Ranking #5: EspooGP (LM) lähestyy!

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tjooh, toinen päivä meni sikäli hyvin että purjehdus tuntui hyvältä ja pienistä välinerikoista huolimatta homma toimi. Huonosti taas siinä mielessä, että paukut eivät riittäneet Merellin haastamiseen ja PM meni sitten ohi kokonaistuloksissa eilisen kakkossijansa turvin, no 3-2 lähtövoitot meille, mutta päänahan ottaminen siirtyy sitten johonkin toiseen kilpailuun (ja olihan PM:n tuloksissa ihan huonoa tuuriakin). Niille, jotka ihmettelevät tätä, Hakola tsekkasi asian ja tasapisteissä kilpailijoitten paras tulos ratkaisee pelin.

Ekassa startissa tuli otettua sellainen lähtö, mitä oikeastaan oli hakenutkin, ehkä 3s myöhässä mutta koko fleetin ylimpänä veneenä suoraa veneen vierestä hyvällä vauhdilla. Samalla tarkoituksenmukaisesti estelin Helmeä ja Merelliä pääsemästä ennen lähtöä siihen samaan koloon.
Lähdöstä ei muuten sitten jäänytkään muuta käteen, kun vaikka lenssillä otimme PM:n ensin kiinni, tokalla kryssillä se kuitenkin pääsi taas ohi ja Merellikin pääsi jossain vaiheessa ohi. Koska kuitenkin pääosa fleetistä ajaa lenssit varsin hyvin, ei tokalla lenssillä oikein enää ollut mahdollisuuksia sijojen paranteluun ja maalissa sitten viidentenä.

Toiseen lähtöön lähdin tarkoituksena pakottaa Merelli varastamaan ja se sikäli onnistuikin, mutta valitettavasti kaikki muutkin (myös me aika varmasti) varastivat ja yleisen takaisinkutsun jälkeisessä startissa sitten en enää pystynyt nostamaan Merelliä yli linjan, joten tyydyin ottamaan lähdön heidän päältään. Toki siinä vaiheessa peli oli jo mitalien osalta menetetty, koska vain varastus ja/tai katastrofaalinen sijoitus olisi auttanut meitä. Miltei heti lähdön jälkeen isopurjeen skuuttiplokia levangissa kiinnipitävä sakkeli hajosi ja kryssimme sitten tovin Petrin toimiessa ison skuuttina ja saimmekin homman korjattua dyneemanarulla juuri sopivasti paaran leikkarilla. Lenssillä sitten taas tiukkaa skabaa Merellin kanssa, mutta lähtökohtaisesti pysyimme siinä parin veneenmitan päässä (etenemisen kannalta) toisistamme maalikryssille asti, jossa sitten Merellin yrittäessä peitellä meitä ensimmäisen vendan jälkeen ja heitimme heti perään toisen, mutta Merelli oli kai täysin luottavainen etumatkaansa eikä alkanut peitellä uudestaan.
Maalissa kuitenkin eroa lopulta pari veneenmittaa, eli ilman ison hajoamista tilanne olisi voinut olla erilainen ja sitä myöten myös lopputulokset. Eli lopputuloksena 5/8 sija mihin ei voi tyytyväinen, koska sen verran hyvin kuitenkin homma toimi teknisesti, mutta rahkeet eivät vain riitä kovempaan vauhtiin.

Pientä satikutia on pakko antaa järjestelijöille, koska levittäjämerkit olivat molemmassa lähdössä täysin pielessä, ilmeisesti käytössä oli vain yksi ribi ja siksi asialle ei tehty mitään, vaikka selvästi se ribi kyllä oli ihan liikkuvaa sorttia :)

Jotain kuvia löytyy EMK:n sivuilta, mutta lähinnä vain isoista ja kauniista veneistä
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+2009/1+pv/
Guest

Post by Guest »

