Nyt on potkuriakseli irti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Nyt on potkuriakseli irti

Post by harald »

Otettiin juuri irti potkuriakseli vuotavan läpiviennin takia. Oli aika helppo homma
loppujen lopuksi. Ei vaatinut kuin yhden vuotavan rystysen..

Putsattiin vain akseli vanhoista maaleista ym, otettiin sinkki irti ja sitten veto-
laipan neljä kuusiokoloruuvia auki. Akseli tuli nätisti vetämällä ulos.

Seuraavaksi läpiviennin letkuklemmarit auki ja vaihteen ja vetolaipan väliset
pultit auki. Kaveri veti konetta hiukan eteenpäin ja sain vetolaipan irti. Läpivienti
tuli vetämällä.

Etummainen stefa oli muljahtanut ulos pesästä, taitaa olla vuodon syy.

Nyt on sitten vaihtoehtona uudet stefat tai sitten Volvon Black Jack. Olisiko niin
että tämän mallinen mikä meillä on jossa on erittäin tukeva letkun osa tukee
konetta enemmän kuin Black Jack? Tulisiko Black Jackin kanssa ongelmia että
kone vatkaisi entistä enemmän?

Stefojen numerot löytynevät haku toiminnolla tästä forumista... Etsi "stef*"
jonolla.

Niin, ja putkisokasta ei tietoakaan, En edes huomannut että akselissa olisi ollut
edesä reikää?

Meillä oli vannasputken läpimitta 38mm ja akselihan on 25.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu vastasi, luvalla kopion tännekin:
Tervehdys.

Kerron vastaukseksi kysymykseesi miten me sen teimme:

Elettiin 90-luvun puolta väliä, jolloin huomasimme veneemme jättävä
moottorilla ajettuamme jälkeensä pienen öljyvanan. Vuoto oli todella pieni
ja se näkyi pienenä sateenkaaren kimalluksina veneen perässä tullessamme
tyynellä kelillä koneella poijuun. Öljyn vuotaminen ei ole luonnon kannalta
mitenkään suositeltavaa, joten päätimme käyttää konetta mahdollisimman vähän
ja tehdä seuraavan keväthuollon yhteydessä asialle korjaavat toimenpiteet
(kesän öljykulutus jäi alle desiin).

Keväällä otimme sen pronssisen holkin (plokin) irti vannasputken sisäpäästä
ja tutkimme stefojen kunnon. Stefoja oli 3. Kaksi pitämässä vettä pois
veneestä ja 1 pitämässä tiivistys öljyä pois pilssistä. Stefoista ainoastaan
sisin oli ehjä. Silloinen maahantuoja Hanke Palspo (miten se nyt
kirjoitettiinkään) pyysi uusista stefoista SIKA hintaa (muistaakseni a'
~100FIM). Ostimme uudet stefat Tiivistekeskusksesta noin 2-3FIM hintaan! Oli
vain huomattava, että stefan huulen kiristysjousi on normaalisti ruostuvaa
tavaraa, joten se ei ole venekäyttöön sopivaa. Ei hätää. Tiivistekeskus möi
myös rosteri jousia (sellainen matomainen pötkö, joka täytyy itse katkaista
sopivan mittaiseksi). Hintaa rosterijousilla taisi olla kokonaista 1-2
FIM/kpl. Jouset vaihtoon ja ploki takaisin veneeseen öljyt väliin ja vene
vesille. Ei ole koira perään haukkunut, eli toimii vieläkin. Muista kun
asennat stefoja paikalleen, että stefa tulee oikein päin (paineenkeston
suunta).

Opetus: Veneilytavaran, niin kuin monen muun ns. "merkki/erikoistuotteen"
hinnoittelussa on KUSETUKSEN makua. Käyttämällä viitseliäisyyttä, hieman
teknistä ja kaupallista sivistykstä sekä mielikuvitusta (kiitokset
kaverilleni xx) selvisimme urakasta noin 1/20 hintaan.

Veneily terveisin
Panu
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kävin nyt sitten Veneakselistolta hakemassa noita stefoja.

Tuotenumerot 2535 (2 kpl) sekä 2547 (1kpl). Näitä voi tilata
http://www.veneakselisto.com/, veneakselisto@co.inet.fi tai
09-8779230. Toimittavat postitsekin.

Hintaa satsille kertyi 19€.

Tuo Panun aiemmin lähettämä viesti sisälsi kehoituksen tarkistaa
painekeston suuntaa. Jos olen ymmärtänyt oikein niin painepuoli
stefasta on se puoli jossa jousi näkyy. Eli takaa katsottuna asennetaan
taaimmainen stefa niin, että jousipuoli on veteen päin ja keulimmainen
niin että jousipuoli on veteen päin. Mutta miten se keskimmäinen stefa?
Kummalla puolella on painetta, todnäk rasvatilassa joka on keulimmaisen
ja keskimmäisen välillä. Eli sillon keskimmäinen stefa
asennetaan jousipuoli eteenpäin, eli koneen suuntaan. Näin pysyisi
rasvat paremmin, vai?

No, pitää katsoa miten alkuperäiset (?) olivat asennettu.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No nyt on stefat uusittuna ja noitten stefojen asennussuunta selvisi.

Jotta tuo akselipoksi olisi tiivis (tät) stefojen on oltava Taakse Eteen
Taakse asennettuna, eli TET. Tämä muistinsäännöksi jollekin tarvitsevalle.
Ettei jäisi epäselvää niin suunnalla viitataan stefan painepuoleen, eli
se puoli jossa jousi on.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply