WHC 28.5.08

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 28.5.08

Post by Petri »

Tuulta alkuun ehkä 6-7 m/s, mutta lopussa jo puuskissa varmaan 10.
Rata 2 viimeviikkoiseen tapaan ja nyt meillä oli täysi "normaalimiehistö", tosin pianisti oli tullut suoraan pyörällä töistä Nuuksiosta päin ja voimat olivat hieman kateissa.

Startti suoraan sanoen päin helvettiä, laskin ajoitukset täysin pieleen ja lopulta sitten vielä alle minuutti ennen starttia jiippi, jolla lopullisesti fleetin paskoihin. Ehkä nostamalla ja slööraamalla kohti poijua olisi voinut ottaa rehellisen startin, ei ainakaan huonompaa. Eli treenaus viikonloppuna vaikutti lähinnä negatiivisesti.

Ylämerkille kuitenkin ihan hyvin, tosin juuri ennen merkkiä pääsi eteen (ehkä vähän liiankin lähelle, mutta en nyt varmaksi sanoisi) pari venettä ja vauhti hiipui. Spinnunosto jumittui täysin juuri pianon voimien puutteeseen ja sählätessä fleetti karkasi, vasta suunnilleen kivikon kohdalla pääsimme kisaamaan kunnolla.

Vihreältä kepiltä nopeasti venda ja paaralla halki Miessaarenselän, mikä kyllä kannattikin, kun yhtäkkiä olimmekin keskifleetissä nopeitten veneitten jo kadotessa horisonttiin. Tässä yhteydessä myös Lisbeth kuitattiin ja takana Olli pysyikin loppuun asti.

Kryssit punaiselle kääntömerkille menivät ihan kelvollisesti, mitä nyt jotain PR-purjehdusta tehnyt Alfa ja joku todella iso vene sotkivat tuulia.
Yhden hoon kanssa väisteltiin toinen toisiamme parin vendan ajan, mutta lopulta merkille pääsi aiemmin.

Merkillä spinnu ylös ja sitten loppukisa olikin aika selvää peliä, LYS-ihme Tyyne ensin jäi jalkoihin ja sitten painoi ohi ylempää...olisi ihan oikeasti kiva tietää missä kelissä ko. vene on sitten sen 0,04 pykälää hitaampi kuin FE, kun ei kryssillä ja lenssillä vauhdissa tunnu olevan suurtakaan eroa.

Loppukryssi olikin sitten kiintoisa, tuuli koveni merkittävästi ja välillä mentiin broachin rajamailla, noh, kolmosen vaihto ei lenssien rauhaisuudessa tullut edes mieleen, mutta kolmosella homma olisi hoitunut kotiin helpommin.
En muistanut oliko kivikoilla mitään väliä, joten otin varman päälle ja vendasin sitten kivikoitten pohjoispuolelta ja ajoin Haukilahden rantaan. Ehkä yhdellä vendalla kivikoitten välistä olisi päässyt kerralla maaliin, mutta kun ei muista rataselosteita niin ei.
Ehkä tämän kämmäilyn takia sitten Sea Monkey:kin pääsi maaliin ennen meitä, vaikka vielä jossain vaiheessa olimme sen edessä kryssiessä kohti kääntöpunaista.

No, arvailisin että sijoitus alempaa keskiluokkaa, paremmalla startilla ehkä sija tai kaksi ylempänä. Hyvä kisa silti noin miehistön kannalta, vaikka keli koveni, niin vendat ja jiipit silti sujuivat ja tästä on ihan hyvä jatkaa kisakautta.
Last edited by Petri on Wed May 28, 2008 21:38 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Startissa mosquito antoi meidän ystävällisesti slöörätä pitkin linjaan. Me
puikkasimme juuri tätä ennen kolmen hoon välistä kohti viivaa noin 15s liian
aikaisin. Onnella siis kohtuuhyvä startti.

Ekana ylämerkillä, spinnu nopsasti ylös ja Helmi (AE) seurasi niskassa. Vihreällä
en sitten viitsinyt nostatella helmeä sisäpaikasta vaan päästin heidät
sisäpuolelle.

