Page 1 of 3

Vanttiruuveista pikaisesti

Posted: Thu Feb 05, 2009 19:09 pm
by anssi
Koska en viitsi ajaa 100 kilometriä käydäkseni katsomassa, että minkä kokoinen on FE 83:n keulastaagin vanttiruuvi niin ajattelin sitä kysyä arvon foorumilaisilta. Muistelisin että koko on 8 tai 10, mutta kun varma ei voi olla. Ja sitten kun niitä on vielä esim 8 koossa eri pituisia?! Materiaali mitä haetaan on rosteri, ei sitä pronssista versiota.
Lähinnä nyt ajattelin, että jos jollain on muistissa mitkä ne mitat ovat tai sitten on omat rikin osaset lyhyen syöksyn päässä (5metriä)...
Arvostaisin suuresti vastauksia tähän kyssäriin ennen viikonloppua, kiitos.

Anssi

Posted: Thu Feb 05, 2009 20:14 pm
by harald
Minulle nuo koot eivät sinänsä kerro mitään. Mutta jos kerrot
kaupassa että se on 6 mm vaijeria varten niin he osannevat antaa
oikean koon?

Pituuksista en ottaisi suurta stressiä, tuohan on säädettävissä ja
tarvittaessa pidennettävissä toggle-nimisillä välipaloilla.

Tuota en säädetä, joten meillä on pullomallinen ruuvi keulassa.

Posted: Thu Feb 05, 2009 20:29 pm
by Jester
Expressistä on jätetty koko vanttiruuvi pois, ei sitä tarvitse mihinkään. Sopivan mittainen keulavantti+togle riittää.

Keulapurje jää vain turhaan kiinni.

Posted: Thu Feb 05, 2009 22:21 pm
by anssi
ok. Kiitokset herroille. Ajattelin käyttää edelleen ruuvia siinä, koska se on kivampi säätää just siihen pituuteen mitä haluaa. Lisäksi meillä oli vanha ruuvi ihan pohjassa ja silti jotenkin tuntu siltä että tuli vähän turhan paljon rakea kun veti vantit "retkipurjehdustiukkuuteen", eli liian pitkä ruuvi mainitussa kaulastaagissa( tai staagi tehty kumista). Mitään jatkopaloja siinä ei ole ollut mikä selittäisi sen liian pituuden. Sen takia lähinnä kyselin sitä pituutta.
Voi olla että oon ihan hakoteillä tän järkeilyni kanssa, mutta siellä on yleensä niin kovin mukavaa...

Posted: Thu May 14, 2009 12:47 pm
by anssi
Nostetaanpa omat jutut taas esille...

F.7.4 Mitat

a) Keulaharuksen maksimipituus tappien keskeltä mitattuna on 8840 mm
b) Keulaharuksen minimiläpimitta 6mm
c) Yläharuksien pituus on vapaa, minimiläpimitta 5mm
d) Alaharuksien pituus on vapaa, minimiläpimitta 5mm
e) Peräharuksen pituus on vapaa, minimiläpimitta vapaa

Onko toi wikistä löydetty maksimimitta 8840mm se "normaali" haruksen mitta ja mistä mihin toi 8840 on mitattu?

Oli sitten meidän veneen staagi 5 mm paksu ja vanttiruuvi sen mukainen 3/8! Keväisiä ylläreitä...

Että nyt pitäis sitten tilata oikean pituinen keulaharus, mihin tulee pelkkä toggle kiinni. Vai muistaako joku, että kuinka pitkä on vaijerin osuus haruksesta, jos siihen pistää 7/16 ruuvin jatkeeksi???

On taas kivoja pikku haasteita, kuin ei veneelle pääse/ehdi nyt mittailemaan.


