksia Rikki merkkisistä veneilytarvikkeista
ST-fokan levanki
Onko levankivaunu se isopurjeen levankivaunu, vaiko ST-fokan? Jos isopurje niin "harken* AND levanki*"-haku löytää esim
osaluettelon päivineen.
Jatka mielellään tuota "ST-fokan levanki" aiheessa niin ei pirstoonnu keskustelut niin paljoa.
Posted: Mon Aug 31, 2009 13:47 pm
by topi
Käsitellään nyt ensin tää isopurjeen levankiasia. Kyllä, isopurjeen levankivaunu vetelee viimeisiään. ST:n levankivaunu on ihan hyvässä kunnossa, vissiin edelliset omistajat eivät sitä kovin ole käyttäneet. Löysin tuolta Meredinin kataloogista levankivaunuja kataloogin kohdasta "levankikiskot, -vaunut ja -ratsastajat". Tuolla on kahdentyyppisiä, "XT1-kiskolle" ja "XT2-kiskolle". XT1:n purjepinta-alat tuntuu aika pieniltä, vissiin toi on XT2-kisko mikä on FE:ssä. Onko noista kiskoista mitään "formaatteja"? Tuo levankivaunu "RWO" max 21m2 purjeelle maksaisi 110 euroa, kuulostaa tyyriiltä mutta eikös nää kaikki paattitilpehöörit...
Ison levankivaunu nyt vaan on semmoinen värkki, jonka haluaisin toimivan kunnolla. ST-fokalla nyt ei niin ole väliä, kyllä sitä käsinkin voi skuutata. Noihin venetarvikekauppoihin vissiin kannattais soitella etukäteen että onko varastossa haluttua osaa?
topi
Posted: Mon Aug 31, 2009 14:06 pm
by harald
Kävitkö lukemassa aikaisemmin laittamani linkkien alta jutut?
Posted: Mon Aug 31, 2009 20:43 pm
by Sibbe
topi wrote:
Käsitellään nyt ensin tää isopurjeen levankiasia. Kyllä, isopurjeen levankivaunu vetelee viimeisiään. ST:n levankivaunu on ihan hyvässä kunnossa, vissiin edelliset omistajat eivät sitä kovin ole käyttäneet. Löysin tuolta Meredinin kataloogista levankivaunuja kataloogin kohdasta "levankikiskot, -vaunut ja -ratsastajat". Tuolla on kahdentyyppisiä, "XT1-kiskolle" ja "XT2-kiskolle". XT1:n purjepinta-alat tuntuu aika pieniltä, vissiin toi on XT2-kisko mikä on FE:ssä. Onko noista kiskoista mitään "formaatteja"? Tuo levankivaunu "RWO" max 21m2 purjeelle maksaisi 110 euroa, kuulostaa tyyriiltä mutta eikös nää kaikki paattitilpehöörit...
Ison levankivaunu nyt vaan on semmoinen värkki, jonka haluaisin toimivan kunnolla. ST-fokalla nyt ei niin ole väliä, kyllä sitä käsinkin voi skuutata. Noihin venetarvikekauppoihin vissiin kannattais soitella etukäteen että onko varastossa haluttua osaa?
topi
Meillä on Marilynissä Lewmarin "isopurjeen levanki järjestelmä" muistaakseni kokoa 1. Olen ollut siihen tyytyväinen. Voimaa riittää myös tuulessa tempomiseen.
Rapulukot on meidän versiossa keskellä (vaunussa), jolloin toisesta lukosta pitää avata ja toisesta kiristää kun siirtää vaunun paikkaa. Köysi juoksee tällöin "vaunun" läpi. Tämän etuna on että ei ole ylimääräisiä köydenpäitä jalkojen alla. Makuasiahan se on että missä päässä mitäkin kiristetään.
Lewmarin profiili on helppo asentaa läpiruuveilla vanhoihin reikiin, koska kiinnitysruuvien paikat eivät ole kiinteät (liukuvat profiilin sisällä olevassa hahlossa).
Toki automaattivaunullakin on puolensa.
- Mika
Posted: Mon Aug 31, 2009 21:33 pm
by Olli
Sibbe wrote:Toki automaattivaunullakin on puolensa.
Meillä on tuollainen automaattihärpätin:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P6070478
Se toimii kyllä teoriassa, ja käytännössäkin, jos vain tuulee, mutta kevyessä kelissä on vähän tuskainen, kun sitä pitää vähän käsin auttaa.
Jos haluaa vendassa nostaa levankia ylemmäs, pitää odottaa, että venda on valmis, jotta rapu aukeaa, tai sitten joutuu käsin avaamaan. Tämä on ikävää, kun mielelläni vetäisin levangin ylös samalla kun itse vaihdan puolta keskellä vendaa. Sitten kun olen jo laidalla, ton köydenpään hamuaminen jostain keskeltä tai leen puolelta vaatii jo akrobatiaa.
Ton seuraaja tulee kyllä olemaan simppeli perusmalli, ja rapulukot reunoille ylös, koska silloin operointi laidalla istuen toimii paremmin.
Posted: Mon Aug 31, 2009 22:41 pm
by KaleviHarkonen
Maritimista saa Pfeiffer levankivaunuja joista isompi sopii alkuperäiseen kiskoon ja toimii hyvin. Hinta vaunulle on 116 euroa, mutta jos samalla virittää köysisäätöihin pylpyrät ja rapulukot, menee rahaa kaikkineen 300 euroa. Elämä on.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Kuva_308
Pfeiffer
Posted: Fri Sep 27, 2013 20:08 pm
by Marko
KaleviHarkonen wrote:Maritimista saa Pfeiffer levankivaunuja joista isompi sopii alkuperäiseen kiskoon ja toimii hyvin. Hinta vaunulle on 116 euroa, mutta jos samalla virittää köysisäätöihin pylpyrät ja rapulukot, menee rahaa kaikkineen 300 euroa. Elämä on.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Kuva_308
Vanha levankivaununi on sanonut sopimuksen irti ja uutta levankijärjestelmää ollaan hankkimassa. Mielellään vanhan kiskon säilyttäisi ja vain siihen sopiva vaunu ja päätehelat löytyisi. Katselin Pfeifferin sivuilta kiskojen ja vaunujen tarkkoja mittoja. Sopiiko tuo isompi eli 2-koon vaunu heittämällä alkuperäiseen kiskoon, jonka yläreuna on suora, kun Pfeifferin kiskossa se on "kuopalla" ja vaunu noudattelee tarkoin tätä muotoa. Onko tietoa, sopiiko Pfeifferin päätehelat ja pysäyttäjätkin vanhaan kiskoon?