Page 1 of 2

Rekisterinumero purjeeseen?

Posted: Wed Sep 24, 2008 19:32 pm
by Artsi
Heräsi mielessä tuollainen kysymys. Kun on hankkimassa uutta isopurjetta ensi kaudeksi, niin mikä numero siihen tulisi laittaa? Tää uusi rekisterinumerohan on "ainoa oikea", eli laillinen. Tietysti varmasti SPL:n purjetunnuksen saa laittaa edelleenkin, mutta onko siinä järkeä. Eikös se rekisterinumero olisi siellä purjeessa aivan yhtä "laillinen" kisoissa, kuin Purjehtijaliitonkin numero. Vai pitääkö lisäksi olla kansallisuustunnus, kun kisoissa ei käytetä lippua? Tietääkö joku, voiko SPL: purjetunnuksen numeroyhdistelmän muutattaa samaksi, kuin rekisteritunnus, kirjaimen kera? Kohta on muuten veneessä numeroita enemmän kuin venäläisessä rekassa...

terv. Artsi

Posted: Wed Sep 24, 2008 19:51 pm
by harald
Kilpasääntöjen mukaan purjeessa tulee olla purjenumero. Sitäpaitsi
ei riitä että tämä uusi numero on purjeessa, sen pitää näkyä myös
koneajossa. En usko että SPL haluaa muuttaa purjenumeroa. Sitä-
paitsi rekisterinumerot on niin pitkiä että eivät varmaan edes mahdu
vaadittavassa koossa purjeen toppiin...

Periatteessa voisi varmaan hylätä purjenumerot ja käyttää vain
rekisterinumeroa. Mikään laki kun ei noita vaadi. Väittää sitten vain
rekisterinumeroa purjenumeroksi kisoissa?

Pitää vain teettää sellainen iso lakana-tarra jossa on veneen sarja-
numero, VHF-numero, pituus, leveys, purjenumero, rekisterinumero,
puhelinnumero jne jne. :)

Posted: Mon Sep 29, 2008 19:44 pm
by Artsi
Nyt sitten vihdoin tuli tuo autuaaksi tekevä virallinen paperi: "Vesikulkuneuvon Rekisteritodistus, Merenkulkulaitoksen vahvistama malli 1866/00/2007"!
Voi pojat! Typografia on kuin suoraan 60-luvun Itäsaksalaisesta asiakirjasta! Kyllä tätä kehtaa näytellä. Ties vaikka kehystäisin sen ruffin seinälle!
Kerrankin kävi tuuri, sillä saimme tunnuksen X-16166, joka oikeasti näyttää hyvältä. (melkein kuin 666...)Olen tehnyt tiedustelun SPL:n toimistolta mahdollisesta käytännöstä, jossa vene rekisteröitäisiin uudestaan tällä tunnuksella. Vastausta ei vielä ole tullut, joten odotellaan.
Purjeeseen tuo mahtuisi hyvin; onhan nytkin jo 5-numeroisia tunnuksia. FIN-tunnuksen voisi korvata vaikka suomen lipulla, kuten Olympialaisissa.

terv. Artsi

Posted: Mon Sep 29, 2008 21:52 pm
by harald
Minäkin kävin tänään vihdoin ja viimein maistraatissa rekisteröimässä
suhteeni. Vaimo odotti huolestuneena autossa :)

Numerot ja paperit tulee sitten joskus. Ruffikaton takareunaan
ajattelin numerot laittaa.

Posted: Mon Sep 29, 2008 22:40 pm
by harald
ja mattimyöhäisille tiedoksi, huomenna voi vielä käydä rekisteröimässä
suhteensa veneeseensä ilman lisämaksuja. Tämän jälkeen rekisteröinti
maksaa jonkun verran (kymppejä).

Posted: Thu Oct 16, 2008 19:56 pm
by Artsi
Vihdoinkin tuli vastaus Purjehtijaliitosta:

..."Me emme voi myöntää purjetunnusta, joka sisältäisi kirjaimen. Tällä hetkellä purjenumerointi on + 11000, ja voimme lisämaksusta myöntää järjestyksestä poikkeavan numeron, mutta ei 6-numeroista."

Monimutkaista on suomalaisen purjehduksen byrokratia. Kovasti ihmetyttää, miksi kirjainta ja 6 numeroista tunnusta ei voi myöntää, ja yleensäkin: mistä johtuu lisämaksu halutulle tunnukselle?

