Tuulimittarista
Ok, tässä kuva tuosta maagisesta VDO:n läpiviennistä. Kuvan fokus on kehno, tilaa tuossa vessan/vaatenarikan kohdilla on älyttömän vähän, mutta on siinä muovituubissa oikeasti jenkat vaikkei siltä näytä...harald wrote:Kuva kertoisi kyllä nyt enemmän kuin tuhat sanaa :)
Yritin vääntää käsin, mutteipä se mihinkään liikahtanut. Taitaa olla sikafleksiä tungettu johonkin sopivaan väliin.
Minulla oli yksi läpivienti tiukassa ja tietenkin paikassa johon ei oikein mahtunut työkaluilla vääntämään. Sain sen pois metalliterällä varustetulla pistosahalla. Terä alakautta läpiviennin sisään ja säteittäin sahasin koloja laipan sisäreunaan. Sitten vasaran ja meisselin avulla naputtelin laipan sisään ja osittain palasiksi. Sitten läpivienti yläkautta pois. Aikaa meni n.15min.
Jos tuo kerran vaihtoon menee, niin voihan tohon siipimutterin laippaan naputella vasaralla ensin varovasti, ja jos sika ei nöyrry, niin sitten väkivaltaisesti. Hieman hellävaraisempi menetelmä olisi rakentaa joku jatkovarsi, joka istuu tuohon siipimutteriin niin että saat momenttia. Siihen kuitenkin palaa aikaa, joten itse suosisin väkivaltaa. Laminaatti on tossa kölin edessä todella paksua, eli ihan keskiraskaalla lekalla ei pitäisi saada veneeseen vaurioita. Sitten jos se koko holkki lähtee pyörimään, niin tuo ehdotettu saha ja meisseli-ratkaisu kuulostaa toimivalta. Tosin siinä vaiheessa riittää, kun saat mutterin halki.topi wrote:Ok, tässä kuva tuosta maagisesta VDO:n läpiviennistä. Kuvan fokus on kehno, tilaa tuossa vessan/vaatenarikan kohdilla on älyttömän vähän, mutta on siinä muovituubissa oikeasti jenkat vaikkei siltä näytä...
Yritin vääntää käsin, mutteipä se mihinkään liikahtanut. Taitaa olla sikafleksiä tungettu johonkin sopivaan väliin.
Uutta anturia asentaessasi kannattaa sitten hioa/raapia myrkkymaali pois anturin laipan ympäriltä, jotta sika tarttuu. Sitten anturi paikalleen sikaflexin kanssa hyvin kevyesti kiristettynä, ja vasta kovettumisen jälkeen varovainen lisäkiristys. Läpivientirei'än pitäisi olla sen verran väljä, että anturin ympärille mahtuu pieni kerros sikaa.
Olli Niemi
...Jos vieroksut väkivaltaa, niin työkaluksi kelpaisi laudanpätkä tms, johon poraat vähän tota holkkia isomman rei'än, ja ruuvaat rei'än eri puolille sopivalle etäisyydelle tukevat ruuvit kynsiksi, jotka kääntävät tota siipimutteria. Mutta kuten sanottu, siihen menee 5 minuuttia aikaa, joka on säästettävissä, kun käyttää väkivaltaaOlli wrote:Hieman hellävaraisempi menetelmä olisi rakentaa joku jatkovarsi, joka istuu tuohon siipimutteriin niin että saat momenttia. Siihen kuitenkin palaa aikaa, joten itse suosisin väkivaltaa.
Olli Niemi
Sekoitampa minäkin soppaa...
poraa altapäin anturin keskelle reikä. (olisiko n. 6mm) Tämän jälkeen poralla jossa on reikäterä, sopivan kokoinen uuteen anturiisi, poraat reiän pohjaan. Avot vanha anturi lähtee irti ja sinulla on oikean kokoinen reikä pohjassal. Olihan se niin että uuden anturin halkaisija oli isompi kuin tämän vanhan.
Ainakin Motonetistä saa näitä reikäteriä. Kara n. 5¤ ja terä n. 8¤.
Aikaa kuluu n. 20min ja sitten uuden asennusta.
