Page 1 of 2

WHC 5.8.2009 - Taas ne alkaa!

Posted: Sun Aug 02, 2009 15:51 pm
by Petri
Luodaanpa keskustelu jo nyt hyvissä ajoin ettei kauden jatkuminen pääse tulemaan ihan puskista.
Keliennusteet ovat mielenkiintoiset, mutta merituuli taitaa dominoida iltaa, tuulen kuoleminen sitten loppua kohti voi olla taas edessä, etenkin jos maatuulellakin on jotain sanottavaa.

Miten moni fene on mukana?

Posted: Sun Aug 02, 2009 17:39 pm
by harald
Charlotta on jossain kruisailemassa, joten Charlottaa ei viivalla nähdä ainakaan tulevana keskiviikkona. Allekirjoittanut jossain muodossa mukana kuitenkin.

Posted: Sun Aug 02, 2009 18:08 pm
by Petri
Hyppäätkö Olgaan jos ei muilla feneillä ole kriittisempää, meitä olisi nyt muuten vain 2 tällä hetkellä. Edit prkl tilanteet muuttuu, pitää ryhtyä toimenpiteisiin.

Posted: Tue Aug 04, 2009 18:28 pm
by Petri
Peruutusten ja pitkän metsästyksen jälkeen haaviin sitten tarttui taas lisägasti, eli kolmella sentään mennään.

FMI:n "suunnaltaan vaihtelevan pläkän" merkki on kyllä mitä mainioin
Image

Sitten vaan toivomaan edes jonkinlaista tuulta.

Posted: Wed Aug 05, 2009 11:37 am
by harald
Eilisen kelitiedustelun (rasvatyyni @ 20:00) ja ennusteiden mukaan tänään kannattaa ottaa evästä ja juotavaa mukaan.

Posted: Wed Aug 05, 2009 11:41 am
by Petri
harald wrote:Eilisen kelitiedustelun (rasvatyyni @ 20:00) ja ennusteiden mukaan tänään kannattaa ottaa evästä ja juotavaa mukaan.
Nojaa, Epsin sääasema antaa 2,8 m/s keskituulta (okei se oli 0,8 vähän aikaa sitten) eli kai siellä voi sitten ilmetä jotain tuuli-ilmiöitä.

Mutta jos homma ei etene eikä maalia näy, niin mä varmaan jyräytän koneen käyntiin kasilta, on ihmisarvoa alentavaa lillutella ilman mitään mahiksia mihinkään.

Posted: Wed Aug 05, 2009 11:42 am
by harald
Luovutit jo tässä vaiheessa? :)

Posted: Wed Aug 05, 2009 12:03 pm
by Petri
harald wrote:Luovutit jo tässä vaiheessa? :)
Mun mielestä ei voi luovuttaa jos ei koskaan aloitakaan ja jos startin jälkeen on edennyt kahdessa tunnissa alle 500m niin sitä ei lasketa aloitukseksi :)

Noei, mutta on mulla parempaakin tekemistä kuin istua veneessä tuntikaupalla väistämättömän DNF:n tai vikan sijan eteen. Pistin tosiaan EPS:n kisavastaavalle meiliä siitä, että ovatko varautuneet lyhentämiseen koska jos lautakunnan omat veneet ovat EPS:llä niin...

Posted: Wed Aug 05, 2009 21:48 pm
by Petri
Keli oli sitten odotettua parempi, mutta tulos sikäli samanlainen, jos vene ei kulje kevyeen kryssiin niin ihan turha sinänsä kisata, kun kaiken sen minkä lenssillä voittaa, häviää sitten kryssillä.

Gastiongelmat ratkesivat Johannan mukaantulon myötä ja loppupeleissä ajettiin teknisesti varsin virheetön kisa, vaikka gastit olivat joko vieraalla paikalla tai vieraassa veneessä. Kevyessä ja tasaisessa kelissä on toki helppo jiippailla, mutta sen verran sulavasti ne menivät että mieltä lämmitti. Windex on mennyt jotenkin hajalle ja se ei lenssillä näytä mitään tuulikulmia (ilmeisesti winkkari on vinossa tjsp.) joten ajokulmat lenssillä piti arpoa suurinpiirtein oikeiksi mutulla.