Trip Teasen osalta kisailut meni oikein mukavasti, vaikka kokonaistilanteessa sitten viimeiseksi jäätiinkin. Kovasti kuitenkin lämmittää mieltä eilinen nelossija 3.lähdöstä, joka onnistui todella hyvin. Joka lähdössä pysyttiin kisassa mukana ja päästiin enemmän tai vähemmän haastamaan muita. Eli paljon käytetyillä dacronpurjeilla, enemmän kestävyyden kuin painon mukaan optimoidulla varustuksella ja remppaamattomalla kölillä varustetullakin veneellä ja toisensa lähinnä kisapäivän aamuna nähneellä miehistölläkin pystyy kisaamaan ilman että muu fleetti pyyhkii pöytiä. Rohkeasti siis retkeilijätkin mukaan kisoihin, tekemällä oppii ja yritteliäisyydellä pärjää. Hauskaa oli ja koko porukka oli hyvällä hengellä ja yrittämisellä mukana :)

Eilisen eka lähtö meni vähän hakiessa vaikka tultiin tutustumaan kisa-alueeseen ja lämmittelemään jo pari tuntia ennen starttia. Ekalla lenssillä käytiin toteamassa ettei Rysäkarin lähellä vedä kunnolla, toisella sitten löydettiin parempaa tuulta radan keskeltä. Mikään ei mennyt pahasti pieleen mutta vähän joka kohdassa jäätiin vähän, tuloksena viimeinen sija.

Tokassa lähdössä homma rupesi kulkemaan paremmin. Startista tosin myöhästyttiin about minuutilla kun lähdettiin hakemaan liian kaukaa tuulen laskiessa. Tuulen vähenemisestä huolimatta isoa aaltoa riitti, joten vauhti oli vaatimatonta, mutta niin se oli muillakin. Suhteessa kulki ihan hyvin, lensseillä lasketeltiin aika suoraan paaralla koko rata, joka näytti tuottavan hyvää tulosta muiden leikatessa enemmän, saatii muuta fleettiä kiinni jonkin verran. Maaliin seitsemäntenä, suunta siis positiivinen.

Kolmannessa lähdössä homma toimi niin hyvin kuin se nyt voi. Startissa päästiin ekan kerran jotenkuten kasan mukaan kun liika varoivaisuus alkoi karista. Molemmat lenssit ajeltiin rata-alueen keskellä, jossa tuuli mukavasti ja vene kulki, selkeästi paremmin kuin Anneli jolla ei (ilmeisesti spinnuvaurion takia) kulkenut lenssillä ollenkaan, ja myös Helmiä ja Olgaa saatiin kiinni, ehkä vähän muitakin. Kryssit ajettiin aika lailla oikeassa reunassa puhtaissa tuulissa. Viimeisellä alamerkillä oltiin selkeästi kutosia ja kuviteltiin että sillä mennään, edessä oli kasa veneitä lähellä, mutta näyttivät olevan vähän liian kaukana. Jos lenssimatkaa olisi ollut enemmän oltaisiin saatu varmaan kiinni, vauhti vaikutti olevan hiukan parempi. Vikalla kryssillä sitten kuitenkin päästiin Olgan ohi kun tekivät ylimääräisiä vendoja ja tulivat paaralla vastaan ja jäivät meidän peittoon. Maaliin saapuessa huomattiin vielä merkillä lähellä olleen Pikku Myyn ilmestyvän mukavasti meidän jäljessämme sinne, olivat kai eksyneet spinnumeren sekaan ja menettäneet vähän vauhtia siellä. Neljäs sija, loistosuoritus.

Tänään tuuli todella mukavasti ja tasaisesti ekassa lähdössä. Startti meni ihan ok, kryssillä pysyttiin fleetin mukana ja lenssillä alettiin päästä jo lähituntumaan muihin nähden, Helmin jäädessä jo taakse. Yritettiin taas ajella puhtaissa tuulissa ja päästiin samoja vauhteja kuin muutkin. Tokalla lenssillä oltiin jo pääsemässä edelläolevien iholle, parempien sijojen kiiluessa silmissä, mutta sitten jiipissä, joka jätettiin lähes merkille, spinnu kietoutui etustaagiin eikä saatu sitä ajoissa alas. Käännettiin väkisin kryssille Annelin perälautaa katsellen, vaikka spinnu huiteli jossain veneen takana, ja kalastettiin se sitten takaisin laatikkoon kryssillä. Hässäkän jälkeen ei saatu enää Annelia kiinni, mutta Helmi ei sentään päässyt kuittaamaan. Seitsemäs sija.

