Page 1 of 1
WB-news 2009
Posted: Thu Mar 05, 2009 19:31 pm
by harald
Ne, ketkä olivat venemessuilla saivat varmaan oman CD:levynsä weban osastolta. Meille muille on tyytyminen webiin, ja nyt näyttää siltä että wb on julkaisuut ainakin osan netissä:
http://www.wb-sails.fi/suomi/newsArkisto/wbn_09.html
Näin nörttinä kiinnosti tuo
smartsail-juttu (PDF, 695kt)
Re: WB-news 2009
Posted: Thu Mar 05, 2009 21:45 pm
by Petri
harald wrote:
Näin nörttinä kiinnosti tuo
smartsail-juttu (PDF, 695kt)
Joo, mä jo Johnilta kyselinkin että koska tulee purje joka trimmaa itse itsensä. Näin tekniseltä toteutukseltaan se olisi aika yksinkertainenkin säätöongelma, purje vain täyteen venymäantureita ja kone jauhamaan paineprofiilia, jonka jälkeen purjeen muotoa muutetaan optimaaliseksi joko manuaalisesti (esim. joku punainen/vihreä-valo kombo jonka perusteella trimmaaja vetää/päästää skuuttia) tai sitten täysin automaagisesti servoilla.
Sikäli ihmettelen ettei tuollaisia ratkaisuita vielä käytetä esim. AC:ssa, koska voisi kuvitella että nykykoneista löytyy jo helposti potkua kohtuusimppeliin 3D-laskentaan in-situ, mutta kai saavutettu etu siihen ammattipurjehtijan silmään nähden on kyseenalainen.
Mutta jos jotain voi tehdä tietokoneella, näin myös pitää tekemän! Eli hophop, kehitystä vaan kehiin.
Re: WB-news 2009
Posted: Thu Mar 05, 2009 21:55 pm
by Olli
harald wrote:Ne, ketkä olivat venemessuilla saivat varmaan oman CD:levynsä weban osastolta. Meille muille on tyytyminen webiin, ja nyt näyttää siltä että wb on julkaisuut ainakin osan netissä:
Ei tainnut olla romppuja jaossa tänä vuonna, oli vain paperinen WB-news, jossa viitattiin tonne nettisivulle. Et siis menettänyt mitään.
Re: WB-news 2009
Posted: Thu Mar 05, 2009 22:14 pm
by Olli
Petri wrote:Joo, mä jo Johnilta kyselinkin että koska tulee purje joka trimmaa itse itsensä. Näin tekniseltä toteutukseltaan se olisi aika yksinkertainenkin säätöongelma, purje vain täyteen venymäantureita ja kone jauhamaan paineprofiilia, jonka jälkeen purjeen muotoa muutetaan optimaaliseksi joko manuaalisesti (esim. joku punainen/vihreä-valo kombo jonka perusteella trimmaaja vetää/päästää skuuttia) tai sitten täysin automaagisesti servoilla.
Ei ole kyllä yksinkertaista säätöongelmaa nähnytkään, vaan kyse on melkoisesta monimuuttujaprosessista. Täysin ratkottavissa kyllä, mutta jos siitä haluaa täydellisen, niin vaatii paljon anturointia, ja paljon enemmän toimilaitteita kuin vain yhden vinssin kiskomaan skuuttia...
Tietysti vielä vähän pidemmälle vietynä tähän pitäisi liittää älykäs autopilotti. Kippari kertoo vain suunnan, ja kone ajaa. Jos suunta sattuu olemaan suoraan vastatuuleen, kone kryssii. Värkin pitäisi tietysti niellä myös kartta ym. dataa, jotta se osaisi heitellä vendat järkevissä paikoissa.
...Vai olisiko sittenkin moottorivene aika mukava härpätin

