FEnettä ostamassa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

FEne kiikarissa

FEnettä ostamassa

Post by FEne kiikarissa »

Hei,

Venekuume iski ja FE83 tuntuisi kaikin puolin sopivalta vaihtoehdolta. Kertokaapa arvon FEneilijät, mikä seuraavista yksilöistä vaikuttaisi parhaalta ostokselta. Tietysti näitä pitää nähdä "livenä", mutta minkä ottaisit paperilla?

1. http://www.nettivene.com/343525 perusvarustus, 2006 remontoitu kone
2. http://www.nettivene.com/342373 2000-luvun purjeet, ilmeisesti tehty remonttia sisälle ja seisovaan rikiin, kone ollut makeassa vedessä
3. http://www.nettivene.com/338338 uudehkot purjeet, kunnostettu kone ja lämppäri, ruoriohjaus!
4. http://www.nettivene.com/340029 uusittu kone 2004, remontoitu seisovaa ja juoksevaa rikiä, uusi genoa
5. http://www.nettivene.com/336616 uudehko kone, 2000-luvun purjeet, maasähkö

Vai olisiko joku muu parempi? Kiitos neuvoista!
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

En ole ihan varma onko tällaisten eri myyntikappaleitten kommentointi kosher tällä foorumilla, ainakin vastaavasta syystä kommentointi Torin myynti-ilmoituksiin on poistettu. Etenkin jos kohteet saattavat olla tämän foorumin jäsenten myynnissäolevia veneitä.

Koska iän vaikutukset näkyvät feneissä vähän vaihtelevasti, moottori on ehkä jälleenmyyntiarvon kannalta tärkeä pointti, koska jos nyt vielä 80-luvun moottorit ovat käyttökelpoisia eivätkä välttämättä mikään "no-go"-ostopäätöstä tehdessä, niin tilanne voi olla toinen viiden vuoden päästä. Nyt ostetut uudet (tai pari vuotta vanhat) purjeet ovat jokatapauksessa 5v päästä vanhat, mutta kohtalaisen uusi kone on vielä 5v päästä "uudehko". Toisaalta, pitääkö purjevenettä ostaessa ajatella sijoituksen tuottoa (tai tappion minimointia)?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Kiinnostuksesi FE-83 venettä kohtaan on mielestäni hyvä asia. Vene on kokoisekseen toimiva, hyvä ja mukava purjehdittava. Mielestäni on huomioin arvoista, että monet FE:t ovat vieläkin alkuperäisesn omistajansa hallinnassa, mikä kuvastaa yleistä tyytyväisyyttä veneeseen. Kuka nyt kaverista luopuisi... :wink:.

Oletko lukenut tuolta wiki osiosta kohdan "Finn Express 83". Siinä on mielestäni tiivistetty vene niin hyvässä kuin pahassa. Etenkin tyyppiviat jopa lueteltuina.
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Finn_Express_83

Lisää asiaa on koottuna "ostajan oppaassa"
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Ostajan_Opas

Eiköhän noilla pääse jo aika pitkälle ja tervetuloa Feneilijäksi :D .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Joo, ei parane mennä kavereiden veneitä kommentoimaan, mutta kaiken kertaalleen uusineena voisi vähän mainita mitä kannattaa katsoa, ja mikä mitäkin kustantaa.

Tärkeää on, että vene on yleisilmeeltään siisti, hajuton ja kuiva. Mitä tahansa yksittäisiä osia pystyy vaihtamaan, mutta jos lähtökohta on märkä homepommi, ei ehkä kannata.

Moottori on kallein yksittäinen osa, sen vaihtoon voi budjetoida vähintään 5 k¤, ja viikko työtä, jos itse vaihtaa. Jos menee potkuria, akselia, pakoputkea ja löpötankkia myös, niin pari k¤ lisää. Toisaalta uuden kannen vaihtaa päivässä, ja maksaa ehkä 1,5 k¤. Sillä voi saada pari vuosikymmentä lisää, jos kone muuten on kunnossa. Jos kone on huono, sen täytyy näkyä hinnassa, muuten kannattaa siirtyä seuraavaan veneeseen.

Pohjaremppa on sellainen, mitä harvemmin mainitaan, mutta jos sitä ei ole tehty, se tulee eteen. Hommaan uppoaa viikkoja työtä, ja pari sataa rahaa, tai teetettynä useita tonneja. Jos peräsin on halki, se täytyy ennemmin tai myöhemmin korjata, siihenkin menee yli tonni tai paljon työtä.