Toka lähtö saatiin kerrankin osumaan nappiin, päästiin hyvin kasan keskeltä ja vauhdilla. Kryssillä kulki hyvin, Charlotan pikkuhiljaa etääntyvää perää seuraten. Näytti että vauhdit olivat samat Haraldin ajaessa viitisen astetta ylemmäs. Eroa lienee niin trimmissä kuin veneessäkin. Ylämerkille päästiin kai kuudentena, hyvissä asemissa jonossa. Vaan spinnun pakkaus viime lähdön lopun hässäkän jälkeen meni jostain pieleen ja ei saatu nostettua merkiltä eikä heti sen jälkeenkään, jolloin muut ehtivät karata jonkin matkaa. Kun spinnu saatiin ylös, kulki hyvin. Toisella kryssillä saapuvan pilvirintaman tuomisina tuuli alkoi koveta ja muuttui puuskaisemmaksi, välillä ajettiin hekki tiukalla skuutti kädessä ja välillä otettiin kaikki tehot irti. Tokalla lenssillä pyörittiin Pikku Myyn kanssa, pääsivät hetken peittämään meitä mutteivät vielä siinä ohi. Maalikryssillä puuskat alkoivat olla senverran kovia että oltiin hetkittäin jo hiukan ihmeissämme G1:n kanssa, ja lopulta broachattiin senverran reippaasti että tuli ylimääräset vendat, joissa menetettiin mahdollisuudet kuudenteen sijaan. Viimeisellä kryssillä G3 olisi varmaan jo vienyt paremmin kun olisi voinut ottaa kaikki tehot irti, mutta eipä noita kesken kisan oikein pysty vaihtelemaan, ja aikaisemmin se olisi ollut liian pieni. Maaliin seitsemäntenä.

Yleisesti ottaen meni hyvin ja pärjäiltiin kohtalaisesti, porukalle täydet pisteet yrittämisestä ja hyvästä hengestä. Opittiin paljon, tästä on hyvä jatkaa ylöspäin. Ja tosiaan täydet pisteet ratajärjestelyistä, lyhentämiset ja suunnan kääntämiset toimi hyvin, mukava kisata.

Ville
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Helmin kisaraportti

Ekana päivänä mukana tiististen vakiomiehistö minä, Fredrik, Jussi sekä Johannes, joka pääsi sitten keulaan. Ensi lähdössä oltiin mainingin aiheuttaman sorron kanssa ihmeissään ja arvioitiin leikkarit ihan väärin (tai siis minä pinnassa arvioin). Lenssillä sitten pärjättiin hyvin, tuulta oli vielä sopivasti niin mentiin suoraan alamerkille, mitä sitä suotta likaisella pohjalla matkaa pidentämään. Muut leikkasivat ja tuntuisi siltä että hävisivät siinä. No GPS loki totuuden aikanaan kertonee.

Toisessa lähdössä edelleen kaikki meni putkeen. Spinnutellessa oltiin ihmeissään kun Harald oli vielä niin lähellä että nähtiin silmänvalkuaiset.

Kolmannessa kisassa sitten minä sorruin yliyrittämiseen. Kaikki manööverit olivat sujuneet meiltä viileän maltillisesti sveitsiläisen kellon tarkkuudella, alamerkillä sitten päätin tyhmästi kääntää styyralle ennenkuin porukka olis siihen valmis. Takana tuleva fleetti vielä kaiken kukkuraksi sotki tuulet meiltä ja tämä hätiköinti maksoi meille sijan tai pari.

Kaikenkaikkiaan hyvä päivä ja viimeistä kisaa lukuunottamatta purjehdittiin omalla tasollamme.

