Dieselin laatu Ruotsissa

Moderators: Petri, harald

Post Reply
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Dieselin laatu Ruotsissa

Post by rpuustin »

Hei,

kohtasimme täällä Ruotsissa Charalla matkalla ollessamme yllättävän ongelman. Eli, ruotsalaisen dieselin laatu on vaihdettu muutama vuosi sitten sellaiseksi, että sen voiteluominaisuudet eivät ole riittäviä vaan aiheuttavat ikäviä ongelmia.

Kesken Göta -kanavan matkan moottoristamme hävisi teho tyystin ja pakokaasun seassa lensi mustaa palamatonta polttoainetta.

Huoltomiehen tullessa selvittämään tilannetta ensimmäinen kysymys oli, että milloin ja missä olimme viimeksi tankanneet. Viaksi paljastui polttoaineen suihkutusjärjestelmän jumiutuminen ja syyksi hän kertoi juuri yllä mainitun.

Eli, jos matkailette Ruotsissa lisätkää 2-tahti ulkolaitamoottorien bensaan lisättävää öljyä, joka varmistaa riittävän voitelun. Lisäksi Suomeen tultuanne kannattaa varmistaa, että saatte tankin tyhjäksi länsinaapurin dieselistä pikimmiten ja korvatuksi Suomalaisella dieselillä.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

poistettu asiattomuuksia sisältävä lainaus /P

Eipä tätä foorumia tarvii lukea, jos ei karavaanaritouhut kiinnosta.

Ruotsin puolelta löytyy tarinaa tuosta dieselin laadusta enemmänkin, mm. tuossa erään foorumin hakutulokset sanalla 'dieselbränsle':

http://forum.hamnen.se/search.php?searchid=478949

Aika moni tuntuu läträävän 2-tahtiöljyä sekaan. Mikähän tossa oikeasti poikkeaa suomalaisesta? Rikitöntä tavara on täälläkin. lämmitysöljystä oli aikanaan meilläkin puhetta, ettei se voitele riittävästi, vaan pitää käyttää moottoripolttoöljyä, mutta sekin on jo historiaa. Ruotsissa saa blandata 5% biodieseliä joukkoon, mutta sen kai pitäisi vain parantaa voitelua?
Olli Niemi
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Meillä (Suomesa) yksi kaveri neuvoi laittamaan ruokalusikallisen öljyä 10 litraan dieseliä. Niin olen myös viime vuodet tehnyt. En ole kylläkään huomannut mitään käytännön eroa, mutta todennäköisesti tuo toimenpide auttaa pitämään koneen sisuskalut paremmassa kunnossa.

-mikko
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

ja kiitos asiallisista palautteista. Matkaa on vielä edessä Göteborgista Ruotsin eteläkärjen kautta takaisin Suomeen tultaessa sen verran, että täytyy tosiaan paneutua asiaan.

Tässä yksi linkin kautta silmiini osunut dokumentti, joka muuallakin kuin Suomessa purjehtivien kannattaa lukea: http://www.sxk.se/verksamhet/varningformotorstopp.pdf

Siinä on analysoitu polttoaineesta syntyvien ongelmien taustoja ja toimenpidesuosituksia.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Känniavautumisia poistettu kirjoittajan pyynnöstä, kölinaltavetämisvarusteet voi taas laittaa kaappiin seuraavaa tapausta odotellessa ;)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Känniavautumisia poistettu kirjoittajan pyynnöstä, kölinaltavetämisvarusteet voi taas laittaa kaappiin seuraavaa tapausta odotellessa ;)
Höh, luulin että saisin pelastettua kommentin jälkipolville ennen kuin se siivotaan, mutta poistit sen myös lainauksesta :?
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote:
Petri wrote:Känniavautumisia poistettu kirjoittajan pyynnöstä, kölinaltavetämisvarusteet voi taas laittaa kaappiin seuraavaa tapausta odotellessa ;)
Höh, luulin että saisin pelastettua kommentin jälkipolville ennen kuin se siivotaan, mutta poistit sen myös lainauksesta :?
No ei sitä viitsi jättää turhaan turhanpäiväisiä tekstejä esille, kun tekijä kyllä tietää mitä on tullut tehdyksi :)
Haraldillahan kyllä löytyy kaikki varmasti logeista.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

rpuustin wrote:Tässä yksi linkin kautta silmiini osunut dokumentti, joka muuallakin kuin Suomessa purjehtivien kannattaa lukea: http://www.sxk.se/verksamhet/varningformotorstopp.pdf
Aika hyvä dokumentti, eli ongelma on siis biodieselin tarjoama parempi kasvualusta mikrobeille? Ei tämä nyt oikein selitä vielä Charan ongelmia, jos ruotsalaista löpöä ei ole vielä viime talvena ollut tankissa... Paitsi jos joku ruotsalainen jakeluasema on muhittanut kunnon pöpökasvuston talven aikana, ja Chara on saanut siitä tankatessa osansa, kun myyvät hyvin seisoneet vedensekaiset ylivuotiset löpönsä riistohintaan.

2-tahtiöljyn ei luulisi auttavan tähän ongelmaan yhtään?

Mielenkiintoinen ja helposti toteutettava idea olisi tuo sulkuventtiili tankin huohotusletkuun, jonka saisi talveksi kiinni...

Suomessa ei taida vielä olla tota biolöpöä veneasemilla? Nesteen GreenDiesel voi sisältää sitä 10%, mutta ei ole osunut sellaista silmiin...
Olli Niemi
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

Charan ongelma on varmaankin hieman mutkikkaampi. Osittain syynä on varmasti pari melkein kokonaan väliin jäänyttä kautta, jonka myötä tankissa on saattanut olla mitä tahansa.

Eli, todennäköisesti kyse on sekä omasta saamattomuudestani jättää tankki tyhjentämättä tänä keväänä että alkukauden ruotsalaisten epäkurantin dieselin käytöstä ja osittain kai tuosta dieselin nykyisestä laadusta.

Juttelin tänään paikallisen naapuriveneilijän kanssa ja hän totesi, että ongelma on yleinen ja laajalti tiedossa. Hän totesi, että veneilijät hyvin yleisesti lisäävät juuri tuote 2-tahtiöljyä tankkausten yhteydessä mutta painotti myös, että tankin tyhjentäminen on myös oleellinen asia.

Suomen tilanteesta en tiedä, mutta Ruotsin kuningaskunnassa tämä on arkea.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Post Reply