Page 1 of 1

Keel pro , ruotsalainen keksintö karilleajovoimien vähentämi

Posted: Thu Feb 07, 2008 10:44 am
by FE-Sillanpää
Hejsan, Navigare-lehdessä oli juttua Arconasta jossa oli keel pro niminen kumipuskuri kölissä.

Tästä lisää tietoa.
http://www.arconayachts.se/_cur/nyheter/main.htm
http://www.svenskakoster.se/

Aika mielenkiintoinen ajatus. Väite törmäysvoiman putoamisesta 10%:iin on aika merkittävä. Kun nyt tässä keskusteluissa on paljon käyty köliasioita ja köliremonttia, niin kukapa ensimmäisenä leikkaisi palan pois feneen kölistä ja laittaisi kumia tilalle? Tuossa tosin vaaditaan ilmeisesti bulbityyppistä ratkaisua, että paksuuttakin olisi alhaalla enemmän.

Posted: Thu Feb 07, 2008 10:46 am
by harald
Saman asian ajaisi varmaan lyijypala kölin alaosassa :)

Lyijy palautuu heikosti entiselleen

Posted: Thu Feb 07, 2008 13:00 pm
by FE-Sillanpää
harald wrote:Saman asian ajaisi varmaan lyijypala kölin alaosassa :)
Niin, menisihän sekin kasaan energiaa sitoen , mutta ei palautuisi automaattisesti seuraavaa jysähdystä varten.

Re: Keel pro , ruotsalainen keksintö karilleajovoimien vähen

Posted: Thu Feb 07, 2008 20:48 pm
by Panu
FE-Sillanpää wrote:Hejsan, Navigare-lehdessä oli juttua Arconasta jossa oli keel pro niminen kumipuskuri kölissä.
Tervehdys

Idea ei ole vallankaan uusi. Jo 10-20 vuotta sitten esiteltiin lehdistölle vastaava keksintö, joka perustui juosikuormiteiseen liikkuvaan kölin kuoriosaan, joka kiville ajon yhteydessä jousti taaksepäin sitoen törmäysenergiaa pursottamanlla vettä suojan sisäpuolelta ulos pienten reikien kautta. Jousi palautti kuoren törmäyksen jälkeen takaisin normaaliin asentoon. Nyt on kuori ja jousi korvattu kokonaan kumisella ratkaisulla.
FE-Sillanpää wrote: Aika mielenkiintoinen ajatus. Väite törmäysvoiman putoamisesta 10%:iin on aika merkittävä.
Kummallista, miten tuo törmäyksessä hidastukseen käytettyn matkan piteneminen pienentää kuormia :idea:.
FE-Sillanpää wrote: Kun nyt tässä keskusteluissa on paljon käyty köliasioita ja köliremonttia, niin kukapa ensimmäisenä leikkaisi palan pois feneen kölistä ja laittaisi kumia tilalle? Tuossa tosin vaaditaan ilmeisesti bulbityyppistä ratkaisua, että paksuuttakin olisi alhaalla enemmän.
Rakenne vaatinee, että köli on alunperin suunniteltu kyseiselle aparaatille sopivaksi. Jälkiasennuksesta tullee enemmän tai vähemmän buli.

Posted: Sat Feb 09, 2008 13:06 pm
by Sinisilmä
Ikävää tunnustaa, mutta kyllä se vene yleensä muualta hajoaa kuin tuosta kölistä. En usko että nämä kumi ratkaisut estävät rungon halkeamista kun vedetään 5 solmua kivelle, yleensä 2500 kg:n äkkipysähdystä ei taida mikään muu kuin teräs kestää, eikä sekään.
Ratkaisu on hieno ja siisti,varmaan auttaa kun pyyhitään kevyesti kiven yli, äkki pysähdyksessä en usko tuosta mitään apua olevan.

Posted: Sat Feb 09, 2008 14:01 pm
by harald
No siis muodonmuutos sitoo kyllä energiaa, ja säästää näin
rakennetta. Kummasti se auton 0.5m ekaa metriä rutistuessaan
nokkakolarissa säästää matkustajia ja matkustamoa.

Sama koskee energian siirtyminen kölin etureunasta sen taka-
reunaan, ja näin lasikuiturakenteisiin.

Kummasta haluaisit päähän, 1kg terästangosta vaiko 1kg
vaahtomuovitangosta? :)