Purjevene karille Espoon edustalla
Posted: Thu Sep 11, 2008 09:09 am
DRAMATIK I ESFs SISTA ONSDAGSSEGLING!?
Vinden var 13-15 m/s i byarna, men sjögången var tidvis mycket hög! Ca 0,5 Nm före S-märket O om Knapperskär sade vårt fockfäste i däck upp kontraktet (min design!) och innan vi hann reagera slets focken ut ur förstagsprofilen. Det var inte lätt att kryssa vidare med enbart den revade storen och just före märket fick 40-fotaren Brigitte fast oss och rundade aningen före, men gick sedan genom vinden i st.f. att gippa. Jag valde att försöka undvika att gippa och det lyckades, men vi gjorde ingenting annat än koncentrerade oss på att klara Knapperskärs ogästvänliga lovart strand! Först efter det kopplades hårdvindsfocken och hissades lite senare. Att ens försöka ta ut revet på platt läns kom inte i ens i mina tankar.
LILL-FREYA
Långt senare kom Lill-Freya (First 24) till samma ställe. Om jag nu förstått rätt försökte de ta ut revet och hamnade då för nära land och ”kunde inte då mera gippa”! Troligen skall det tolkas så att dom inte vågade gippa och skulle gå genom vinden men farten tog slut och stagvändningen kunde inte fullföljas och båten hade inte mera styrfart. Det läget upplevde vi också nästan under vårt kryssande utan försegel. Följden av det var att dom gick på grund på lovart strand. Båten spolades längre mot stranden, kölen lär ha gått av och masten kom ner, en del av besättningen spolades i land av de största vågorna, medan andra kunde mer eller mindre vada i land.
C 21:15 hämtade sjöbevakningen besättningen till Amiralshamnen.
(11.9 09:00) Gast Janne meddelar från olycksplatsen att "båten är så nära land att man kan vada ut till den med gummistövlar. Allt under skrovet är borta!"
Många avbröt och en annan lär också ha varit nära att hamna på land. Flere segel har skörats! Men det var endast 10-15 m/s!? Vi var, trots missödet, först i mål och blev trea i klassen (efter Marietta och Ebnegea) och det var tillräckligt för:
- en totalseger i klassen före Marietta och Ebnegea och
- onsdagspokalen (flesta antalet segrar) i klassen och
- onsdagspokalen totalt (delad med lilla klassens segrare Sabrina).
Enpä nyt tiedä, kyllä mäkin voisi mielelläni ulkoistaa sen homman LeeveneelleFE-Sillanpää wrote: Eipä käy kateeksi tuo syyskunnostus.
Aluslevyt olivat tosiaan pienet, ohuet ja aika pahasti ruosteessa. Olivat pahasti vääntyneet.Anonymous wrote:Näyttäisi kölissä olevan pultit muttereineen paikoillaan, eli nähtävästi venelehden kuuluisat isommat aluslevyt olisivat olleet tässä poikaa.
Oli ja oli.Anonymous wrote: Enpä tiennytkään että veneessä oli perämoottorikaivo (jos tulkitsin kuvaa oikein).
Nähtävästi kölissä oleva kolo oli jonkinmoinen pilssikaivo?
Ongelma tuossa oli kai se pilssikaivo, joka jätti reiän jälkeensä. Jossain tasapohjaisissakin veneissä se pilssikaivo on on osa runkoa eli "kölin" ylimmät 20-40 cm on lasikuitua. Ehkä tuollainen on parempi?Anonymous wrote: Jokatapauksessa aika mojova reikä pohjassa. Tuota ei millään perinteisellä puutapilla hoida. Enpä haluaisi tuollaisella konstruktiolla täräyttää jollekin metrin syvyydessä olevalle kivikolle keskellä avointa selkää.
Tuli rantaan perä edellä, kuten kölin lommostakin näkyy. Köli irtosi aika pian (heti?). Aallokkohan oli todella suurta yli 2 vrk jatkuneen 18 m/s tuulen takia. Vaikea kuvitella, että mikään muukaan vene olisi tuossa kestänyt.Anonymous wrote: Onko Haraldilla sisäpiirin tietoa, irtosiko köli jossain kunnon törmäyksessä vai rantaan hakatessa hiljalleen nitkuttaen?
No en ole noin pitkälle suunnitellut.Milläs veneellä haluisit osua siihen kiveen? Kestääkö Express paremmin?
Sattumoisin tulin seuranneeksi erittäin tarkasti tuulioloja tuolla viikolla ja ulkona tuuli oikeasti se 18 m/s ma-ke (katsottuna tesbedistä, Vene-lehden havainnoista tai Ilmatieteenlaitoksen havoinnoista Kalbådagrund, Kasuuni, Mäkiluoto, Emäsalo ja ajoittain Isosaari.harald wrote:"Ja tuulta oli sit vähintään 18m/s, oikein myrskyisä"
Vauhdillakin on tietysti suuri merkitys, mutta vielä paljon tärkeämpää on osumatapa eli kiven muoto. Tuossahan näkyy syvä lovi rautakölissä, joka ei ihan helpolla synny. Vauhtia ei ollut nimeksikään, koska rantaan ajauduttiin perä edellä epäonnistuneen vastakäännöksen päätteeksi. Huomaa, että törmäys oli niin voimakas, että mastokin kaatui.Anonymous wrote: Mutta esimerkiksi Tigruhan täräytti jotain 8 knots kivelle ja purjehti pari mailia takaisin kotisatamaan, vaikka siinä on todella syvä ja kapea evä.
Totta tuokin, mutta yhdistelmä suuri vauhti + kestävä köli on aika mahdoton. Jos köli taas ei kestä, vene pitäminen uppoamattomana on aika mahdotonta ilman kellukkeita (Etap). Kovilla avotuulilla ei kannata ajaa kiville!Anonymous wrote: Jos ajattelee näitä nykyaikaisia syviä kölejä, niin se että vene menee karilleajosta herkästi lunastukseen, ei mielestäni ole kauhean iso ongelma, mutta jos vene uppoaa, niin se on.