Page 1 of 3

Koivusaaren kohtalo

Posted: Wed Jan 14, 2009 11:07 am
by harald
Helsingin kaupungin sivuilla on nyt ehdotuksia miltä koivusaari näyttäisi
tulevaisuudessa.

http://laituri.hel.fi/koivusaari/

Aivan järjettömiä ehdotuksia. Suunnittelijoiden tulisi muistaa että
veneilykausi suomessa on vain kesällä, ja talvella veneillä pitää olla
säilytyspaikka. Veneiden talvisäilytyspaikka on oleellinen osa
veneilyharrastusta, tätä eivät kaikki ehdotukset osaa ottaa huomioon.

On hyvä että ehdotuksissa painotetaan merellistä elämää
veneilysatamineen. Mutta, näyttää siltä että suunnittelijat eivät ole
oivaltaneet että veneille pitää talvellakin olla paikka, ellei sitten ilmaston
lämpeäminen johda siihen että veneitä pidetään laiturissa ympäri vuoden?

http://laituri.hel.fi/koivusaari/cont/0 ... nakyma.jpg

No, onhan tuossa ehdotuksessa talvipaikatkin, mutta muuten???

Ja joissakin ehdotuksissa tehdään luonnollisesta rannasta betonilla
tai hiekalla luonnonmukainen. Miksi??

Posted: Wed Apr 01, 2009 23:13 pm
by Olli
Näköjään jo helmikuussa ratkennut tämän ideakilpailun voittaja: http://tinyurl.com/dfrjqt

Tosta suoraan voittajan kuviin: http://laituri.hel.fi/koivusaari/?code=042&action=show

Talvisäilytys kai sitten jossain Kantvikissa... Mistähän me saataisiin lisää purjehtijoita tai muita ajattelevia yksilöitä tämän kylän päättäviin elimiin ampumaan alas näitä hölmöilyjä :?:

rohkeesti eri mieltä

Posted: Fri Apr 03, 2009 15:22 pm
by Vieras
Olen purjehtija ja silti rohkeasti eri mieltä.

Jos kaupunki laajenee, niin mielestäni on enemmän kuin luonnollista, että paljon tilaa vaativat toiminteet siirtyvät loitommalle ja tekevät tilaa ihmisasutukselle ja sitä suoranaisesti tukeville toiminteille (hiilivoimala, konttisatama, laivatelakka, rautatievarikko). En näe mitään järjellistä perustelua sille, että huviveneiden kausiluontoinen telakointi tekisi tähän poikkeusta.


Vastakkainasettelussa:
" tuhansille ihmisille nykyistä mukavampi asuinpaikka ja nykyistä lyhyempi/ympäristöystävällisempi päivittäinen työmatka "
ja
" muutamalle kymmenelle veneenomistajalle mukavampi ja nopeampi käydä muutaman kerran talvessa telakalla katsomassa veneen vointia "

Asettaako joku jälkimmäisen oikeasti tärkeämmäksi?

Tottakai suunnitelmissa on vikoja ja niitä kuuluu arvostella ja osallistua kehitystyöhön. Koivusaaren asuinkäytön kehityksen periaatteellinen vastustaminen omaan napaan tuijottaen ei ole viisaan miehen hommaa.

Posted: Fri Apr 03, 2009 15:26 pm
by Erkka
Pikkuisen pitää kompata edellistä puhujaa, kyllä Espoosta löytyy tyhjää kenttää mihin säilöä veneensä eikä ole edes Koivusaaresta pitkä matka. Meillähän tämä on jo tuttua puuhaa, kun venettä säilytetään Suomenojalla talvet ja laituripaikka on Kivenlahdessa, Soukassa, Laurinlahdessa jne. Ihan hyvin toimii, älkää peljätkö :D

Posted: Sat Apr 04, 2009 00:51 am
by Olli
No joo. Tästä Helsingin kasvupolitiikasta voisi jänkätä vaikka kuinka pitkään, mutta ei välttämättä kuulu tänne. Kun tämä nyt kuitenkin on Off-topic-puoli, niin menköön.

