Page 1 of 1

radioyhteydet kisan aikana, ja sähkömoottori nus-nus threadi

Posted: Mon Sep 01, 2008 08:15 am
by KaleviHarkonen
Panu wrote:Vauhtikin parani kun leen skuuttaajakin keskittyi tekstiviestien sijaan purjehtimiseen. Ensi kerralla pitänee kerätä miehistöltä puhelinet ennen starttia talteen...[-X.
Tähän löytyy toinenkin syy, kts ne purjehdusohjeet:

"
22 RADIOYHTEYDET
Vene ei saa kilpaillessaan lähettää radiosanomia eikä vastaanottaa radiosanomia, jotka eivät ole kaikkien veneiden saatavissa. Tämä rajoitus koskee myös matkapuhelimia.
"

Tiedä sitten tarkoittaako tuo myös odotteluaikaa lähtöjen välillä, mutta me hoidettiin puhelut mammoille varmuuden vuoksi hytissä.

mode edit(hh): aihe pilkottu espoogp 2008 säikeestä

Posted: Mon Sep 01, 2008 09:49 am
by harald
Tuo radioviestintäpykälä on mielestäni huono. Alkuperäiskielellä taitaa olla
"freely available". Joiden mielesti MS-Windows on "freely available" kun taas
joidenkin puritaanien mielestä freely:n pitäisi tarkoittaa ilman minkäänlaista
sitoutumista, lisenssien hyväksyntää tai maksua.

ORCi-EM kisoissa tehtiin kysely monellako veneellä on GPRS millä voi ladata
säädataa netistä. Kahdella veneellä ei (mukamas) ollut tätä mahdollisuutta niin
kiellettiin sitten kaikilta.

Tuossahan on taustalla ulkopuolisen avun estäminen. Netitse pystyy periaattesssa
mailailemaan kaverille joka on meteorologi fmi:llä, tai sitten Buddy Melgesille
kysyen strategia-apua. Tämä on kuitenkin sellainen asia jonka pitäisi veneessäkin
ymmärtää että on ulkopuolista apua. Säätiedotusten katsominen kisan aikana
on omasta mielestäni ihan sallittua ja jopa suotavaa, merellä liikkuminen ilman
säätiedotusten seuraamista on jopa vastuutonta. Sitten mennään saivartelu-
linjalle missä kysytään onko esim Lokki-ohjelman käyttäminen "freely available"
kun se kuitenkin maksaa jotain 15¤/vuosi. Omasta mielestäni tuo on kaikkien
saatavilla, tuottaja ei valikoi asiakkaitansa ja rahalla saa.

Toivottavasti ISAF korjaa tuon kohdan uusissa RRS:issä niin että se järkevämpi.
Pohjolassa on kuitenkin vähintään 90% miehistön jäsenillä netti taskussa
kisojen aikana.

Posted: Mon Sep 01, 2008 10:37 am
by Petri
harald wrote: Toivottavasti ISAF korjaa tuon kohdan uusissa RRS:issä niin että se järkevämpi.
Pohjolassa on kuitenkin vähintään 90% miehistön jäsenillä netti taskussa
kisojen aikana.
Tähän olisi kiintoisaa saada vastausta esim. Villeltä, miten esim. Albinien SM-karkeloissa hommaa tulkitaan, onko pykälää edes ollut ordereissa ja toisaalta miten tiukasti asiaan suhtaudutaan.

Säännön tarkoitus on selvä, mutta toisaalta sääntö jota "kukaan" ei noudata on sellaisenaan tyhjä. GSM-skanneri ei taida olla kielletty laite, joten siitä vain kisoissa skannaamaan muut veneet ja proteesia kehiin ;)

Posted: Mon Sep 01, 2008 10:41 am
by harald
Petri wrote: Tuo radioviestintäpykälä on siinä määrin kiintoisa, että aikalailla varma tapa voittaa "normiregatta" olisi tiukasti oman miehistön osalta jättää kännykät himaan ja sitten protestoida koko muu fleetti ulos, jos on olemassa kännykkä, on aina tukiaseman ja juuri ko. kännykän välistä kommunikaatiota, joka salattuna ei taida olla muitten saatavilla by definition.
Mutta tuo kommunikointi tuki-aseman kanssa on kyllä vapaasti
saataville kaikille. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että sinun pitäisi
vapaasti saada kuunnella kaverin liikennettä. Avain tuossa taitaa
olla se että kaikilla pitää olla sama mahdollisuus tietoon.