Salmessa kohtasimme taas, ja tällä kertaa me olimme hiukan edessä. Tästä
alkoi sitten Helmen peittäminen, olisi ehkä niitten kannattanut purjehtia
karkuun eikä vendata päälle :)

Kauimmaisen merkin kohdalla sitten Helmi ekana, leikkarin yli ajaneenakin
Mary (FF 31) tokana ja me heti siinä kannoilla. Helmi karannut ehkä parisataa
metriä. Blanco (H) tuli vissiin leikkarin alle ja joutui todnäk tekemään lisä-
vendoja merkin kohdalla kun he jäivät tosi paljon tässä kohtaa.
Mary jäi nostonpuuhissaan takaoikealle.

Lenssi/slööri vihreälle meni Helmen vanavedessä, suurta eroa kukaan
ei saanut aikaiseksi. Mary isompana lähestyi mutta ei ehtinyt ihan iholle
ennen kuin käännyttiin maalisuoralle.

Maalisuoralla tuuli kääntyili 30° ja siftaili edes takaisin joten aivan hasardiksi
meni. Styyralla kuulin purjeitten rapinaa leen puolelta ja Helmihän se siinä
paaralla väistä takaamme. Jatkoimme vasemmalle ja tämä puoli ei sitten
vetänyt hyvin. Palatessamme kohti viivaa Helmi oli selvästi edessä. Vendasivat
sitten vielä päälle noin 50m ennen maaliviivaa.

Maalissa ihmettelimme miksei paukkua tai tööttiä kuulunut. Puolen minuutin
jälkeen näkyi sitten punaisiin pukeutunut ihminen rantametsikössä
juoksemassa kohti rantaa keltaisella lipulla varustautuneena. Joko olimme
aivan liian nopeita ja lautakunta ei yksinkertaisesti ehtinyt rantaan, tai
sitten gedassa oli liian hyvät terassi-kelit? Luulisi nyt kuitenkin että
lautakunta olisi ottamassa vastaan kuitenkin, hömpf.

No, katsotaan nyt mikä aika meille arvotaan, jos ollenkaan. Noin 10s helmen
perässä maaliin kuitenkin. Pitäisi riittää.


Vene kulki tänään hyvin, 5,5-5,6 kryssillä ja kohtuullisia ja välillä hienoja
nousukulmia. Tuuli oli erittäin vaihteleva, 8 knots - 12 knots. Maaliintulomme
jälkeen oli sitten pitkiä 20-21knotsin puuskia. Jotkut isosta luokasta rullasivat
tässä keulapurjeensa jo piiloon.

Kiitos Micke Lindbergille, ex. AE-purjehtija joka tuli kun Pone ei sittenkään
päässyt mukaan.

Levanki rupesi kanittamaan, ei muita vahinkoja tällä kertaa.
Last edited by harald on Wed May 28, 2008 21:53 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: WHC 28.5.08

Post by harald »

Petri wrote:Merkillä spinnu ylös ja sitten loppukisa olikin aika selvää peliä, LYS-ihme Tyyne ensin jäi jalkoihin ja sitten painoi ohi ylempää...olisi ihan oikeasti kiva tietää missä kelissä ko. vene on sitten sen 0,04 pykälää hitaampi kuin FE, kun ei kryssillä ja lenssillä vauhdissa tunnu olevan suurtakaan eroa.
Ei se nyt mun mielestä niin nopea ole :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: WHC 28.5.08

Post by harald »

Petri wrote:Loppukryssi olikin sitten kiintoisa, tuuli koveni merkittävästi ja välillä mentiin broachin rajamailla, noh, kolmosen vaihto ei lenssien rauhaisuudessa tullut edes mieleen, mutta kolmosella homma olisi hoitunut kotiin helpommin.
Kyllä tuon pitäisi teilläkin mennä juuri parhaimmassa FE83-kelissä ykkösellä!

Genoan skuuttipiste ei liian edessä, skuutti vain kireälle jotta genoa latistuu
(tuolla teidän "uudella" se toimii niin että purje latistuu skuutin kiristämisellä).

