Page 7 of 8

Posted: Thu Aug 23, 2012 23:20 pm
by Petri
Olli wrote:Lainataan yksi WHC:n lautakunnalle lipun varteen teipattavaksi, ja ripustetaan yksi aina kisan ajaksi pussissa poijuun, niin saadaan lähtö/maalilinja näkymään trackeissa...
Ei muuten huono idea ja helposti toteutettavissa. Mietin juuri että jos saisin pari kpl loggereita niissä vesitiiviissä pusseissa viikonlopuksi niin pystyn toimittamaan ne myös eteenpäin EGP:n järjestelijöille. Pieni riskihän siinä on että päätyvät jonnekin pahasti veden alle poijuja kiskoessa mutta otammeko sen riskin?

Edit: Tai Ollihan voisi hyvin tulla järkkäämään kisoja ja siten huolehtia loggerien turvallisuudesta :wink:

Posted: Thu Aug 23, 2012 23:22 pm
by harald
Noihan on helppo syntetisoida. Joku vain muistaa vetää 360° poijun ympäri niin tallettuu paikka. Sitten tekee scriptillä trackin jossa on yksi sijaintipiste. Ei tarvitse ottaa sitä riskiä.

Sama koskee ylämerkkiä, senkin voi syntetisoida. Paikka löytyy parista-kolmesta trackista riittävällä tarkkuudella.

Posted: Mon Jul 29, 2013 14:46 pm
by Handy
Olisikohan tämä soveltuva topic tälle aiheelle.

Miten Trekbuddy:n tallentama gpx file kannattaisi siivota roskasta?

Code: Select all

      <trkpt lat="60.021355859" lon="25.053441943">
        <ele>20.5</ele>
        <time>2013-06-07T19:58:35Z</time>
        <extensions>
          <nmea:course>111.1</nmea:course>
          <nmea:speed>3.1</nmea:speed>
        </extensions>
      </trkpt>
Tuon datan perusteella on sinänsä aika vaikeata tehdä filteröintiä. Siinä kun ei ole mitään lisätietoa vaikkapa satelliittien määrästä.

Osasta virheellisistä pisteistä puuttuu <extensions>-kohta ja nämä saa pois pienellä vaivalla text-editorilla.

Kun track:iä katsoo vaikka GPX_editor:lla, tai GPSLog Labs:ssa, niin (yli/ali)nopeuden perusteella voisi hyvin karsia virheellisiä pisteitä. Mutta mikään softa ei tunnu osaavan tehdä filteröintiä sen perusteella että mikä olisi kahden pisteen välinen laskennallinen nopeus.

Karttapohjan päällä, tai muuten vaan visualisoituna, pystyy käsin deletoimaan syrjähypyt jäljestä. Kovin on vaan työläs operaatio.

Todellinen ratkaisu tulee postin mukana kun saan hajonneen Loggerin tilalle uuden. Mutta jotain järkevää pitäisi kokeilla kehittää olemassa oleville jäljille. Olisiko kenelläkään mitään vinkkiä että mitä tuolle voisi tehdä?

Posted: Mon Jul 29, 2013 15:05 pm
by Handy
Itse itselleni vastaten, GPS Track Editor osaa tehdä filteröintiä näiden perusteella.
-Local inconsistencies
-Min. distance
-Max. speed
-Max. forward acceleration
-Max. braking acceleration
-Max. radial acceleration

Vielä kun noihin löytää sopivat arvot.

Posted: Tue Aug 06, 2013 23:42 pm
by Handy
Lopputulos tuosta on sitten kumminkin ettei filteröinti onnistu kovin helposti.
Arvoja kun muuttelee niin hitaasta nopeudesta selkeät ylinopeudet karsien lähtee sitten ihan validiakin dataa, ja päin vastoin. Eli pitäisi olla jonkin keskiarvosta poikkeavien arvojen filteröinti.

Mistä päästäänkin takaisin asiaan. Tuli hommattua uusi GPS loggeri kun edellisestä haihtui 12V-usb-porttiin myötä käyttösavu. EBay:sta ~38¤ Photomate 887 Lite. Puolikkaan tulitikkuaskin kokoinen, ja mini-usb-liitimen ja painonapin lisäksi pitää sisällään 3 vilkkuvaa lediä (parempi kuin aikaisempi Ventus). Positiivinen kokemus tähän asti. On vaan niin pieni laite että meinaa hukkua taskun pohjalle.

Nyt pitäisi vielä säätää tuo ottamaan pisteitä talteen sopivasti. 2sek,10m,0km/h arvoilla syntyin alle 3h treeneistä yli 5000 pistettä. Toki tuota voi pyörittää gpsbabel:lla, mutta tulisiko joillain muilla arvoilla kelvollista jälkeä mutta vähemmän pisteitä? Ja kaikenlaisia arvoja olisi valittavissa että mitä loggaa. http://www.bt747.org/book/device-settings-panel
Tuolla sivulla ehdotetaan että voisi laittaa ajaksi joka viides minuutti ja matkaksi sitten jotain. Olisiko ehdotuksia että miten usein kannattaa logata ja että mitä kannattaa logata?