- Jussi
poraa altapäin anturin keskelle reikä. (olisiko n. 6mm) Tämän jälkeen poralla jossa on reikäterä, sopivan kokoinen uuteen anturiisi, poraat reiän pohjaan. Avot vanha anturi lähtee irti ja sinulla on oikean kokoinen reikä pohjassal. Olihan se niin että uuden anturin halkaisija oli isompi kuin tämän vanhan.
Ainakin Motonetistä saa näitä reikäteriä. Kara n. 5¤ ja terä n. 8¤.
Aikaa kuluu n. 20min ja sitten uuden asennusta.
- Jussi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo kuppisahan käyttäminen sekä irroitukseen että uuden reiän tekoon yhdellä sahauksella oli hyvä vinkki! <tsup, korvan taakse muistiin> Kiitos!
Tämä on ehkä selviö, mutta kuppisahalla kannattaa sahata ensin ulkopuolelta noin puoleenväliin asti, ja sitten loput sisältäpäin samaan ohjausreikään (tai päinvastoin) niin reiän reunoista tulee paremmat.
Tuo paikka lokille on vaan erittäin huono. Jos se on yhtään kölin etureunan takana näyttää se jopa 0,5 eri vauhteja eri halsseilla. Charlotttassa vanha reikä laminoitiin umpeen ja uusi reikä sahattiin aivan keskellä siihen keulimmaisen klmiomaisen turkkilevyn alle. Näin saatiin lokianturi vapaaseen virtaukseen, ja se näyttää nyt oikein molemmilla halsseilla.
Jos on kiire, vetäisin uuden reiän siihen oikeaan paikkaan nyt. Jättäisin sen vanhan anturin silleen tälle kaudelle. Uuden läpiviennin vetäminen neitseelliseen pohjaan on paljon nopeampi tapa kuin vanhan kanssa tappeleminen.
Tuossa vielä kuvia meidän nykyisestä reiästä ja sen paikasta.
Tämä on ehkä selviö, mutta kuppisahalla kannattaa sahata ensin ulkopuolelta noin puoleenväliin asti, ja sitten loput sisältäpäin samaan ohjausreikään (tai päinvastoin) niin reiän reunoista tulee paremmat.
Tuo paikka lokille on vaan erittäin huono. Jos se on yhtään kölin etureunan takana näyttää se jopa 0,5 eri vauhteja eri halsseilla. Charlotttassa vanha reikä laminoitiin umpeen ja uusi reikä sahattiin aivan keskellä siihen keulimmaisen klmiomaisen turkkilevyn alle. Näin saatiin lokianturi vapaaseen virtaukseen, ja se näyttää nyt oikein molemmilla halsseilla.
Jos on kiire, vetäisin uuden reiän siihen oikeaan paikkaan nyt. Jättäisin sen vanhan anturin silleen tälle kaudelle. Uuden läpiviennin vetäminen neitseelliseen pohjaan on paljon nopeampi tapa kuin vanhan kanssa tappeleminen.
Tuossa vielä kuvia meidän nykyisestä reiästä ja sen paikasta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Toi on tosiaan vähän väärä paikka köliveneen lokille toi kylki. Keskilinjassa sen pitäisi sijaita, ja vähän kölin etupuolella, sanoo ton VDO:n manuaali. Uuden reiän tekemistä olen itsekin vähän miettinyt. Ei vaan ole hirveästi kokemusta mistään lasikuituun liittyvästä, viimeksi vissiin porannut yläasteen puutyötunneilla... Mutta jos se lasikuitu kestää amatöörin käsittelyn, niin kai se on ok. Minkälevyiseksi se reikä kannattaa tehdä, jos tietää, että sen tulevan anturin asennusputken halkaisija on 43 mm?harald wrote:Tuo kuppisahan käyttäminen sekä irroitukseen että uuden reiän tekoon yhdellä sahauksella oli hyvä vinkki! <tsup, korvan taakse muistiin> Kiitos!
Tämä on ehkä selviö, mutta kuppisahalla kannattaa sahata ensin ulkopuolelta noin puoleenväliin asti, ja sitten loput sisältäpäin samaan ohjausreikään (tai päinvastoin) niin reiän reunoista tulee paremmat.
