Keskusnosto
Posted: Wed Sep 10, 2003 16:21 pm
Sain Eivindiltä tiedon että jos haluaa keskusnostopisteen niin veneen painopiste on suurinpiirtein
taaimmaisen kölipultin kohdalla. Tai oikeammin 5 cm sen takana. Eivind ei vain osannut sanoa
että miten tuo pultti oli kiinni kölissä. Siis sitä sitten selvittämään...
No niin, ette uskokaan millaista etsiväntyötä tämä pikku tieto vaati. Sain noin kymmenen
puhelinsoiton jälkeen ja monen kiinnostavan Nykra-tarinan jälkeen selville se henkilö
uudesskaarlepyyssä joka aikoinaan teki kölejä meidän veneeseen. Hän kertoi että pultit on
tehty niin että ne on hitsattu kaikki yhteen pitkittäistangolla ja pulttien päissä on vielä hitsatut
prikat ennen kuin köli on valettu. Joten pultti sinänsä kestää veneen nostamisen.
Mallailiin sitten eilen että mistä se hihna sitten nousee ruffikatosta niin eikös se ole juuri
ruffiluukkutallin keskellä. Eli ensin talliin on tehtävä esim 75mm reikä ja sitten ruffikattoon
esim 50mm reikä. Kokoerot sen takia että saataisiin reiät tulpattua sopivilla muovitulpilla uukun
tallia irrottamatta kun niitä ei tarvitse.
Eli, eikun hankkimaan sopivaa jengaan mentävää kiinnikettä ja poraamaan ruffikattoon reikiä.
Syy minkä takia minä haluaisin kesinostopistettä on sen helppous käytössä. Tämän päivän
myrkyt ovat mitä ovat ja ainakin meidän vene oli aika --skainen alta ja peräsimen sekä
takapohjan alueella oli näkkejä. Ihmekös ei kulkenut kevyessä
Tämä siis Hempel Hard
Racing maalilla. En tiedä muista sitten mutta kai kaikki "hyvät varastot" loppuvat aikanaan
ja pohjan pesu kauden aikana tulee ajankohtaiseksi jos jollekin.
Keskinostopisteellä vain irroitetaan hekki ja laitetaan hihna kiinni. 5 minuutin homma ja
vene on valmis nostoa varten. Noin helppoa se on. Se oli aikamoista tuskaa nostaa vene viime
viikonlopulla puomeilla ja hihnoilla, siinä meni äkkiä pitkälti toista tuntia ennen kuin oli sopivan
pituiset hihnat ym.
Et sillai.
taaimmaisen kölipultin kohdalla. Tai oikeammin 5 cm sen takana. Eivind ei vain osannut sanoa
että miten tuo pultti oli kiinni kölissä. Siis sitä sitten selvittämään...
No niin, ette uskokaan millaista etsiväntyötä tämä pikku tieto vaati. Sain noin kymmenen
puhelinsoiton jälkeen ja monen kiinnostavan Nykra-tarinan jälkeen selville se henkilö
uudesskaarlepyyssä joka aikoinaan teki kölejä meidän veneeseen. Hän kertoi että pultit on
tehty niin että ne on hitsattu kaikki yhteen pitkittäistangolla ja pulttien päissä on vielä hitsatut
prikat ennen kuin köli on valettu. Joten pultti sinänsä kestää veneen nostamisen.
Mallailiin sitten eilen että mistä se hihna sitten nousee ruffikatosta niin eikös se ole juuri
ruffiluukkutallin keskellä. Eli ensin talliin on tehtävä esim 75mm reikä ja sitten ruffikattoon
esim 50mm reikä. Kokoerot sen takia että saataisiin reiät tulpattua sopivilla muovitulpilla uukun
tallia irrottamatta kun niitä ei tarvitse.
Eli, eikun hankkimaan sopivaa jengaan mentävää kiinnikettä ja poraamaan ruffikattoon reikiä.

Syy minkä takia minä haluaisin kesinostopistettä on sen helppous käytössä. Tämän päivän
myrkyt ovat mitä ovat ja ainakin meidän vene oli aika --skainen alta ja peräsimen sekä
takapohjan alueella oli näkkejä. Ihmekös ei kulkenut kevyessä

Racing maalilla. En tiedä muista sitten mutta kai kaikki "hyvät varastot" loppuvat aikanaan
ja pohjan pesu kauden aikana tulee ajankohtaiseksi jos jollekin.
Keskinostopisteellä vain irroitetaan hekki ja laitetaan hihna kiinni. 5 minuutin homma ja
vene on valmis nostoa varten. Noin helppoa se on. Se oli aikamoista tuskaa nostaa vene viime
viikonlopulla puomeilla ja hihnoilla, siinä meni äkkiä pitkälti toista tuntia ennen kuin oli sopivan
pituiset hihnat ym.
Et sillai.