Kakkosrata arvottiin radaksi ja startissa tyrin jo homman yliarvioimalla kiihtyvyyden, jäin pahasti Annelin alle sen tullessa kauempaa vauhdilla linjalle. Muutenkin suurin osa fleetti otti paremman lähdön alempaa linjalla. Koska tuuli oli kuitenkin sivumyötäinen niin spinnuhan siinä piti nostaa ja spinnulla sitten aika nopeasti pääsimmekin irti pääjoukosta ja ylämerkillä taisimme olla vitosena, Vindungenin mennessä menojaan, Falkenin seuratessa ja Annelin tullessa kai kolmosena ja nelosena ihan meidän edessämme oli Vivace joka on kai ostanut vauhtia asenteella tai sitten muistan väärin kevätkauden purjegarderoobin. Vihreällä kepillä sitten spinnu alas ja hetken ihmettelyn jälkeen totesin että paskajonossa ei kannata ajaa ja Miessaarenselän keskustassa näytti tuulevan ihan hyvin.
Kryssillä kuitenkin kävi selväksi että ajokulma oli jotain ihan muuta kuin sen pitäisi, vaikka kuinka yritti ajaa ylemmäs niin genua pakkasi ennenkuin pääsi lähellekään niitä kulmia mitä muut ajoivat.
Sinänsä kuitenkin ok kryssin (mitä nyt jäimme turhan pitkäksi aikaa Sea Monkeyn paskoihin kun laskeskelin että voisi odotella leikkaria punaiselle kepille) jälkeen olimme tippuneet about fleetin viimeiseksi, Delay ja Teemini kai takanamme.
Lenssillä sitten saimme pääporukkaa ehkä jonkun verran kiinni, mutta strekki Ådholmenin punaiselta Miessaaren vihreälle ei ehkä ollut ihan paras takaa-ajokeli, normilenssillä mielestäni saimme Lisbethiäkin kiinni joka oli ottanut kryssin aikana parinsadan metrin etumatkan kiinni ja kirinyt toiset eteen.
Sea Monkey ja Devon nostattelivat toisiaan merkille tultaessa siten, että molemmat saivat spinnutella hyvän tovin takaisinpäin päästäkseen kiertämään merkin :)

Vihreällä spinnu alas ja sitten kryssiä kohti maalia, en pystynyt millään ajamaan Lisbethin kulmia ja valuimme kokoajan alas kohti rantaa, missä kuitenkin ehkä maaefekti (merituulen lokaalimpi versio, Haukilahden kalliorannat nostavat ilmaa ylös ja korvaavaa ilmaa virtaa mereltä) antoi meille vähän potkua ja saavutimme Lisbethiä kokoajan mutta kyse lienee pääosin illuusiosta koska lopulta jouduimme vielä vendaamaan maalin lähestyessä ja tuulen moinatessa ja eroa kertyi paljon.

Hieman kyllä surkea vauhti ihmetytti siinä määrin, että mä sentään olen pessyt pohjan...tosin ehkä se on sitten harjaamisen jälkeen entistä huonommassa kunnossa, pitää varmaan käydä vielä uimassa P400 paperin kanssa. Mastotrimmi voi olla muuttunut, nyt kun alavantit ovat aika tiukat, niin masto on aika jäykkä tai sitten ajoimme ihan väärillä skuuttipisteillä ja/tai liian kireällä purjeella. No, keskikeliä odottelemaan :)

Sinänsä ok kisa, paitsi tuloksellisesti. Toki aika moni vene antoi tasoitusta purjehtimalla ilman spinnuja alkustrekin ja American Beauty taisi olla lähinnä kuivattamassa purjeitaan.

Trekbuddyn tracki näytti toimivan, lähetin sen vielä itselleni meilillä kännykästä ettei tarvitse puljata johtojen kanssa. Sea Monkeyllä tosin taitaa olla time stamppi pielessä:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=74

Posted: Wed Aug 05, 2009 22:02 pm
by harald
Olipa kivaa olla gastina, olin kolmannen kerran elämässäni gastina, tällä kertaa Annelissa. Vene täynnä kippareita, sillä pinnassa Harri ja varustamoa edusti Panu. Tästä huolimatta hyvä fiilis veneessä.

Alkupään suunitelma jouduttiin romuttamaan kun keli keveni (osin odotetusti) ja Plan-B toimi paremmin kuin ajatus. Kun ei nostattelua ulkopoijun kohdalla ollutkaan, niin mikäs siinä kuin keulagastina spinnuna virittelemään.

