Page 1 of 2

"Puolikova" myrkkymaali?

Posted: Mon Apr 28, 2008 07:52 am
by matti
Blakes Cruisinghan on purkin kyljen mukaan puolikova eliönestomaali. Onko tämä maali siis itsekiillottuva? Muodostaako tuo samanlaisen iätikasvavan lohkeilevan kerrostuman kuten kovat myrkkymaali, esim. Hard(core) Racing, kun keväisin maalataan uusia kerroksia? Onko maali tahraavaa, ts. sotkeutuvatko nostoliinat kun vene nostetaan syksyllä ylös?

Haussa on siis itsekiillottuva myrkkymaali, joka olisi jotenkin järkevän hintainen.

Posted: Mon Apr 28, 2008 08:17 am
by KaleviHarkonen
Meillä on nyt perimätieto mukaanlukien kuudes Blakes Cruising kausi aluillaan. Sitä ennen vene oli järvellä eikä niistä ajoista ole tietoa. Keväisin on tehty kevyt hionta ja 2 purkkia maalia perään. Hyvin on toiminut eikä tahraa nostettaessa. Pohja on ainakin tähän asti pysynyt sileänä.

Posted: Mon Apr 28, 2008 10:56 am
by Panu
Tervehdys

Meillä on alkamassa 3 kausi Blakesin kanssa. Ensimmäisen kesän jäljiltä nousi tukka pystyyn, kun oli näkkiä pohja täysi. Viime keväänä hioin pohjan sileäksi ja maalasin kolmepurkkia uutta Blakesia päälle + hionnat 120 ja 400 vesihiomapaperilla. Pohja on nyt sileä eikä näkki saanut uimalla venettä kiinni koko kautena.

Tuo maalikerrostuman paksuuntuminen on ongelma kaikille koville / puolikoville maaleille. Paksu maalikalvo lohkeilee helposti varsinkin, jos maalausten välillä on unohdettu hioa pinnat puhtaaksi. Eli maalikalvojen välissä oleva harmaan likainen kuivunut "lima" kalvo ei edistä uuden maalin kiinnittymistä. Hionta siis parantaa tarttuvuutta ja parantaa maalin kiinnipysyvyyttä puhdistamalla epäpuhtaukset sekä ohentaa maalikalvon paksuutta estäen lohkeilua.

Posted: Wed Apr 30, 2008 07:55 am
by alma
Mun mielestä ei tule kerrostumaa,kun ei maalaa paksua kerrosta. Yhdellä HardRacing purkilla selviää ainakin 2 vuotta kun maalin ohentaa riittävästi. Keväällä ensin vanhan silotus vesihionnalla jolloin alkaa jo primer kuultaa myrkkymaalin alta ja sitten maalaus. Eikä ole ollut kasvannasiongelmaa.

Posted: Wed May 07, 2008 13:21 pm
by pjtuomaa
Kuis paljon olet ohentanut Blakesia? Mä käytän Blakesia ja vesihion pohjan aina hienohkolla vesihiomapaperilla, mutta kulutus ohentamattomalla maalilla on luokkaa 1,5-1,75 purkkia per kevät.

Posted: Wed May 07, 2008 17:49 pm
by Panu
pjtuomaa wrote:Kuis paljon olet ohentanut Blakesia? Mä käytän Blakesia ja vesihion pohjan aina hienohkolla vesihiomapaperilla, mutta kulutus ohentamattomalla maalilla on luokkaa 1,5-1,75 purkkia per kevät.
Tervehdys

Tuota luokkaa kulunki on ollut. Tosi säästäväisesti saa vetää, jos mielii purkillä paastä koko pohjan alan. Itse en yleensä juuri ohentele pohjamaalia.