Anssi

Posted: Thu May 14, 2009 13:52 pm
by harald
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1944
harald wrote:Vår rake är 869 cm pin-to-pin. 870 cm låter helt rätt och jag tror inte mera lönar sig, men det vet jag inte säkert.
Tuo 869 cm sisältää siis vanttiruuvin ja vaijerin. Mitta on kansikiinnityksen rikipultin keskeltä yläosan rikipultin keskelle. Eli jos luotat minun sanomisiini, etkä tule valittamaan jälkeenpäin niin tilaa 869 cm pitkä vaijernpätkä jossa silmukkapäät. Jos haluat vanttiruuvin, vähennä sen minimimitan plus minimi- ja maksimimitan erotuksen puolikkaan verran pois, niin jää säätövaraa sekä vähemmän että enemmän rakea.

Jos et halua yhtä paljon rakea voit vähentää tuosta em. mitasta 5 cm, joka lienee vakiopituuden luokassa.

Posted: Thu May 14, 2009 13:53 pm
by harald
Lue myös tuo ketju "Rake, ja vanttien uusiminen";

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... laharuksen
harald wrote: Kävin rikipajassa ja samalla mittasin sekä veneessä kiinni olevan
vanttiruuvin pituuden (31cm) että keulaharuksen pituus reikien silmukoitten
keskeltä. Keulaharus oli 833cm reikien välillä, ja kun mukaan lasketaan
vanttiruuvin pituus 31 cm saadaan kokonaispituudeksi 864cm.
Edellinen siis alkuperäinen keulaharus. Uusi tilattiin 10 cm lyhyempänä. Lyhennyksen voinee myös suorittaa korvaamalla vanttiruuvi togglella.

Posted: Fri May 15, 2009 11:56 am
by anssi
kiitosta taas. Olen tainnut joskus lukea ton Rake-viestiketjun aikaisemminkin. Ihme taas ettei tullut mieleen. Tuosta ketjusta bongattuna: Onko teillä muilla kellä vanttiruuvi keulassa on kokoa 3/8??? Kaupoissa oltiin ainakin sitä mieltä, että 6mm vaijerissa tulisi olla 7/16! Pitkällisen pohdinnan jälkeen sellainen 7/16 on nyt tulossa Ilonaan, hyöstettynä uudella 6mm staagilla. Mutta tosiaan mites muilla. Kiinnostaisi ainakin tietää "kisaajien" raket ja rikiviritykset.
Tässä vaan ihan vakoilen, jos vaikka sitä itsekin innostuisi joskus kokeilemaan tuota kilpapurjehdusta muillakin kuin jollilla yms.

Sääli, että meni kilpapurjehdusseminaarit sivu suun. Täytyy änkeä mukaan seuraavan kerran kun vastaava tilaisuus järjestetään.

Posted: Fri May 15, 2009 23:15 pm
by Panu
anssi wrote:kiitosta taas. Olen tainnut joskus lukea ton Rake-viestiketjun aikaisemminkin. Ihme taas ettei tullut mieleen. Tuosta ketjusta bongattuna: Onko teillä muilla kellä vanttiruuvi keulassa on kokoa 3/8??? Kaupoissa oltiin ainakin sitä mieltä, että 6mm vaijerissa tulisi olla 7/16! Pitkällisen pohdinnan jälkeen sellainen 7/16 on nyt tulossa Ilonaan, hyöstettynä uudella 6mm staagilla. Mutta tosiaan mites muilla. Kiinnostaisi ainakin tietää "kisaajien" raket ja rikiviritykset.
Tässä vaan ihan vakoilen, jos vaikka sitä itsekin innostuisi joskus kokeilemaan tuota kilpapurjehdusta muillakin kuin jollilla yms.

Sääli, että meni kilpapurjehdusseminaarit sivu suun. Täytyy änkeä mukaan seuraavan kerran kun vastaava tilaisuus järjestetään.
Tervehdys

Muistathan, että nuo rosteriset vanttiruuvit ovat ns "kulutustavaraa". Pitämällä kierteet puhtaina ja hyvin voideltuina voi ruuvien ikään kasvattaa.