Posted: Wed Aug 07, 2013 09:12 am
by harald
Itse arvailen että sellaiset pisteet trackissa jotka vaeltavat kauas on merkki huonosta vastaanottokyvystä. Sen takia me jaamme yleensä omat trackerimme pusseissa niin, että niitä voi pitää ulkona.

Tuo 5000 pistettä kolmen tunnin purjehduksesta on ihan hyvä, jos jotain WHC tai muuta saaristokisaa ajattelee. Pelkkä sijainnin loggaus riittää, mutta jos loggeri osaa tallettaa sijainnin tarkkuus (sateliittien määrä, fix on/off, tjms) niin näitten perusteella on helpompi suodattaa huonot pisteet pois.

Mitä ajattelit logata, loma- vai kisapurjehdusta? Lomapurjehduksen loggaamiseen riittäisi varmaan vähempikin pistemäärä/tunti, mutta noita on sitten paha mennä lisäämään jälkikäteen jos tuntuu siltä että sattui joku erityisen kiinnostava kohta josta olisi halunnut tarkemman trackin.

Posted: Wed Aug 07, 2013 14:14 pm
by Handy
Suursaaresta ei tullut talteen kuin Trekbuddy jälki ja siitä ei valmista saanut oikein millään. Suurimmaksi osaksi ihan hyvää dataa, mutta toisinaan sitten häiriötä ja yksi pidempi pätkä joka puuttuu.
Ensi viikonloppuna on Firstien luokkikset ja sitten HTR. Siinä ne lähiaikojen tavoitteet jäljen tallentamiseen. Mukavaa tietenkin olisi että nuo menisi samoilla asetuksilla.
Loma- ja retkeilykäyttöön riittänee edelleen tuo Trekbuddy.

Josko tuo 5000 pistettä/3h on suunnilleen ok logattaessa niin riittääkö tuosta noin yleisesti 500 pistettä että jäljen jakaa muille?

Posted: Wed Aug 07, 2013 14:32 pm
by harald
Noita trackeja voi vertailla tuossa h-vene.net-issä, ja sieltähän saa GPX-tiedostot katsottavaksi myös. Näistä voi vähän laskea montako pistettä tarvitaan.

Minulla on sellainen näppituntuma että 500 pistettä esim. HTR-kisaan voi olla vähän liian vähän. Tarkkudeksi tulee ehkä vain piste per minuutti. Kokeilemalla se selviää?

Google My Tracks

Posted: Mon Aug 12, 2013 12:25 pm
by redwood
Googlen My Tracks-ohjelmalla voi tallentaa trackejä Android-puhelimella:

https://play.google.com/store/apps/deta ... s.mytracks

- tallennusväli säädettävissä 2 . . . 120 s
- vienti mm. GPX-formaatissa

Omia kokemuksia vain yhden juoksulenkin verran. 24 minuutin hölköttelystä tuli n. 1100 riviä gpx:ää oletusasetuksin.

Posted: Fri Dec 20, 2013 23:42 pm
by Petri
SPV on näemmä päättänyt ottaa proaktiivisemman roolin lajin kehityksessä ja tarjoaa loggereita ihan järkihintaan. Sinänsä tosiaan voisi kyllä lähinnä sanoa että jo oli aikakin kun esim. juuri suunnistuksessa tuo seurantahan on ollut arkipäivää jo vähintään sen viitisen vuotta. Kääntöpuolena sitten toki on että ihan GPSAR:n analyysitasolle ei tuolla päästä mutta onhan tuo nyt hyvä lähtökohta tehdä GPS-seurannat de facto-asiaksi.

http://www.spv.fi/index.php?sivu=35483

Posted: Thu Jun 09, 2016 10:24 am
by harald
Tuollainen tuli bongattua, kiitos LOW

http://raceqs.com/
Relive your sailing adventures with raceQs' free, 3D, animated race replays. Record one boat or an entire fleet and watch the replay to evaluate your performance in 3D. You don't need any special equipment to get started, just a GPS or a smart phone. Give it a test drive today and change the way you race.

Posted: Thu Jun 23, 2016 22:29 pm
by alex
Tried that RaceQs - it's funny. Still have to evaluate how good and trustful are the analysis.

The service has many bugs, but there is always a hope.

Posted: Wed Jun 06, 2018 11:51 am
by Cage
Kevätkokouksessa oli puhetta, että jaettais ne olemassa olevat trackerit kisaileviin veneisiin. Miten saadaan edistettyä? Missä ne on ja nähdäänkö vaikka pizzan yli Casa Maressa joku ilta ja laitetaan jakoon?

Mihin trackit sitten voidaan ladata? Ei taida tuo h-vene.net:in karttapalvelu oikein enää toimia?

Posted: Thu Jun 07, 2018 08:46 am
by alex
I was using RaceQs lately (when I don't forget to start my tracker) - it's a pretty nice tool to analyze performance. Can be a bit cumbersome to set up the race course and it does not allow for wind direction change during the race, but it's still pretty OK.

I could make a demo if needed.

Posted: Thu Jun 07, 2018 09:00 am
by Cage
Would be nice if RaceQs could use NMEA from the onboard instruments for detecting wind direction etc. It's a ready solution and could be quite nice if everyone uses it (and remembers to turn on tracking). Uploading of track is at least easy.