Uskon, että monet uuden veneensä rekisteröineet haluaisivat purjeeseen ja runkoon saman tunnuksen. Valtion byrokratia ei tähän taivu, mutta SPL:n kanta hieman ihmetyttää. Itse taidan päätyä laittattamaan uuteen isoon tuon rekisteritunnuksen ilman kansallisuustunnusta.

terv. Artsi

Posted: Fri Oct 17, 2008 18:43 pm
by Artsi
Vielä lisäys edelliseen:

" Hei,
Purjehtijaliitto on Knsainvälisen Purjehtijaliiton jäsen ja purjenumero asiassa toimimme Kansainvälisten kilpapurjehdussääntöjen mukaisesti. Mikään viranomainen ei puutu purjenumeroon, joten periaatteessa siihen voi kiinnittää ihan mitä numeroita ja kirjaimia haluaa (voi herättää vain hieman hilpeyttä), mutta purjehduskilpailuihin (kaikki kilpailut joissa noudatetaan ISAF:n tai ORC:n kilpapurjehdussääntöjä) voi osallistua vain Purjehtijaliiton tai kansainvälisen luokkaliiton antamalla purjenumerolla,
yt.

Marianne Pentti
Toiminnanjohtaja - Verksamhetsledare
"

Kyllä on vaikeeta. En tunne kansainvälisen purjehtijaliiton kilpapurjehdussääntöjä tarkalleen tunnuksen osalta, mutta jos kerran Purjehtijaliiton antamalla tunnuksella on osallistuttava, niin luulisi sen tunnuksen voivan olla sama, kuin asetuksen mukainen rekisterinumero! Tuskin sitä yksi kirjain, tai kuuden merkin sarja tekisi mitenkään mahdottomaksi. Voi tietysti herättää hilpeyttä, mutta olisi se kuitenkin huomattavasti järkevämpi käytäntö, kuin nykyinen. (Sarkastisesti voisi todeta, että suomalaisen kilpapurjehduksen hilpeyden aiheet näyttävät olevan aivan muualla)

terv. Artsi

Posted: Sat Oct 18, 2008 16:21 pm
by risto
Viimeisin Navigare-lehti kertoo taas yhden koukeron koko touhuun siellä formula-veneiden palstojen välissä (saisikohan tuosta vaikka vain purjehdus version puolella hintaa...)
Navigare wrote: Purjeveneiden jouduttua mukaan pakolliseen venerekisteriin, on monen purjehtijan mieltä kaihertanut se, että veneen runkoon joutuu laittamaan eri tunnuksen kuin mikä purjeessa jo ennestään on. Nyt on Veneilyliitto saanut keskustelujensa päätteeksi hyväksynnän viranomaisilta vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.
Purjehtijaliitto ei sitten ole ilmeisesti saanut tällaista sopimusta aikaiseksi... :B-flag: :goodnight:

Posted: Sun Oct 19, 2008 00:05 am
by Artsi
Melkoinen yllätys tuo tieto. Uutta rekisterinumeroa hakiessani oli toki tiedossa, että "painavista syistä" voisi anoa haluamaansa rekisterinumeroa. Maistraatissa ei tosin osattu kertoa, mitkä nuo syyt olisivat voineet olla. Ylläri on se, että Veneilyliitto olisi saanut tuolaisen sopimuksen aikaan. (itsekin olen myös veneilyliiton jäsen ja purjehdusliiton jäsen kohtuuttomallla lisämaksulla) Edelleen jaksan ihmetellä SPL:n kantaa ko. asiaan. Tässä ei kuitenkaan ole kyse muusta, kuin saada asioille sama tunnus. SPL:lle se ei pitäisi olla ylivoimainen tehtävä.(valtiolle tietysti on!) Päinvastoin, olettaisi asian olevan heidänkin kannalta selkeämpi, kun rekisterinumerot olisivat samat. Kohtuutonta olisi tietysti vaatia nykyisten rekisterinumeroiden vaihtoa, mutta esim. uudet jäsenet voisivat automaattisesti hakea "laillista" rekisterinumeroa itselleeen tunnukseksi. Itse olen päättänyt laitattaa purjeeseen uuden rekisteritunnuksen. katsotaan sitten ensi kesänä, miten kisojen suhteen käy. (vene toki on edelleen rekisteröity SPL:n vanhalla tunnuksella)
terv. Artsi

Posted: Sun Oct 19, 2008 20:42 pm
by Guest
atsotaan sitten ensi kesänä, miten kisojen suhteen käy.
No siinä nyt ei ole sääntöjen valossa mitään katsottavaa. Laitoin mikä laiton. Tuskinpa tuosta kukaan protestia nostaa. Mutta miksi haluat tietoisesti rikkoa sääntöjä? For what? Ja jos noita rupeaa näkymään enemmänkin, uskoisin että kilpailunjärjestäjille tulee ylhäältäpäin tiukahko ukaasi poimia nämä pois jo ilmoittautumisvaiheessa.