Toisena päivänä sitten Titi korvasi Jussin. Pinnaan laitettiin Fredrik eikä Johannes vastustanut kun hänet edelleen passitettiin keulaan.

Haukilahdesta puksuteltiin lähtöalueelle muskeliveneiden (Lisbeth) peräaalloissa keikkuen.

Ajettiin koneella melkein perille asti, purjeet ylös ja kisaan. Se oli virhe.

Lähdöstä melkein myöhästyttiin koska oltiin ajauduttu liian kauaksi tuomariveneestä. Lähdön jälkeen eka venda meni reisille, koska kukaan ei ollut pujottanut styyran puolen genoaskuuttia plokin kautta. Samalla tuuli tempaisi skuutin käsittämättömään umpisolmuun kun veto vinssille tuli väärästä suunnasta. Spinnua ei saatu ajoissa ylös kun falli oli jumissa. Paaran spinnuskuutti oli luikerrellut irti plokeista ja uiskenteli meidän vanavedessä. Kun se saatiin (spinnun jo ollessa vedossa) pujotettua paikallen, sen tuli laitettua jarruplokiin väärin päin. Lenssin jälkeen ei saatu spinnua ajoissa alas. Syyksi paljastui se että fallit genoan kanssa oli ristissä.

Tuloksena viimeinen sija, ihan ansaitusti.

Seuraavaan lähtöön sitten viritettiin kaikki viimeisen päälle ja manööverit sujuivatkin taas hienosti. Nyt vaan ei ollut kryssivauhtia. Vene oli tolkuttomasti kallellaan ja paine pinnassa kova. Alamerkillä PM oli meidän takana, ylämerkillä 50 metriä edellä. Jos Panu saa Annelissa 500 kiloa lihaa laidalle, meillä on ehkä puolet siitä, mutta se ei kerro kaikkea.

Kauden tiistikset on käyty leppeissä Espoonlahden henkosissa joten meiltä puuttui perstuntuma siihen miten veneen pitää kulkea kovalla tuulella. Ensimmäisessä lähdössä me ei tätä hoksattu, koska kaikki huomio meni epäonnistuneisiin manöövereihin. Näin ollen havaitsimme vasta toisen lähdön jälkeen että muut menee ihan oikeasti kovempaa. Sitten mekin siirrettiin genoan skuuttipisteitä reilusti taaksepäin ja vetäistiin hekki sikakierälle, ja johan rupesi balanssi löytymään. Mutta kisan kannalta se oli liian myöhään.

No mitä tästä opin? Sikäli en mitään, että kaikissa FE-porukan kilpapurjehdusseminaareissa on korostettu, että manööverit pitää harjoitella ennen starttia. Tänä aamuna me ei sitä tehty. Mutta suomalainen mies nähtävästi oppii asioita vain kantapään kautta.

Tai siis keski-ikäinen suomalainen mies :)

Gasteille kiitos, erityisesti Johannekselle, varaus ensi vuoden GP:hen, jooko?

Myös kisajärjestelyt sujuivat hienosti, viime vuoden kaltaista odottelua starttien välillä ei ollut. Hyvä kun ehti eväsleipää puraisemaan ja taas mentiin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt olen sitten väkerrellyt noita trackeja Annelin, Charlotan, Merellin ja Olgan osalta. Mikäli ymmärsin oikein, niin Pikku Myyn loggerin saan huomenna ja Helmessä ja Lisbethissä oli omat laitteensa?

For the record, kellonajat (EEST, eli UTC+3hrs) mitä olen käyttänyt pillkkoessani kisoja on tuossa:

Code: Select all

1	1104	1304
2	1330	1456
3	1511	1617

Code: Select all

4	1122	1225	
5	1252	1347
Trackit löytyvät tuolta;

Lähtö 1
Lähtö 2
Lähtö 3
Lähtö 4
Lähtö 5

Lisää tulee, kunhan kaikkien trackit saadaan ulostettua. Teekkareilla ei ollut loggeria?

