Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Avomeripurjehduksen MM-kisat suomessa 2012
ORC:n vuosikokous Madridissa päätti avomeripurjehduksen arvokisojen pitopaikoista lähivuosina.
Vuoden 2012 ORCi MM-kilpailut on luvattu antaa Suomeen.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... 2&Itemid=2
Hmm... hmmm
Vuoden 2012 ORCi MM-kilpailut on luvattu antaa Suomeen.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... 2&Itemid=2
Hmm... hmmm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nyt on sitten selvinnyt että kisat ajetaan. Kotisatamana M särkällä!
http://avomeripurjehtijat.fi/index.php? ... Itemid=215
http://avomeripurjehtijat.fi/index.php? ... Itemid=215
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Aijaijai... Taitaa olla talvi tulossa, kun tämän tyyppisiä keskusteluja viritellään. Lähtee pian tämäkin ketju lapasesta Tossa ketju, jossa taannoin pohdittiin vähän vastaavaa: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2195FE-Sillanpää wrote:Okei, eikös tälle palstalle tuo ole selvä haaste: Miten tuunata FE:tä niin että luokkarajat alkavat sopia?
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Riittäisiköhän puoli metriä pidempi spinnupuomi, toppispinnu ja noin 0,5m fathead isopurje? Viulut pitäisi laittaa, mutta se olisi mikään ylivoimainen homma.
Kroatin MM-kisoissa taisi olla minimi 700s/mi. Eli pitäisi jostain karsia 50 sekkaa pois keskiarvosta. Onnistunee helpoiten säätämällä kevyen tuulen ominaisuuksia. Tuleeko veneestä sitten enää nopea, on eri juttu.
Varmaan sellainen 200-300 kg pois painosta reilusti heivaamalla varusteita ei myöskään haittaisi.
Aikamoinen projekti se olisi kuitenkin.
Tosin täällä pohjoisessa voi olla että se raja vedetään hiukan vielä hitammalle, mutta ei sinne varmaan mitään X-79:ejäkään haluta joten joku 710 s/mi on varmaan hitain mitä sallitaan.
Avomeripurjehtijoitten vuosikirjassa on nopein FEne 750s/mi, expressit noin 725-730. Vasta FF-31:nen ja X-79 alkavat keikkumaan siinä 710s/mi tasolla ja jos alle 700:an haluaa niin FF-31:et jotkut, Siesta 32, Inferno 31, Maxi 999 on sellaisia veneitä (vaikka me kyllä käytännössä ollaan niitä nopeampia radalla ).
Miksihöhän muuten Herring Rouge on AMP vuosikirjassa luvulla 696,4 mutta BOWilla oli luku 713,7? Ihan vain 336 kg miehistöpaino ylös 415 kiloon?
iso ___________________ medium ________________ vakio
Kroatin MM-kisoissa taisi olla minimi 700s/mi. Eli pitäisi jostain karsia 50 sekkaa pois keskiarvosta. Onnistunee helpoiten säätämällä kevyen tuulen ominaisuuksia. Tuleeko veneestä sitten enää nopea, on eri juttu.
Varmaan sellainen 200-300 kg pois painosta reilusti heivaamalla varusteita ei myöskään haittaisi.
Aikamoinen projekti se olisi kuitenkin.
Tosin täällä pohjoisessa voi olla että se raja vedetään hiukan vielä hitammalle, mutta ei sinne varmaan mitään X-79:ejäkään haluta joten joku 710 s/mi on varmaan hitain mitä sallitaan.
Avomeripurjehtijoitten vuosikirjassa on nopein FEne 750s/mi, expressit noin 725-730. Vasta FF-31:nen ja X-79 alkavat keikkumaan siinä 710s/mi tasolla ja jos alle 700:an haluaa niin FF-31:et jotkut, Siesta 32, Inferno 31, Maxi 999 on sellaisia veneitä (vaikka me kyllä käytännössä ollaan niitä nopeampia radalla ).
