Minkälaiset akkujärjestlmät teillä?
Posted: Fri Sep 26, 2003 22:06 pm
Alkaa näköjään kuivapurjehduskausi
Minkälaiset akkujärjestelmät teillä on veneissänne? Meillä on kaksi identtistä
akkua ja sellainen off/1/1+2/2 katkaisija ja käytämme vuorokuina aina vain
toista akkua. Meillä on kaksi krt bilteman 75Ah akkua ja tuntuu siltä että
niitten lataaminen koneella kestää ikuisuuden.
Olen nyt ajatellut geeli- tai Optima-akkua koska ainakin Vene-lehden testien
mukaan nämä on ne akut mihin saa "työnnettyä" eniten Ah/aikayksikkö.
Nythän on niin että tuokin on riippuvainen akun sisäisestä vastuksesta jota
voi myös pienentää suurentamalla akku-kapasiteettiä (painon
kustannuksella). Tai sitten vain kytkemällä pari akkua pysyvästi rinnan.
Hennulissa taittaa olla kolme akkua? Kaksi rinnan ja yksi varalla? Vai?
Vaihtoehto voisi todellakin olla kaksi akkua rinnan meidänkin veneessä jotka
olisi pysyvästi naitettu yhteen. Ja sitten diodi laturin ja starttiakun välillä.
Starttiakku voisi olla joku 35Ah akku, todella pieni. Vaikka diodilla latausaika
vähän kärsii niin se ei taida olla ongelma starttiakun kanssa koska siitä ei
mene kuin yksi-kaksi Ata startatessa.
Meillä ei viikonloppureissuilla ole ongelmaa mutta ajetaan illalla kulkuvalot
päällä, kuunnellan vähän radiota lämppäri päällä ja odotellan joidenkin
kylmenevän jääkaapissa ja tätä jatkuu muutaman päivän niin alkaa jo kaipaamaan
töpseliä saaressa
Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia järjestelmiä teillä muilla on ja
millaisella kuormituksella te niitä käytätte (meillä jääkaapi <1A, lämppäri,
radio jne).

Minkälaiset akkujärjestelmät teillä on veneissänne? Meillä on kaksi identtistä
akkua ja sellainen off/1/1+2/2 katkaisija ja käytämme vuorokuina aina vain
toista akkua. Meillä on kaksi krt bilteman 75Ah akkua ja tuntuu siltä että
niitten lataaminen koneella kestää ikuisuuden.
Olen nyt ajatellut geeli- tai Optima-akkua koska ainakin Vene-lehden testien
mukaan nämä on ne akut mihin saa "työnnettyä" eniten Ah/aikayksikkö.
Nythän on niin että tuokin on riippuvainen akun sisäisestä vastuksesta jota
voi myös pienentää suurentamalla akku-kapasiteettiä (painon
kustannuksella). Tai sitten vain kytkemällä pari akkua pysyvästi rinnan.
Hennulissa taittaa olla kolme akkua? Kaksi rinnan ja yksi varalla? Vai?
Vaihtoehto voisi todellakin olla kaksi akkua rinnan meidänkin veneessä jotka
olisi pysyvästi naitettu yhteen. Ja sitten diodi laturin ja starttiakun välillä.
Starttiakku voisi olla joku 35Ah akku, todella pieni. Vaikka diodilla latausaika
vähän kärsii niin se ei taida olla ongelma starttiakun kanssa koska siitä ei
mene kuin yksi-kaksi Ata startatessa.
Meillä ei viikonloppureissuilla ole ongelmaa mutta ajetaan illalla kulkuvalot
päällä, kuunnellan vähän radiota lämppäri päällä ja odotellan joidenkin
kylmenevän jääkaapissa ja tätä jatkuu muutaman päivän niin alkaa jo kaipaamaan
töpseliä saaressa

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia järjestelmiä teillä muilla on ja
millaisella kuormituksella te niitä käytätte (meillä jääkaapi <1A, lämppäri,
radio jne).