2000-luvun purjeilla kruisailet vielä vuosikymmenen matkapurjehdukset, ja jos tosissaan kisailet, niin sitten laittaisit ne ennen pitkää kuitenkin uusiksi. Tietty jos rätit on alkuperäiset, niin pitää senkin näkyä hinnassa. Dacronpurjetta saa n. 70 ¤/m², ja harvemmin joutuu kerralla kaikkia uusimaan. Spinnun saa alle tonnilla, ja jos koko spinnuvarustus puuttuu, niin puomiin ja köysiin menee vielä n. 600 ¤.

Uusista patjoista kannattaa jotain maksaa, niiden teettäminen maksaa yli 2 k¤, tai sitten vajaa tonni, ja pari viikkoa töitä.

Uudet kunnolliset vinssilukot maksaa n. 400, dyneemafallit n. satasen kappale, ja skuutit vähän vähemmän. Näistäkin kertyy melkoinen potti, eli kannattaa köysistön kunto katsoa.

Mukavuusvarusteista jääkaappi kustantaa n. 500 ¤ ja paljon työtä, jos itse tekee. Enemmän jos ostaa valmiina. Hyvän lämppärin saa tonnilla, ja asentaa parissa päivässä. Spriikeittimen saa ehkä 300:lla eikä se kai hajoa ikinä. Safeflame maksaa tonnin, ja jos se on huonossa kunnossa, entisöintiin uppoaa spriikeittimen hinta, ehdottomasti koekäytettävä siis.

Alkuperäiset keulaluukut alkavat olla tiensä päässä, uuden saa 400:lla, eli voi sillekin jotain laskea jos on jo vaihdettu.

Vanhalla merielektroniikalla voi olla käyttöarvoa, mutta rahallisesti sille ei voi paljoa laskea. Koko mittarisetin saa alle tonnilla, plottereita alkaen parista sadasta ja autopilotin 400:lla.

Nämä nyt eivät olleet mitään FE-spesifisiä vinkkejä, vaan oikeastaan yleispäteviä. Jos löydät sellaisen yksilön, jossa nuo kaikki on hoidossa, niin siitä kannattaa vähän maksaa. Totuus on kuitenkin se, että noista investoinneista harvemmin saa omiaan pois muuta kuin purjehduksen ilona ja mukavuutena. Mitä täydellisemmin venettä on varusteltu, sitä enemmän ostaja hyötyy, vaikka ostohinta olisikin kova. Toisaalta jos puutteita on, ei sekään haittaa, kun harvemmin tarvitsee kaikkea kerralla uusia. Pienemmällä ostohinnalla pääsee kuitenkin kiinni omaan purjeveneeseen, jota voi sitten laittaa oman kukkaron ja mieltymysten mukaan kuntoon...
Olli Niemi
Guest

Post by Guest »

Pari yleispätevää.

Hyvä yksilö kalliilla ostettuna tulee yleensä loppupeleissä halvemmaksi kuin huonokuntoisempi halvemmalla ostohinnalla. Hyväkuntoiset myös menevät nopeasti kaupaksi, jos ovat edes jotenkin järjelliseen tasoon hinnoiteltuja. Etuna siis myös jälleenmyynnin helppous. Huonot taas roikkuvat listoilla yleensä pitkään, vaikka hinta olisi halpakin. Eli hyvän yksilön kanssa kannattaa päättää nopeasti ja vähänkin epäilyttävän kanssa miettiä rauhassa toiseenkin kertaan.

Keskeinen juttu on miettiä, mitä itse a) osaa ja b) haluaa tehdä. Jos on esim. moottoreiden ja kaikenmaailman jakoavainten kanssa leikkinyt pienen ikänsä, ei vanhan koneen pitäisi olla mikään ongelma. Jos taas (kuten minä) ei tajua koneista mitään, en ostaisi 20 vuotta vanhaa konetta, vaikka olisi miten hyvin huollettu ja hoidettu. Vastaavasti esim. sähköt, puuosat, heloitus yms. Elikkä anna suuri paino sellaisten osien "tuoreudelle", joita et osaa tai halua itse räplätä kuntoon.

V.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Anonymous wrote:Keskeinen juttu on miettiä, mitä itse a) osaa ja b) haluaa tehdä. Jos on esim. moottoreiden ja kaikenmaailman jakoavainten kanssa leikkinyt pienen ikänsä, ei vanhan koneen pitäisi olla mikään ongelma. Jos taas (kuten minä) ei tajua koneista mitään, en ostaisi 20 vuotta vanhaa konetta, vaikka olisi miten hyvin huollettu ja hoidettu. Vastaavasti esim. sähköt, puuosat, heloitus yms. Elikkä anna suuri paino sellaisten osien "tuoreudelle", joita et osaa tai halua itse räplätä kuntoon.

