Akut

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Guest

Akut

Post by Guest »

Harald lipsahti edellisessä jutussa akkujen puolelle. Meillä meni akku vaihtoon ensin vuosittain ja nyt tämä viimeinen on ollut kai kolme kesää. Sähköä vuotaa jonnekin, sulakkeita palaa ja muutakin pientä ongelmaa on viime aikoina ilmennyt. Ajattelin ensin että tuo sähkövuoto liittyi sulakkeiden kärähtelyyn, mutta nyt huomattiin että pääkytkin pois päältäkin akusta hyytyy virta viikossa. Akkua on talvisin säilytetty sisätiloissa ja ladattu silloin tällöin. Mikähän tässä nyt mättää?!?

Kiinnostaisi tietää, kauanko teillä yleensä akut kestää veneissä?

Onko hyviä/huonoja kokemuksia joistain akkumerkeistä tai tyypeistä?

Ville
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Vaihdoin molemmat akut Hennuliin tänä keväänä. Toinen (75Ah) oli otettu käyttöön 1994 (teksti kannessa) ja se tuntui viime syksynä uupuneelta. No myin se silti tutulleni vanhaan traktoriin, kuulemma toimii hyvin starttiakkuna. Pinempi 60 Ah malli (1996) hyytyi totaalisesti keväällä. Yksi kenno meni kai oikosulkuun ja jännite putosi n. 10 volttiin.

Luullakseni akun käyttöikä käyttötarpeesta ja hoidosta riippuen on kuitenkin 6-7 vuodesta ylöspäin. Perinteinen lyijyakku ei kestä toistuvia syväpurkauksia, etenkään käynnistysmallinen, eikä liioin vapaa-ajanakkukaan. Jos akkusi tyhjenee viikossa, niin syväpurkauksia tapahtuu useita kesässä ja akku on lepo aika nopeasti.

Laita ammpeerimittari akun kengän ja kaapelin väliin ja katso paljonko virtaa kulkee läpi, jos kulkee. Sitten vain yksi kerrallaan piuhoja irti, kunnes vuoto löytyy?

Nämäkin mielipiteet on mielipiteitä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Akulle taitaa olla parasta jos se on ladattu täyteen koko ajan. Varmista
Ville ettei sinulla ole mitään akussa kiinni silloin kun pääkatkaisija on
poikki. Parasta on ehkä seurata johtoja akusta pääkytkimeen ettei matkalla
löydä yllätyksiä :)

Jos akku tyhjenee itsestään viikossa niin se on mielestäni selvä merkki siitä
että ko akku on loppu. Täyteen ladattu akku kunnossa olevana säilyttää kyllä
yli 90% latausasteen kuukausia. Kannattaa siis ladata reilusti niin että
multimeterillä mitattuna napajännite nousee yli 14.4V pariksi tunniksi. Silloin
voidaan olettaa akun olevan ainakin yli 90% täynnä.

Meillä on 2 krt Bilteman 75A akkua ja ne ovat olleet kyllä hyviä siinä
mielessä että ne pitävät latauksensa ja kapasiteettiä on riittävästi. Huonoa
noissa on se että niitten lataaminen ainakin yanmarin 35A laturilla/säätimellä
kestää ikuisuuden jos kaksikin. Käytännössä puolityhjä akku jota on käytetty
muutaman päivän tai viikon reissulla vaatii jotain 3h koneajoa ennen kuin se
alkaa täyttymään tyydyttävälle tasolle.

Vene-lehdessä oli muistaakseni v 2000 suuri akkutesti jossa testattiin mm
juuri tätä latauksen vastaanottokykyä. Parhaat akut olivat Optima, Exiden
Geeliakku sekä Hitachin 65A akku. Häntäpäässä mm isompi biltema. Koska
sekä 75A keltakantinen Optima että n 80A Sonnenschein geeli maksavat suurin
piirtein yhtä paljon (n. 240EUR) ei taida olla suurtakaan eroa kumman ottaa.
Tuota Hitachia en netti-hauista huolimatta ole löytänyt suomessa. Optima
kuulemma (kolmannen käden tietoa) ei kestä yhtä hyvin syväpurkausta kuin
sonnenschein. Optima on nopeampi latautumaan taas.

Toinen oletettavasti hyvä (ja yhtä kallis) ratkaisu on mm www.marinea.fi
myymä nk AGM (absorbed glassfiber mat) akku. Tämä tekniikka on muuten sama
kuin optimassa mutta optimassa lyijylevyt on kierretty rullalle.

Me taidamme päätyä sonnenschein akkuun. Luvattu elinikä lasketaan monessa
vuodessa ja akku on täysin vuotamaton kuten myös Optima joten akun voi
huoletta sijoittaa painojakauman kannalta parhaimpaan tai toiseksi parhaimpaan
paikkaan eli punkan alle FE83:ssa. Hyvän hinnan tarjosi muuten ainakin Autopaasi,
www.autopaasi.fi.

Muuten akun säilytyksestä niin viileä ympäristö, ellei jopa kylmäkin, on
parasta täyteen ladatulle akulle. Tyhjä akku jäätyy -7°C kun taas täyteen
ladattu vasta jossain alle -60°C. Lämpimässä akun itsetyhjeneminen kiihtyy,
ja jos vielä akkua on säilytetty lämpimässä vajaaladattuna niin se saattaa
kyllä itsessään syödä akun elinikää. Käytännössä selällekin turvallisin tapa
on ladata akut veneessä täyteen syksyllä ja jättää ne veneeseen. Sitten
joululomien aikana käydään laittamassa pieni laturi kiinni vuorkaudeksi tai
jotain siihen tapaan. Tämä ei ole välttämätöntä jos akku on kunnossa.

Akkujohdot kannattaa irrottaa syksyllä jottei mitään vuotovirtoja esiinny.
Samaten akkujen kannet pitää puhdistaa jottei kanteen jää kosteutta ja akku
näin tyhjentäisi itsensä. Esim talouspyyhkeellä pyyhkii akun puhtaaksi
ja on sitten todella varovainen happojen kanssa tai sitten on nopeasti
muodinmukaiset farkut :)

Meillä akut ovat vielä kuin uudet ja ne ovat nyt neljättä kautta veneessä.
Muistaakseni. Niitä on ladattu todella ahkerasti, johto kiinni koko ajan :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply