Monivälitteinen ison skuutti

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Monivälitteinen ison skuutti

Post by harald »

Joskus tuo 4x on sopiva välitys ison skuutille, joskus se ei riitä ja välillä (ylä/ala-
merkeillä) haluaisi nopeamman. Mitenköhän toimis seuraavanlainen järjestelmä:

Image

Merkillä vedetään 2x köydestä tappiin niin että 6x taljan pää on lähellä puomin
päätä. Sitten purjehdittaessa käytetään tuota 3x taljaa (joka oikeasti on 6x).

Vielä pitäisi keksiä mihin tuo 2x taljan pää lukitaan, ehkä jonnekin kiinteästi
keskelle venettä? Tai sitten toisella plokilla/ravulla nykyisen kaverina levankiin?
Jos jättäisi 2x köyden pään kiinteästi johonkin saisi ainakin levangin kuorman
vähennettyä. Toisaalta skuutin kireys muuttuisi levankia siirrettäessä.

Onhan noita turkasen kalliita 3x/6x taljoja valmiinakin...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Re: Monivälitteinen ison skuutti

Post by Guest »

harald wrote:J
Vielä pitäisi keksiä mihin tuo 2x taljan pää lukitaan, ehkä jonnekin kiinteästi
keskelle venettä? Tai sitten toisella plokilla/ravulla nykyisen kaverina levankiin?
Jos jättäisi 2x köyden pään kiinteästi johonkin saisi ainakin levangin kuorman
vähennettyä. Toisaalta skuutin kireys muuttuisi levankia siirrettäessä.
Tuollainen on tarkoitus rakentaa, mutta perustaljaksi tullee 4x (nykyinen 6x), jonka päälle 2x tai 3x hienosäätötalja. Meillä 6x taljaa saa kryssillä vetää hampaat irvessä. Varmaan osasyy on levangin puuttuminen + voimakas kikitalja.

Jos laitat 2x taljan toisen pään ohi levangin, levangin toiminta "puolittuu" eli toimii samallalailla kuin puolet lyhyempi kisko ja tosiaan skuutin kireys muuttuu levankia säädettäessä. Ei kuulosta hyvältä! 2x perustalja kuulostaa myös aika raskaalta. Jaksaako sitä kukaan vetää kun hienosäädöstä loppuu säätövara?

Hyviä systeemejä on monia. Esim. First 31.7:ssa on 4x perustalja + 4x (siis 16x) hienosäätö, joka on vedetty 2-päisenä lattian kautta molemmille laidoille.

Toinen OK-systeemi on laittaa skuuttiplokin rapulukkoon lenkki, johon kiinnittää hienosäätöplokin omine rapulukkoineen.

Kolmas systeemi on skuuttiploki, jossa on valmiiksi 2 rapulukkoa selät vastakkain ja riittävästi plokeja.

Neljäs systeemi on se, jossa skuutti on 2-päinen ja hienosäädössä vedetään vain toista ja muuten molempia. Ei kuulosta hyvältä, mutta en ole kokeillut. Luulisi, että köyttä on PALJON ja se menee helposti jumiin, kun on kaksi päätä, joiden pitää juosta yhtäaikaa.

Joakim
Guest

Post by Guest »

Ei hyvä. Kaksinkertaisen karkean skuutin lukolle tulee niin kova veto kun skuutin kiristää hienosäädöllä, että sitä karkeaa skuuttia ei avaa enää erkkikään. Elikkä tiukassa paikassa tai ylämerkillä pitäisi aina ensin hienosäätää ennen kuin saa ison skuutin kunnolla auki, ei hyvä ollenkaan.

Mun mielestä yksinkertainen on hyvä ja 4-kertaisen pitäisi hyvin riittää FE:ssä.

Jos nyt välttämättä haluaa hienosäädön, niin mututuntumalla laittaisin näin:
- perustalja 4x jonka pää tulee keskellä kiinteästi olevalle jarruplokilukkohärvelille (levangille jää 3 köyttä, kiinteästi keskelle vain yksi, itse olen kyllä pitänyt tästä virityksestä enemmän kuin levangin mukana kulkevasta lukosta)
- toinen pää on levangissa kiinni 3x hienosäätötaljan kautta, hienosäädön lukko plokissa kiinnni

Yksi mahdollinen variaatio voisi olla tuo 31.7 viritys kevennettynä eli 4x talja lukko levangilla ja toinen pää kiinteästi keskellä 2x taljalla säädöt vedettynä molemmille puolille.