Helsinki on jo ryövännyt Sipoolta parhaat palat, Malmin toimivaa lentokenttää yritetään pommittaa lähiöksi, Kruunuvuorenselän yli rakennetaan virkistyskäyttöä haittaava silta, koska ne muutamat uudet asukit, jotka eivät mene Volvolla töihin, säästävät näin 2 minuuttia työmatkassa.

Nykyisellään hyvin toimiva Koivusaari halutaan asuttaa, jotta sinne voidaan perustella metroaseman rakentamista. Merisatamasta häipyy telakointialue, jotta vanhojen hienojen talojen merinäköala voidaan härskisti peittää uusilla rumilla mutta kalliilla taloilla.

Samalla uusia asuinalueita tulee pirusti mm. Jätkäsaareen, ja sinne ryöstettyyn Sipooseen, mutta kun mikään ei riitä, vaikka nykyisetkin valmistuneet kämpät jäävät käsiin.

Kaupunki josta rakennetaan asuinlähiöiksi joka soppi jättämättä toimivia harrastusmahdollisuuksia ja virkistysalueita ei ole ihmiselle hyvä paikka.

Posted: Sat Apr 04, 2009 01:59 am
by harald
Olli wrote:Kaupunki josta rakennetaan asuinlähiöiksi joka soppi jättämättä toimivia harrastusmahdollisuuksia ja virkistysalueita ei ole ihmiselle hyvä paikka.
Ymmärsin hyvin Vieraan kommentin, mutta en osannut laittaa sormea siihen oikeaan kohtaan. Olli osui mielestäni juuri siihen kohtaan johon halusin itse puuttua.

Yhteistä kaikille suunnitelmille on että venesatamaa on aivan pirusti. Aika näppärästi on suunnittelijat kuitenkin sivuuttaneet sen tosiseikan että vesistömme on puolet vuodesta jäissä. Siitä huolimatta harrastus jatkuu.

On ympäristön kannalta kestämätöntä että veneenomistajien tulisi ajaa autoillaan espoon puolelle, tai vaikka kantviikiin. Puhumattakaan nyt siitä porkkalan kierrosta syyskelissä. Puhutaan nyt kuitenkin sadoista veneistä, eikä mistään kymmenestä. NJK:lla yksistään on vajaat parisataa venettä.

Mielestäni kehityssuunta joka pakottaa suuriin ostoskeskuksiin ja näin turhaan autoiluun ei ole hyväksi. Kyllä sen lähiön pitää olla elävä arkielämässäkin. Tämä tarkoittaa juuri sitä että lähiössä on sekä työpaikkoja, ja siihen kuuluvia lounasravintoloita että yö-asukkaita sekä kauppoja.

Hirvein teksti tuossa ideakilpailussa oli ajatus että perheen lomapurjehdukselle voisi saapua metrolla. Ei taida suunnittelijoilla olla kuvaa siitä minkäverran tavaraa yksi tyttö roudaa viikonlopun reissua varten. Puhumattakaan nyt patjoista, purjeista, tai kolmesta tytöstä plus ne ruuat, polttoaineet, juomat, ja muut tarvikkeet. Roudaa niitä nyt sitten metrossa. Idiootti sanon suoraan.

No, tämä nyt tästä. Toivottavasti joku keksii joskus että mikäli suunnitelmaan piirretään satoja venepaikkoja, niin niille veneille pitää suunnitella joku paikka maissa talveksikin. Joku inkoo ei vain kelpaa.