V.
Mielestäni 20 v vanha kone on ok, jos ostaja myyjä yhdessä toteavat että sen rahallinen arvo on lähellä nollaa. Ostaja voi sitten varautua siihen että koneen vaihto on edessä. Moottoreita myyvät liikkeet kyllä tekevät vaihtotyönkin mielellään. Nuorempi, luokkaa 10 vuoden ikäinen moottori voi olla vaikeampi neuvoteltava, se kun myyjän mielestä on melkein uusi, ostajan mielestä vaihtoiässä. Sama juttu purjeiden ja ylipäänsä kaiken varustelun kanssa.

Joka tapauksessa FEneillä ikää jo 1/4-vuosisata ja ylikin. Mikä hyvänkin yksilön tapauksessa tarkoittaa sitä, että jatkuvasti saa olla uusimassa jotain. Jos ei osaa korjata niin paras opetella :)

Jos tältä haluaa välttyä niin uuden Bavarian saa kun pistää pottiin 50 keur lisää :wink:
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Kalevin kirjoittamaa:

Jos tältä haluaa välttyä niin uuden Bavarian saa kun pistää pottiin 50 keur lisää.

Kyllä tässä on viimevuosina saariston laitureilla kuullut kuinka nuo uudet veneet hajoilevat sen minkä vanhemmatkin, ei se uusi vene takaa sen kestävyyttä. Vanhempi yksilö voi olla kestävämpi, kun kaikki on koeponnistettu moneen kertaan.

Itse olen vaihtanut isommasta veneestä Optima 101:tä (Dehler 34) FE83:een ja ollut todella tyytyväinen. Kaikki kestää aikansa ja kaikilla on tyyppi vikansa, myös kalliilla veneillä.

Moottorista kuulin kaksi surullista tarinaa kun FE oli saanut tänä kesänä uuden moottrin, molemmilla on ollut huomattavia ongelmia uuden koneen kanssa. Ei uusi moottri aina ole takuu sen toiminnalle.

Käymällä katsomassa mahdollismman montaa vaihtoehtoa löydät takuulla sopivan, tuo Ollin mainitsema home asia on mielestäni tärkeä. Kaiken muun saa vaihdettua ja korjattua mutta pahasti homeelle haisevasta veneestä on home hankalasti pois ajettavissa. Mielestäni yleisilme kertoo kaiken, hyvin pidetty ei tarkoita vain paljon uusia osia vaan että kaikki toimii ja on siistiä.

Mikäli haluat voin esitellä Pikku Myytä Sarvastossa, niin saat jonkinlaisen vertailu kohdan. En kyllä ole veneestä luopumassa.

Terveisin

Jussi
Navigare necesse est, vivere non est necesse
FEne kiikarissa

FEnettä ostamassa

Post by FEne kiikarissa »

Hei,

Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä. Ollin lista on erinomainen apu käytettyjen yksilöiden arviointiin. Tosin eri korjauskohteiden lukumäärä ja korjausten kalleus hieman lisäsivät huolta valinnan epäonnistumisesta. Nyt pitäisi siis löytää yksilö jossa ainakin runko on kunnossa, mutta enhän minä mitään osmoosia, ruttoa tms. rungon vikaa tunnista. :(

Moottorin kuntoa pitää myös priorisoida. Miten muuten perämoottori toimii FE83:n kanssa? Ainakin vaihto olisi helpompaa...

Tämä avulias porukka varmasti omalta osaltaan nostaa FE:n arvoa harrastusveneenä!

Kiitokset esittelytarjouksesta Jussi!
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Re: FEnettä ostamassa

Post by Olli »

FEne kiikarissa wrote:Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä. Ollin lista on erinomainen apu käytettyjen yksilöiden arviointiin. Tosin eri korjauskohteiden lukumäärä ja korjausten kalleus hieman lisäsivät huolta valinnan epäonnistumisesta. Nyt pitäisi siis löytää yksilö jossa ainakin runko on kunnossa, mutta enhän minä mitään osmoosia, ruttoa tms. rungon vikaa tunnista. :(