Tuo paikka lokille on vaan erittäin huono. Jos se on yhtään kölin etureunan takana näyttää se jopa 0,5 eri vauhteja eri halsseilla. Charlotttassa vanha reikä laminoitiin umpeen ja uusi reikä sahattiin aivan keskellä siihen keulimmaisen klmiomaisen turkkilevyn alle. Näin saatiin lokianturi vapaaseen virtaukseen, ja se näyttää nyt oikein molemmilla halsseilla.
Jos on kiire, vetäisin uuden reiän siihen oikeaan paikkaan nyt. Jättäisin sen vanhan anturin silleen tälle kaudelle. Uuden läpiviennin vetäminen neitseelliseen pohjaan on paljon nopeampi tapa kuin vanhan kanssa tappeleminen.
Tuossa vielä kuvia meidän nykyisestä reiästä ja sen paikasta.
Olli wrote:Uutta anturia asentaessasi kannattaa sitten hioa/raapia myrkkymaali pois anturin laipan ympäriltä, jotta sika tarttuu. Sitten anturi paikalleen sikaflexin kanssa hyvin kevyesti kiristettynä, ja vasta kovettumisen jälkeen varovainen lisäkiristys. Läpivientirei'än pitäisi olla sen verran väljä, että anturin ympärille mahtuu pieni kerros sikaa.
Asensin just uuden läpiviennin, mutta väänsin sen kyllä käsin niin tiukille ku sormet anto periksi kun sika oli vielä ihan tuoretta. Laitoin kyllä sikaa ohjeen mukaan runsaakon kerroksen sekä läpiviennin "jalkaan" että kierteisiin. Mihin perustuu toi sikaflexin kovettumisen jälkeinen lisäkiristys?
Tavoite olisi saada siihen laipan alle elastinen kerros. Eli jos sen kiristää kerralla tiukaksi, niin sika tursuu välistä pois, ja siinä on kova kovaa vasten. Jos holkin painaa varovasti paikalleen niin, että siihen jää joku milli sikaa alle, ja sitten kiristää kun sika on kuiva, se sika toimii vähän niinkuin kumitiivisteenä välissä. Hyvissä läpivientiholkeissa on kyllä laipassa sellainen ura, johon sikaa jää vaikka sen kiristäisi pohjaan asti.topi wrote:Asensin just uuden läpiviennin, mutta väänsin sen kyllä käsin niin tiukille ku sormet anto periksi kun sika oli vielä ihan tuoretta. Laitoin kyllä sikaa ohjeen mukaan runsaakon kerroksen sekä läpiviennin "jalkaan" että kierteisiin. Mihin perustuu toi sikaflexin kovettumisen jälkeinen lisäkiristys?
Onhan siinä jälkikäteen kiristämisessä tietysti se huono puoli, että holkin ja rei'än väliin tursunut sika joutuu vähän jännitykseen, kun mutteria kiristää, ja laipan alla oleva sika painuu kasaan. Ei varmaan haitanne, jos reikä on tarpeeksi väljä, ja siihen jää riittävän paksu elastinen kerros.
Olli Niemi
Laitanpa vielä ketjun perään kommentteja asennuksen aikaisista komplikaatioista liittyen tuohon Nexuksen lokiin/läpivientiin, jonka juuri asensin. Läpivienti on siis se isompi, 51mm halkaisijaltaan, tuota Nexus triduceria varten.