edit: Ja jos Kalevi tai Olli tarvitsee pilkkomisapua niin sitäkin saa, hihkaiskaa jos on tarvetta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Eipä ollu loggeria Tripillä, olis kyl ollu ihan mielenkiintosta päästä vatuloimaan taktiikoita jälkikäteen, kun välillä näytti tulleen aika onnistuneitakin ratkaisuja.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Trackit löytyvät tuolta;

Lähtö 1
Lähtö 2
Lähtö 3
Lähtö 4
Lähtö 5
Saamarin masentava katsoa noita tämän päivän kryssejä, kun kisa Merelliä vastaan ratkesi joka kerta omaan virheeseen laidan valinnassa, erityisesti vitoslähdön tokalla kryssillä syntyi n. 200m eroa yhden kryssin aikana. Blaah, myös neloslähdössä se Rysäkari näemmä veti paremmin, mutta tietenkin sitä sitten valitsi väärän laidan, taas kerran, eipä juuri onnistuneita valintoja tullut tehtyä (kuten myös ekana päivänä 1. lähdössä väärä laitavalinta maksoi 1-2 sijaa ja tietenkin sitten kolmoslähdön loppu, jota en edes viitsi katsoa).

Tai sitten toki kelin koventuessa ei oikein saatu venettä kulkemaan kunnolla, mutta yhtäkaikki masentavia kyllä nämä "pitkät" radat...sprinttikisoissa ei huonosta venevauhdista vielä tule niin paljoa penalttia, joten mekin voidaan pärjätä jotenkuten.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Huomioita tästä päivästä:

Vaikka trimmaaja on purjehduskoulun vetäjänä aina sanonut että köysi on aina köyden näköinen ja että purjeen muodosta pitää katsoa skuutin kireys niin hän aika pian huomasi katsovansa vain skuutin merkkejä ja käyttävän niitä, ylistäen. On varmaan totta että pitää oppia katsomaan purjeen muodosta skuutin kireys, mutta kun radalla tehdään vendoja paljon ja kiireessä ei vain jää aikaa tehdä sitä. Skuutti pitää saada heti oikeaan paikkaansa ±2 cm tarkuudella, ilman jälkisäätöä. Paino pitää saada luuhun.

Skuuttien merkkien hakeminen tehdään ennen kisaa harjoituksen aikana, tai sitten muuten vain kisojen välissä lomapurjehduksen aikana. Silloin on aikaa keskustella purjeitten muodoista ja muista kivoista teoreettisistä suuruuksista, ja kokeilla eri trimmien vaikutusta vauhtiin, balanssiin/pinnapaineeseen ja kiihtyvyyshalukkuuteen.

Niitten avulla meillä olikin täydellinen trimmi aina vendan jälkeen ja tarkasti toistettavissa oleva skuuttaus kryssillä. Ja pystyimme helposti parilla sanalla kommunikoimaan paljonko halutaan löysää. Jäi paljon aikaa tehdä muutakin kisan aikana. Niitä tehtäviähän on.

Olosuhteitten vaihdellessa oli myös helppo yhdessä trimmaajan kanssa sopia toinen "vaihde", eli skuutin kireys jota käytetään. Tämä helpottaa todella paljon toimintaa ja suosittelen entistäkin lämpimämmin skuuttien merkkaamista, vinssin etupuoleisten merkkiraitojen lisäksi.

Onko Merellissä liian lyhyt isonskuutti? Näytti siltä että puomi ei ollut täysin vantissa kiinni. Sama koskee Trippiä.

Kaleville; meillä ei siirretty genoan skuuttipisteitä toisena päivänä ollenkaan. Pelkällä skuutin kireydellä voi määrittää purjeen syvyyden, ja tämä vaikuttaa huomattavan paljon pinnapaineeseen. Jos pinna tuntuu raskaalta kannattaa yrittää skuutin kiristämistä noin 3-5 cm lisää aikaisempiin verrattuna. Tämä sillä varauksella että skuuttipisteet ovat kutakuinkin oikeissa paikoissa ja etenkin ei liian edessä normaali-paikkaan verrattuna. Huomaat nyt että tähän tarkkuuteen pääseminen on todella vaikeaa, ellei mahdotonta elleivät skuutit ovat merkittyjä.