Posted: Mon Sep 01, 2008 10:57 am
by Petri
harald wrote:Mutta tuo kommunikointi tuki-aseman kanssa on kyllä vapaasti
saataville kaikille. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että sinun pitäisi
vapaasti saada kuunnella kaverin liikennettä. Avain tuossa taitaa
olla se että kaikilla pitää olla sama mahdollisuus tietoon.
Mun muistaakseni myös kommunikointi yksittäisen kännykän ja tukiaseman välillä on salattua, eli muut eivät voi avata juuri niitä viestejä eli ne eivät ole kaikkien saatavissa. Eihän kännykällä puhuminen sinänsä eroa mitenkään pelkästä tukiasemaliikenteestä, datapakettien määrä ja tiheys on vain suurempi ja yhtälailla kuka tahansa voi vastaanottaa sinunkin puhelusi Buddy Melgesin kanssa...sitä ei vain saa auki. Jos siis salattu GSM-puheliikenne on kiellettyä, tällöin myös salatun tukiasemaliikenteen pitäisi olla kiellettyjä, koska tuossa sääntökohdassa ei puhuta mistään informaatiosisällöstä, vain radiosanomista.

Pilkunviilausta? Varmastikin.
Edit: Wikiartikkelin mukaan tukiasemaliikenne ei välttämättä ole salattua, mutta se voi olla, tiedä sitten tarkoittaako tuo yleisesti että kaikki GSM liikenne joko on salattua tai ei, mutta ei että puhe olisi salattua mutta tukiasemakommunikaatio ei?
"Communications between the subscriber and the base station can be encrypted"
http://en.wikipedia.org/wiki/GSM

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:00 am
by harald
Ei, jos minä saan käyttää yhteyttä tukiasemaan ja sinä omasi niin tuohan on
freely available. Missään ei sanota että minun pitäisi saada salakuunnella sinun
liikennettä.

Jokaiselle on vapaasti saatavilla yhteys tukiasemaan.

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:02 am
by Petri
harald wrote:Ei, jos minä saan käyttää yhteyttä tukiasemaan ja sinä omasi niin tuohan on
freely available. Missään ei sanota että minun pitäisi saada salakuunnella sinun
liikennettä.

Jokaiselle on vapaasti saatavilla yhteys tukiasemaan.
Toisaalta tällöin siis mikä tahansa salattu liikenne, kunhan sen vain voi ottaa vastaan, on sallittua ts. myös soitot Melgesille.

Ongelma kai on juuri siinä, ettei sääntö ota huomioon mitenkään salattua liikennettä, jonka radiosignaali on tietenkin vapaasti saatavilla, mutta informaatiosisältö ei.

Ärh, menee hieman hankalaksi, kun toisaalta juttelun puhelimessa voi tulkita sanomaksi, mutta toisaalta juttelun radiosignaalin taas voi kyllä vastaanottaa kuka tahansa. Toisaalta helpomminhan homman voisi tehdä ihan VHF-kaistan purskelähetyksinä, vapaasti nekin ovat saatavilla, mutta jos mukana ei satu olekaan purskeita vastaanottamaan kykenevää laitetta niin too bad, säädata ei avaudukaan.

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:03 am
by KaleviHarkonen
Ratakisassa kännykkäkielto on mielestäni ihan ymmärrettävä, ei tarvitse spekuloida, jutteletko mamman vai rata-alueella kulkevan busterin kanssa.

