Page 1 of 2
laskenta softaa
Posted: Wed Dec 12, 2007 22:12 pm
by ipe
Mistäs löytyis jokin softanpätkä, jolla polarit laskea(näinhän se kai tehdään).
Satuin löytamään veneeni IMS-mittakirjan ja sen data varmaan käsitellään syötetään johonkin softaan, josta toivottavsti saisi jotain selkolukuista ulos..
-ipe
Re: laskenta softaa
Posted: Wed Dec 12, 2007 22:38 pm
by Petri
ipe wrote:Mistäs löytyis jokin softanpätkä, jolla polarit laskea(näinhän se kai tehdään).
Satuin löytamään veneeni IMS-mittakirjan ja sen data varmaan käsitellään syötetään johonkin softaan, josta toivottavsti saisi jotain selkolukuista ulos..
-ipe
Haraldilla ja mulla on valmiit laskentapohjat, Haraldilla kai Opensource-softille, mulla on excelille. Ja Joakimilla tietenkin varmaan fortranilla kikkailtavat
Noissa on siis se etu, että copypeistaat vaan mittakirjasta vastaavat luvut paikoilleen ja sitten tulostat "tulososan" ja liimaat veneeseen.
Että sanos josko mikä versio kiinnostaa.
Posted: Wed Dec 12, 2007 22:53 pm
by ipe
Ihan sama mikä softa,kunhan pääsis vaan jotain kokeilemaan.
Tossa muuten mittakirja:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhat ... L-8979.pdf
mode edit(hh): linkki fiksattu
Posted: Wed Dec 12, 2007 23:13 pm
by harald
Haullla löytää. Hakusanaksi vaikka polar*
Plaanaa.com foorumiin olen joskus laittanut ne excel/gnumeric/openoffice
kaavatkin:
http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic. ... t=gnumeric
edit: kopioidaan nyt tännekin se:
harald plaanaassa Ke Kes 27, 2007 5:23 pm wrote:
Vain lenssi ja kryssi-nopeudet ovat VMG. Muut ovat suoria nopeuksia ja
käänettävissä suoraan solmuiksi mittakirjan kaavalla.
Gnumeric taulukkolaskentaohjelmassa lasken kryssin tavoitenopeuden
seuraavalla kaavalla (toiminee excelissäkin samalla tavalla):
Missä N27 on solu missä VMG ja N24 on solu missä kryssikulma (noin 45°).
Tämä siis ilman sorron korjausta.
Mikäli haluat laskea apparenttikulmat, missä sorron vaikutus on arvioitu (eli
lukema on sama kuin tuulimittarin antama, eikä teoreettinen AWA) voi
käyttää seuraavaa kaavaa:
Code: Select all
=180*atan(sin(pi()*N24/180)*N3/(N29+cos(pi()*N24/180)*N3))/pi()-N26
Missä
N24 on kryssikulma mittakirjasta
N29 tavoitenopeus solmuina
N26 arvioitu sorto asteina
N3 tuulen nopeus solmuina.
Meidän veneessä on käytetty seuraavasti sorron arvioina
tuulennopeus 6 8 10 12 14 16 20
soorronasteet 3 3 4 4 5 5 5
"Ellei IMS-polareihin voi purjehtia, ei ole asiaa palkintopallille" - J.Partinen joskus 2003
Posted: Thu Dec 13, 2007 15:27 pm
by Petri
Selviätkö Ipe Haraldin ohjeistuksella, vai pistänkö vaikka meilillä mun excel-failin, mihin voit sitten naputella noita lukemia.
Tosin nopeudet sun pitää muuttaa manuaalisesti solmuiksi.
Posted: Thu Dec 13, 2007 15:29 pm
by harald
Mittakirjassa lukee miten s/mi muunnetaan solmuiksi, ei sitä manuaalisesti
tarvitse tehdä. Oliko se nyt 3600/x on solmuissa.
Posted: Thu Dec 13, 2007 16:02 pm
by Petri
harald wrote:Mittakirjassa lukee miten s/mi muunnetaan solmuiksi, ei sitä manuaalisesti
tarvitse tehdä. Oliko se nyt 3600/x on solmuissa.
Meinaatko että Excel tietää ton muutoksen itsestään, kun kopipeistaat sinne satunnaisia lukuja
Lähinnä siis muistutuksena, ettei niitä mittakirjasta löytyviä lukuja voi suoraan kopipeistata ainakaan mun sheettiin.
Posted: Thu Dec 13, 2007 16:54 pm
by ipe
terve petri!
pistä toki maililla niin näänpähän oonko laskenut oikein.
Hiukan alkuhämmenystä kaava aihetti, mutta kyllä se siitä
Posted: Thu Dec 13, 2007 22:47 pm
by ipe
Olipas näppärä taulukko, helpotta kummasti elämää. Tuli mielenkiintoisia tuloksia kun vertas niitä tohon sun esimerkki veneeseen. Ei paha
Posted: Thu Dec 13, 2007 23:40 pm
by risto
ipe wrote:Olipas näppärä taulukko, helpotta kummasti elämää. Tuli mielenkiintoisia tuloksia kun vertas niitä tohon sun esimerkki veneeseen. Ei paha
Luvut vai vene?
Ethän Pete jättänyt Daltonin lukuja siihen taulukkoon?
Posted: Fri Dec 14, 2007 15:02 pm
by Petri
risto wrote:ipe wrote:Olipas näppärä taulukko, helpotta kummasti elämää. Tuli mielenkiintoisia tuloksia kun vertas niitä tohon sun esimerkki veneeseen. Ei paha
Luvut vai vene?
Ethän Pete jättänyt Daltonin lukuja siihen taulukkoon?
No tietenkin, emmänyt jaksanut deletoida niitä
Ja niittenhän olikin tarkoitus toimia jonkinlaisena apuna tulosten oikeellisuuden arvioinnissa, eihän ne sikäli salaista dataa ole, eikä Ipe kuitenkaan niitä vuoda muille platu-porukoille
Mutta kerro toki Ipe miten tollainen isompi retkipursi eroaa Platusta.
Oma näkemys on sellainen, että ei välttämättä mitenkään enää kauheasti kun tuulta on yli 12 knots ja Rondo kuitenkin on jo aika iso vene. Kevyellä kelillä voisi kyllä kuvitella Platun vielä kulkevan etenkin lenssillä paljonkin kovempaa.
Toki asian voisi selvittää pähkäilemällä Platun mittakirjaa ja tota "omaasi" mutta kun valmiiksi lasketuista luvuista asia hahmottuu helpoiten ts. apparenttikulma vs. target speed jne.
Posted: Fri Dec 14, 2007 20:08 pm
by Guest
Minnespäin Rondo matkaa? Tuollaista mietin hiukan itsekkin, mutta päädyin pikkusisko Tempoon.
Joakim
Posted: Sat Dec 15, 2007 16:03 pm
by ipe
Tuli Päijänteelle
Posted: Thu Mar 10, 2011 13:33 pm
by vieras666
Kokeilin tuota Haraldin kaavaa omaan veneeseeni ja taisi mennä pieleen, joten voisiko joku antaa oikean vastauksen esimerkkilaskuun:
Tuulennopeus 6kt, kulma 52 astetta ja VMG mittakirjasta 4.64.
Minä sain vastaukseksi 7.5, ei taida pitää ihan paikkaansa.
Posted: Thu Mar 10, 2011 14:52 pm
by harald