Olga veti todella hyvin taas. Paljon paremmin kuin WHC:ssä. Johtuvatko Peten startti-rutiinista, vai mistä. Onko meillä sitten hiukan nopeampana veneenä helpompaa löytää ne vapaat tuulet, mutta jos katsot kolmannen lähdön tokaa kryssiä, niin ajamme samaa höjdiä ja nopeutta melko pitkän matkan, veneitten välisen matkan pysyessä noin 100 metrissä. Tästä me lähdemme ylämerkille kahdella vendalla kun te teette neljä vendaa. Ylämerkin jälkeen ero on kasvanut yli 300 metriin. Kannattaisi varmaan vältellä vendaamista, ja suunnitella lähestyminen niin että pärjää minimimäärällä vendoja. On melkein parempi ajaa hiukan leikkarin yli kuin tehdä muihin verrattuna kaksi vendaa lisää.

Jos katsoo meitä ja Olga+Merelliä neljännessä kisassa ekassa kryssissä, voisin jo melkein lähteä arvaamaan että venda maksaa 100 metriä muihin nähden sillä te teette kaksi vendaa ja me vain yhden. Tällä matkalla jäätte molemmat noin 100 metriä. Me pääsemme ylämerkille kahdella vendalla, ja te teette molemmat neljä. Ylämerkillä ero on 200 metrin luokkaa.

Ekassa kisassa Merellin kryssikulmat ovat aika oudon näköisiä, taisi homma olla vähän hakusessa vielä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Anonymous wrote:Eipä ollu loggeria Tripillä, olis kyl ollu ihan mielenkiintosta päästä vatuloimaan taktiikoita jälkikäteen, kun välillä näytti tulleen aika onnistuneitakin ratkaisuja.
Ottakaa ihmeessä yhteyttä ennen kisoja, tai seuratkaa foorumia. Nyt te olette enää viimeinen vene joilta ei saatu GPS-loggia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin, muistakaa klikata Options -> Track's color depends on speed pois päältä tuossa kisojen jälkipeleissä niin jäljet ovat samanvärisiä veneitten kanssa.

Dynamicview -> User's name päälle voi olla käytännöllinen myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Saamarin masentava katsoa noita tämän päivän kryssejä, kun kisa Merelliä vastaan ratkesi joka kerta omaan virheeseen laidan valinnassa, erityisesti vitoslähdön tokalla kryssillä syntyi n. 200m eroa yhden kryssin aikana.
Väittäisin keskittymisongelmaksi. Kurssinne laskee koko ajan, vaikka kellään muulla ei laske. Onhan se tosin mahdollista että sattui juuri tuolle 200 metrin kaistaleelle oma priva-sifti :) Olitteko jonkun -skoissa tuon kryssin loppuvaiheessa?

Samaisen kryssin aikana Anneli seuraa meitä kuin hauki, ottaen myös kaisa-kulmaan strategian. Te johditte niitä alamerkillä, mutta ylämerkillä ero on päälle 200 metriä. Venda-maksaa-teoreema?

edit: Merelli johti myös Annelia, ja niin vain yhden vendan strategia veti Annelin Merellinkin ohi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Jotain kuvia löytyy EMK:n sivuilta, mutta lähinnä vain isoista ja kauniista veneistä
http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+2009/1+pv/
Jollain on kyllä vahva X-99 ja Melges fetissi...Näkyyhän siinä Lisbethin keula yhden melgesin takaa;

