Page 1 of 3
KoPun yksinpurjehdus
Posted: Sun Aug 02, 2009 22:53 pm
by Olli
KoPun yksinpurjehdus lähestyy:
http://www.koivusaarenpursiseura.fi/ind ... &Itemid=28
Onko muilla mielenkiintoa lähteä testaamaan
omaa vauhtia? Gastipulaa ei ole, yksi äijä, yksi FE, tietysti täysi LYS-varustus ilman taktikointia... Kovasti kiinnostaisi osallistua, jos saisi muita FEneitä vertailukohdaksi mukaan.
Posted: Mon Aug 03, 2009 13:31 pm
by jr
Saako ko. kisassa käyttää autopilottia?
Posted: Mon Aug 03, 2009 13:50 pm
by 239
jr wrote:Saako ko. kisassa käyttää autopilottia?
Purjehduksen kilpailusäännöistä:
"52 MANUAL POWER
A boat’s standing rigging, running rigging, spars and movable hull
appendages shall be adjusted and operated only by manual power."
Kyseisen kilpailun purjehdusohjeessa ei mainita poikkeusta tähän sääntöön, eli pitänee pärjätä pelkällä pinnalukolla.
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:15 pm
by Guest
Jep, näin on. Ei autopilotteja kopun yksinpurjehduksessa.
Ville
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:19 pm
by KaleviHarkonen
Apropos, miten FEneeseen kannattaisi toteuttaa pinnalukko?
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:23 pm
by harald
Autopilotti kiinni pinnaan, ja sitten + ja - näppäimillä kohdalleen. Tämä on meille jo automaatio kun vedetään itsemme poijun ohi.
Auto-nappia ei sovi painaa.
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:38 pm
by KaleviHarkonen
Meillä ei ole miljoonikkojen venettä eikä siten autopilottiakaan. Tarkoitin että miten saan kätevästi lukittua pinnan, siksi ajaksi mikä menee genoan skuuttien säätöön tai aurinkorasvan levittämiseen tai vaikkapa omenan hakemiseen hytistä.
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:41 pm
by Petri
KaleviHarkonen wrote:Meillä ei ole miljoonikkojen venettä eikä siten autopilottiakaan. Tarkoitin että miten saan kätevästi lukittua pinnan, siksi ajaksi mikä menee genoan skuuttien säätöön tai aurinkorasvan levittämiseen tai vaikkapa omenan hakemiseen hytistä.
Mä olen sitonut pinnaa paikalleen levankiköyden avulla. Ei se elegentti ratkaisu ole, eikä välttämättä edes hyvä, mutta riittävällä tarkkuudella on toiminut. En tosin tiedä luottaisiko tuohon kovassa vauhdissa&merenkäynnissä.
Eli homma menee siten, että levankiköysi vedetään pinnan ympäri jatkopinnan liitoksen takapuolelta molemmilta puolilta kireäksi ja sitten vaikka vetosolmuun jatkopinnan liitoksen etupuolisella alueella. Käytetään omalla vastuulla.
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:47 pm
by harald
Aikaisemmin kun meillä oli kahdet knaapit takaknaapeihin sai kätevästi vedettyä pätkän köyttä toisesta knaapista, pinnan pään ympäri pari-kolme kierrosta ja toisen puolen knaapiin.
Knaappien puuttuessa voidaan sitoa köydenpätkä varvaslistan reikiin.
Hienosäätö pinnan köysikierroksia kiertäen.
Posted: Mon Aug 03, 2009 14:49 pm
by jr
Köyhän autohelm: puukeppi, johon poraillaan sopiva määrä reikiä. Toinen pää kiinnitetään jonnekin laidan seutuville ja reikäinen pää pinnaan kiinnitettyyn tappiin

Posted: Mon Aug 03, 2009 17:26 pm
by Guest
Jos ollaan pilkuntarkkoja, + ja - -nappeja ei saa painaa autopilotin ollessa kiinni pinnassa, sillä sehän ei ole "manual power".