On käynyt mielessä, että sitten kun sähkömoottorit yleistyvät, syntyy ihan uusia huiputusmahdollisuuksia, ainakin kevyellä tuulella. Kuka huomaa jos ottaa sähkömoottorilla 0,2 kn apuja? Meitä on valitettavasti joka junaan.

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:05 am
by harald
Joissakin veneissä "ladataan akkuja" dieselillä vain neljän tunnin ilta-
purjehduksen jälkeen. Jos siinä nyt sattuu olemaan vaihde päällä vielä niin...
Meitä on tosiaan joka junaan (ja asemalle jää vielä iso porukka), sähkömoottori nyt
ei muuta sitä tosiasiaa.

edit: Enemmän hyötyä saisit keskituulessa siitä 0,2kn avusta, se toisi kummasti
3° höjdiä lisää. Ja muut ihmettelevät.

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:06 am
by Petri
KaleviHarkonen wrote:On käynyt mielessä, että sitten kun sähkömoottorit yleistyvät, syntyy ihan uusia huiputusmahdollisuuksia, ainakin kevyellä tuulella. Kuka huomaa jos ottaa sähkömoottorilla 0,2 kn apuja? Meitä on valitettavasti joka junaan.
Niin, isot pojathan kertovat, että onnistuu tuo myös yön pimeinä tunteina ihan diisseleilläkin. Yllättävän hiljaisiahan nuo ovat pienillä kierroksilla ja makeavesijäähdytyksellä, missä lauhdevesi lasketaan vesilinjan alapuolelle.

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:11 am
by harald
Petri wrote:
harald wrote:Ei, jos minä saan käyttää yhteyttä tukiasemaan ja sinä omasi niin tuohan on
freely available. Missään ei sanota että minun pitäisi saada salakuunnella sinun
liikennettä.

Jokaiselle on vapaasti saatavilla yhteys tukiasemaan.
Toisaalta tällöin siis mikä tahansa salattu liikenne, kunhan sen vain voi ottaa vastaan, on sallittua ts. myös soitot Melgesille.
Soitot Buddylle ei toimi, hän ei välttämättä vastaa kaikille. Mutta siinä
tilanteessa että surffaa fmi.fi:n sivuja on vapaasti saatavilla
Ongelma kai on juuri siinä, ettei sääntö ota huomioon mitenkään salattua liikennettä, jonka radiosignaali on tietenkin vapaasti saatavilla, mutta informaatiosisältö ei.
Jos sinä saat käyttää salattua yhteyttä tukiasemaan, ja minäkin, on se kai sitten
vapaasti saatavilla.

Ongelma on kai siinä että englanniksi free tarkoittaa monta asiaa, "free speech,
or free beer". Tarkoittavatko säännöt kumpaa?

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:42 am
by Guest
Tähän olisi kiintoisaa saada vastausta esim. Villeltä, miten esim. Albinien SM-karkeloissa hommaa tulkitaan, onko pykälää edes ollut ordereissa ja toisaalta miten tiukasti asiaan suhtaudutaan.
Sanoisin, että ketään asia ei voisi vähempää kiinnostaa.

Eiköhän tuolla ole merkitystä lähinnä pitkissä avomerikisoissa, joissa säätiedoilla ja esim. reitityssoftalla saa jo merkittävää etua. Ordereissa pitäisi suoraan sanoa, että saako vastaanottaa säätietoja tai muita kilpailussa hyödyllisiä tietoja (esim. VSSR väliaikatiedot kääntömerkeiltä) kisan aikana vai ei. Ihan typerää ruveta sotkemaan itse viestin välitykseen käytettävää tekniikkaa tähän asiaan. Ja vielä typerämpää kieltää soittamasta kotiväelle, jos vaikka tulee oikeasti kova keli ja ovat raukat huolissaan.

