Page 3 of 3

Posted: Thu Mar 24, 2016 12:44 pm
by Panu
JoonasV wrote:Terve!

Itse tein levangin säädöt näin: http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 703_155713

Uusi Pfeifferin vaunu metallirullilla kulkee hyvin vanhalla kiskolla ja Harkenin rapulukon X-treme angel- ohjaimen ansiosta säätäminen onnistuu muualtakin, kuin suoraan ylhäältä. Lisäksi kiskon koko pituus on käytössä, kun sen päihin ei tule päätyheloja.
Tervehdys

Kyllä tuolla levangilla pärjää. Hyvän näköinen ja toimivan oloinen.
JoonasV wrote: Ja mitä tulee levangin käyttöön kryssillä, niin itse ainakin ajan kaikki puuskat hekillä ja levangilla, koska ovat laidalla istuessa nopeammin käsillä kuin ison skuutti. Lisäksi levankia alas päästettäessä purjeen trimmi ei muutu, jolloin puuskan loppuessa on helppo palata takaisin puuskaa edeltävään trimmiin vetämällä vain vaunu takaisin ylös.

Joonas
Tämä on sellainen lopunajan kysymys, johon ei liene täydellistä vastausta olemassa. Kaikkihan tunnetusti riippuu kaikesta ja olosuhteilla, radalla, muilla kisaan osallistuvilla veneillä jne. on asiassa oma merkityksensä.

Miten itse otan puuskan riippuu mihin olen ajamassa ja mitä ympärillä on. Ratakisan kryssillä "vapaassa vedessä" lyhyessä puuskassa ajan ylemmäksi, sinnehän sitä ollaan pääsääntöisesti menossa. Jos taas ollaan lähellä kääntömerkkiä ja ylös ajaminen ei ole järkevä kurssinvalinta, niin sitten tilanteen mukaan joko levangista tai ison skuutista auki. Hekkiä en lähde ihan heti joka puuskaan nykimään.

Posted: Fri Mar 25, 2016 09:59 am
by JoonasT
Kaimallakin hyvä ehdotus nuo x-tereme angel -lukot. Nyt täytyy vaan laskea rahoja ja miettiä mihin kannattaa sijoittaa ja kuinka paljon.

Kiitos kommenteista. Tämä yhteisöhän toimii hyvin! :D

Posted: Fri Mar 25, 2016 23:31 pm
by Olli
Panu wrote:Jos oikein muistan, niin Lisbethissä on uusittu levanki Harkenin kaluilla. Olli korjaa jos olen väärässä. Yritin katsoa Lissun albumista kuvaa, mutten väsyneillä silmillä nyt sitä löytänyt. Muistaakseni Olli kehui levangin hyvää kulkua, mutta samalla manasi säätököysien jumittumista vaunun ja kiskon väliin.
Lisbethissä on Lewmarin levanki, muut osat kyllä aika pitkälti Harkenia.

Image

Levankivaunu on aika reippaasti ylimitoitettu, mutta kun hinta kiskosta vaunuineen ja plokeineen oli satasen luokkaa, niin otin sen mitä sattui löytymään.

Köyden kiilaantumiseen mietin muutamia vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta en ole tehnyt asialle mitään, kun sen kanssa oppii elämään, ja joskus siitä on jopa hyötyä.

Posted: Wed Apr 06, 2016 19:33 pm
by nikkem
Vilppuun askarreltiin viime keväänä vanhaan vaunuun modaamalla tälläinen versio. http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album643

Posted: Thu Apr 07, 2016 17:58 pm
by JoonasT
Päädyin sitten vaihtamaan uuden kiskon, koska hintaero vanhan säilyttämiseen verrattuna jäi aika pieneksi, kun sain tuunattua hinnan 417 egeen Prosailorista.

Tässä on se hyvä puoli, että saan kiinnitettyä kaikki rojut kiskolle. Eli poraan nuo kuvassa vielä teipatut plokit suoraan kiinni tuohon kiskoon. Hieman custom-ratkaisuhan tämäkin on, mutta katsotaan sitten keväämmällä kuinka toimii käytännössä. :D

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=levanki

Posted: Thu Apr 07, 2016 18:13 pm
by JoonasT
Toki olisi siis halvemmallakin päässyt, mutta halusin kuitenkin kokeilla noiden 180 astetta kääntyvien pivot-plokien toimivuutta ja silloin hintaero vanhan kiskon säilyttämiseen olisi jäänyt johonkin 70-80 euron kohdille.

Posted: Fri Apr 08, 2016 09:12 am
by harald
Pro-tip; copy-paste tuo rimpsu joka löytyy joka kuvan alta niin saat seuraavanlaisen thumbnail-linkin kuvaan;

Image

Pfeiffer ja levankiin kiinnitettävä taljajärjestelmä

Posted: Mon Feb 19, 2018 22:32 pm
by jbeardie
Onko kukaan koittanut asentaa alkuperäiseen levankiin pfeifferin levankivaunua ja 2:1 taljajärjestelmää, jossa rapulukot tulevat levankikiskoon kiinni?