Posted: Thu May 08, 2008 10:45 am
by Hannu
Jos maalia ohentaa, niin luulisi että se ei enää tehoa yhtä hyvin sillä vaikuttavaa ainetta on vähemmän, joten joutuu maalaushommiin useammin.

puolikovaa

Posted: Tue May 10, 2011 15:23 pm
by FE-Sillanpää
pjtuomaa wrote:Kuis paljon olet ohentanut Blakesia? Mä käytän Blakesia ja vesihion pohjan aina hienohkolla vesihiomapaperilla, mutta kulutus ohentamattomalla maalilla on luokkaa 1,5-1,75 purkkia per kevät.
Teen ohennusta sen verran että maalaus on kivempaa so. luistaa mukavasti. Maalin kulunki on hieman pienempi, mutta veikkaan että ohennin siinä haihtuu työn kuluessa melkein yhtä ripeästi kuin uutta ohenninta purkkiin lisäilee. Luulisin että kaikkiaan ohensin blakesia 10-15% tänä keväänä.

Mutta alkuperäinen aihe oli syy miksi nostin tämän säikeen ylös: koska tämä blakes on puolikova, se siis ilmeisesti pitäisi hioa pois vuosittain, tai ainakin merkittävästi kuten H.Racingissa. Vai kuinka? Olen jättänyt tähän mennessä (3 vuotta) hionnat tekemättä, kunhan pesen pohjan ja lisään uutta pintaa. Perinne pehmeän maalin ajalta, pitäisiköhän sitä siis muuttaa?

Puolikovan valintaan johtanut etu on se, ettei maali tartu ihoon kesällä uiskennellessa, eikä pohjaa pestessä ole valtava sininen pilvi vedessä paatin ympärillä.

Posted: Tue May 10, 2011 15:50 pm
by harald
Olisi muuten kiva kuulla mitä maaleja teillä on kisakauden aikana ollut.

Charlotta: Hard Racing

Posted: Wed May 11, 2011 22:19 pm
by Artsi
Daniela: Hard Racing Volvo Ocean Gray sävytettynä kerroksittain(4) mustalla. Hiottin ennen laskua 640 paperilla suhtkoht tasaiseksi. Ei ainuttakaan näkkiä pinnalla! Hieman ruskeanvihreää mömmöä auringon puolella. Olisi lähtenyt harjaamalla irti. Maalin eduksi on vielä lisättävä, että Raision jätevedet laskevat 100 metrin päähän veneestä, eikä vesi lahdessa vaihdu koko kesänä, ennen kuin tulee kunnon syysmyrskyt pohjoisesta. En edes lähtisi kokeilemaan mitään muuta. Sitäpaitsi kohtuu hyvin kulki viime kesänä! :D

Nyt hiotaan ennen vesillelaskua vanha kerros 600:sella. Katsotaan mikä on tulos syksyllä :?:

Posted: Thu May 12, 2011 06:22 am
by asalovuo
Merelli: Hard Racing

2008 hion pehmeän maalin pois (ei tietoa mitä se oli) ja vedin päälle 4 kerrosta HR:ää.
2009 hion pohjan kevyesti ja yksi kerros HR:ää...
2010 hion pohjan sileäksi ja laitoin päälle ainoastaan yhden ohuen kerroksen tuota Hard racing:iä eli maali oli ohennettu ~puoleen.
2011 ajattelin tehdä saman eli kevyt hionta ja 50/50 maalin levitys vaahtomuovin palasella...

Näkkejä ei ole yhtenäkään vuonna ollut, muutoin kuin potkurissa ja potkuriakselissa.
Pesin pohjaa viimevuonna pitkin kautta eli sillä on varmasti osansa tuossa näkittömyydessä. Mulla on ollut ajatuksena etten halua liiemmin kasvattaa tuota maalikerroksen määrää juuri tuon mahdollisen lohkeilemisen takia.

vaahtomuovilla antifoulingia

Posted: Thu May 12, 2011 08:23 am
by FE-Sillanpää
asalovuo wrote:50/50 maalin levitys vaahtomuovin palasella...
Ihanko satunnaista superlonin palaa käytät, vai onko jotain vinkkejä millainen pala toimii?
(Ostin kevätkunnostukseen kaupallisen, varrella varustetun vaahtomuovisiveltimen kylkiviivan maalaukseen. Toimi OK, mutta hiukan siitäkin sivellintyyppistä viirua tulee. )