Posted: Sat Apr 04, 2009 10:37 am
by Olli
harald wrote:No, tämä nyt tästä. Toivottavasti joku keksii joskus että mikäli suunnitelmaan piirretään satoja venepaikkoja, niin niille veneille pitää suunnitella joku paikka maissa talveksikin. Joku inkoo ei vain kelpaa.
Niin, se jäi tossa vielä painottamatta, että puhutaan kuitenkin todella pienistä alueista. Ei se NJK:n kenttä nykyiselläänkään mikään iso ole, ja sillä on käyttöä ympäri vuoden. Veneet seisovat siinä talven, kun sitä ei silloin tarvita junnujen koulutukseen, kevytveneilyyn, parkkialueeksi, tapahtumien järjestämiseen ja muihin satama-aktiviteetteihin. Ei pitäisi olla liikaa pyydetty jättää sellainen. Esimerkiksi golf-kenttä parkkialueineen vie paljon enemmän tilaa, ja sitä käyttää yhtä harvalukuinen joukko. Niitäkin on stadissa pari, eikä kai kukaan niitä kyseenalaista, en minäkään.

Olihan tossa voittaja-ehdotuksen tekstissä sanottu, että veneiden talvisäilytys tapahtuu pääasiassa rantapuistoissa, mutta ei sinne kyllä tosiasiassa montaa mahdu. Ja onhan se hölmöä ripotella veneet ympäri saarta kauas huoltorakennuksesta, varsinkin kun kunnon yhtenäinen kenttä tarvittaisiin muuhun toimintaan myös kesällä.

Posted: Sat Oct 13, 2012 19:40 pm
by Olli
Koivusaaren osayleiskaavaluonnos on valmistunut, ja on nyt nähtävillä Larun kirjastossa, muutamassa muussa paikassa, sekä netissä 2.11. asti. Kannattanee kommentoida, jos on jotain lehmiä ojassa tuon hankkeen tiimoilta.

Näyttäisivät edelleen tarjoavan tuota kaavaa, missä kaksi isoa elintä raiskaa koivusaarta eri puolita: http://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/201 ... nekuva.pdf

Joku varmaan kieli poskella heitti tuon ehdotuksen kilpailuun, ja jostain syystä se on päässyt näin pitkälle. Kivahan tolle on hihitellä lentokoneesta käsin, mutta tasa-arvon nimissä olisi mun mielestä reilua tehdä vaikkapa keski-Pasilasta naisen elimen muotoinen 8)

Posted: Tue Oct 16, 2012 15:42 pm
by vvoltti
Kaavaa on kyllä tehty pitkään ja hartaasti ja ihan vakavissaan. KoPun puitteissa olemme aktiivisesti osallistuneet suunnittelun eri vaiheisiin ja olen ihan henkilökohtaisestikin jutellut arkkitehdin ja kaupungin virkamiesten kanssa useaan otteeseen. Suunnittelijat ovat varsin fiksuja kavereita.

Mistä sitten tuommoinen katastrofi? No, jos poliitikot päättävät (jo ideakilpailun tehtävänannossa) lyödä lukkoon kerrosneliömetrit, asukasluvun, pysäköintinormit,l moottorietieliittymän paikan ja muodon sekä monia muita "pikkuseikkoja", niin eipä siinä suunnittelijalle hirveesti jää vaihtoehtoja kuin koittaa suunnitella jotain vähiten hirveetä.

Talvitelakointipaikoista sen verran, että talvitelakointipaikkojen vajaus Helsingissä on tuhansia paikkoja. Veneitä on jo tälläkin hetkellä mm. omakotitalojen pihoilla yms. epäsopivissa paikoissa. Ja ne sopivat paikat sitten, nykyiset telakointikentät ovat about 100 % kattavasti kaavoitettu asuinkortteleiksi.

Elikkä jo nykyisellään talvipaikkoja on vähemmän kuin venepaikkoja ja nykyisetkin talvipaikat tulevat katoamaan. Vaje on tuhansia. Ja Helsingin virkamiesten vastaus tähän on Kantvik, jonne on kaavoitettu kalliorinteeseen (!) noin 200 paikkaa. Luvusta ei siis puutu nollaa, vaan kaupungin suunnitelmissa on oikeesti "pikkanen" gappi.

