Page 1 of 1

KLV tiistis 12.8.08

Posted: Wed Aug 13, 2008 09:09 am
by KaleviHarkonen
Forecan merisää lupasi Espoonlahden edustalle startin aikaan masentavan 0 m/s. Tuulta oli kuitenkin jonkun verran, 2-3 m etelästä (mitattu stetson menetelmällä laiturin nokasta). Saatiin oikein hyvä lähtö, ylitettiin lähtöviiva 2. veneenä styyralla ylämerkin vierestä. Happy Hour (Albin E) taisi pujahtaa ensimmäisenä - vai onkohan veneen nimi vaihtunut, kyljessä kun luki 'HAPPY HOUR MYYDÄÄN'.

Asetelmat olivat siis suotuisat, ekalla halssilla oltiin menossa kohti Marinsataman laiturin eteläkulmaa. Mutta siihen meidän ja laiturin väliin änkesi 3 venettä ja kohta tilaa ei ollutkaan. Meidän oli pakko kääntää paaralle, muuten olisi kolissut. Mielestäni nuo 3 venettä lukivat tilanteen huonosti, niiden olisi pitänyt ajoissa pistää jarru päälle ja kääntää meidän taakse. Mutta haavereitta selvittiin eikä tuo varmasti lopullisiin sijoituksiin vaikuttanut. Pitänee varuiksi sittenkin ostaa se :B-flag: -lippu.

Kevyen tuulen kryssillä Espoonlahtea etelään suurin osa veneistä meni hiljaa ohi. Niin varmaan pitääkin, koska niiden LYSsit olivat 1,11-1,15. Pentalan edustan kääntömerkille tultaessa laskeskelin että tasoitetussa ajassa olisi vielä hyvä sijoitus tulossa. HAPPY HOUR MYYDÄÄN oli toki jo horisontissa mutta muu fleetti ei ollut kovin kaukana. Sitten kuitenkin tuuli himmasi ja väliajat venyivät piiitkiksi. Maalilinjan yli spinnuteltiin GPS:n mukaan yhden solmun vauhdilla. Jäi sinne sentään ainakin kaksi venettä taaksemme, eli ihan viimeisiä ei oltu.

Kaikenkaikkiaan miellyttävä ilta lämpimässä kelissä. Mitään selkeää virhettäkään ei tehty. Paitsi että aina voisi purjehtia nopeammin.

Posted: Wed Aug 13, 2008 09:33 am
by harald
Tuo Happy Hour Myydään vene oli muuten Albin Express SM:issä
kolmas, Pete Karton puikottamana.

http://www.expresspurjehtijat.net/forum ... c.php?t=79

Posted: Wed Aug 13, 2008 10:42 am
by Petri
Eilen oli kyllä masentava keli, sikäli kiva auringonpaiste, mutta ei yhtään lohduttanut katsoa 5min ennen veneelle menoa Harmajan tuulitilanne: "tyyntä".

Tulipahan huomattua, että on veneitä, jotka ovat kevyen tuulen kryssillä vielä Olgaakin hitaampia :) Heti kun tuuli nousi yli 4 m/s:n niin vauhtia tuli solmu lisää veneen kallistuessa enemmän.

Mun mielestä ongelma tossa Kalevin lähtöjutussa on se, että jos kukaan ei koskaan protestoi, jengi ei välttämättä tajua että noin ei oikein voi tehdä (ellei sitten asioita hoideta herrasmiesmäisesti pieksemällä ko. veneitten kipparit kerhomajan takana? en tunne paikallisia käytäntöjä).

Posted: Wed Aug 13, 2008 10:50 am
by harald
Oliko olga tiistiksissä eilen?

Posted: Wed Aug 13, 2008 10:57 am
by KaleviHarkonen
Petri wrote:Mun mielestä ongelma tossa Kalevin lähtöjutussa on se, että jos kukaan ei koskaan protestoi, jengi ei välttämättä tajua että noin ei oikein voi tehdä
Aivan totta. Mutta ketähän siinä pitäisi protestoida. Venettä, joka oli lähinnä meitä? Vai venettä, joka oli lähinnä laituria? Vai kaikkia kolmea?