Tarkkaa aikaa ei tosin ollut, ja kun meidän kellomiehemme sanoi lähdön olevan 15 sekunnin päästä oli Vindungen jo karannut. Falken otti myös hyvän startin mutta me Olgan päällä Teeminin lisäksi saimme myös hyvähkön startin.

Lähtösuoralla Teemin saatiin kiinni, mutta emme tässä halunneet nostella heitä. Vasta kun juutuimme Teeminin alle saimme kuin saimmekin sumpun rakennettua Ida Mariasta, siitä sinisestä hoosta, Olgasta ja teeministä, jonka alta sitten saimme jatkaa. Falken valitettavasti tämän manööverin johdosta otti taas vähän kaulaa.

Kryssi tapaukseton, mitä nyt keskusteltiin trimmeistä ja yritimme arvuutella leikkarit sillä tavalla ettemme jäisi saarten taakse piiloon ja liikaa vendoja tehtyä.

Ylämerkillä seuraavalla lahdella Vindungen ja Falken kiersivät paljon ennen meitä, mutta mielestäni kolmas sija suorassa ajassa tuossa kelissä on ihan kohtuullinen suoritus. NF Vivace ajoi paljon ylempään fokallaan, mutta kun tultiin miessaaren pienestä aallokosta ulos vähän isompaan saimme kaulaa tehtyä heihin.

American Beauty otti sitten pikkuhiljaa lenssillä kiinni, mutta kuten Pete tuossa sanoi olivat kaksistaan purjeita kuivattelemassa eivätkä haastaneet meitä matkalla kohti vihreää. Vihreän kohdalla ok kierto ja saimme pidettyä AB:n takanamme maaliin asti.

Maalisuora oli vaikea, sillä tuuli siftaili tosi paljon. Jo 100 m välimatkalla naapurivene purjehti aivan eri suuntaan ja eri tuulessa. Ison luokan IMX Hilja ohitti meidät tässä.

Maalipaukun otti Vindungen, ennen Falkenia. Falken taisi voittaa Vindungenin ja me hävisimme Vindungenilla sekunteja (?).

Ihan hyvä suoritus, tarkemmin olisi vielä ehkä voitu suorittaa, mutta Falkenia lyödäksemme pitäisi ehkä tehdä jotain vielä lisää.

Harri toivottavasti kertoo opeistaan meidän pieni- ja vapaamuotoisessa kipparikoulussa. Panu kertonee vielä oman näkökulmansa toivon, kunhan saa trackin ja usbserial-ajurit ja gpsbabelin ja muut asiat häkättyä kondikseen. Toivotan pitkää pinnaa :)

Tulisipa Charlotta jo kotiin, kaipailen häntä.

Posted: Wed Aug 05, 2009 22:06 pm
by harald
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=152

Tuloksia pukkaa jo tulemaan. Tosin tyhjä sivu vielä...

edit: Jahas, kolmas falkenin ja vindungenin perässä kuten oletin. Jees.

Posted: Wed Aug 05, 2009 22:15 pm
by Petri
American Beauty otti sitten pikkuhiljaa lenssillä kiinni, mutta kuten Pete tuossa sanoi olivat kaksistaan purjeita kuivattelemassa eivätkä haastaneet meitä matkalla kohti vihreää. Vihreän kohdalla ok kierto ja saimme pidettyä AB:n takanamme maaliin asti.
Hieman kyllä masentaa se, että me ohitettiin ne lentämällä lenssillä jossain siinä Ådholmenin punaisen kohdalla kun ajoivat vain spiiratulla fokalla mutta jotenkin sitten vain repivät minuuttien eron maalissa...prkl.
Panu kertonee vielä oman näkökulmansa toivon, kunhan saa trackin ja usbserial-ajurit ja gpsbabelin ja muut asiat häkättyä kondikseen. Toivotan pitkää pinnaa :)
No tuohon on kyllä nyt vaihtoehto, eikä kyllä akkukaan näyttänyt kummemmin ottavan osumaa 2h logituksesta, kun näyttö menee automaagisesti pois päältä :)
Tosin saa nähdä mitä sitten toi tykkää jostain 6-7h käyttöajasta esim. EspooGP:ssä.