Alkuperäinen levanki on 20mm leveä, mutta forumilta lueskelin, että porukka on ilmeisesti korvannut alkuperäisiä levankivaunuja II-sarjan pfeiffereillä. Onko tämä oletus oikea?

Katselin katalogista seuraavia koodeja:
7770302, 7761402, 7770402

Posted: Mon Feb 19, 2018 23:13 pm
by Cage
Tarkistin oman tilaukseni SVB:ltä ja siellä koko oli juuri tuo 2. Suosittelen tilaamaan kuudella kuulalaakeroidulla pyörällä olevan vaunun, sillä ainakin meidän vanha vaunu oli 4-pyöräinen ja jumitti kun vaunu pääsi vääntymään ja nousemaan toisesta päästä niin paljon.

Meillä vaununa 7763402 ja kiskon päissä 7770202:t + istumalaatikon reunassa vielä yhdet plokit + rapulukot, mutta meillä tosiaan rapulukot reunoilla.

Posted: Tue Feb 20, 2018 00:17 am
by Olli
Kyllä ne ravut kannattaa sinne reunalle laittaa. Kun tuon tekee yhdellä köydellä, saa myös leen puolen lukon nykäistyä näppärästi auki, kun istuu laidalla. Levankivaunussa rapulukot on ihan väärässä paikassa, todella hankala käyttää reunalta.

Posted: Tue Feb 20, 2018 12:28 pm
by jbeardie
Cage wrote:Tarkistin oman tilaukseni SVB:ltä ja siellä koko oli juuri tuo 2. Suosittelen tilaamaan kuudella kuulalaakeroidulla pyörällä olevan vaunun, sillä ainakin meidän vanha vaunu oli 4-pyöräinen ja jumitti kun vaunu pääsi vääntymään ja nousemaan toisesta päästä niin paljon.

Meillä vaununa 7763402 ja kiskon päissä 7770202:t + istumalaatikon reunassa vielä yhdet plokit + rapulukot, mutta meillä tosiaan rapulukot reunoilla.
Kiitos vinkeistä. jos tuo 7770202 istuu hyvin vanhaan kiskoon, niin taidanpa koittaa tämmöistä päätypalaa:
https://www.svb24.com/en/pfeiffer-end-f ... track.html
7770302 + 7770402

Tämä on helpompi asentaa kuin erilliset rapulukot ja plokit reunoille.

Posted: Tue Feb 20, 2018 16:37 pm
by harald
En kokeilisi. Suosiolla rapulukko niin, että sen saa auki laidalta vetäen. Sekä Lee että luun puoli.

Rapulukkojen ja plokien asennushan on ihan niks ja naks. Poralla esireikä, epoksin kera ruuvi reikään.

Re: Pfeiffer ja levankiin kiinnitettävä taljajärjestelmä

Posted: Tue Feb 20, 2018 18:46 pm
by mihor
jbeardie wrote:Onko kukaan koittanut asentaa alkuperäiseen levankiin pfeifferin levankivaunua ja 2:1 taljajärjestelmää, jossa rapulukot tulevat levankikiskoon kiinni?
2:1 on hieman liian vähän. Mulla oli 2:1 välitys vuosikymmeniä, mutta 3:1 on kyllä paljon parempi.

Rapulokot kannattaa tosiaan tuoda laidalle, niin pinnamies voi hoitaa narut laidalla istuen.

Posted: Wed Feb 21, 2018 00:17 am
by Olli
Parempi että köysi lähtee ravulta ylöspäin. Mä ainakin saatan istua levangin etu- tai takapuolella, ja tommonen kiskoon kiinnitettävä sojottaa aina yhteen suuntaan. Plus että köyttä saa hamuta sieltä penkiltä, eikä leen puoli aukea. Mieluummin poistaisin koko levangin kuin laittaisin tommosen.

Taljan välityksessä kolminkertainen on kyllä minimi. Nelinkertainen on mun mielestä vielä parempi.

Posted: Thu Feb 22, 2018 10:37 am
by alex
Traveler position adjustment is not handy when control lines come out of cam cleats in the horizontal plane like with those Pfeiffer parts 7770302 and 7770402. I had a similar setup in the past and it had proven itself as not too good. It's OK only for cruising in light airs. If the wind is picking or you want to add some performance the traveler will begin to limit you.

This Pfeiffer traveler is better (if it fits your rail) - https://www.svb24.com/en/pfeiffer-trave ... leats.html, or "Charlotta-style" setup where cam cleats are installed to coamings - https://www.fe83.org/gallery/view_photo ... 92009068_G

2:1 purchase it too weak, 3:1 is better.