Miksihöhän muuten Herring Rouge on AMP vuosikirjassa luvulla 696,4 mutta BOWilla oli luku 713,7? Ihan vain 336 kg miehistöpaino ylös 415 kiloon?
iso ___________________ medium ________________ vakio
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eikös kuitenkin helpoin tie olisi saada ORCi4-luokka mukaan näihin kisoihin. Ymmärrän, ettei se "suuressa maailmassa" onnistuisi, mutta täällä periferiassa tilanne on hieman toinen (ainakin toistaiseksi). BOWin esimerkin mukaan luokalle olisi tarvetta. Olettaisin, että järjestävällä maalla olisi jonkinmoinen "valta" laajentaa kisaa neloseenkin
Varovasti arvioiden kisa kiinnostaisi meidän lisäksi ruotsalaisia, virolaisia, tanskalaisia ja jopa norjalaisia "pienvenepurjehtijoita" (tai ainakin pitäisi kiinnostaa!!!)
Varovasti arvioiden kisa kiinnostaisi meidän lisäksi ruotsalaisia, virolaisia, tanskalaisia ja jopa norjalaisia "pienvenepurjehtijoita" (tai ainakin pitäisi kiinnostaa!!!)
terv. Artsi/DANIELA
Hyvän näköinen tuo Haraldin kuvamanipulointi isopurjeesta! Ongelma vain taitaa olla siinä, että veneestä tulee älyttömän luoviherkkä. Joskus takavuosina omistin Polariksen, johon vaihdoin Melges 24:n rigin ja purjeet. Vauhtia tuli lisää, mutta köliä olisi pitänyt siirtää xxx cm taaksepäin, jotta trimmin olisi saanut kohdalleen. Vauhtia on helppo saada lisää, mutta vaikeaksi muuttuu, kun lähdetään tiukkaan kryssiin!!
terv. Artsi/DANIELA
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
No, koitin tuossa kertoa että tallinnassa olisi ollut nelosluokka eikä se herättänyt kuin yhdeksän veneen mielenkiinnon että se siitä. Ruotsissa on hitaimmat ORC-mittakirjat X-332:ia tai sitä luokkaa.
Pointtisi luovikärkkäydestä on varmaan validi, mutta nyt on kyseessä GPH:n laskeminen rajan alle keinolla millä hyvänsä. Tuollaiseen isoon tulisi sitten reivejä joita voi aika nopeasti käyttääkin.
Pointtisi luovikärkkäydestä on varmaan validi, mutta nyt on kyseessä GPH:n laskeminen rajan alle keinolla millä hyvänsä. Tuollaiseen isoon tulisi sitten reivejä joita voi aika nopeasti käyttääkin.
Last edited by harald on Fri Sep 09, 2011 22:51 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
MM-kisoissa on kaksi luokkaa ja viime vuosina luokkaraja on ollut 600 (siis vaikkapa X-35 on ollut "pikkuluokassa") ja hitain mukaan otettu vene 675-700.
Järjestävällä maalla on toki sanottavansa asiassa, mutta lienee helppo ymmärtää, että kisaaminen FE83:lla X-35:sta vastaan ei ole mielekästä ja tuhoaa myös aikataulut ellei satu olemaan FE-keli.
Olisiko parempi idea vuokrata/lainata joku sopivampi vene FE-porukalla?
Järjestävällä maalla on toki sanottavansa asiassa, mutta lienee helppo ymmärtää, että kisaaminen FE83:lla X-35:sta vastaan ei ole mielekästä ja tuhoaa myös aikataulut ellei satu olemaan FE-keli.
Olisiko parempi idea vuokrata/lainata joku sopivampi vene FE-porukalla?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Siinä on Arianna, eli se "pikku projekti"in mittakirja vuodelta 2009;
http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittak ... L-9020.pdf
Eli pari neliötä isopurjetta lisää, 10m² spinnua, parisataa runsaat kiloa pois niin se rupeaa jo olemaan siinä. Ei siis mahdotonta sittenkään.
http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittak ... L-9020.pdf
Eli pari neliötä isopurjetta lisää, 10m² spinnua, parisataa runsaat kiloa pois niin se rupeaa jo olemaan siinä. Ei siis mahdotonta sittenkään.
Last edited by harald on Fri Sep 09, 2011 23:08 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020