Page 1 of 2
Vinssilukot liian isot/fallit liian ouhet?
Posted: Thu Jun 12, 2008 22:21 pm
by ipe
Terve!
Genuan nostin liian ohutta vinssilukolle, jolloin seurauksena köyden luistaminen. Laiturissa neuvottiin ostamaan köyteen laitettava paksunnos. Onko kukaan kuullutkaan tälläisistä vai onko hullujen kaikkitietävien puheita. Ainakaan luetteoloitsta en löytänyt.
-Ipe
mode edit(hh): otsikkoa kuvaavammaksi
Posted: Thu Jun 12, 2008 22:24 pm
by harald
Terve Ipe, long time no see

Tuletteko Hankoon?
Mikä lukko? Spinlock XAS malleihin voi ainakin vaihtaa pohjatallan seuraavan
pienempään kokoon.
Tuo paksunnos on käytännössä sitä että ostat halpaa polyesteriköyttä, ja
vedät siitä ytimen pois. Kuoren pujotat fallin päälle, ja ompelet ja surraat
päät.
Posted: Thu Jun 12, 2008 22:42 pm
by ipe
Spinlockit on ,mutta ei näytä XAS:ltä. Varmaan se edellinen malli XA?
Varmaan sitten paksunnetaan sitä jotenkin, esim. kutistesukalla tai jotain.
Hanko vähän huonoon aikaan kun torstaina alkaa ja lomat ei vielä alkaneet, mutta jos taas viikonloppuna autoilis sinne ja kattelis vähän meinkiä.
-Ipe
Posted: Thu Jun 12, 2008 22:44 pm
by harald
Kutistesukka ei kyllä pärjää siinä lukossa. Laita jonkun halvan köyden
kuorta siihen. Minä -tana vaikka ompelen jos sinulla ei neula pysy kädessä
Tarjoan bissen hangossa.
Posted: Thu Jun 12, 2008 22:48 pm
by ipe
Kutsu vastaanotettu.
Tuutko lahteen ompeleen vai heitänkö maston köysineen Vollen katolle ja Laruun? Hehheh, pitää opetella ompelua
Posted: Thu Jun 12, 2008 22:50 pm
by harald
Tuo köysi laruun

Posted: Fri Jan 08, 2010 09:40 am
by msalmi1
Mistä Spinlock XAS pienempiä pohjia voi kysellä web/oikea kauppa? Local shop (for local people) täällä Turussa ei osannut auttaa.
Posted: Fri Jan 08, 2010 11:33 am
by Guest
Turussa Turun lukko ja Meredin edustavat Spinlockia, jos apua ei noista paikoista löydy ainakin Prosailor nettisivuillaan esittelee ko. pohjia.
Posted: Fri Jan 08, 2010 14:21 pm
by Olli
Myös Vestek myy Spinlockia, eli Captain's Shopista voi kysellä, Raisiossa on kai sellainen.
Tai sitten google-haku spinlock xas-base
Löytyy aika monta nettikauppaa jotka noita myy...
Posted: Fri Jan 08, 2010 15:09 pm
by msalmi1
Kiitos! Taidan aluksi käydä Turun Lukossa katsastamassa valikoimat, kun sitä on parissa yhteydessä kehuttu. Samalla on hyvä syy käydä Terpolissa kuitukaupoilla.
Posted: Tue Feb 02, 2010 19:07 pm
by msalmi1
Sain hommattua pienemmät pohjalevyt varaosana samalla kun tilasin vapauttajat. Nyt on paketti kotona. Heti helpotti kaamosmasennus :)
Harald, jos sinulla on vielä se 1xSpinlock XAS jouten, niin voisin ostaa sen. Näitä saa näköjään niputettua pidemmät ruuvit vaihtamalla.
t:Markku
050-3423999
Posted: Fri Sep 17, 2010 19:35 pm
by harald
On edelleen se yksinkertainen spinlock joutilaana.
Viime keskiviikkona halkesi taas genoafallin kuori. Olisi kai pitänyt pätkäistä vielä usemmin kuin 30cm/kevät. Viime keväänä meni myös poikki ja tiedän kokemuksesta että rakkoja on luvassa kun kuori on saatava mahd. hyvin takaisin ja sitten ommellettua. Pitää kokeilla Mikon vinkkiä ja käyttää ruuvaria kuoren lypsäämisessä.
Seuraavaksi pitää miettiä miten tuo nyt pitäisi tehdä ihan oikein. Lukossa oleva 4-8 mm pohja ei riitä, vaan kun kuormaa tule tarpeeksi napsahtaa kuori köydestä poikki. Tähän voisi auttaa että asennan vanhan Barbarossa 6:en lukon eteen jonnekkin ruffikatolle ottamaan enimmän dynaamiset kuormat vastaan. Tämä vaikuttaisi vain haittavasti toimintaan laskutilanteessa. Sitten voisi miettiä vanhan vinssin asentamista nykyisen viereen jonnekkin, ja sitten ylimääräinen rotta johon genoan falli varmistetaan.
Tai sitten pitää löytää uusi lukko genoanfallia varten, kiikarissa vähän Lewmar D1. Vähän epäilyttää vain että toimiiko se 6 mm köyden kanssa kun se on speksattu 6 - 8 mm köydelle. Kokemusta tästä?
Tai sitten ruuvaan knaapin ruffin takaseinään, ja siihen saa sitten varmistettua fallin? Noita vanhanmallisia skuuttiknaapeja löytyy uusiakin kellarista.
kevlarsukkaa?
Posted: Sun Sep 19, 2010 21:32 pm
by FE-Sillanpää
Laittelin keväällä metrin pätkän kevlarsukkaa (7,5 e/m) ison fallin kuluneimpaan kohtaan. Rumalta näytti, mutta hyvin sai otteen. Auttaiskohan tuossa ongelmassa myös?
Noin muuten en kyllä suosittele sukkapätkiä nostimiin ihan ainakaan varauksetta. Päiden ompelu siististi on vaikeaa, tai ainakin pitäisi tietää miten se
oikeasti kuuluu tehdä. Ompelin sinne tänne , päät liian huonosti. Hetken käytön jälkeen päät alkoivat olla ongelma XAS:ssa ja maston jalassakin, nääs kun köysi oli jo valmiiksi 10 mm: ja nyt tuli sukka päälle. Ompeleet kun pettää, sukka menee makkaralle eikä menee enää mistään läpi. Kolmannella ompelulla tikkasin siinä sitten niin paljon, ettei varmasti enää irtoa. Oli iso ylhäällä kun ompelin, pelkäsin että jää muuten maston sisään jumiin seuraavassa laskussa. Rumuus sen kun lisääntyi mutta ongelmat väheni. Ensi kaudeksi harkinnassa kokonaan uusi falli