Stuuran outhaul pohjaan, hekki pohjaan, levanki hiukan alas. Noilla eväillä
(ja riittävän perus-kireällä rikillä) pitäisi pystyä purjehtimaan ykkösellä vielä
10m/s tuulessa, etenkin jos on noin tasainen pelikenttä ja pahimmat puuskat
voi elää ajamalla ylös-ylös ja ylös (vauhdin pitää pysyä 5,3kn yläpuolella koko
ajan).

Laittakaan nyt ne rapulukot genoan skuuteille jotta sen saa kireänä lukkoon.
Ellei kohta ilmaannu tulen hangon yössä asentamaan ne veneesenne!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jaha, tuloksetkin tulivat:

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=100

Ihmeellisiä aikoja, mutta kun ykkösenä ollaan (kuten varmaan pitäisikin) en
valita.

Blancon pitäisi valittaa noista, sillä Helmi ei ollut kyllä mitenkään 1min50s
ennen meitä maalissa, ennemmin 10s, max 20s.

Mun laskelmien mukaan meidän tasoitettu aika pitäisi olla noin 1:24:21 ja
helmen ehkä 1:27:8, give or take. Tuo laskettu 20s paremmalla ajalla kuin
meillä. Tämä tiputtaisi helmen blancon taakse neljänneksi, mikä on ehkä
lähempänä sitä tosielämän tulosta mitä radallakin nähtiin. Blanco oli kyllä
lähempänä, ja Mary myös. Marynkin aika on minuuttitolkulla väärä, he tulivat
ehkä minuutin meidän jälkeen maaliin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tällä kertaa oli erityisen hankala saada miehistöä kasaan, eli oli jo pieni voitto päästä viivalle nelihenkisellä miehistöllä.

Startissa fleetin ylimpänä veneenä meillä ei ollut toivoakaan mahtua lautakunnan veneen ohi, tuli vähän ylimääräistä mutkaa siinä. Ylämerkille ajoin leikkarin pitkäksi. Spinnun kanssa oli taas vähän harjoittelua, kun taas oli uusi äijä lennättämässä. Hyvin se kuitenkin lähti Timolla pienen alkuverryttelyn jälkeen kulkemaan, ja taisi Olga pysyä ainakin vihreälle viitalle asti perässä.

Spinnun lasku meni pitkäksi, ja kryssi ei taaskaan kulkenut. En vaan saa venettä nousemaan.

Lenssi takaisin meni ihan ok, ajettiin suoraan alas, kun Olga haki vauhtia leikkaamalla. Eroa ei tässä juuri syntynyt, saatiin ehkä jopa vähän kiinni. Spinnun lasku meni taas vihreällä merkillä pahasti pitkäksi. Vika kryssi oli sitten melko puuskainen, neljän hengen miehistöllä ei ollut mitään vaikeuksia pitää venettä lapasessa, mutta puuskien välissä ei kyllä oikein kulkenut.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Enhän minä malttanut, Raij/Stambej/Hannelius sai vissiin lautakunnan
oikeille raiteille. Korjantuneet tulokset ilmestynevät joskus tuossa huomenna
ehkä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Enhän minä malttanut, Raij/Stambej/Hannelius sai vissiin lautakunnan
oikeille raiteille. Korjantuneet tulokset ilmestynevät joskus tuossa huomenna
ehkä.
Oliko syy todellakin se, että lautakunta oli myöhässä maalialueelta :)

Nojoo, kyllähän siinä kiire tulee jos ison luokan startti on 18.30 ja viimeinen vene ohittanut yläpoijun ehkä 18.40-45 ja sitten hakea poijut yms. niin että kaikki on paketissa ja mies kalliolla kun ensimmäisillä meni vain vähän päälle tunti radan kiertämiseen.