Ville

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:51 am
by Petri
Kuten todettua, pilkunviilaukseksi menee.
harald wrote: Soitot Buddylle ei toimi, hän ei välttämättä vastaa kaikille. Mutta siinä
tilanteessa että surffaa fmi.fi:n sivuja on vapaasti saatavilla
Mutta onhan se radiosanoma, siis radiosignaali Buddyn puhelusta sikäli vapaasti vastaanotettavissa, merkityksellistä onkin se määritelläänkö sanomaksi signaalin informaatiosisältö vaiko vain pelkkä signaali.
Ja tällöin palataan taas samaan ongelmaan tukiasemaviestinnän kanssa, jos informaatiosisältö on "sanoma", tällöin kuka tahansa ei voi lähettää/vastaanottaa vapaasti saman informaatiosisällön omaavaa sanomaa tukiasemalle jo senkin takia että signaalin olennaisin informaatiosisältö (noin avaamisen kannalta), eli salausavain on eri joka kännykälle. Onko tällä salausavaimella mitään merkitystä purjehduksen kannalta, on eri asia.

Noh, lähdetään siitä, että ketään ei kiinnosta käyttääkö kännykkää vai ei, etenkin kun sen "laittoman" informaation saa kyllä toimitetuksi veneeseen laillisestikin, jos vain sattuu esim. harrastamaan radioamatööritoimintaa...veneen masto ja vaijeririki toiminee kivasti HF-lähettimenä&vastaanottimena ja radioamatöörikaveri voi vaikka morsettaa säädataa :)

Mutta olennaisempaan asiaan, missä on trackit viikonlopulta!

Posted: Mon Sep 01, 2008 11:55 am
by Petri
Anonymous wrote: Sanoisin, että ketään asia ei voisi vähempää kiinnostaa.
Eli loppupeleissä suurimmalla osalla fleetistä kännykät ovat mukana ja sikäli se protestointimahdollisuus on olemassa, jos joku vain on tarpeeksi häijy sitä käyttääkseen.
Ihan typerää ruveta sotkemaan itse viestin välitykseen käytettävää tekniikkaa tähän asiaan. Ja vielä typerämpää kieltää soittamasta kotiväelle, jos vaikka tulee oikeasti kova keli ja ovat raukat huolissaan.

Ville
Mutta säännöthän ovat sääntöjä ja kyllähän nyt tämä seuraavan AC-cuppiin liittyvä setti on osoittanut, että kaikkea yritetään, jos vain panokset ovat riittävän isot.

Niin, omasta puolestani ko. kohdan voisi toki jättää huomioitta ordereita tehdessä tai lisätä vain tekstin "ei päde". Eikä mua varsinaisesti haittaa jos kilpailevan veneen trimmaajat chättäävät spinnuajon aikana :)

Radioliikenteestä ja levangista

Posted: Mon Sep 01, 2008 12:19 pm
by Jester
Radioliikenteestä

SM-ratakisoissa ei ole aikaa näpytellä kännyköitä ja kilauttaa kaverille ja kysellä taktiikkaneuvoja. Parempi on havainnoida mitä rata-alueella tapahtuu. Toki ennen kisaa on hyvä tutkia minkälaista säätä on luvattu ja miten se kehittyy. Rata-alueen säätä ei mikään ennustus kuitenkaan kerro.

Radioliikenteen valvominen ei ole niitä päivänpolttavimpia asioita Albinien SM-kisoissa, suuressa maailmassa ja avomerikisoissa tilanne voi olla toinen.

Viime viikonlopun säätilanne oli hyvin vakaa mutta pohjoistuuli on aina shiftaileva ja todella haastava. Tuuli on hyvin paikallinen, hereillä pitää olla.

Levangista

Suuri on veneenrakentajien usko puuruuvien ikuiseen pysyvyyteen. (ainakin Albineissa)

Meillä on levanki pultattu läpi ja alapuolella on alumiinitanko. Samoin kiinnitys runkoon, sisäpuolella on iso ja paksu alumiinilatta. Hyvin on kestänyt kovemmassakin tuulessa.