Re: WB-news 2009
Posted: Thu Mar 05, 2009 23:31 pm
by Petri
Olli wrote:
Ei ole kyllä yksinkertaista säätöongelmaa nähnytkään, vaan kyse on melkoisesta monimuuttujaprosessista. Täysin ratkottavissa kyllä, mutta jos siitä haluaa täydellisen, niin vaatii paljon anturointia, ja paljon enemmän toimilaitteita kuin vain yhden vinssin kiskomaan skuuttia...
Siis tottakai ongelmasta voi tehdä monimutkaisen, mutta en kyllä ainakaan omaa trimmaamistani kutsuisi niin monimutkaiseksi ettei sen prosessin kontrolloimiseen vaadittaisi juuri ollenkaan anturointia/laskentatehoa. Ja jo kuitenkin jonkin 10x10cm anturimatriisin käyttö kyllä olisi varmaankin aivan riittävä ihmissilmää paremman suorituskyvyn saavuttamiseksi...tietenkin ehkä jättöreunan lähellä anturitiheys voisi olla suurempi jne.
Vaikka tottakai myös hekkiä, outhaulia jne. pitäisi säätää lennossa, niin jo pelkkä skuutin automatisointi olisi varsin kätevää...toisaalta moderneissa kisaveneissä kun kaikki piuhat menevät jo kansien alla, niin servojen liittäminen jokaiseen nartsaan olisi aika pikkujuttu.
Tietysti vielä vähän pidemmälle vietynä tähän pitäisi liittää älykäs autopilotti. Kippari kertoo vain suunnan, ja kone ajaa. Jos suunta sattuu olemaan suoraan vastatuuleen, kone kryssii. Värkin pitäisi tietysti niellä myös kartta ym. dataa, jotta se osaisi heitellä vendat järkevissä paikoissa.
...Vai olisiko sittenkin moottorivene aika mukava härpätin

Niin, siis ainahan tuota tarkoitusta varten voi pestata myös sen kipparin, että ei se itse ajamisen poistaminen sinänsä olennaisesti parantaisi kiinnostavuutta, mutta mä voisin kyllä milloin vain luopua trimmaamisesta ja antaa tietokoneen hoitaa sen

Kuten SailX-kisoissa on nähty, eroja silti syntyy, vaikka teoriassa kaikkien veneet kulkevat optimitrimmissä.
Posted: Fri Mar 06, 2009 00:17 am
by harald
Kai se on sitä että skuuttaaja vetää sen skuutin teipillä merkityn merkin kohdalleen vendan jälkeen. Ei siinä -tana mitään integraattoreita, prosesseja tai anturimatriiseja tarvita. Aivan kuten Petri sanoi, trimmaaminen ei ole niin monimutkaista
Ehkä helpompaa olisi purjeitten anturoimisen sijaan anturoida veneen kallistus ja nopeus, ja siitä tehdä karttoja joiden avulla vedetään skuuttipisteet ja skuutit kohdalleen? Tämä ei tosin ole laskemista, mutta autoissa ainakin moottorit, laatikot ja luistonestot toimivat karttojen avulla eikä laskennalla.
Ja siinä vaiheessa kun pinnassa on autopilotti kisoissa vaihdan lajia. Kyllä se ajaminen on se joka vetää.
Mielenkiintoinen kehityssuunta tosiaan tuo. Tulikohan weban kimmoke bilteman 1¤ ledistä jota esitin teipattavaksi tellarivaloksi genoaan? No, ei ehkä kuitenkaan. Onhan tuota saillabbia ollut jo melkein ennen omaa syntymää right.
Posted: Fri Nov 30, 2012 15:22 pm
by harald
http://www.wb-sails.fi on uudistunut, historian ensimmäinen WB-news on luettavissa nyt myös sieltä!
Posted: Fri Nov 30, 2012 22:33 pm
by Olli
harald wrote:http://www.wb-sails.fi on uudistunut, historian ensimmäinen WB-news on luettavissa nyt myös sieltä!
Eivät ole vieläkään kehdanneet laittaa FE:n purjeita nettisivuilleen, vaikka ollaan ostettu enemmän rättejä kuin moni muu luokka joka siellä on...
Posted: Sat Dec 01, 2012 11:58 am
by Petri
Jep sikäli jotenkin koomista että esim. platu-purjeet ovat esillä sekä melgesit kun tietääkseni platuihin on ostettu ehkä yksi purjesetti Webalta ja muutama spinnu. Meglujen osalta olen lähinnä nähnyt Northeja vesillä.
Mutta shitbox on shitbox.
Posted: Sat Dec 01, 2012 15:56 pm
by Olli
Petri wrote:Mutta shitbox on shitbox.
Niinpä. Voisivat kuitenkin vähän tarkastaa asenteitaan. Taas olisi shitboxin omistajia jonossa ostamassa purjeita, jos vaan vaivautuisivat lähettämään tarjouksen.