Moottorin kuntoa pitää myös priorisoida. Miten muuten perämoottori toimii FE83:n kanssa? Ainakin vaihto olisi helpompaa...
Sori, ei ollut tarkoitus antaa turhan pessimististä kuvaa. Korjauskohteita on kaikissa vanhoissa veneissä paljon, ja tuntuu että uusissakin on. Mutta ei se nyt lopun viimeksi niin pahalta tunnu aina vuosittain investoida jotain pientä. Vene on luultavasti kuitenkin ollut edellisellä omistajalla käytössä, ja toiminut, niin kyllä sillä varmasti purjehtii, ja siinä sitten käytössä huomaat mitä siitä kannattaa ensin lähteä parantelemaan. Kaikki tuskin laukeaa kerralla, eli investoinnit jakautuvat pitkälle ajalle. Itse hankin aikanaan sellaisen yksilön, joka oli siisti, mutta siinä oli paljon isoja puutteita, esim. 2-tahtimoottori. Pakko oli kuitenkin lähteä liikkeelle hintahaitarin alapäästä, kun vene piti saada alle, eikä ollut enempää irrottaa kerralla. Eikä vieläkään kaduta, vaikka kokonaishinta on noussut korkeammaksi kuin täydellisesti varustellun yksilön ostohinta olisi aikanaan ollut. Käytin kuitenkin purjehdukseen sen ajan, minkä olisin muuten haaveillut ja odottanut että on varaa johonkin täydelliseen.

Noilla osmoosijutuilla pelotellaan ehkä enemmän kuin tarttisi. Mulle on ainakin muodostunut sellainen kuva, että ei se kovin monessa FE:ssä ole ongelma. Tietysti voihan se iskeä melkein mihin tahansa veneeseen, jos hoitoa on laiminlyöty. Kannattaa vähän tutkia pohjaa, vaikka siitä myrkkykerrosten läpi nyt ei varsinaisesti rungon kuntoa näekään, niin yleensä kuitenkin jos on paljon lohjenneita myrkkymaalikerroksia, niin se kertoo, että tavaraa on vain sudittu vuosittain lisää, eikä primereita ole tarkistettu/vaihdettu milloinkaan viimeksi. Silloin riskiä on enemmän, mutta paljon riippuu siitä kuinka hyvin pohjatyöt on silloin joskus muinoin tehty.

Jos pohja puolestaan on otettu puhtaaksi ja siihen on sudittu ohjeiden mukainen määrä epoksiprimeria kosteussuluksi edes viimeisen vuosikymmenen aikana, uskoisin että ruttoriski on hyvin pieni. Aina voi tietysti ottaa ammattiauttajan mukaan, tosin varsinkin kesken kauden ostettaessa kosteusmittauksia tms ei voi luotettavasti tehdä, enkä nyt muutenkaan niille kovin paljon antaisi painoarvoa.

Kannattaa vähän muutenkin kysellä myyjältä mitä veneelle on vuosien varrella tehty. "Ei oo tarvinnu juuri mitään tehdä" tarkoittaa että luultavasti sun tarvii tehdä aika paljon... Eikä siinäkään mitään, jos se vaan näkyy hinnassa.

Perämoottorista en tiedä muuta kuin että eräs myynnissä oleva perämoottorilla varustettu vene on luultavasti 15hv konetehollaan nopein FE. Ei pärjännyt meidän 13,5 hv sisäkoneella 8)
Olli Niemi
mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Re: FEnettä ostamassa

Post by mko »

FEne kiikarissa wrote:Hei,

Moottorin kuntoa pitää myös priorisoida. Miten muuten perämoottori toimii FE83:n kanssa? Ainakin vaihto olisi helpompaa...
Moi,

Tuota noin, perämoottorilla varustettuja FE-83:a ei liene liiemmälti liikkeellä. Itselläni on veneessä kaukohallintalaitteella oleva perämoottori ja kokemusta apparaatista on kertynyt jo aika monelta kesältä.

Olen tosiaan myymässä venettäni, joten hygieniasyistä en tällä foorumilla arvioi kokoonpanoa sen enempää. Jos asia kiinnostaa, niin ota yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät ilmoituksesta (http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2056).

t:Mikko

P.S: Sen verran voin sanoa, että ainoa tapa, jolla saan Kumiankan kulkemaan nopeammin kuin Lisbeth, on juuri moottoriajo. Eppuja mukaillen: "se on voima, joka puhuu" 8)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä sinä voit kommentoida perämoottorikäyttöä, ja omaa venettäsikin. Tarkoitus tuolla torin kommentointikiellolla on ettei niissä synny sellaista "mun on halvempi", "toi on huono", tai "hintapyyntö aivan liian korkea".