Ehkä mentiin liian löysällä genualla, mutta on silläkin vaikutusta että meillä miehistöpainot ovat about 60,60,70,70 eli uupuu se sata kiloa läskiä verrattuna rotevampaan miehistöön, mikä tarkoittaa ettei vertailu ihan suoraan onnistu jonkun toisen FE:n tuulensiedon kanssa.
9 tyhjää oli takaata katsoen skuuttikiskossa, mikä on havaittu ihan hyväksi noin yleisesti. Broachin rajamailla-kommentilla tarkoitin siis sitä, että vähän tiukempi puuska, niin oltaisiin jo broachattu, nyt ei ollut siis lähelläkään.
Kolmosen kanssa oltaisiin varmaan noustu ylemmäs ja kuljettu samaa vauhtia, pitää toivoa että joskus tulee kisa missä oikeasti pääsisi ajamaan kolmosella. Rikissä kyllä olisi kiristämisen varaa, mutta pitää ehkä ottaa ensin turpiin HTPS:n ekana päivänä, että jaksaa alkaa säätämään sitä.

Meidän lenssileikkailut johtuivat osittain kyllä siitä toisesta veneestä, jonka peittoon päätymistä yritin vältellä. Muuten ajoin mulle normaalia lenssikulmaa, eli winkkari hakasen kohdalla, mitä ikinä se apparenttina tarkoittaakaan.

10./14 ei nyt ole kummoinen saavutus, pitää vain toivoa ettei trendi ole taas alaspäin menevä, kuten viime kaudellakin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kas vain, tulokset päivittyivätkin jo! Suuria muutoksia tuo ei aiheuttanut, mutta
Blanco nousi nyt mielestäni oikeutetusti kolmanneksi. Tulokset vaikuttavat
muutenkin kuvaavan radalla tapahtunutta paremmin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eivät vain osanneet kuvitella että pikkuluokka tulee noin paljon ennen isoa
luokkaa maaliin. Ja kiirettä on varmaan pitänyt noitten poijujen ja
kumppareitten kanssa. Samoissa veneilyvarusteissa ne tulivat tuonne rantaan
joten ei tuossa kyllä missään tauolla olla oltu.

Suuret kiitokset lautakunnalle, kiitollinenhan tässä saa vain olla että joku
jaksaa ja viitsii näitä järjestää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Kuvat löytyvät taas WHCn kansiosta http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 313&page=4

Pikkasen yksitoikkoisia kyllä ovat: Olga edestä, Olga takaa, Olga kryssii, Olga maalissa. Kääk. Charlotta oli reippaasti edellä ja Lisbeth himppasen Olgan perässä. Loppui kisa taas kesken... :roll:
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Rea wrote:Kuvat löytyvät taas WHCn kansiosta http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 313&page=4

Pikkasen yksitoikkoisia kyllä ovat: Olga edestä, Olga takaa, Olga kryssii, Olga maalissa. Kääk. Charlotta oli reippaasti edellä ja Lisbeth himppasen Olgan perässä. Loppui kisa taas kesken... :roll:
Mitä tylsää tuollaisissa kuvissa on :)
Se on huonoa, että ollaan itse keskitytty tällä kaudella vähän liikaa kisaamiseen ja ei ole paljoa päässyt napsimaan kuvia, muuten voisi gallerian jatkona olla kuvia Lisbetistä edessä, takana, kryssimässä jne. :)
Sikäli toki lähes rikollista puuhaa gasteilta pitää tonnin painoista järkkäriä "jossain kajuutassa" kun sitä voisi pitää kuvausasennossa laidalla hengatessa! Ja painojakauman paranemisen lisäksi kuvienkin ottaminen helpottuisi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Post by wiljo »

Minulla olisi Lisbethin kahden ensimmäisen WHC kisan trackit tallessa. GPX muodossa. Millä ohjelmalla nuo kuvat on pulautettu? Voisin samanlaiset kuvat generoida.

Olisikohan mahdollista virittää samanlaista systeemiä kuin hoo veneilyjöillä on jossa voisi seurata kisan kulkua jälkeenpäin?

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar/list_events.php
Guest

Post by Guest »

Sopii sitä muitenkin kun h-veneilijöiden lähetellä gpx-filejä animaatioihin, niiden paikalleenlaittaminen on kokolailla manuaalinen prosessi, mutta enköhän niitä ehdi laittamaan.

Jos rupeaa enemmän tulemaan trackejä, niin sitten täytynee koodata joku automaatti siihen.


Eli s-postilla trackit vaan osoitteeseen erkka at h-vene piste net

t:erkka / Fuuga II
Post Reply