Page 1 of 1

Segling i höga vågor

Posted: Tue Aug 19, 2008 22:22 pm
by Marcus S-200
Hej

Skulle vilja ha lite tips om hur man ska segla båten i höga vågor och stark vind har lite problem med detta får ingen fart på kryssen

Marcus

Posted: Tue Aug 19, 2008 22:27 pm
by harald
Segla hårt :)

Det är inte lätt, måste medges. Men strunta i höjden, håll seglen
relativt hårt skotade med en aning twist, och se till att du har över
5.2kn konstant (går ju inte i det värst vågorna, men det är målet).

Skotvagnen ung. vid sittytans kant, ej lägre. Seglet så hårt skotat
att det har twist, men inte är djupt (ett bra storsegel planar ut när
man skotar det hårt).

Kör du med självslående fock, eller rullad genua?

Posted: Tue Aug 19, 2008 23:41 pm
by Marcus S-200
Har varken rullgenua eller självslående fock

Max stor G1 och 110% fock

Menar du att man ska ha genuan 20 cm från spridaren eller ska man släppa ut mer

Jag brukar dra åt storskotet och släppa ner skotvangnen när det börjar luta för mycket kanske inte ska dra åt så hårt när det är vågor utan ha mera twist då låter det rätt?

Posted: Tue Aug 19, 2008 23:49 pm
by harald
Om vi måste segla i högre vindstyrkor med G1 brukar vi nog skota
den mycket hårt, för att få den planare och på det sättet minska rodertrycket.

Det är viktigt att seglen fås i en sån trim att båten är i balans och inte
är så tung i rodret att man inte kan styra som man vill i vågorna. Båten
skall lova och falla nästan själv.

Hård vind är väl nog 110% G3:an som gäller. Den brukar vi nog också
skota hårt, så att den planar ut. Vi har skot som kallas för inf*ckers,
inhal eller innerskot. Dessa brukar vi då släppa på (litet som skot-
vagnen) för att kunna köra ett litet lägre spår.

Problemet med att lösa på skoten är att seglen blir djupare, och
det vill man ju inte. Särskilt då storen, för storen stöder förstagets
spänning. Hur mycket har du förspänning i övre stagen? Vi kör med
25% enl. Seldéns tumstocksmetod.

Det låter som om du har hittat ungefär var skotet skall vara, det
skall vara hårt men om båten inte vill accelerera efter en botten-
klatsch eller motsv. släpper man kanske 3-4cm (fyrskuren talja).

Om du kör med genua är det viktigt att den är plan, den får nog
vara nära spridaren. Jag är inte säker på hur mycket apparent-
vind din segelmakare tillåter, men vi har kört i 10m/s men då fick
man börja släppa ut igen (genom att flytta skotpunkten 5cm bak,
men fortfarande ha spänt skot).

Trial and error tror jag. Spänd rigg, hårt skotat, och släpp 3-5cm
på storskotet om den inte vill acca, alternativt släpp 5cm på skot-
vagnen.

Posted: Tue Aug 19, 2008 23:52 pm
by harald
Det svåra med hög sjö och stor vind är att man inte vill ha så mycket
segel p.g.a. vinden, men man måste ha dem p.g.a. vågorna. Det blir
en paradox.

Dina fetaste kompisar på relingen, eller hellre muskelknuttar för
muskler väger mer :)

Kör inte för högt, håll farten. Skit i höjden, den kommer med farten.

Posted: Fri Aug 22, 2008 13:40 pm
by Marcus S-200
Okej

Tackar för dom tipsen får försöka nästa gång det är sådana förhållanden

att få lite bättre gång på båten i vågorna

Marcus