Page 1 of 1

Mantookivaijerit kireälle

Posted: Sun Apr 20, 2008 20:53 pm
by KaleviHarkonen
Hei, mitenkä mantookivaijerit kiristetään? Vaijerit päättyvät noin 5 cm ennen takakaidetta ja siinä välissä on edellisen omistajan jäljiltä solmu, jota en tohinut avata, koska en sitä osaisi uudestaan solmia. Mutta ne vaijerit todella olisi hyvä saada kireämmäksi.

kysyy nimim. Epätietoinen Espoosta

Posted: Mon Apr 21, 2008 09:46 am
by harald
Pujotat lippusiimaa tai 3mm polyesteriköyttä noin 10 kierrosta sakkelin ja pulpitin
rinkulan välille. Lukitse pää solmulla, ja varmista solmu vielä tekstiiliteipillä.

Viritelmän tarkoitus on että sen saa nopeasti auki kun mies-yli-laidan tilanteessa
pitäisi saada se mies takaisin kannelle.

Meillä tarkastetaan tuo kohta aina ennen kisaa, noin viikoittain siis.

Meillä oli lippusiimaa noin 10 kierrosta, ja vielä polyesteriköyden (kuorellinen)
palanen varmistamassa.

Re: Mantookivaijerit kireälle

Posted: Mon Apr 21, 2008 10:31 am
by Olli
Kalevi_Harkonen wrote:Vaijerit päättyvät noin 5 cm ennen takakaidetta ja siinä välissä on edellisen omistajan jäljiltä solmu, jota en tohinut avata, koska en sitä osaisi uudestaan solmia. Mutta ne vaijerit todella olisi hyvä saada kireämmäksi.
Sitä solmun avaamista ei kannata pelätä, kun ei sen varmaan tarvitse olla samanlainen. Tähän ei tietääkseni ole mitään ainoaa oikeaa solmua, vaan mikä tahansa pitävä käy. 10 varvia narua aiheuttaa jo sellaisen kitkan, että solmun saa varsin helposti solmittua kireäksi.

Kannattaahan tuo vyyhti jo purkaa senkin takia, että uudelleen kiristettäessä selviää onko UV-säteily tehnyt narulle tehtävänsä. Ainakin mulla oli edellisen omistajan jäljiltä olleet snarat vaihtokunnossa.

Baltic rigging suositteli mulle vaijereita uusittaessa, että laittaa ylempään vaijeriin vanttiruuvisäädön ja vain alempaan narulenkin.

Posted: Mon Apr 21, 2008 11:09 am
by harald
Tuo Balticin vihje saattaa olla ihan hyvä. Harvoin sitä ylempää kuitenkaan tarvitse
irroittaa kovalla kiireellä, ja se mies tulee kyllä 60cm kaiteiden ylimmän vaijerin alta.

Koska uusit Olli vaijerit? Mitä vaijerit maksoivat? Eilen raavin vanhat pois ja uusia
pitäisi laittaa tilalle. Onhan sinulla kuoretonta vaijeria nyt?

Posted: Mon Apr 21, 2008 11:13 am
by Petri
harald wrote:
Koska uusit Olli vaijerit? Mitä vaijerit maksoivat? Eilen raavin vanhat pois ja uusia
pitäisi laittaa tilalle. Onhan sinulla kuoretonta vaijeria nyt?
Me uusittiin vaijerit toissavuonna ja 120 euroa BR niistä laskutti, Fe-alennuksella (tai ilman, enpä sitten tiedä ovh:ta).
Piti aluksi saada perän viimeiset pari metriä vaijerin sijasta hihnaa (mukavampi selälle, esim. joku 3 cm paksu hihna) mutta kommunikaatiovaikeuksien takia jäi selittelyt sikseen.

Posted: Mon Apr 21, 2008 11:19 am
by harald
Teilläkin nyt siis paljaat vaijerit? Tuossa pari vuotta sitten muuttuneissa turva-
ohjeissa nimittäin kiellettiin kuorellisten vaijereiden käytön mantookeissa.

Posted: Mon Apr 21, 2008 11:54 am
by Petri
harald wrote:Teilläkin nyt siis paljaat vaijerit? Tuossa pari vuotta sitten muuttuneissa turva-
ohjeissa nimittäin kiellettiin kuorellisten vaijereiden käytön mantookeissa.
Ei ole, ilmeisesti vielä silloin ohjeet eivät olleet muuttuneet.
Hmm, vai olikohan tuo vuonna 2005 kun nuo uusittiin, eikä 2006.

Posted: Mon Apr 21, 2008 15:01 pm
by Olli
harald wrote:Koska uusit Olli vaijerit? Mitä vaijerit maksoivat? Eilen raavin vanhat pois ja uusia
pitäisi laittaa tilalle. Onhan sinulla kuoretonta vaijeria nyt?
Viime kesänä ennen Hankoa laitoin. Hyvä kun muistutit tuosta hinnasta, en tiedä, täytyisi olla yhteyksissä Baltic Riggingiin... vielä en ole laskua saanut :shock:

Ja on kuoretonta, muistaakseni 5 mm vaijeria. Turvaohjeissa tai ei, niin kuorellista en olisi muutenkaan ottanut, on tuo kuoreton niin paljon siistimpi.