Kai sulla muuten on kunnon jarruploki ennen lukkoa? Sellainen tekee ihmeitä. Joskus tulin pohtineeksi myös sitä miten talja käyttäytyisi, jos taljassa olisi toinenkin jarruploki, mutta asia jäi aika välittömästi satunnaisen ajatuksen asteelle.

Ville
Guest

Post by Guest »

Jostain putkahti vielä mieleen vanha spekulaatio, joka _teoriassa_ ratkaisee kaikki ongelmat. Tunget Harald siihen levangin lenkkiin, jossa sulla on viuluploki hunsvotilla ja rapulukolla , vielä kaksi yksittäistä plokia lisää. Sitten irrotat sen skuutin hunsvotista ja solmit siihen päähän vielä kolmannen yksittäisen plokin. Levangin päätyihin vielä taittoplokit ja rapulukot. Ja avot, hienosäätöskuutti kulkee kyljeltä lukosta levangille, plokin kautta skuutin päässä olevaan plokiin, takaisin levangille ja plokin kautta toiselle kyljelle. Ja avot, nyt sulla on kaksinkertainen hienosäätötalja, joka kulkee levangin mukana eikä skuuttaus muutu levankia säädettäessä. Jos olis ylettömästi aikaa ja rahaa tuota olisi kiva kokeilla käytännössä ihan silkasta mielenkiinnosta että toimisiko se. Teoriassa en äkkiseltään keksi miksi ei toimisi.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa kun laittaa skuuti tulemaan monen plokin läpi alkaa syntyä
jo kitkaa.

Minulla ei niinkään ole tarvetta turbolle, sellainen oli jo ja se tuotti
enemmän harmia kuin hyötyä. Joku viisinkertainen välitys olisi ehkä
se juuri sopiva mutta kun sitä köyttä kertyy sitten ihan tuhottomasti.
Tuntuu jo nelikertaisella siltä että köyttä on liikaa.

Tarkoitus olisi pitää kolminekertaisessa taljassa niin paljon köyttä että
sitä voisi vielä sivutuulessa käyttää (voimat on kuitenkin silloin
paljon pienemmät kun kryssillä. Mutta ehkä 3+3 olisi se paras,
olisi tarvittaessa nopeutta (3 kertainen molemmista köysistä) ja
sitten voimaa (kuusikertainen yhdellä köydellä).

Olin vain tuollaisella virityksellä ison skuuttaajana 33-jalkaisessa
ja se ei oikein toiminut. Kun se rotta on toispuoleinen se vetää
ploki vinoon ja skuuttia ei saa irti eikä kiinni.

No, ehkä tuo nelinkertainen toimii riittävän hyvin. Sitä ei vain jaksa
kiristää (yli?) kun tuulta on sanotaan 8m/s+. Suuremmat plokit
ehkä auttaisi, voisi olla että alapään plokit liian pieninä kanittavat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Minulla on täällä kotona ylimääräinen tuollainen 3/6:1 systeemi(Easyblock) jos haluat kokeilla. Ovat kuitenkin ehkä vähän liian isot sopiakseen FE:lle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja miksi se on ylimääräinen? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Vaihdettiin tilalle Harkenin 6:1 järjestelmä jarrublokilla + 4:1 viuluplokit(carbo 40) jolla saadaan 24:1 välitys. Tuo viritys jolla saadaan "hienosäätö" vedettyä sivulle kuullostaa kuitenkin kiinnostavalta. No meillä levanki on ainoastaan leen puolella avotuulilla joten tuo nykyinenkin on melkein aina lähellä.
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote:Ja avot, hienosäätöskuutti kulkee kyljeltä lukosta levangille, plokin kautta skuutin päässä olevaan plokiin, takaisin levangille ja plokin kautta toiselle kyljelle. Ja avot, nyt sulla on kaksinkertainen hienosäätötalja, joka kulkee levangin mukana eikä skuuttaus muutu levankia säädettäessä.
Vastaava idea on käytössä uudessa Swedestar 370 -veneessä, mutta "saksalaisen" skuuttisysteemin korvikkeena. Siinä siis levenkivaunussa on kaksi järeää plokia ja puomilla yksi. Skuutti menee levangin jatkeena olevalta vinssiltä vaunun kautta puomille ja siitä takaisin vaunulle ja toisen puolen vinssille. Nerokasta ja yksinkertaista "saksalaiseen" systeemiin verrattuna. Saksalaisessahan on moninkertainen määrä plokeja ja suuria voimia ikävissä paikoissa. Omistajan mukaan vielä tomiikin hyvin, tosin yksi ploki oli mennyt rikki. Vaunua pystyy kuulemma siirtämään pienellä voimalla ja levankisäädön 4x talja oli turhankin tehokas. En keksi muuta vikaa kuin sen, että vinssit (rapulukot meidän kokoluokassa) on pakko olla (lähes) levangin jatkeena, missä ei välttämättä ole paras paikka käyttää niitä.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo "karkean pään" tai levangista irti olevan kiinteän pään kiinnittäminen
sitloodan pohjaan kuulostaa hyvältä idealta. Silloin levangin siirtyminen sivu-
suunnassa ei muuttaisi skuutin kiristystä niin merkittävästi.

