Page 1 of 1

Crash-Test Dummies

Posted: Thu Sep 25, 2008 11:01 am
by harald
Saksalaisella peräänantamattomuudella ja perusteellisuudella pyritään
rikkomaan dehleri. Ei ne saksalaiset vaan osaa :)

http://www.blur.se/2008/09/25/tysk-battest/

Posted: Thu Sep 25, 2008 11:12 am
by Guest
90-luvun alussa näyttivät tuollaisia videoita huhtikuun venemessuilla ja kovasti kehuivat, että Dehlerit kestävät 6 kn kivilleajon. Tuskin tuo on aivan pitänyt paikkansa? Vai mikä on ollut käytännön totuus suomalaisessa kivikossa?

Joakim

Posted: Thu Sep 25, 2008 11:13 am
by KaleviHarkonen
Jaa-a... Sitten vain odotellaan milloin harrastuksemme turvallisuudesta huolestunut suomalainen viranomainen keksii vaatia veneille törmäystestit :roll:

Posted: Thu Sep 25, 2008 11:25 am
by harald
Kestäminen ei mielestäni ole sama asia kuin se ettei uppoa. Kyllä tuo vene
on jo siinä kunnossa että vaurioita on laminaatissa varmasti. Kestihän
se FT10 vene myös, syvällä ja ohuella kölillä ja kaikki... Minun mielestäni
harhaanjohtavaa markkinointia, että voisi mukamas vetää täysillä kiville ja
"mitään" ei tapahdu veneelle.

Posted: Thu Sep 25, 2008 11:38 am
by Petri
Tuli tuossa sunnuntaina tehtyä tuota hommaa HSK:n satamassa, toki pienillä nopeuksilla. Mutta kyllä se ikävältä tuntuu kun solmunkin-puolentoista vauhdissa köli pysähtyy täysin seinään.

Satamasta kun lähettiin niin mällättiin kolmeen otteeseen, tämän vuoden saldo onkin sitten yhteensä 5 törmäystä ko. veneellä ko. satamassa, joten saa nähdä miltä kölisauma näyttää nostettaessa.

Posted: Thu Sep 25, 2008 12:03 pm
by Guest
harald wrote:Kestäminen ei mielestäni ole sama asia kuin se ettei uppoa. Kyllä tuo vene on jo siinä kunnossa että vaurioita on laminaatissa varmasti.
Siis nimenomaan mainostivat, että karilleajosta ei seuraa mitään vaurioita pohjarakenteeseen, mikä on todella kova väite. Sanottiinhan tuossa videon lopussakin jotain sen tapaista. Keulaan tietysti tuli vaurioita, kun törmäys osui suoraan siihen.

Joakim

Posted: Thu Sep 25, 2008 12:21 pm
by Guest
Satamasta kun lähettiin niin mällättiin kolmeen otteeseen, tämän vuoden saldo onkin sitten yhteensä 5 törmäystä ko. veneellä ko. satamassa, joten saa nähdä miltä kölisauma näyttää nostettaessa.
Yhden ymmärtää, toisen jälkeen voisi jo käyttää herjaavia sanankäänteitä, mutta että kolme?! Ja kesässä viisi ja vielä omassa kotisatamassa!??

Siis niinku mitä helvettiä te touhuatte?

Posted: Thu Sep 25, 2008 13:07 pm
by KaleviHarkonen
Joko täälläkin anonyymit pellet alkavat huutelemaan puskista. Siispä voikin todeta, että viimeistään nyt FE83.org todella täyttää kaikki vakavasti otettavan sivuston tunnusmerkit.

Posted: Thu Sep 25, 2008 13:18 pm
by Petri
Anonymous wrote: Yhden ymmärtää, toisen jälkeen voisi jo käyttää herjaavia sanankäänteitä, mutta että kolme?! Ja kesässä viisi ja vielä omassa kotisatamassa!??

Siis niinku mitä helvettiä te touhuatte?
Niin, yritä siinä ajaa laiturista ulos merelle, jos tie on blokattu kolmesta kohtaa=kolme osumaa, kunnes neljännellä löytyi aukko mistä pystyi menemään. Hommaa ei toki helpota se, että myös kahden laiturin välisellä alueella, poijurivistöjen välissä, tulee kolauksia.