Valtio vääntää meille taas yhden ylimääräisen numeron, sitä on vähän vaikea ymmärtää, mutta todella vaikea on ymmärtää, miksi nyt yhtäkkiä jenjoku haluaa sen tunnuksen vielä purjeisiinsa?!? Jos ei SPL:n numeroa halua pitää purjeissa, miksi laittaa sinne yhtään mitään?

SPL:n tunnuksista on sentään jotain iloakin, esim. vuosikirjan avulla löytää veneen tyypin ja omistajan. Valtion rekkarinumerosta ei vastaavaa iloa ole (en usko että valtio on ihan heti julkaisemassa paperista "puhelinluetteloa" veneistä.

Posted: Sun Oct 19, 2008 21:28 pm
by Petri
Anonymous wrote: SPL:n tunnuksista on sentään jotain iloakin, esim. vuosikirjan avulla löytää veneen tyypin ja omistajan. Valtion rekkarinumerosta ei vastaavaa iloa ole (en usko että valtio on ihan heti julkaisemassa paperista "puhelinluetteloa" veneistä.
VilleV voi kommentoida tätä asiaa noin kokeneemman kilpailujärjestäjän kannalta, mutta purjenumeroitten ongelma noin ylipäätänsä on se, että ne ja/tai veneitten nimet eivät ole yksittäisiä. Ts. Samoilla purjenumeroilla/veneen nimillä voi purjehtia useampia veneitä, pahimmillaan samassa kilpailussa ja silloin on parempi toivoa ettei kyse sentään ole kahdesta saman luokan veneestä, jotta tulosten kirjaus ylös onnistuu järkevällä vaivalla.

Sen sijaan rekkari on venekohtainen ja vain ja ainoastaan yhdellä veneellä, eli sikäli käyttämällä ko. tunnusta sinä selvästi näkyvänä tunnuksena, helpotetaan pitkässä juoksussa kilpailujärjestäjien työtä.
Ja tämän jälkeen on myös helppo luoda historiatietoja juuri jonkun veneen seikkailuista kilpailuissa, kun tunnistetieto pysyy jatkuvasti samana. Tämä siis lähinnä useamman vuoden perspektiivillä.

Kuinkahan numeron saisi käytännössä haluamaksensa

Posted: Mon Oct 20, 2008 08:44 am
by FE-Sillanpää
Navigare wrote: vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.
Mitenkähän tuo käytännössä menee? Kävin rekisteröimässä syyskuun lopussa ennen kuin tästä oli tietoa eli paperit tulevat joskus tässä loppuvuonna ja numero tulee viranomaiselta annettuna. Missä vaiheessa numeroon pääsee tässä vaikuttamaan? Vaatiikohan uudelleenrekisteröinnin maksuineen?


(Koskahan Suomen viranomaiset oppivat suunnittelemaan tekemisensä kunnolla)

Posted: Mon Oct 20, 2008 21:13 pm
by Artsi
Laitoin mikä laiton. Tuskinpa tuosta kukaan protestia nostaa. Mutta miksi haluat tietoisesti rikkoa sääntöjä? For what? Ja jos noita rupeaa näkymään enemmänkin, uskoisin että kilpailunjärjestäjille tulee ylhäältäpäin tiukahko ukaasi poimia nämä pois jo ilmoittautumisvaiheessa.