Kryssillä (ja sivutuulessakin) toimii erinomaisesti naru pelkästään tuulenpuolella. Sen kun virittää sopivan mittaiseksi venee ajaa itsekseen paremmin kuin monet pinnamiehet, ehdottomasti paremmin kuin autopilotti. Kun paine kasvaa pinnassa, vene nousee hiukan ja paineen hellittäessä vene laskee. Ei tietysti toimi, jos pinnassa ei ole lainkaan painetta.
Avotuulilla taas pinna pitää lukita täysin paikalleen, mutta sekään ei auta, jos on aaltoja tai joissain veneissä ei tarvita aaltojakaan suunnan täydelliseen karkaamiseen muutaman sekunnin keulakansivisiitin aikana.
Mulla oli köysi, jossa kaksi tiukkaa silmukkaa, jotka työnsin pinnan päähän tarvittaessa. Toinen pää oli alemman kaidevaijerin ympäri lenkillä, jonka päätä pystyi liu´uttamaan ja siten säätämään köyden pituutta. Kryssillä käytin siis tuulenpuoleista ja lenssillä molempia.
Kryssillä mulla toimii myös se, että jatkopinnan laskee suojanpuoleisen penkin ja selkänojan kulmaan sopivaan (= harjoiteltuun) kohtaan. Tällöin saa hyvin fokan kiristettyä kaksin käsin.
Joakim
Posted: Tue Aug 04, 2009 09:42 am
by vvoltti
Roderloset on tykkihyvä halpisratkaisu ainakin toisenmerkkisessä Expressissä.
http://www.outdoorexperten.se/p-8983-roderlset.aspx
Toimii siten, että nykäisemällä pinnaa 10 cm ylöspäin köysi kiristyy ja pinna lukittuu siihen asentoon. Painamalla pinna takaisin vaakatasoon se taas vapautuu liikkumaan sivusuunnassa, voi hakea sille uuden sopivamman asennon ja nykäisemällä ylöspäin se taas lukittuu siihen. Erinomainen ja halpa.
FE:ssä on pinnan ylös-alas-nivellys paljon löysempi kuin Expressissä ja pinna huomattavasti lyhyempi, joten en tiedä toimiiko yhtä hyvin. Jokatapauksessa toiminee ok ainakin siten, että lukitus hoidetaan kiristämällä suoraan lukitusköyttä ja lukitsemalla se esim. rapulukkoon (pinnan ollessa siis koko ajan alhaalla-asennossa).
T.
Ville
Posted: Tue Aug 04, 2009 10:05 am
by harald
vvoltti wrote:FE:ssä on pinnan ylös-alas-nivellys paljon löysempi kuin Expressissä
FE:ssä on myös sellainen metallitanko, pultiksi sitä kai kutsutaan. Sen vastakappale (mutteri?) pyörii sellaisissa uurteissa joita kierteiksikin kutsutaan. Tätä voidaan kiristää jos omaa taidot ja työkalut.

Posted: Tue Aug 04, 2009 10:17 am
by Olli
Yksi vaihtoehto mitä mietin, olisi tuollainen:
http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... -61-57tugj
Tosta saisi helposti modattua suoraan ST1000:n reikään ja pinnahelaan tuupattavan tangon, jonka kitkalukkoa saa säädettyä...
Taidan kuitenkin lopulta päätyä johonkin köysipohjaiseen ratkaisuun, lienee kätevämpi käytössä...
Posted: Tue Aug 04, 2009 10:19 am
by Guest
Aattelin lähinnä, että fepurjehtijoissa on kai paljon niitä .. köh ... kippareita, jotka ei ... köh ... tule oikein ... ummm... toimeen pinnan kanssa vaan haluavat vendoissa nostaa sen pystyyn voidakseen vaihtaa veneessä puolta. Ja rantapiknikillä pinna pitää saada pystyyn pois lounastuksen tieltä. Tällä tekniikalla vendatessa tai ruokailtaessa kireä pinnanivel ei ole oikein toivottava ja roderloset ilmeisen ongelmallinen.
V.