Page 1 of 1
Akkujen lataaminen 1GM:n vakiolaturilla
Posted: Sun Oct 19, 2003 20:04 pm
by mikke
Tervehdys!
Mikäs on paras keino tarkastaa, että onko laturi-hiilet-ym vielä timmissä kunnossa?
Empiirinen koe: lataa tyhjää akkua pari tuntia, lämppäri+jääkaappi päälle, nukkumaan osoitti, että joko laturissa on säännöllisesti vaihdettavia osia tai sitten tuo laturi vain on hidas. Taisi tässä joku aikaisempicin topic viitata tähän.
Mutta onko tuossa laturissa - en nyt just musita mallia - joku hiili-tasasuuntaaja -mötikkä jonka voi amatöörikin vaihtaa itse?
Entäs tämä komponentti, joka jakaa latausvirran startti- ja käyttöakulle, voiko sen toiminnan testata jotenkin?
Mittailin jokin aika sitten jännitteet koko sähköjärjestelmästä - laturista akkuihin mutta ko mittauspöytäkirja on mystisesti kadonnut jonnekin...
-Mikke
Posted: Sun Oct 19, 2003 20:06 pm
by mikke
Ai niin, piti vielä sanoa, että aurinkopaneeli on kyllä ostoslistalla mutta jos laturi tai joku muu komponentti on rikki, en viitsisi kuitata sitä ongelmaa ostamalla aurinkopaneelin.
-Mikke
Posted: Mon Oct 20, 2003 09:16 am
by harald
Siis tuota mötikkää laturin ja akkujen välissä, onko tuo n.k. latausdiodi ja miten
se on kytketty? Onko laturin ja käyttöakun välissä pelkkää kuparia vai onko
molemmat akku(ryhmät?) kytketty diodin kautta?
Diodin yli kulkiessaan jäänite tippuu 0.7V joka on hirmun paljon tällaisessa
ympäristössä. Latausjännitteen tulisi olla 14.4V ja mahdollisesti sitten pienempi
kun akku täyttyy.
Tilannetta voisi parantaa kytkemällä käyttöakku suoraan laturiin ja vain startti-
akku diodin yli, jos nyt arvaukseni sinun kytkennästä on edes likipäinkään
oikein..
Parasta tapaa tarkistaa tuota toimintaa ei vissin ole olemassakaan mutta mittaa
tuota jäännitettä sekä laturin että akun päässä koneen käydessä ja silloin kun
akku on vajaa sekä täynnä niin tiedetään hyvin paljon enemmän jo.
Posted: Mon Oct 20, 2003 09:21 am
by harald
Ja tuota latausajasta vielä niin jos sinulla on tyhjä akku niin sitä ei muuten ladata
edes puoliksi täyteen parissa tunnissa. Tuo Mitsun laturin jännite on (ilman
diodejakin) säädetty niin että konetta voi laulattaa vuorokauden putkeen ilman
vaaraa akkujen kiehumisesta. Tämä ei tee hyvää akkujen latausajan lyhentämi-
seen.
Meidän bilteman 75A akut joutuu kyllä tyhjästä lataamaan vähintään 4h putkeen
koneella ennen kuin konetta voi alkaa sammuttaa. Tämähän on muuten niin
pitkä aika jo että tavallisesti me ei edes perheen kanssa olla väylillä niin kauan.
Eli jotain olisi meidänkin veneeseen tehtävä tuon suhteen.
Aurinkopaneeli auttaa sitten loppupäässä mutta erään "live-aboard-list" s-posti
listan mukaan hoidetaan ensin koneen laturi kuntoon, sitten katsotaan muut.
Posted: Mon Oct 20, 2003 09:27 am
by harald
Suosittelen muuten soittamista tuonna Marinel:iin, ne lähettävä mielellään
Mastervoltin luettelon jossa on paljon hyviä ideoita venesähköstä. Hintataso
on sitten eri jutun aihe
Tuollainen lataussäädin saisi olla:
http://www.mastervolt.com/alphapro/index.asp
Pitäneen pikkuhiljaa kirjoittaa linkkisivu/juttu tuosta akkujen lataamisesta. Alkaa
olla niin yleinen aihe täälläkin..
Posted: Mon Oct 20, 2003 21:09 pm
by mikke
Hmm...
Ulkomuistista sanoisin, että sekä startti, että käyttöakku menevät latausdiodin kautta. Tämän jännitteen alennuksen mittasin tosiaan ja itseasiassa se oli yksi syy ruveta miettimään, että onko kaikki varmasti kunnossa.
Tuo mastervoltin speksissä oleva kytkentäkaavio on mielestäni juuri niinkuin mullakin on, eli molemmat akut kulkee latausdiodin kautta.
Vaan ei noissa -83 malleissa tainnu vielä olla samalla tavalla elektroniikkaa kuin mitä tossa speksissä kehuvat...
-Mikke
Posted: Fri Oct 24, 2003 10:25 am
by harald
Ideana siinä hupiakun kytkemisessä suoraan laturiin on että saadaan paras ja
nopein mahdollinen lataus aikaan sille akulle joka sitä eniten tarvitsee. Tavalli-
sestihan koneen starttaaminen vie alle yhden Ah akusta joten starttiakku kyllä
latautuu vähemmälläkin.
Mutta jos sinulla on hupiakkukin diodin kautta eikä laturi osaa tuota jännitteen
putoamista mitenkään korjata niin en ihmettele jos ei lataus toimi.