Kaupunkisuunnitteluvirasto valitettavasti haluaa rakentaa kaupunkilaisille kivoja olohuoneita joita purjeveneet koristaa ja ne veneet voi talvella sitten säilyttää paikassa nimeltä jossain. Tätä epäkohtaa on vuosikausia yritetty nostaa esiin keskusteluissa kaupungin kanssa, mutta aika lohduttomat ovat tulokset.

Torjuntavoittona Koivusaaren kaavassa on sentään jotain talvitelakointia jäljellä, kapasiteetti suunnilleen puolet nykyisestä ja noin 25-30 % tulevasta laituripaikkamäärästä.

Että semmosta.

Ville

Posted: Tue Oct 16, 2012 15:50 pm
by Petri
Erkka wrote:Pikkuisen pitää kompata edellistä puhujaa, kyllä Espoosta löytyy tyhjää kenttää mihin säilöä veneensä eikä ole edes Koivusaaresta pitkä matka. Meillähän tämä on jo tuttua puuhaa, kun venettä säilytetään Suomenojalla talvet ja laituripaikka on Kivenlahdessa, Soukassa, Laurinlahdessa jne. Ihan hyvin toimii, älkää peljätkö :D
Paitsi että Suomenojakin kyllä siirtyy pois. Siinä kyllä hymy vähän hyytyy kun saa lähteä Inkooseen yms. asti veneellään käymään.

Posted: Tue Oct 16, 2012 16:46 pm
by vvoltti
Joo, siis juuri kuultiin tietoa että Verkkosaaren kenttä poistuu käytöstä ihan lähivuosina. Jätkäsaaren väliaikainen telakointikenttä on luvattu muutamaksi vuodeksi. Ja Koivusaaresta voi tulla lähtö viiden vuoden sisään. Pelkästään näistä taitaa tulla tommonen neljä-viisisataa venettä. Ei taida Suomenojalla olla viittäsataa tyhjää paikkaa?

Ongelma on siis koko Helsinkiä (tai koko pääkaupunkiseutua) koskeva, nämä Koivusaaret yms. ovat nyt vain niitä yksittäisiä paikkoja, joissa ongelma ensimmäiseksi tulee konkretisoitumaan.

Ville

Posted: Tue Oct 16, 2012 22:03 pm
by max
vvoltti wrote:Ei taida Suomenojalla olla viittäsataa tyhjää paikkaa?
Suomenoja voi näyttää tulevaisuudessa hyvin erilaiselta. Pikaisesti kuvia katsomalla talvisäilytyspaikat näyttävät katoavan sieltäkin.

http://finnoovisio.info/

Posted: Tue Oct 16, 2012 23:32 pm
by Olli
Tietääkö kukaan onko ketään purjehtijoita ehdolla kaupunginvaltuustoon Stadissa? Eihän ne tietysti sieltä käsin virkamieskoneiston ylivallalle mitään mahda, mutta pitäisi nyt kuitenkin saada joku tolkkupäinen yksilö sisään, jota voi kiusata näillä kysymyksillä...

Posted: Thu Oct 18, 2012 16:04 pm
by Erkka
Petri wrote:
Erkka wrote:Pikkuisen pitää kompata edellistä puhujaa, kyllä Espoosta löytyy tyhjää kenttää mihin säilöä veneensä eikä ole edes Koivusaaresta pitkä matka. Meillähän tämä on jo tuttua puuhaa, kun venettä säilytetään Suomenojalla talvet ja laituripaikka on Kivenlahdessa, Soukassa, Laurinlahdessa jne. Ihan hyvin toimii, älkää peljätkö :D
Paitsi että Suomenojakin kyllä siirtyy pois. Siinä kyllä hymy vähän hyytyy kun saa lähteä Inkooseen yms. asti veneellään käymään.
Joo, näin on nykyiset hahmotelmat. Ei ollut vielä 2009. No, sitten ajetaan Inkooseen. Tosin, Espoossa on edelleen tyhjää rantaa vaikka ja kuinka, eri asia on sitten halutaanko sitä käyttää veneiden säilytykseen.