Vai pitäisikö jättää purjehdus väliin, kun laiturista ei vaan voi lähteä merelle tietyillä vedenkorkeuksilla?

Onneksi Olgan kanssa ei ole vastaavaa ongelmaa.
Tarkennuksen vuoksi siis suurinpiirtein kuvassa merkittyjä kohtia kannattaa vältellä. Poijupainoja taitavat olla, eikä kiviä, mutta eipä sitä varmaksi tiedä. Kuva(pohja, editoinnit omat) HSK:n sivuilta.
http://img267.imageshack.us/my.php?imag ... vetbb6.png

Posted: Thu Sep 25, 2008 13:41 pm
by Guest
Tässä yksi hiukan vanhempi tapaus, jossa kölituenta osoittautui todella lujaksi suurista epäilyistä huolimatta:
http://www.schildt.nu/Dominant95/keel_i ... a11_81.htm

Infernoja myös jotkut venemyyjät kehuivat 6 kn karilleajoa kestäviksi, mutta käytännössä noissa on tehty remppoja huomattavasti hiljemmässäkin vauhdissa, kun osuma on ollut sopivan "pahaan" kiveen.

Joakim

Posted: Thu Sep 25, 2008 15:21 pm
by Guest
Tarkennuksen vuoksi siis suurinpiirtein kuvassa merkittyjä kohtia kannattaa vältellä.
About missä syvyydessä tässä liikutaan?

Posted: Thu Sep 25, 2008 17:53 pm
by Erkka
Käytä toki nimeä tai kirjaudu sisään, ettei tästä saada Suoli24:sta.

Kerros Petri tosiaan syväys, tuohan on monen muunkin kotisatama. Tosin, Lisbeth taitaa olla tuossa samassa välissä eikä Olli ainakaan ole tunnustanut vedelleensä kiville.

Posted: Thu Sep 25, 2008 17:57 pm
by Petri
Awa wrote:Käytä toki nimeä tai kirjaudu sisään, ettei tästä saada Suoli24:sta.

Kerros Petri tosiaan syväys, tuohan on monen muunkin kotisatama. Tosin, Lisbeth taitaa olla tuossa samassa välissä eikä Olli ainakaan ole tunnustanut vedelleensä kiville.
2,15-2,2 on veneen syväys, ekalla kerralla kun paukuttelimme niin vesi taisi olla -40, nyt sunnuntaina taisi olla -39 jos oikein muistan.

Posted: Thu Sep 25, 2008 18:59 pm
by Olli
Awa wrote:Kerros Petri tosiaan syväys, tuohan on monen muunkin kotisatama. Tosin, Lisbeth taitaa olla tuossa samassa välissä eikä Olli ainakaan ole tunnustanut vedelleensä kiville.
Joo, mulla on vene tossa samassa raossa vähän ulompana. Samana päivänä mulla loki näytti matkalla omalle paikalle jotain 2,6 metrin lukemia, kun yleensä siinä matalin kohta on kolmen pinnassa... FE:llä ei vielä noihin kiviin kolise, mutta hiukan huolestuttaa se, että seura jakaa noinkin syväkölisille veneille sellaisia paikkoja joihin ei pääse ajamaan kolistelematta merkkaamattomia kiviä. :shock:

Pitäisi ainakin ensimmäiseen paikanvaihtopyyntöön reagoida viipymättä.

...Siinä lauantaina tuli kyllä luodattua Ormholmenissa 1,2 metriä ja töks, jäi keula parin metrin päähän laiturista. Pehmeään osui eikä vauhtiakaan ollut yhtään, kun varauduin että näin voi käydä...

Posted: Thu Sep 25, 2008 19:30 pm
by Erkka
Tais olla aika syvällä lahdessa? En oo tänä kesänä uskaltautunut kuin siihen pöydän kohdalle, Awalla pykälää kauemmas.

Luulisi ettei muutaman vanhan poijupainon naaraaminen pois olisi iso homma, kyllä L-saaresta siihen kalusto löytyy. Tai sitten viitat ympärille.