Page 1 of 2
Kilpi ja sarjanumero?
Posted: Mon Oct 14, 2002 16:01 pm
by harald
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, monellako on tuollainen kilpi mistä
ilmenee veneen sarjanumero, ja missä vaiheessa sellainen tuli FE-hin?
Posted: Mon Oct 14, 2002 16:17 pm
by oikkpasi
Kysyin asiaa itse Eivindiltä, mutta ei hänkään muistanut. Sanoi, että jos sarjanumero jostain löytyy, niin se on stanssattu peräpeilin oikeaan yläreunaan. Näin ilmeisesti on ainakin Finn 26:ssa, mutta itse en ole ainakaan mitään numeroa omasta veneestäni löytänyt. Naapurin FE:stä löytyy postikortin kokoinen harmaa tarra konepellin yläpuolelta katkaisijoiden vierestä, missä valmistunumero ja valmistajatiedot olivat. Ilmeisesti omassani aika on tehnyt tehtävänsä?
-p-
Posted: Mon Oct 14, 2002 17:02 pm
by harald
oikkpasi wrote:in löytyy, niin se on stanssattu peräpeilin oikeaan yläreunaan.
Sisä- vai ulkopuolella?
veneestäni löytänyt. Naapurin FE:stä löytyy postikortin kokoinen harmaa tarra konepellin yläpuolelta katkaisijoiden vierestä, missä valmistunumero ja valmistajatiedot olivat. Ilmeisesti omassani aika on tehnyt tehtävänsä?
Tätä juuri tarkoitin. Minulla eikä mun papereilla ei ole tuon taivaallista käsitystä mistään
sarjanumerosta. Tiedän että jos menee "eurooppaan" niin uudemmissa veneissä pitää
olla mukana jonkinlainen ALV-todistus tjms. Saattaa tulla ongelmia saksassa kun ei osaa
kertoa mitään veneen sarjanumerosta.
No, ehkä tuon saisi jostain selville.
Ja mistä tuon Eivindin löysit?

Posted: Tue Oct 15, 2002 11:51 am
by oikkpasi
Kannattaa varmaan yrittää selvittää veneen omistajahistoria ja sitäkautta löytää linkki jonkin aiemman omistajan pöytälaatikkoon?
Ohessa kamuni viesti
"
(12.6.2002
still.yachts@multi.fi)
Hei!
Nykra, joka valmsti FE 83 meni konkurssiin vuosia sitten. En muista käyttikö Nykra valmistusmumeroa. Jos he käyttivät numero on peräpeilin oikealla puolella noin 5 cm kannen reunasta.
Hyvää kesää!
Eivind Still
"
Kilpi ja sarjanumero
Posted: Fri Oct 25, 2002 14:43 pm
by luoto
Veneestäni löytyy tämä postikortin kokoinen harmaa tarra konepellin yläpuolelta missä sarjanumero. Itselläni on numero 212 tyyppikilvessä(tarrassa). Jossakin oli mainittu FE83:n valmistusmääräksi 213 kpl. Epäilen kuitenkin valmistusmäärää kun olen törmännyt veneeseen jossa valmistenumero oli 226.
----
L-3483
Posted: Fri Oct 25, 2002 14:46 pm
by harald
Siis se 213 kappaletta on Eivindin kirjanpidon mukaan. Tiedä sitten.
Saattaa olla että niitä on enemmänkin... Mutta kuka oikeasti tietää?
Kari Wilen tuossa Vene-94 jutussa mainitsee myös 213 kpl.
PR-Marin ei ole enää olemassa. Voisiko kysyä niiltä jotka sitä pyöritti aikanaan?
Kilpi ja sarjanumero
Posted: Mon Oct 28, 2002 10:34 am
by juhpoh
Toi 213 kpl ei voine pitää paikkaansa. Sea Legs on nro 238. Ite olen kuullut lopulliseksi valmistusmääräksi 245(vai oliko 247...). Mutta kuitenkin, kilpi on sisätilassa, koneen luukun yläpuolella. Harmaa(ilm. alumiininen) lätkä, jossa kaikki venettä koskevat tiedot.
Posted: Mon Oct 28, 2002 11:22 am
by harald
Voihan se olla että esim 1984 ja uudemmat FE-t puuttuvat tuosta 213 luvusta.
Minun pitäisi ottaa yhteyttä tuohon PR-marinin henkilöihin ja kysäistä... J
Kilpi ja sarjanumero
Posted: Wed Oct 30, 2002 19:41 pm
by juhpoh
Nöyrä anteeksipyyntö, muistini teki pahemmanlaatuisen blackoutin. Väitin aiemmassa viestissäni, että Sea Legs olisi nro 238. Korjaus: oikea nro on 196. Valmistusvuosi 1983.
Kävin äsken tarkistamassa, kun alkoi omat höpinäni epäilyttämään..
Mulla on vene omalla pihalla ylhäällä, joten ei oo pitkä matka.. Meni vähän myöhäiseen toi nosto tänä vuonna- toisaalta eihän noita edellisviikon pakkasia ihan joka vuosi vielä tähän aikaan esiinnykään. Ei onneksi ollut käynyt koneelle eikä veneelle mitään, vaikka Yliskylän tuuleton ja suojainen lahti oli raakasti jäässä(lautan paksuus 5-7cm..)
Just sain ajattua glykolit koneeseen sisään. Antaa pakkasten tulla vaan..
Posted: Wed Oct 30, 2002 20:11 pm
by harald
Ohho 5-7cm on jo aika paljon jäätä. Meillä on vielä ainakin yksi reissu suunnitteilla
ensi kuukauden keskivaiheilla. Perinteinen pikkujoulu-reissu. Tuossa on edellisvuoden
reissusta muuten kuvia Charlottan gallery-osiossa.
Miten muuten ajat ne glykolit, sillä tavalla kiertäen kuten VeMa artikkelissa
puhutaan vai siten että pakoputkesta tulee hesteet ulos? Arveluttaa vähän
tuon nesteen kierrättäminen niin ettei vesilukolle (muoviselle) tule jäähdytys-
vettä. Mutta kai se kestää pari minuuttia ilman jäähdytystäkin. Taisi Vetuksen
vaimennin/vesilukko maksaa jotain 100 EUR joten ei huvittais kokeilla.
Posted: Wed Oct 30, 2002 20:30 pm
by Guest
Miten muuten ajat ne glykolit, sillä tavalla kiertäen kuten VeMa artikkelissa
puhutaan vai siten että pakoputkesta tulee hesteet ulos? Arveluttaa vähän
tuon nesteen kierrättäminen niin ettei vesilukolle (muoviselle) tule jäähdytys-
vettä. Mutta kai se kestää pari minuuttia ilman jäähdytystäkin. Taisi Vetuksen
vaimennin/vesilukko maksaa jotain 100 EUR joten ei huvittais kokeilla.[/quote]
Ihan vaan jäähdytysvesiletku pohjahanan(mullahan on S-vetolaite, Volvon S-110)juuresta irti. Letkun pää ämpäriin ja vedet pakoputkesta pihalle. Annoin ensin makeavesihuuhtelun ja sitten vasta glykol-liuos (n. 50%, pakkaskestävyys -36 astetta)sisään.
Ai niin, tää seuraava kysymys ei tosin liity jäähdytyshommiin, mutta: tuo kone on Volvon MD 5 A, siis ihan raakavesikierrolla. Ikää on ensi kesänä se maaginen 20v., muttamutta.. Koko vene on vasta viidettä kesää merivedessä! Toihan oli Päijänteellä aina vuoteen 1998 saakka. Kyllähän rauta makeassakin vedessä ruostuu, mutta mitä luulette skipparit- mun järjen mukaan toi kyseinen kone EI voi olla niin syöpynyt kuin vastaavanikäiset merivedessä olleet moottorit?Mielipiteitä saa esittää, varsinkin dippainssit + muut ropellipipot, humanisti-ope juhpoh ottaa mielellään neuvoja ja huomioita viisaammilta ja kokeneemmilta vastaan, kiiz!