Valtio vääntää meille taas yhden ylimääräisen numeron, sitä on vähän vaikea ymmärtää, mutta todella vaikea on ymmärtää, miksi nyt yhtäkkiä jenjoku haluaa sen tunnuksen vielä purjeisiinsa?!? Jos ei SPL:n numeroa halua pitää purjeissa, miksi laittaa sinne yhtään mitään?
No, laitonhan se virallinen tunnus ei tietenkään ole. Enkä myöskään halua rikkoa sääntöjä, eikä minulla ole vaikeuksia pitää SPL:n tunnusta purjeessa. Haluaisin vain sen olevan sama, kuin rekisterinumeron, varsinkin tilanteessa, jossa olen hankkimassa uutta isoa.
Mielestäni on huomattavasti vaikeampaa ymmärtää, miksi joku haluaa useamman, kuin yhden tunnuksen veneeseensä. En minäkään halunnut, mutta jouduin sen ottamaan. Miksi se ei samalla voisi olla veneen yleinen tunnus niin retkeillessäkin, kuin radalla? Paljon helpompi olisi lainvartijankin kyylätä sitä isoa numeroa purjeesta, kuin pientä numeroa rungosta. Eikä mielestäni kilpailun järjestäjälle voi asialla olla mitään merkitystä, paitsi ehkä siinä mielessä, että perinteitä kunniotetaan niin vakaasti, ettei numerouudistukseen voitaisi mennä. Muutama vuosikymmen sitten vastuttettiin "perinteisiltä tahoilta" uusia värikkäitä materiaaleja (mm. Kevlar) purjeissakin vetoamalla kaiken muun potaskan lisäksi mm. materiaalin rumuuteen! Kehitys kuitenkin vääjäämättä kehittyy kehittymistään ja asiat muuttuu ajan saatossa.

terv. Artsi
[/quote]

Posted: Tue Oct 21, 2008 09:10 am
by Tea
risto wrote:Viimeisin Navigare-lehti kertoo taas yhden koukeron koko touhuun siellä formula-veneiden palstojen välissä (saisikohan tuosta vaikka vain purjehdus version puolella hintaa...)
Navigare wrote: Purjeveneiden jouduttua mukaan pakolliseen venerekisteriin, on monen purjehtijan mieltä kaihertanut se, että veneen runkoon joutuu laittamaan eri tunnuksen kuin mikä purjeessa jo ennestään on. Nyt on Veneilyliitto saanut keskustelujensa päätteeksi hyväksynnän viranomaisilta vanhan purjetunnuksen käyttämiseen rekisterinumerona. Eli jos pursi on ollut Veneilyliiton rekisterissä esimerkiksi tunnuksella FIN-05555, pystyy sen rekisteröimään esimerkiksi tunnuksella FIN-A5555. Näin saadaan veneen runkoon pakollisesti laitettava rekisterinumero yhtenäiseksi purjenumeron kanssa.
Purjehtijaliitto ei sitten ole ilmeisesti saanut tällaista sopimusta aikaiseksi... :B-flag: :goodnight:
Navigare-lehti on ilmeisesti kirjoitellut omiaan.
maistraatti wrote: Viime perjantaina ilmestyneessä Navigare lehdessä väitetään, että
viranomaiset olisivat hyväksyneet purjeveneen purjetunnuksen
käyttämiseen rekisterinumerona eli jos vene olisi ollut Veneilyliiton
rekisterissä tunnuksella FIN-05555, niin se voitaisiin rekisteröidä
muodossa FIN-A05555. Väite on perätön. Vireillä ei ole minkäänlaista
asetuksen muutosta asian suhteen. Virhe on toimittajan virhe.
Kirjoituksella oli tarkoitettu sitä, että kun vene on merkitty
vesikulkuneuvorekisteriin, Veneilyliitto voi merkitä saman numeron
omaan rekisteriinsä ja veneilijä saa sitä kautta saman numeron
purjeisiin.

Posted: Thu Oct 23, 2008 17:11 pm
by Artsi
Ja tässä sitten "viimeinen niitti" tähän keskusteluun:

"Hei Arto,
noudatamme purjenumeron myöntämisessä Kansainvälisiä kilpapurjehdussääntöjä, joiden mukaan purjetunnukset koostuvat kansallistunnuksesta (3 kirjainta, Suomen kohdalla FIN) ja numerosarjasta. Numerosarjaan ei voi lisätä kirjaimia. Myönnämme korkeintaan viisinumeroisia purjetunnuksia. Jos numero poikkeaa vuorojärjestyksestä, perimme numerosta 500 e lisämaksun,

terv.

Marianne Pentti
Toiminnanjohtaja - Verksamhetsledare
Suomen Purjehtijaliitto - Finlands Seglarförbund"


Hei Haloo!! 500 ekeä tunnuksen vaihdosta! Unohdetaan koko juttu...

terv. Artsi