Re: vaahtomuovilla antifoulingia

Posted: Thu May 12, 2011 08:42 am
by asalovuo
FE-Sillanpää wrote:Ihanko satunnaista superlonin palaa käytät...
Jep, otin ensimmäisen 5cm paksun palasen, joka kotona käteen sattui... :)
FE-Sillanpää wrote:(Ostin kevätkunnostukseen kaupallisen, varrella varustetun vaahtomuovisiveltimen kylkiviivan maalaukseen. Toimi OK, mutta hiukan siitäkin sivellintyyppistä viirua tulee. )
Mulla oli palanen vaneria johon teippasin 20cm leveän vaahtomuovin. Vaahtomuovissa on se huonopuoli, että se hajoaa kohtuu nopeasti eli minä sain vedettyä yhdellä palasella puolet pohjasta.
Tuollainen sivellin hajosi nopeammin ja totesin sen liian pehmeäksi.

Tällähän ei sitten ole mitään tekemistä Hempelin ohjeiden kanssa!!
Mulla on sellainen tunne, että olisin yhtä hyvin voinut jättää myrkyt vetämättä kokonaan kun kerran pohjaa pestiin kisoja ennen ja vanhaa myrkkyä oli pohjassa yllinkyllin.

Posted: Thu May 12, 2011 08:53 am
by Arkki
Interin Interspeed valkoista on pohjassa toista kesää eli jo toinen kausi lähtee kovalla myrkyllä. Pohjassa viime kesän jäljiltä nostossa syksyllä oli ainoastaan vähän limaa mutta potkuri ja akseli olivat aivan näkkien peitossa. Tällä mennään nyt ja hinta Motonetista 2,5l 79,90.

Ennen oli yli 10v pehmeää ja hyvin toimivaa AWLgrip Gold Labelia valkoisena mitä ei enää täältä ole saanut.

Posted: Thu May 12, 2011 10:57 am
by Olli
Mulla lähtee toinen kausi Hard Racing Xtralla, hyvin toimi viime kauden, vaikka onkin hiottu puhki sieltä täältä. Kovan maalin saa sileämmäksi, ja se on muutenkin miellyttävämpi kun ei tahraa.

Kokemusta lisäksi pehmeästä Mille Xtrasta, joka estää näkkiä ihan hyvin, kun maalaa yhden kerroksen joka toinen tai kolmas vuosi. Joka vuosi maalaaminen kannattaa unohtaa, siitä ei ole kuin haittaa.

Sea Speediä kokeilin huvikseni köliin, se olisi siinä mielessä mukava, että se on monivuotinen myrkytön vaihtoehto, mutta sitä saisi kyllä olla pesemässä todella usein. Mulla ei kaksi pesua riittänyt pitämään köliä näkittömänä. Lisäksi se on vaikea maalattava.

Mun aikana Lisbethin pohjan historia on tällainen:

2004 pohjassa ennestään N kerrosta halkeillutta Mille Dynamic/Mille Solo/Mille Xtraa. Aloittelijana maalasin 2 kerrosta lisää. Limaa, ei näkkiä.
2005 kaikki pois pohjarempassa, maaliksi 2*Mille Xtra. Limaa, ei näkkiä.
2006 pelkkä pesu syksyllä. Limaa, ei näkkiä.
2007 1*Mille Xtra. Limaa, ei näkkiä.
2008 pelkkä pesu syksyllä. 1 pesu kesällä. Limaa, ei näkkiä.
2009 pelkkä pohjan pesu syksyllä, köliremppa, jossa kokeeksi köliin SeaSpeed. 2 pesua kesällä. Pohjassa limaa, ei näkkiä, kölissä näkkiä.
2010 vaihto kovaan myrkkyyn, 2*Hard Racing Xtra. 2 pesua kesällä. Limaa, ei näkkiä.
2011 luultavasti vain pientä paikkamaalailua.