Posted: Wed Aug 13, 2008 11:11 am
by Petri
harald wrote:Oliko olga tiistiksissä eilen?
Ei Olgalla, mutta kun kryssivauhti veneellä oli alle 4 solmua ja veneitä meni ohi alhaalta ja ylhäältä, niin laskeskelin että Olgallakin olisi pitänyt voida mennä kovempaa. Sikäli haastava vastatuulilähtö, kun styyralla ei päässyt linjan yli, mutta silti saatiin aika hyvä väli heittämällä venda paaralle vähän ennen paukkua ja taidettiinkin olla parhaiten viivalla...mutta siihen sitten jumahdettiinkin.

Posted: Wed Aug 13, 2008 11:16 am
by Petri
KaleviHarkonen wrote:
Petri wrote:Mun mielestä ongelma tossa Kalevin lähtöjutussa on se, että jos kukaan ei koskaan protestoi, jengi ei välttämättä tajua että noin ei oikein voi tehdä
Aivan totta. Mutta ketähän siinä pitäisi protestoida. Venettä, joka oli lähinnä meitä? Vai venettä, joka oli lähinnä laituria? Vai kaikkia kolmea?
Siis te käytännössä väistitte styyran halssilla kolmea paaran venettä?
Vaiko että noi kolme olivat myös styyralla, mutta lukitsivat teidät kaikista ylimpänä/alimpana rannan viereen?

Kuvauksen perusteella on vielä paha sanoa mitään, mutta pointti siis on se että jos ei edes yritä protestoida (vaikka protestoisikin väärin) niin sääntöjä ei välttämättä jakseta noudattaa (tai vaihtoehtoisesti jos vene rikkoo sääntöjä, mutta tietää ettei toinen vene pysty tekemään virallista protestia, niin rikkonut vene voi jatkaa menoaan välittämättä rikkeestään).

Posted: Wed Aug 13, 2008 12:16 pm
by KaleviHarkonen
Petri wrote:Siis te käytännössä väistitte styyran halssilla kolmea paaran venettä?
Tämä oli tilanne. Kaikki 4 venettä oli ensin styyralla melkolailla rinnakkain. Jos ne muut olisi jatkaneet suoraan, ne olisi törmänneet laituriin. Jos ne olisi kääntyneet ja me ei, ne olisi törmänneet meihin (tai keskenään).

Luulen että meidän mahdollisen protestin olisi pitänyt kohdentua siihen viereiseen veneeseen. Sehän meidän päälle olisi tullut. Sitten protestikäsittelyssä se olisi vierittänyt syyn seuraavalle veneelle joka edelleen siihen joka oli lähimpänä laituria? No jossitteluahan tämä on. Enkä edes tunnistanut ketkä siellä alempana olivat. Asiat tapahtuvat nopeasti ja paljon pitäisi pystyä rekisteröimään asioita baanalla, oman veneen hallinnan lisäksi.

Posted: Wed Aug 13, 2008 12:18 pm
by KaleviHarkonen
Petri wrote:
harald wrote:Oliko olga tiistiksissä eilen?
Ei Olgalla,
Tarkkailemassa Helmin otteita? :D Fe-regatta lähestyy...

Posted: Wed Aug 13, 2008 12:43 pm
by Petri
KaleviHarkonen wrote:
Petri wrote:Siis te käytännössä väistitte styyran halssilla kolmea paaran venettä?
Tämä oli tilanne. Kaikki 4 venettä oli ensin styyralla melkolailla rinnakkain. Jos ne muut olisi jatkaneet suoraan, ne olisi törmänneet laituriin. Jos ne olisi kääntyneet ja me ei, ne olisi törmänneet meihin (tai keskenään).

Luulen että meidän mahdollisen protestin olisi pitänyt kohdentua siihen viereiseen veneeseen. Sehän meidän päälle olisi tullut. Sitten protestikäsittelyssä se olisi vierittänyt syyn seuraavalle veneelle joka edelleen siihen joka oli lähimpänä laituria? No jossitteluahan tämä on. Enkä edes tunnistanut ketkä siellä alempana olivat. Asiat tapahtuvat nopeasti ja paljon pitäisi pystyä rekisteröimään asioita baanalla, oman veneen hallinnan lisäksi.
Niinjoo, epäselvyyden välttämiseksi todettakoon että tiistiksiähän on tosiaan kahdet ;) (ihan vain peitelläkseni vakoiluepäilyitä...)