Re: Mantookivaijerit kireälle

Posted: Mon Apr 21, 2008 16:20 pm
by KaleviHarkonen
Olli wrote:Sitä solmun avaamista ei kannata pelätä, kun ei sen varmaan tarvitse olla samanlainen. Tähän ei tietääkseni ole mitään ainoaa oikeaa solmua, vaan mikä tahansa pitävä käy. 10 varvia narua aiheuttaa jo sellaisen kitkan, että solmun saa varsin helposti solmittua kireäksi.
Jassoo, no niinpä tietysti. Minä ajattelin lähtökohtaisesti, että tämä on taas niitä paikkoja, joissa hyväksytään vain Yksi Ainoa Oikea ratkaisu.

Edellisen omistajan solmut sopisivat solmukirjaan kansikuvaksi.
Harald wrote:Teilläkin nyt siis paljaat vaijerit? Tuossa pari vuotta sitten muuttuneissa turvaohjeissa nimittäin kiellettiin kuorellisten vaijereiden käytön mantookeissa.
Mekin ollaan vaihtoa mietitty, kun nykyisen vaijerin kuori (jos siis nyt puhutaan samasta asiasta) ei ole ehjä ja siksi ruma. Mihin kielto perustuu?

Re: Mantookivaijerit kireälle

Posted: Mon Apr 21, 2008 16:31 pm
by Olli
Kalevi_Harkonen wrote:Mekin ollaan vaihtoa mietitty, kun nykyisen vaijerin kuori (jos siis nyt puhutaan samasta asiasta) ei ole ehjä ja siksi ruma. Mihin kielto perustuu?
Siksi itsekin vaihdoin, likainenkin oli, eli siinä oli ikävä kuivattaa pyyheliinoja... 8) Sisuskin oli ruosteessa, vaikka kai rosteria olikin.

Kielto johtunee siitä, että kuoren alla pääsee korroosio muhittamaan, eikä asiaa pysty tarkistamaan rakennetta rikkomatta...

Posted: Tue Apr 22, 2008 17:30 pm
by Guest
Olli wrote: Viime kesänä ennen Hankoa laitoin. Hyvä kun muistutit tuosta hinnasta, en tiedä, täytyisi olla yhteyksissä Baltic Riggingiin... vielä en ole laskua saanut :shock:

Ja on kuoretonta, muistaakseni 5 mm vaijeria. Turvaohjeissa tai ei, niin kuorellista en olisi muutenkaan ottanut, on tuo kuoreton niin paljon siistimpi.
Mulla makso hiukan reilun satasen samasta paikasta kuorettomana. Taisi olla ylempi 5 mm vanttiruuvilla ja alempi 4 mm köysikiinnityksellä. Edelliset kuorelliset olivat todella rumassa kunnossa, vaikka olivatkin vasta 7-vuotiaat.

Joakim

Posted: Tue Apr 22, 2008 21:15 pm
by KaleviHarkonen
Jatketaan perehtymistä mantookivaijereiden kiehtovaan maailmaan.

Miten vaihtoprosessi oikein menee? Vaijereiden päissä on kiinnikkeet, jotka on niin isot, etteivät ne mene kaidetolppien rei'istä läpi. Menenkö kaidetolppien kanssa johonkin liikkeeseen teettämään uudet vaijerit, vai - ?

Posted: Tue Apr 22, 2008 21:51 pm
by Guest
Kalevi_Harkonen wrote: Miten vaihtoprosessi oikein menee? Vaijereiden päissä on kiinnikkeet, jotka on niin isot, etteivät ne mene kaidetolppien rei'istä läpi. Menenkö kaidetolppien kanssa johonkin liikkeeseen teettämään uudet vaijerit, vai - ?
Itse vein tolppineen vaijerit Baltic Riggingiin ja sain takaisin vaijerit, jotka voi pujottaa läpi (päätehela kierteellä kiinni riittävän).

Joakim

Posted: Tue Apr 22, 2008 22:04 pm
by harald
Kokeilitko Kalevi vaijerin molempia päitä? :)

Mistä hankit em. vaijerit? Tämä on erittäin ajankohtaista Charlottassakin.

Mikähän on muuten vaatimus vaijereiden läpimitalle? Eikös se 4mm olisi ok
ylemmässäkin?

Posted: Tue Apr 22, 2008 22:53 pm
by Olli
Kyllä sieltä jommasta kummasta päästä luulisi löytyvän sellainen hela, jonka saa menemään läpi, ellei vaijeria sitten ole väsätty jostain Ohlsonin tee-se-itse sarjasta (joka muuten ei kannata, koska teetetyt saa halvemmalla).

Baltic Riggingin tekemissä vaijereissa on päissä sellaiset kierretangot, jotka menevät heittämällä tolpista läpi. Näihin kierteisiin voi sitten ruuvata vanttiruuvin tai helan narulenkkiä varten.

Mielellään ottavat vanhat kaiteet malliksi, mutta minä jouduin tilaamaan mitoilla, koska kesken kauden ei voinut luopua kaiteista. Teki vaijerit sitten vanhojen pohjalta tai itse mittaamalla, niin kannattaa ensin suoristaa vääntyneet kaidetolpat, ja tarkistaa tilanne... Ihan milleistä homma ei ole kiinni, säätövaraa taisi yläkaiteeseen tulla +/-5cm, ja alakaiteessahan se on narulenkistä kiinni.