Jos ehdottamallani tavalla toteuttaisi joutuisi tosiaan avaamaan ensin se 3x
talja ylämerkillä, jonka jälkeen vasta voitaisiin avata karkeasäätö. Tämä
toisaalta onnistuisi kohtuuhyvin sillä gasti voisi tuon karkeasäädön avata. Itse
pinnassa käytän säätöaluetta joka on kohtuulyhyt.

No, helppoahan tuo olisi kokeilla, ellei muuta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Avot! Se siis toimii oikeastikin!

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa nyt pieni piirros miten voisi kokeilla kiinteällä pisteellä ja nelin- tai
viisinkertaisella välityksellä:
Image
Tuolla konfiguraatiolla vetopää on niin pitkä, ja alempana kuin varsinainen
levankivaunu että skuutin vetokulma tuskin merkittävästi muuttuisi vaikka
skuutin vetopää ei olekaan kiinni vaunussa. Suurin osa voimasta menee
levangin vaunuun, näin vetopään sijaitseminen hiukan keskemmällä ei
myöskään vedä puomia liikaa keskelle kun levangin vaunu on laidassa.

x-kirjaimen kohdalla olisi levankipuuhun kiinnitettynä esim ronstanin swivel
cleat konfattuna niin, että köysi tulee sitloodan pohjalta asti ylöspäin rapuun.
Mielestäni Harkenilla on noita swivel-cleat tuotteita ja, mutta en vain löydä
niitä.
Image

Tuossa swivel-base ongelmana on vain se, että sen pitää sijaita joka
levankipuun takana, tai edessä. Näin menetetään esim. mahdollisuus
skuutata edestäpäin mikäli swivel base on puun takana, ja vastaavasti
skuuttaaminen levangin takaa mikäli se on puun etupinnassa. Etupinta
taitaa kuitenkin olla se paras sillä silloin 100%:sesti on ainakin joku
miehistön jäsenistä swivel-basen "sektorissa".

Taitaa olla kuitenkin Charlottassa varsinaisena ongelmana tuo 40mm
carbo-viuluploki jonka speksien yli kuormitetaan. Tästä syystä varmaan
alkaa jumittamaan kovemassa kelissä. Pitäisi varmaan ensitilassa korvata
se esim Harkenin #2647:lla ja kokeilla niin.

Kiinteässä skuuttipisteessä on vain paljon hyötyä erilaisilla tuulikulmilla
että sitä pitää vakavasti miettiä. Jos tuo ylimääräinen ploki sitloodan
pohjassa nollaa sen haitat (kiristyy vaunun liikkuessa leehen) niin on ehkä
kuitenkin parempi vaihtoehto. Toisaalta yksinkertainen on myös kaunista...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

harald wrote: Pitäisi varmaan ensitilassa korvata
se esim Harkenin #2647:lla ja kokeilla niin.
Jos löytyy vastaava jarrullinen niin kannattaa hankkia sellainen. Meillä on käytössä tämä.
Jan

Post by Jan »

Jan wrote:
harald wrote: Pitäisi varmaan ensitilassa korvata
se esim Harkenin #2647:lla ja kokeilla niin.
Jos löytyy vastaava jarrullinen niin kannattaa hankkia sellainen. Meillä on käytössä tämä.
Elikkä tämä:
http://www.harkenstore.com/uniface.urd/ ... Z56LC82W6M
Samip

Post by Samip »

Moi,

Miten tuo jarrullinen bloki käytännössä toimii skuutissa, ei ole itsellä kokemusta eli onko jarru on/off vai säädettävä? Ja jos säädettävä niin miten tuota käytännössä käytätte hyväksi?
Post Reply