Jos omistajana haluat kommentoida oman veneesi toimivuutta niin siitä vain!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Post by mko »

Oolsprait,

Noin yleisesti ottaen perämoottorin osalta summaisin seuraavasti:
- perämoottori ei ole mikään kaunistus veneen perässä
- nostaminen ja laskeminen voi olla raskasta pienikokoiselle henkilölle
- kovassa vasta-aallokossa potkuri saattaa haukata ilmaa
- perämoottori vaatii talvisäilytystilan, jollei halua jättää sitä talveksi tyrkylle
- bensiinin kanssa puljaamisessa on aina pieni riskinsä
- perämoottori on helpompi varastaa, joten moottori vaatii oman lukkoketjunsa
+ hankintakustannus on pienempi verrattuna sisäkoneeseen
+ huoltaminen / huollattaminen on helpompaa, koska vekottimen saa helposti mukaan
+ kaukohallintalaitteella käyttömukavuus on ihan OK
+ perämoottorin avulla venettä voi hallita hyvinkin ahtaissa satamissa
+ potkuri ei ole vastuksena, jos perämoottorin viitsii nostaa ylös vedestä
+ moottorin vaihto onnistuu helposti
+ tankkaus ei ole sidottu satamien jakelupisteisiin
+ sisämoottorille varattu tila vapautuu ylimääräiseksi tavaratilaksi

+/- Massan vaikutuksesta en osaa sanoa, koska perämoottori on sisämoottoria kevyempi, mutta toisaalta massa sijoittuu veneen vesilinjan taakse.

Siinäpä muutama asia, joka tuli äkkiseltään mieleen.

t:Mikko
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Mitenköhän on melun kanssa? Perämoottoreita on moitittu äänekkäiksi, mutta ehkä moottoreissa on eroja? Meillä Yanmar on käytännössä äänieristämätön, pitemmän päälle melu sisällä on häiritsevä. Tosin se ei sitä haittaa joka on pinnassa :)
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Koneen ja kannen ikäodotukset

Post by FE-Sillanpää »

KaleviHarkonen wrote: Mielestäni 20 v vanha kone on ok, jos ostaja myyjä yhdessä toteavat että sen rahallinen arvo on lähellä nollaa. Ostaja voi sitten varautua siihen että koneen vaihto on edessä.
Pitäisin kyllä pikkudieselin elinikää 40 vuotena, josta kansi kestää puolet. Siis kannen ikä täytyy selvittää erikseen, koska se vaihdetaan tuplasti useammin kuin kone. Ostimme FE/1GM10 yhdistelmän, jossa Yammun ikä oli hankittaessa 20 v, mutta kansi oli juuri vaihdettu. Koneessa ei totisesti ole ollut iän merkkejä vaan se on ollut meillä 4 kesää varmatoiminen. Uskon siis että varsinkin 10 v vanhaa konetta myös ostaja voi pitää "melko uutena". Vaihto tulee vastaan toivottavasti vasta siis n. vuonna 2039. Jos on kokemuksia miten se kone oikein rikotaan nopeammin, kertokaa.
Guest

Post by Guest »

mko wrote: + perämoottorin avulla venettä voi hallita hyvinkin ahtaissa satamissa
+ tankkaus ei ole sidottu satamien jakelupisteisiin
Näistä olen eri mieltä, tosin aiemmassa veneessäni oli vain 4 hv perämoottori ilman kaukahallintalaitetta ja nykyisessä purjevenevetolaite, joka on ehkä hiukan erilainen kuin akselivetoinen vinolla akselilla.

Perämoottorissa on paljon pienempi potkuri ja pakokaasut haittaavat potkurin toimintaa peruutettaessa, jolloin peruutusteho on paljon huonompi kuin yhtä tehokkaassa sisäkoneessa. Mahdollisesti tämän voi kompensoida isommalla perämoottorilla ja tietysti sisämoottorin voi "pilata" huonolla taittolapaisella ja/tai alimittaisella potkurilla.

Vaikka tuo edellinen vene oli vain 22-jalkaa ja reilun tonnin painoinen 4 hv purjeveneperämoottori ei pystynyt peruuttamaan lainkaan 15 m/s tuulessa Hangon Itäsatamassa. Sisämoottorilla ei pienintäkään ongelmaa. Kääntyy myös paremmin sisämoottorilla, sillä potkua riittää nopeaan kiihtyvyyteen.

Tuollaisen 7-10 hv dieselin kulutus on olematon (1 l/h, puolet perämoottorista) ja ainakin itse tankkaan lähes aina 10 litran varatankin avulla 25 l tankin eli en ole sidottu jakelupisteisiin.

Matkapurjehduksessa yksi tärkein etu sisäkoneesta on laturi. Huonoimmillaankin 35 A laturi on aivan jotain muuta kuin perämoottorin "valopuolat", jotka lataavat tyypillisesti matka-ajossa vain ~2 A. Joskus käynnistän sisäkoneen purjehduksenkin aikana vain akkuja lataakseeni. Perämoottorilla tuo olisi aika vieras ajatus.

Joakim
Post Reply