Page 1 of 1

Luokkasääntöjen mukaisten veneiden LYS

Posted: Fri May 16, 2008 13:45 pm
by Arkki
Saimme tänään tiedon LYS-toimikunnan pj Ville Höglundilta että myöskin luokkasääntöjen mukaisten peräjatkeellisten veneiden LYS luku on sama kuin perusveneen MUTTA myös että jokainen peräjatkeellinen ja luokkasääntöjen mukainen vene tarvitsee tähän LYS todistuksen koska vene ei ole alkuperäinen vakiovene.
Nyt siis pääsemme purjehtimaan luokkakisojemme lisäksi
LYS kisoissa samalta viivalta.
LYS todistusten haku ja informaatio täältä http://www.avomeripurjehtijat.fi/index. ... &Itemid=82

Posted: Wed May 21, 2008 09:58 am
by mko
Moi,

Tyhmä kysymys, tiedän, mutta kysynpä nyt kuitenkin: onko siis niin, että jos feneessä ei ole sisäkonetta, vaan peräprutku, periaatteessa täytyisi hankkia erillinen LYS -todistus? Siis jos haluaisi elää ja olla ihan prikulleen sääntöjen, pragraafien ja pykälien mukaan...

t:Mikko

Posted: Wed May 21, 2008 11:40 am
by Guest
Jos vene on muuten vakio, ei tarvitse. Taittolapaisen ja ei-potkuria välisen eron saa suoraan lys-säännöstä ja se on 0.01. Eli eikös se FE vakiopotkuri ole taittolapa, jolloin perämoottorillisen fe:n lys luku on varustemuutoksen perusteella 1.08.

Ville

Posted: Wed May 21, 2008 13:22 pm
by Olli
Anonymous wrote:Jos vene on muuten vakio, ei tarvitse. Taittolapaisen ja ei-potkuria välisen eron saa suoraan lys-säännöstä ja se on 0.01. Eli eikös se FE vakiopotkuri ole taittolapa, jolloin perämoottorillisen fe:n lys luku on varustemuutoksen perusteella 1.08.
Näinhän se menee ilman todistusta, ja silloin saa purjehtia vaikka moottori rannalla.

Jos nyt kuitenkin hakee todistuksen, niin eikö siihen päde sama kuin tuohon peräjatkeeseen, eli luokkasääntöhän pitää perämoottorivenettä tasavertaisena, jos kavitaatiolevy on vedessä, ja silloin todistukseen pitäisi saada lys 1,07?

Posted: Wed May 21, 2008 13:58 pm
by Guest
Tuo on kyllä vähän ongelma, koska lys sääntö nimenomaisesti sanoo, että perämoottorilla varustettu vene EI voi saada potkurihyvitystä. Tässä siis tavallaan luokkasääntö ja lys-sääntö ovat ristiriidassa. Lys-kilpailussa luokkasääntö pätee käsittääkseni vain siltä osin, minkälainen veneen pitää olla, muut määräykset eivät käsittääkseni päde, esimerkiksi sellainen luokkasäännön määräys että miten sitä perämoottoria pitää veneessä säilyttää kisan aikana. Saahan lyssissä käyttää esim. sähkölaitteita, jotka ovat esim. expressien luokkasäännöissä kiellettyjä. Tuota pitäisi kysyä Höglundilta, että onko edes periaattessa mahdollista kirjoittaa sellaista lys-todistusta, jossa sanotaan että perämoottorin kavitaatiolevy pitää kilpaillessa olla vedessä. Sehän olisi teidän kannalta varmaan käytännössä paras ratkaisu, että perämoottori pidetään vedessä ja kaikki ajavat samalla lys-luvulla.

Posted: Wed May 28, 2008 14:55 pm
by harald
Ja käytännössä on nyt peräjatkeelliset 1,07 LYS-luvulla virallisessa LYS-listassa.
Hyvä näin, käytäntökin on sanonut että ei sillä peräjatkella mitenkään pötkitä
pakoon, ei varsinkaan prosentin verran nopeammin.

Posted: Fri Apr 03, 2009 13:58 pm
by harald
Ville Höglund SPL/LYS-päällikkö ilmoitti viime viikolla että koska luokkasääntömme hyväksyvät peräjatkeen yhdenvertaisena veneenä peräjatkeellisten FEneiden ei tarvitse hakea mittakirjaa enää vaan he purjehtivat vakioluvulla vastedes.