Itse kyllästyin jokavuotiseen jumittuneiden vanttiruuvien "nitkuttamiseen" ja elvyttämiseen, joten vaihdoin kaikki ruuvit pronssisiin. En ole HETKEÄKÄÄN katunut. Sen jälkeen en ole ruuveja vaihdellut ja homma on toiminut kuin junan vessa :D

Posted: Fri May 15, 2009 23:30 pm
by harald
En usko että olisi mitään ongelmaa sillä 3/8" ruuvillakaan, sillä sen murtolujuus on samaa luokkaa kuin 6 mm vaijerin eikä sitä ruuvata koskaan kuormitettuna kuten ylävantteja.

seldenmast.com PDF-luettelosta ongittua;

3/8" max 34 kN,
7/16" max 47 kN

Meillä on itseasiassa sellainen pullomallinen vanttiruuvi keulassa. En edes tiedä sen kaliiberia, voi hyvin olla tuota 7/16" kokoa.

Posted: Sun May 30, 2010 20:55 pm
by anssi
Hei.

Herätellään vielä kun tuli "hieman" vastatuulta asiassa.

Tilasin tuollaisen 6mm keulastaagin silmukkapäällä ja alhaalle pelkän togglen. Maston yläpäähän ei kuitenkaan sitten mahtunut se 6-silmukkapää ja togglekin oli samanlevyinen kuin se kisko johon staagi tulee kiinni.

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Jätin tosiaan sen vanttiruuvin kokonaan pois. Pituus oli ihan ok. Pin to pin 8650 mm.

Anssi

Posted: Wed Apr 20, 2016 22:48 pm
by Cage
anssi wrote:F.7.4 Mitat

a) Keulaharuksen maksimipituus tappien keskeltä mitattuna on 8840 mm
b) Keulaharuksen minimiläpimitta 6mm
Tätä lukiessani halusin vain nostaa tulevia lukijoita ajatellen esille sen, että luokkasääntöjen kohdassa F.7.4 Mitat on keulaharuksen minimiläpimitaksi mainittu 5mm. Mittasin meidän ja se on juuri tuo 5mm. Aloin ihmettelemään kun tässä ketjussa puhuttiin 6mm keulastaagista ja olin sitä mieltä ettei meidän kyllä niin paksu ole.

Posted: Thu Apr 21, 2016 09:27 am
by harald
Moneen veneeseen kun on uusittu vantit, on keulavantiksi laitettu 5 mm vaijeri. Näin Charlottaankin, vaikka tilasin jopa siihen 6 mm etuvantin.

Kerran Charlottaan tuli vahingossa 5 mm keulaharus piti tietenkin muuttaa luokkasääntöjä. :D

Nyt kun tilaisin en hyväksyisi 5 mm harusta, vaan vaatisin 6 mm. Tämä on kuitenkin pisin harus, ja se on yksin siellä keulassa kun sitä vastaan vetää viisi muuta harusta + purjeitten kuorma. En ole nyt tätä mallintanut, mutta luulen että 6 mm keulaharus ei haittaisi ollenkaan.

Posted: Thu Apr 21, 2016 10:05 am
by Artsi
Eipä taida kenelläkään olla 6 millin keulastaagia! Vaihtaessani Furlexiin, huomasin, että siihen kävi vain 5 millin vaijeri, jollainen oli Danielassakin jo ennestään. Kävin mittailemassa sataman muista FE 83: ista ja KAIKISSA oli 5 millin staagi. ( taitaa muuten olla niin, että tämän huomion takia sitä luokkasääntöä muutettiin) Ainoa maston kaatuminen, josta olen kuullut, johtui etuvantin vanttiruuvin pettämisestä! Etuvantissa ei tarvita vanttiruuvia lainkaan.

Posted: Thu Apr 21, 2016 21:36 pm
by Cage
Taidan olla kallistumassa siihen, että kaikki vantit menee uusiksi kun ei ole varmuutta siitä, kuinka vanhoja noi meidän nykyiset on. Kysymys onkin sitten, että normi 1x19 tai dyform vaijeria... mitäs raati on mieltä?