Posted: Wed Aug 05, 2009 22:21 pm
by harald
Inhottavasti tuo Vindungen tuosta lähestyy kun meillä molemmilla nyt yksi kisa poissa. Toivotaan virkeämpiä tuulia kohti syksyä. :)

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=144

Posted: Wed Aug 05, 2009 22:26 pm
by Panu
Tervehdys

Odotukset tämän päivän purjehdukselle olivat ristiriitaiset. Tuulta ei ollut odotettavissa ja hieman vajaalla miehistöllä piti olla liikkeellä. No hyvinhän se sitten menikin loppupeleissä.

Veneessä tänään veneetön Harald, Harri ja allekirjoittanut. Jotenkin purjeita nostettaessa ja trimmejä etsiessä Harri tuntui vain jäävän pinnaan. Totesinkin hänelle, että: "sinulle jäi sitten keppi käteen". Ei Harri ollut ollenkaan tästä pahoillaan, eikä tämän takia annettu yhtään tasoitusta. Hyvää oppia meille kaikille :D.

Lähtöä odotellessa ihmettelimme minkä radan lautakunta meille aikovat arpoa :?. 5 min paukun kohdalla esiriippua avattiin ja rata 2 oli kierrettävä.
Olimme kokeilleet, että spinnu vetää hyvin ensimmäisen legin. Päätimme ottaa hyvän vauhdin genoalla, nostaa turhat veneet yli linjan tai poijun väärälle puolen, nostaa spinnu ja hurautella karkuun 8). Ei ihan mennyt suunnitelman mukaan, mutta melkein :roll:.

Spinnu vedossa ajoimme kohti vihreää merkkiä. Laskimme aika suoraa reittiä ja alas suhteessa muuhun fliittiin, kunnes saimme Teeminin kiinni. Kevyttä nostatusta ja Teeminin ei missää nimessä halullut tulla jyrätyksi ja nosti genoalla myös. Nostatuksen ajankohta oli taktisesti oikea. Teemin keräsi yläreittiä tulevan fliitin kivasti nippuun toistensa paskoihin :D. Tästä Teeminille kiitos. Vihreä kierettiin kolmantema.

Saimme ajaa varsin puhtaissa kohti Ådholmenia. Mietimme vendaamista, mutta uskoimme Miessaaren varjon heikentävän kevyttä tuulta entisestään, joten jatkoimme uskollisesti. Pari hyvin ajoitettua vendaa ja päästiin Miessaaren punaisen yli. Pysyttelimme väylän tuulenalapuoleisella laidalla paremman tuulen toivossa. Falken ja Wind Ungen ajoivat kauas ulos Rönnkobbenin kohdalla. Me emme. Punaisen kierto ja spinnu vetoon. Vanha uskollinen toi meitä ihan kelpovauhtia. Kevellä leikkauksella saimme itsemme vihreälle yhdellä jiipilla. Falken taas haki selvästi apparenttia agressiivisemmalla spinnuajolla.

Vihreältä spinnu alas ja genoa ylös. Kevyttä kisailua Albinin kanssa. Tarkan trimmauksen ja ajamisen jälkeen onnittelimme ylittäessä maalilinjan kolmantena veneenä Wind Ungenin ja Falkenin perässä. Tasoituksissa luulen, että tämänpäivän vauhti ei ihan noille kahdelle tainnut riittää, mutta kelpo vastuksen he meistä saivat.

Posted: Wed Aug 05, 2009 22:32 pm
by Petri
Panu wrote:Nostatuksen ajankohta oli taktisesti oikea. Teemin keräsi yläreittiä tulevan fliitin kivasti nippuun toistensa paskoihin :D. Tästä Teeminille kiitos. Vihreä kierettiin kolmantema.
Ai tekö sen hääsitte sieltä alta :)
Ihmettelin kun Teemini alkoi yhtäkkiä nostaa ihan älyttömästi suoraan ainakin kolmen(SM, Devon ja me...AB:kin takana taisi siitä vähän kärsiä) veneen eteen, mutta meitä se ei sinänsä haitannut kun kamikaze-hengessä tuikkasin nopeasti sen alle Sea Monkeyn hipoessa meidän perää. Pitkään vilkuilin nostiko SM lippua, kun vähän itseäkin epäilytti se tempaus.
Toki Teemini aikansa siinä hidasteli meitäkin, mutta merkille tultaessa oltiin jo selvästi irti siitä muusta joukosta.
Mutta olipa sinänsä kyllä vauhtia ja vaaratilanteita noinkin kevyessä kelissä.