Page 1 of 1

FE:n peräsin

Posted: Mon Mar 30, 2009 16:02 pm
by Vierailija
Meillä on peräsimen alaosassa (n.15cm tyvestä) ”reikä” josta syksyisin valuu ruskeaa vettä (siis ilmeisestitikin ruosteista). Joku viisaampi minulle joskus järkeili asiaa siten, että peräsimen sisälle pääsee joka tapauksessa vähän vettä, joten sen on tultava myös ulos. Ostimme veneemme jo seitsemän vuotta ja sitten reikä on ollut siinä siitä lähtien. Tuolloin tutkailin syksyllä telakoitaessa rannan muita Fe-83:sia ja muutamassa muussakin oli tuo sama ”reikä”. Onko jollain tietoa tai kokemuksia asiasta?

Posted: Mon Mar 30, 2009 18:15 pm
by harald
Mielestäni tuosta on keskusteltu paljonkin, mutta noin äkkiseltään en löytänyt haulla. Onhan meillä tosin tuo wikisivu josta rakenteesta enemmän:

Peräsimen_korjaus

Jos sillä ei selviä niin kysy lisää. Tyhjä lapa on siis täytetty uretaanivaahdolla tuosta styyran puolella olevasta reiästä, ja sitten se on vain pakkeloitu umpeen.

edit: phpbb ei tykkää ääkkös-linkeistä.

Posted: Mon Mar 30, 2009 18:24 pm
by harald
Jaha, löytyihän sellaisella haulla kun "peräs* AND reikä".

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 2A+reik%E4

Re: FE:n peräsin

Posted: Mon Mar 30, 2009 22:27 pm
by Olli
Vierailija wrote:Meillä on peräsimen alaosassa (n.15cm tyvestä) ”reikä” josta syksyisin valuu ruskeaa vettä (siis ilmeisestitikin ruosteista). Joku viisaampi minulle joskus järkeili asiaa siten, että peräsimen sisälle pääsee joka tapauksessa vähän vettä, joten sen on tultava myös ulos.
Tuossa vielä tekstiä ajalta ennen FEwikiä: http://www.fe83.org/faq/perasin/

Tuo reikä tosiaan on kaikissa, sitten on lisäksi toinen pienempi reikä lavan yläreunassa, jota ei käytännössä näe jos lapa on kiinni veneessä. Alapäässä reikä on iso, muistaakseni jotain 20 mm, eikä kitillä ole mitään mahdollisuutta pysyä siinä, kun alla on pelkkää uretaania.

Vesihän ei varsinaisesti noista halkeamista pääse tulemaan ulos, sieltä valuu jokunen tippa, mutta kyllä se vettä imenyt uretaani on sellaista pesusientä, ettei se talven aikana mitenkään kuivu noin pienestä rei'ästä. Joillain on tapana porata syksyllä reikiä lavan alareunaan, jotta se valuisi paremmin tyhjäksi. Ei se niistäkään rei'istä kuivu, mutta saattaa estää halkeamisen? FE:ssä lavan alareunassa on muistaakseni n. 30-50 mm kittiä, eli rei'än pitäisi olla vielä pitkä, jos haluaa yltää sinne märkään uretaaniin asti. Lähes kaikissa bongaamissani yksilöissä lapa on haljennut etureunasta ylhäältä useita kymmeniä senttejä, näin oli mullakin. Myrkkymaali saattaa häiritä halkeaman erottamista.

Vettä pääsee lavan sisään myös akselin saumasta, se on tiivistetty polyesterikitillä, joka ajan mittaan halkeilee. Veden ruskea väri ei ole ruostetta, koska mitään ruostuvaa tavaraa ei lavan sisällä ole. Lapaa avatessa tulvahtaa ilmoille tiskirättiä pahempi haju, ties mitkä pöpöt ovat muhittaneet siellä vuosikausia. Johtuuko väri tästä vai osmoosista, en tiedä, mutta tahmeaa se liemi ainakin on.

Tämä on niitä juttuja jotka kannattaa hoitaa kuntoon jos inspiraatio iskee. Homma on työläs, mutta eihän purjehtijalla ole talvella muutakaan tekemistä. Mitään hälyyttävän huolestuttavaa en oman lavan sisältä muuten löytänyt, laminaatti melko ehjää, tukirautojen hitsaukset kunnossa ja lapa tukevasti niissä kiinni. Tuskin se peräsin siitä putoaa vaikka hommaa lykkäisi seuraavaan tai sitä seuraavaan talveen... Ja FE:n peräsinhän ei ole mitenkään poikkeuksellisen huono, melkein kaikissa veneissä ne vettyy.