http://www.emk.kuvat.fi/kuvat/Espoo+GP+ ... G_0015.JPG

Taitaa olla puhdas vahinko.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Kaleville; meillä ei siirretty genoan skuuttipisteitä toisena päivänä ollenkaan. Pelkällä skuutin kireydellä voi määrittää purjeen syvyyden, ja tämä vaikuttaa huomattavan paljon pinnapaineeseen. Jos pinna tuntuu raskaalta kannattaa yrittää skuutin kiristämistä noin 3-5 cm lisää aikaisempiin verrattuna.
Meillä kyllä skuuttipistettä heitettiin eteenpäin ekana päivänä, kun muuten purje oli varsin lattea. Tänään taas piste pistettiin takaisin default-asentoon, jossa se toimi ihan hyvin. Ainakin tuo skuuttipisteen siirto kevyessä toimi ihan hyvin, kun samalla sai vähän poweria maininkiin ajamiseen.
Olga veti todella hyvin taas. Paljon paremmin kuin WHC:ssä. Johtuvatko Peten startti-rutiinista, vai mistä.
Nojaa, WHC:ssa ajetaan kuitenkin vähän mitä sattuu kulmia, mutta on nyt etenkin syksylläkin miehistö ollut mitä sattuu (siis koostumukseltaan), nyt sentään sai purjehtia koko viikonlopun samalla porukalla, josta 3/4 jo kymmeniä ratastartteja Olgalla ajaneita, eikä First-kippari Petri#2:n osuutta voi vähätellä siinä että kryssillä ei tarvinnut muuta kuin ajaa.
Onko meillä sitten hiukan nopeampana veneenä helpompaa löytää ne vapaat tuulet, mutta jos katsot kolmannen lähdön tokaa kryssiä, niin ajamme samaa höjdiä ja nopeutta melko pitkän matkan, veneitten välisen matkan pysyessä noin 100 metrissä. Tästä me lähdemme ylämerkille kahdella vendalla kun te teette neljä vendaa. Ylämerkin jälkeen ero on kasvanut yli 300 metriin. Kannattaisi varmaan vältellä vendaamista, ja suunnitella lähestyminen niin että pärjää minimimäärällä vendoja. On melkein parempi ajaa hiukan leikkarin yli kuin tehdä muihin verrattuna kaksi vendaa lisää.
En nyt muista miten tuossa lähdössä oikeastaan meni, mutta tossa kelissä joskus meno oli toisella halssilla niin tukkoista että heitimme vendan ihan vain siksi ettei vene kulkenut ja oli pakko tehdä jotain.
Ja sitten tuossa ei vieläkään näy muita veneitä, esim. päälle vendannutta Albinia yms. jonka paskoista sitten piti päästä pois.

Kyllä me pääosin vendattiin jostain syystä, eikä vain huvin vuoksi mutta suurin osa niistä on kyllä nyt jo unohtunut.

Ja se mitä siellä kärjessä ei ehkä huomannut, oli kyllä se että ei leikkareita voinut ajaa yli, olisiko ollut eilen toisessa lähdössä vai missä kun parikin fenettä ajoi ylämerkin leikkarin pahasti yli ja me sitten kuittasimme siitä ohi kun ajoimme suoraan leikkarille. Ei tuolla kohtalaisen tiukassa keskifleetissä ole varaa sellaiseen, ei toki ylimääräisiin vendoihinkaan.
Väittäisin keskittymisongelmaksi. Kurssinne laskee koko ajan, vaikka kellään muulla ei laske. Onhan se tosin mahdollista että sattui juuri tuolle 200 metrin kaistaleelle oma priva-sifti
Siis 200m tuli eroa, ihan eri alueillahan me mentiin, mutta tuskin se mistään shiftistä oli kiinni, tokalla kryssillä kyllä toki toisaalta ykkönen oli meillä ihan liikaa, olisi ehkä pitänyt unohtaa Petrin hoitama ison trimmaus (ja Villen vittuilut aiemmista kisoista) ja pistää vain kaikki täysillä hengaamaan niin vene olisi pysynyt aisoissa ehkä vähän paremmin, mutta kun homma oli kulkenut koko kisan kohtalaisen hyvin aktiivisella ison trimmauksella, niin eipä viitsinyt alkaa käskyttämään vain laitapainoksi. Kolmosgenua olisi pitänyt vaihtaa eteen, mutta kuten todettua, alkuun se olisi ollut aivan liian pieni kun aallokkoakin kuitenkin oli.

Ei kyllä tässä useammankaan tunnin jälkeen voi muuta sanoa, että jäipä kyllä paska maku suuhun koko kisasta juuri tehtyjen virheitten takia.
Guest

Post by Guest »

Ei kyllä tässä useammankaan tunnin jälkeen voi muuta sanoa, että jäipä kyllä paska maku suuhun koko kisasta juuri tehtyjen virheitten takia.
Ei niistä kannata päiväänsä pilata, purjehtiessa sattuu ja tapahtuu, ei kukaan pysty virheetöntä suoritusta tekemään joka kerta. Ja oppiipahan samalla niin osaa välttää seuraavalla kerralla. Ota positiivisesti, on ainakin kivampaa, kulki vene paremmin tai ei. Huvin vuoksihan tätä tehdään.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11053
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote: Väittäisin keskittymisongelmaksi. Kurssinne laskee koko ajan, vaikka kellään muulla ei laske. Onhan se tosin mahdollista että sattui juuri tuolle 200 metrin kaistaleelle oma priva-sifti
Siis 200m tuli eroa, ihan eri alueillahan me mentiin, mutta tuskin se mistään shiftistä oli kiinni, tokalla kryssillä kyllä toki toisaalta ykkönen oli meillä ihan liikaa, olisi ehkä pitänyt unohtaa Petrin hoitama ison trimmaus (ja Villen vittuilut aiemmista kisoista) ja pistää vain kaikki täysillä hengaamaan niin vene olisi pysynyt aisoissa ehkä vähän paremmin, mutta kun homma oli kulkenut koko kisan kohtalaisen hyvin aktiivisella ison trimmauksella, niin eipä viitsinyt alkaa käskyttämään vain laitapainoksi.
Totta tosiaan, tulihan yltyi koko ajan jonnekin 9 metriin puuskissa. Te olette varmaan ajaneet kylkimyyryä. Jännää että se näkyy noin trackissa, mielenkiintoista.
Petri wrote:Ei kyllä tässä useammankaan tunnin jälkeen voi muuta sanoa, että jäipä kyllä paska maku suuhun koko kisasta juuri tehtyjen virheitten takia.
Älä nyt tolla tavalla. Eikös tämän pitänyt olla hauskaa, harrastus ja kaikki?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Totta tosiaan, tulihan yltyi koko ajan jonnekin 9 metriin puuskissa. Te olette varmaan ajaneet kylkimyyryä. Jännää että se näkyy noin trackissa, mielenkiintoista.
No gepsin tarkkuus ei taida pystyä näkemään yksittäistä broachia, tosin siinä vikalle ylämerkille lähestyessä tuli tehtyä yksi sen verran paha, että se ehkä näkyisi, mutta toisaalta jos esim. näytteistystaajuus on 10s niin se näkyy vain vähän huonompana nopeutena kahden pisteen välillä.
Isokin oli jo käytännössä levanki istumalaatikon reunan tasalla alapuolella, mutta silti vene kulki länässä, mutta tuskin Merellissä olennaisesti painavampi miehistö oli, eli ei sen pelkästään siitä pitäisi johtua, mutta toisaalta, kovan kelin ajaminen on taitolaji siinä missä kevyenkin.
Oikeastaan vain Anneli taisi konkreettisesti hyötyä siitä, että tuuli nousi, koska sijoituskin oli ihan eri tasoa kuin aiemmissa lähdöissä.
Älä nyt tolla tavalla. Eikös tämän pitänyt olla hauskaa, harrastus ja kaikki?
Pah, sinä päivänä kun alkaa "nauttimaan" epäonnistumisista huolimatta, ei enää onnistuminenkaan merkitsisi mitään, joten oikeastaan koko kilpailemisen pointti katoaisi.
Ainakaan mä en oikein väkisinkään keksi juurikaan positiivista siitä, että kolmossija ja nyt jälkikäteen myös nelossija molemmat oikeastaan karkasivat 10 min periodin aikana yhdellä pienellä legillä. Sen verran sitä on jo purjehtinut ettei "ei oltu vikoja" enää lämmitä :)
Post Reply