Posted: Sun Sep 19, 2010 22:34 pm
by Joakim
harald wrote:
Viime keskiviikkona halkesi taas genoafallin kuori. Olisi kai pitänyt pätkäistä vielä usemmin kuin 30cm/kevät.
Tai sitten pitää löytää uusi lukko genoanfallia varten, kiikarissa vähän Lewmar D1. Vähän epäilyttää vain että toimiiko se 6 mm köyden kanssa kun se on speksattu 6 - 8 mm köydelle. Kokemusta tästä?
Mulla on ollut vene nyt neljä kautta. Yhtään fallia en ole vaihtanut ja lyhentänytkin olen ainoastaan kerran spinnufallia, josta kului kuori lähes poikki yläpäästä. Lukkojen kohdalta en löydä havaittavaa kulumaa. Käyttö lienee ollut yhtä ahkeraa kuin Charlotassa: n. 20 kisaa + 400-700 M lomapurjehdusta kaudessa, yhteensä 1100-1500 M
Lukot ovat Lewmar D1 6-8 mm ja kaikki lukoissa olevat köydet (7 kpl, 8. lukko käyttämättä) ovat 8 mm.
Onkohan 6 mm köysi osasyy Charlotan köysiongelmiin? Kuulostaa ohuelta. Miten olisi kuorittu 8 mm, jos normaali 8 mm on liikaa? Varmasti myös köysimerkeissä ja -malleissakin on eroja. Ei ole normaalia, että köydet ei kestä lyhentämättä muutamaa kautta tuota käyttöä!
Posted: Sun Sep 19, 2010 23:17 pm
by harald
Ongelma on monimutkainen, sanotaanko niin. Meidän veneessä ei ole kuormaa tarpeeksi jotta 8 mm:nen falli asettuisi suoraan. Sitä pitää sitten säätää noin 20-30 min purjehduksen jälkeen, ja tämä toistuu.
Kun vaihdoimme 6 mm falliin, ORMA trimaraanin oppien mukaan se ongelma poistui. Falli asettuu heti, ja jos pitää jälkikiristää kiristys pysyy. Isonfalli on edelleen 8 mm:nen ja se on varmaan 6-8 v vanha eikä se ole kulunut ollenkaan samalla tavalla, mutta se asettuu.
Arvaan nyt että ongelma johtuu osin siitä välikuoresta, mikä yleensä 8 mm:sissä köysissä on mutta 6 mm köysissä ei. Se puristuu kasaan paksumassa fallissa, ja aiheuttaa köyden asettumisen. Kun 6 mm köydessä sitä ei ole se napsahtaa paikalleen nopeammin. Samalla välikuoren puuttuminen voi aiheuttaa kuoren liikkumisen ytimeen nähden ja silloin kuorma siirtyy lukossa kuoreen, joka ei kestä. Naps.
Ison fallista ei ole siis kuori mennyt, vaikka sitä ei ole pätkittykään koskaan, tai no, eräät muut leikkasivat heti ekan purjehduksen aikana siitä metrejä pois
Mitä nyt niistä lukoista on tullut luettua niin taidan kokeilla vanhoja koon 4 vinssejä josko ne sopisivat vielä ruffikaton nurkkaan. Siihen rotta ruffin takaseinään avuksi niin saa ainakin genoan falli jäädä siihen toistaiseksi. Lukko jää ikäänkuin varalle/kevyen kelin ratkaisuksi.
Se 4-koon vinssi on kuitenkin niin pieni että se tuskin haittaa nykyisen ruffikaton vinssin toiminnan.