Posted: Wed Oct 30, 2002 20:42 pm
by juhpoh
Justjoo, unohdin logata itteni sisään ja ed. viesti"vieraalta" on siis mun. Ai teillä on Charlotta vielä vedessä?? Olette ilmeisesti HSK:lta Larusta. Siellä ei pääse jäät ihan heti yllättämään. Meidän YVK:n lahti on tosiaan "ympyrälaguuni", suojainen kaikilla tuulilla ja matala, joten jäätyy näköjään todella varhain. Toinen samanlainen on Sarvastonlahti, myöskin Itä-Hgissä. Venettäni nostava+ kuljettava heppu kertoikin, että tänä syksynä onkin noita purkkareiden koneita poksahdellut oikein kiitettävästi...
Tosi jees toi sisupurjehdus pikkujouluaikaan, hatunnosto ja aavistuksenomainen kadehtiminen perään... Way to go!

Posted: Wed Oct 30, 2002 21:03 pm
by harald
Larussa kyllä, mutta toisella puolella. Ja lahti jäätyy kyllä sitten aikanaan.
Ja ei se kolmen tunnin purjehdus nyt *niin* paljon sisua vaadi, enemmän vaatii
päivä laskettelurinteessä.
Tosiasiassa purjehtiessa talvella niin matkat ovat vähän samanlaiset kun
kesällä lapsen kanssa. Toisesta syystä vain. 24h vuorokaudessa josta max 4h purjehditaan.
Ja mitä koneita on poksahdellut? Oliko tuo mutua vai ihan faktaa? Tuollaisia varmaan
joka toinen kraanakuski heittää huvikseen. Meillä poksahti kyllä, mutta se oli
pakoletku joka irtosi vaimentimesta suuren vastapaineen takia. Oli pakoputken ulostulo
jäätynyt. Hella päälle ja teevedet kaadettiin pakoputkiaukkoon ja kyllä lähti.
Posted: Thu Oct 31, 2002 13:35 pm
by oikkpasi
No ehkä niistä tarinoista osa on tottakin (tämä perustuu omistajan kertomukseen). Yliskylän S-30:n moottori (en muista onko 1GM vai 2001, todennäköisesti jälkimmäinen koska venekin on ruotsalainen) sanoi sopimuksensa irti ma 2 vk sitten matkalla Larusta YVK:lle. Imusarjasta tuli moottoriöljyä ja käyntiääni oli kuulemma varsin miehekäs ja peltinen. Hyvä jos kuulemma edes kävi.
Hyvässä lykyssä vain huohotin oli jäässä, tosin en ole tutkistellut edes 1GM:n huohotusjärjestelmää (meneekö öljytilasta huohotin putki imusatsin kylkeen?). Kuitenkin siinä vaiheessa kun moottoriöljyä alkaa tulla imupuolelle, niin jotain kannessa lienee pahasti pielessä.
Omistaja oli kuulemma käyttänyt moottoria lämpimäksi vartin verran ennen lähtöä. Eli olkaahan varmuuden vuoksi varovaisia!
-p-
Posted: Thu Oct 31, 2002 13:46 pm
by oikkpasi
En kyllä tiedä mitä tekemistä vastauksellani oli "kilven ja sarjanumeron" kanssa?