Page 1 of 1
Vanttien kireydestä
Posted: Sat Aug 02, 2008 13:37 pm
by harald
Artsin Loos Model-B (?) rikijännitysmittari tuli testattua hangossa
ennen regatan alku. Kävin mittamassa laiturin FE:t, mutta valitettavasti
kosteus ja muutaman viikon purjehdus on tuhonnut lapusta osia,
joten en saa aikaiseksi täydellistä kartoitusta enää. Taitos oli
keskimmäisen sarakkeen kohdalla, joka taisi olla alavanttien
kireydet.
Mittarissa on muunnostaulukko asteikko vs. kuorma kiloissa(?).
Mainittakoon että 5mm vaijerille skaala loppuu 36:een.
Code: Select all
vene ylävantti alavantti keula
Charlotta 48 3x 40
Arkki 47 ? 39
Alma 48 ? 42
Anneli 45 ? 36
Triptease 36 ? 34
Lisbeth 39 ? 35
Daniela 44 27 36
Pikku Myy 45 31 39
Posted: Sat Aug 02, 2008 15:13 pm
by Artsi
Harmi, että varsinkin alavanttien tiedot puuttuivat. Etustaagin mittausta ei voi tehdä, jollei puomi ole kannella, tai sitten tuettuna kannattimella. Captains Shopissa näytti olevan erilaisia rikimittareita hyllyssä (ainakin Raision myymälässä) ja myös tuota LOOS-B:tä, jos jotakuta kiinnostaa hankkia. En tullut katsoneeksi hintaa, mutta ainakin BENNSsillä se on halvin malli.(755 kurnua) Kehittyneenpi versio PT-2 näytti maksavan 985 kr. Sen etuna on, että voi asentaa vanttiin kiristyksen ajaksi. Tää olisi tietysti järkevämpi hankinta kun hintaerokaan ei ole tuon suurempi. Jos käyn uudelleen Raision C-S:ssä, voin tarkistaa hinnat siellä.
terv. Artsi
Posted: Sun Aug 03, 2008 20:00 pm
by Olli
Aika monella veneellä melkein samat kireydet, ja jos muistelee keskusteluja Hangossa, niin oli nuo kadonneet alavanttien kireydetkin aika lähellä. Lisbethiin ruuvattiin ennen kisaa reilusti lisää kireyttä ylävantteihin (pohjaan asti), ja alavantteihin suhteessa vähemmän. Uskoisin, että nyt on aika lähellä noita muita tuloksia.
Pikku-Myyssä taisivat ruuvata alavantteja tiukemmaksi, ainakin masto näytti tikkusuoralta.
Posted: Sun Aug 03, 2008 22:48 pm
by Artsi
Olin tosiaan yllättynyt, miten lähellä arvot olivat kaikilla veneillä. Me tosin pudotettiin eka päivän jälkeen ylävantit 38 ja alavantit 24, joilla arvoilla ajettiin molemmat lähdöt ja paranneltiin melkoisesti.( no Hangossa myös tuurilla on merkitystä) Ukissa taisi olla samat säädöt ja ainakin eka päivään oltiin kohtuu tyytyväisiä. Viimeisessä lähdössä leen puolen vantit näyttivät molemmat roikkuvan löysinä, joten olisi pitänyt kiristää. Sunnuntai ajettiin samoilla säädöillä, kun "jostain syystä" aamulla unohtui kiristää. Olisi pitänyt kiristää, sillä leen vantit roikkuivat tosi löysällä, eli etustaagia ei saanut tarpeeksi kireälle. Albineissa oikeat kireydet olivat tärkeitä. Näyttäisi kuitenkin siltä, että ainakaan nää aramidit ei ratkaisevasti parane kevyellä kelillä "löysänä" ajamisesta, eli FE:ssä kireä saatta sittenkin olla parempi.
terv. Artsi
Posted: Sun Aug 03, 2008 23:16 pm
by Panu
Artsi wrote:Olin tosiaan yllättynyt, miten lähellä arvot olivat kaikilla veneillä.
Tervehdys
Joo tosi lähellä jopa yllättävän lähellä olivat kireydet niissä veneissä joissa voisi kuvitella, että rikin trimmi oli asetettu "ajatuksella".
Artsi wrote: Näyttäisi kuitenkin siltä, että ainakaan nää aramidit ei ratkaisevasti parane kevyellä kelillä "löysänä" ajamisesta, eli FE:ssä kireä saatta sittenkin olla parempi.
terv. Artsi
On totta, että rikiä aktiivisesti säätämällä voidaan saavuttaa parempi suorituskyky, mutta olemmeko vielä sillä tasolla vai onko syntyvät erot niin pieniä, että ne hautautuvat muihin virhelähteisiin. Toisaalta on huomattava että, ne yksityyppiluokat jossa rikiä aktiivisesti trimmataan ovat yleensä fokka veneitä, kuten esim H ja Albin Express. Ehkä erot fokassa ovat merkityksellisempiä kuin genoassa, jossa suuri pinta-ala "antaa paljon anteeksi"... Mene ja tiedä...
WB-sail news lehdessä oli aikoinaan juttua rikinkireydestä ja sen vaikutuksesta genoan muotoon. Esittely kohteena oli kuvat SY Entertaimentin genoasta vantit löysänä keskikireänä ja kireänä. Kuvien perusteella kireydellä oli selvä yhteys profiilin syvyyteen. Mitä löydempi sitä pussikkaampi. Vaikutus oli selvästi suurempi purjeen yläosassa kuin alaosassa.
Samassa artsussa kirjoittaja (Mikko?) totesi, ettei hän tiedä yhtään yksityyppiluokkaa, jossa olisi mahdollista pärjätä ilman aktiivista rikin säätöä. Veikkaan, että kys kuvat löytyvät seuraavasta albumista
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album32
Posted: Wed Sep 01, 2010 15:02 pm
by harald
Nyt rupeaa löytymään helppoja työkaluja millä voitaisiin toistaa sama rikikireys, eli puhelimeen asennettava viritysmittari. Esimerkkinä toimikoon
gstrings Androidille, mutta eiköhän tuollainen olisi ihan mahdollinen Symbianillekin?
Hmm, ehkä tuo;
http://symbian.flyerone.com/gt/download.html
Posted: Wed Sep 01, 2010 15:50 pm
by Jester
Tärkein on keulavantin kireys, sen suhde keulapurjeen leikkaukseen. keulavantin "notkon" pitää sopia purjeen leikkaukseen.
Ylävanttien säätämisellä saadaan haluttu keulavantin kireys. Kaikki narut löysälle ja puomi kannelle, muuten ei saada oikeita lukemia.
Alavanttien säätämisellä saadaan sopiva prebend mastoon.
Eri veneissä voi masto ja vantit olla erilaisia joten pelkkiin sivuvanttien kireyksiin ei kannata liikaa tuijottaa.