Liian pitkä yhteiskunnallinen pohdinta aiheesta...

Posted: Thu Oct 18, 2012 16:42 pm
by FE-Sillanpää
Erkka wrote:
Petri wrote:
Erkka wrote:Pikkuisen pitää kompata edellistä puhujaa, kyllä Espoosta löytyy tyhjää kenttää mihin säilöä veneensä eikä ole edes Koivusaaresta pitkä matka. Meillähän tämä on jo tuttua puuhaa, kun venettä säilytetään Suomenojalla talvet ja laituripaikka on Kivenlahdessa, Soukassa, Laurinlahdessa jne. Ihan hyvin toimii, älkää peljätkö :D
Paitsi että Suomenojakin kyllä siirtyy pois. Siinä kyllä hymy vähän hyytyy kun saa lähteä Inkooseen yms. asti veneellään käymään.
Joo, näin on nykyiset hahmotelmat. Ei ollut vielä 2009. No, sitten ajetaan Inkooseen. Tosin, Espoossa on edelleen tyhjää rantaa vaikka ja kuinka, eri asia on sitten halutaanko sitä käyttää veneiden säilytykseen.
Eikös Espoossa rantoja käytetä vain pusikoiksi? Merinäköalakin olisi eriarvoista, ehkä myös veneensäilytyspaikka? Helsinkikin pitää ns. käyntikortti-töölönlahtensa rantsut täynnä järviruokoa, joka hämmästyttää kyllä siellä päin satunnaisesti kävijää.

Isot muutokset ovat (onneksi) hitaita. On tullut seurattua kun Helsinki suurine puheineen valtasi Lounais-Sipoon. Sen jälkeen onkin ollut hiljaista. Siitä alkaa olla jo 4 vuotta ja alueella ei olla tehty yhtään mitään, eli neljän Helsingin uuden kaupunginosan alueella on kuin olisi Pohjois-Karjalan muuttotappioalueilla. Edes asemakaavoja ei ole saatu valmiiksi, saati että olisi rakennettu mitään. No joo, nyt on rakennuslupa tehdä uusi yläastetalo alle sadalle (!) oppilaalle, eli siinäkin mennään jossain hulluuden ja rahanhaaskauksen rajamailla. Mutta toki Sipoon kunnassakin osataan Hellsingin tyyliin: Hjallisrannan kaikki talvisäilytys kiellettiin ja paatit häädettiin pitkin omakotipihoja ja kasvimaita. Veneensäilytysplaani on ollut tyhjänä nyt muutaman vuoden kesät talvet ja kun rakentaminen on viivästynyt, niin tilalla ei ole mitään.

Se ketuttaa, että virkamieskoneiston mielestä tyhjät hiekkakentät ovat hienompia kuin niillä pyörivä, vaikka väliaikainenkin, liiketoiminta tai harrastustoiminta.

Peruskysymys on minusta, että kelle noita Espoon/Helsingin/jne. alueita nyt oikein suunnitellaan ja vallataan? Eihän Helsingissä ole mitään kasvunäkymiä joiden mukaan täällä olisi kohta se reilu miljoona asukasta joka pelkän H:gin rajojen sisälle mahtuu, ja toinen tai kolmaskin naapurikuntiin. Siksi varsinainen riski veneilijälle ja terveelle järjelle on juuri se, että normaali elämä kielletään mutta tilalle ei tule mitään.

Muuttoautot toki kuljettavat pois täältä Helsinki-nimiseltä vittulanjänkhältä tarvittaessa, joten turhahan se on ruikuttaa näin vaalien allakaan. Toki, racing-porukka ei saa muualla FE-luokkaa aikaiseksi, kun taas cruisingpuolella on vaikeampi nähdä syitä pysyä näissä maisemissa pitkällä tähtäimellä.