Hmm, siis olitko sinä ylimpänä vai alimpana veneenä, jos nyt oikein ymmärsin niin ylimpänä.

Jos sieltä ei kukaan huudellut tilaa esteelle (siis jos ymmärsin veneitten sijoittumiset oikein), niin kyllä tossa olisi voinut tosiaan protestoida, periaatteessa kaikkia jos jouduit vetämään vendan koko letkan takia, eikä sulla olisi ollut mahdollisuutta väistää ekaa venettä alta. Mutta käytännössä tosiaan sä protestoisit lähinä vastaan, ne protestoisivat toisiaan ja lopulta jos kukaan ei ole vaatinut tilaa esteelle, niin en tiedä, kai ne kaikki saisivat penalttia pl. sinä.

Jos taas sisimmäisin vene on, sun kuulematta, vaatinut tilaa niin silloin vastuu siirtyy aina seuraavalle jonossa ja aina siellä voitaisiin alkaa vedota siihen, että tilaa on kyllä huudeltu, sä vaan et ole kuullut sitä ja sitten jury kyllästyisi ja antaisi kaikille keltaisen kortin ja vapaapotkun.

Mutta toisaalta jos niillä olisi ollut tilaa väistää sun alta, niin silloin peli olisi ollut selvä sun hyväksesi. Raivokasta styyran huutelua vain ja vasta viime tilanteessa venda ja sitten lippu liehumaan.

Yhtäkaikki, aina voi protestoida (ja hämmentää vastustajia) ja vaikka periaatteessa voi saada itse penaltia epäurheilijamaisesta toiminnasta, tietämättömyys säännöistä ja tyhmyys eivät taida riittää siihen, eli vastaprotestin sattuessa voi aina leikkiä tyhmää ;) PKS:ssä kun ei sinänsä taideta sanoa, että voidakseen protestoida, PKS _pitää_ tuntea. Eli täsmentäen, protestointia ei kannata vältellä/pelätä sen takia ettei tunne sääntöjä ulkoa.

Mutta jos toisaalta jos Harald tms. vaatii tilaa, vaikkei tarvitse, silloin voi ehkä jo olettaa että teko oli tahallinen, eikä vain tietämättömyyttä.

Posted: Thu Aug 14, 2008 10:19 am
by KaleviHarkonen
Nyt oli tuloksetkin ilmaantuneet sataman ilmoitustaululle. Meidän sijoitus oli vaatimaton 7/10. Mutta... jos tulostaulukko on oikein, Happy Hour Myydään ei ollutkaan mukana vaan olin sekoittanut sen radalla Inferno 26:een. (Laiturissa nuo ovat vierekkäin minkä lasken itselleni puolustukseksi.)

KLV ranking tilanne menee siinä tapauksessa siten, että Helmi on kärjessä tasapistein Framin (Finnflyer 31) kanssa, molemmilla 58 pistettä, ja kolmosena Happy Hour Myydään, 57 p.

Loppukausi saattaa mennä mielenkiintoiseksi... Tilanne ei liene yhtä jännittävä WHC:ssa (tästä Harald saattaa tosin olla eri mieltä).

Posted: Thu Aug 14, 2008 10:23 am
by harald
Olen eri mieltä. Kun alkaa olemaan niin että kaikilla on yhdeksän purjehdusta
pistemäärätä tulevat kyllä tasaantumaan kovasti.

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=118

edit: Netissä ei näytä olevan mitään KLV tiististuloksia tältä vuodelta?

http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilp ... t_main.htm
->
http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilp ... itulos.htm

"TIISTAIKILPAILUT 2007, TULOKSET"

editedit: Sopivasti osoitetta muokkaamallahan ne löytyvät:

http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilp ... itulos.htm

Posted: Thu Aug 14, 2008 10:28 am
by KaleviHarkonen
Elokuussa KLV:n tulokset ei päivity nettiin koska KLV:n Webmaster lomailee (eikä muka lomalla voi hoitaa velvollisuuksiaan. pöh).