Sinänsä asennus ei ollut erityisen hankalaa, kun vaan seurasi ohjekirjan ohjeita. Mutta kun yritin sitten asennuksen päätteeksi tunkea vehkeen mukana toimitettua sokeaa sinne putkeen, niin a) se ei mennyt sinne ja b) jotain lähti irti. Irtilähtenyt osa oli se läppä, jonka tarkoitus on jousen vauhdittavana estää veden suihkuaminen sisälle. Sen tarkoitus on myös tod.näk ohjailla sokeaa/anturia oikeaan kohtaan, koska sen jälkeen seinämässä on semmonen porras, josta anturi ei välttämättä pääse omin avuin ohitse. Se läppä on äärimmäisen heppoisella mekanismilla kiinni siinä putken seinässä, siinä on joku ohut 7 mm pituinen rautalanka, joka pitää sitä paikallaan seinämässä olevassa sopivassa kolossa. Sain kuin sainkin aikani nyhjättyäni sen läpän asemoitua takasin alkuperäiselle paikalleen, ja yritin uutta sokea-temppua, tällä kertaa laittaen sitä suositeltua silikonilubrikanttia niihin O-renkaisiin. Se teki tempun, ja sokea meni sisään melko nätisti.
Tarinan opetus: heppoisia on noi sisärakenteet noinkin kalleissa vehkeissä, eli voimankäyttö kantsis olla todella harkittua...
Sinänsä asennus ei ollut erityisen hankalaa, kun vaan seurasi ohjekirjan ohjeita. Mutta kun yritin sitten asennuksen päätteeksi tunkea vehkeen mukana toimitettua sokeaa sinne putkeen, niin a) se ei mennyt sinne ja b) jotain lähti irti. Irtilähtenyt osa oli se läppä, jonka tarkoitus on jousen vauhdittavana estää veden suihkuaminen sisälle. Sen tarkoitus on myös tod.näk ohjailla sokeaa/anturia oikeaan kohtaan, koska sen jälkeen seinämässä on semmonen porras, josta anturi ei välttämättä pääse omin avuin ohitse. Se läppä on äärimmäisen heppoisella mekanismilla kiinni siinä putken seinässä, siinä on joku ohut 7 mm pituinen rautalanka, joka pitää sitä paikallaan seinämässä olevassa sopivassa kolossa. Sain kuin sainkin aikani nyhjättyäni sen läpän asemoitua takasin alkuperäiselle paikalleen, ja yritin uutta sokea-temppua, tällä kertaa laittaen sitä suositeltua silikonilubrikanttia niihin O-renkaisiin. Se teki tempun, ja sokea meni sisään melko nätisti.
Tarinan opetus: heppoisia on noi sisärakenteet noinkin kalleissa vehkeissä, eli voimankäyttö kantsis olla todella harkittua...
Re: Tuulimittari
harald wrote:...Mun mielestä Sea Data start pack kahdella näytöllä 840¤ on kohtuuhintainen, paketin sisältöön nähden. Ehkä ottaisin perinteisen kaapelilla toimivan tuulianturin kuitenkin...
Ja jos kisavenettä on rakentamassa niin Server+Multi loki- ja kaikuantureineen hintaan 699¤ on hyvä lähtöpaketti, jonka päälle on sitten hyvä laajentaa järjestelmää sitä mukaa kun rahaa löytyy lisää. Tällä mallilla Charlottan järjestelmä on rakennettu.
Nexuksen (ent. Silva) tuulimittarissa ja -anturissa on ainakin se hyvä puoli että kalibrointimahdollisuudet ovat erittäin laajat, ja kalibrointi on pysyvä, eli mittarit näyttävät kaudelta kaudelle samoja apperenttilukuja kryssillä ilman säätöjä. Tämä ei välttämättä ole tilanne kaikissa järjestelmissä (huhu että raytheon olisi sellainen).
Tervehdys,
uutena feneilijänä kysyisin, että ovatko nämä Nexuksen mittarit ja serverit vielä up todate elikkä onko hinta/laatusuhde vielä kohdallaan?
Oman veneen alkuperäiset mittarit kun eivät enää jaksa ihan joka reissulla näyttää järkeviä arvoja
-Jankka-
PS lisäksi hakusessa uusi iso ja venepaikka...
Re: Tuulimittari
Ehdottomasti. Veneessäni on vm. 2005 Raymarinet ja harkinnassa vaihto Nexukseen. Kerran kun hyvään tottuun ei muu kelpaa...Jankka wrote: Tervehdys,
uutena feneilijänä kysyisin, että ovatko nämä Nexuksen mittarit ja serverit vielä up todate elikkä onko hinta/laatusuhde vielä kohdallaan?