Hel-Tal race-raportti

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Hel-Tal race-raportti

Post by harald »

No hoohhoijaa. Vieläkin aivan rikki ja väsynyt.

Voisi sanoa että startti oli aika mielenkiintoinen, noin niinkuin "english understatement"..

Tuulta oli noin 3m/s mutta kolme minuuttia ennen starttia taivas pimeni ja rupesi tulemaan vettä
niin että näkyvyyttä oli 50-100m. Vettä tuli niin että nauratti oikein. Onneksi oltiin pinnapäässä
aika lähellä poijua ja meillä säilyi paikkataju. Ennen kuuroa näin vain että tuulen puolella kurvaavat
kallistuivat aika rajjusti ja otettiin nopeasti alas ykkösjenny. Keulagasti sitten tuli taaksepäin kun
me purjehdittiin vain isolla. Kun puuska tuli päälle (13-14m/s) nousi genua itsestään sekunnissa
ylös takaisin.

No, otettiin ihan jees startti pinnapuolelta (joka oli tuulenpuoleinen) ja toinen FE83 Baltic Three
(?) ja s&s 6.6 joka oli samalla LYSillä lähtivät starttialuksen puolelta meistä noin 300m leen
puolella. Meidän edessä noin 200m päässä oli meitä n 5 min ennen lähtenyt ryhmä (takaa-ajo
lähtö). Näillä oli kaikilla kryssiskuuttaus päällä mutta niitten keulat osoittivat kaikkiin eri suuntiin
ja suurin osa oli jämähtänyt paikalleen.

1.02 LYS:illä olevat eivät enää näkyneet. Ne olivat ohittaneet jo Katajaluodon ja olivat
reilusti matkalla kasuunille.

Jollain ihmetempulla me sitten vain liuuttiin sen fleetin läpi ja saatiiin vajaassa tunnissa parin
sadan metrin kaula kaikkiin paitsi S&S 6.6:nen joka roikkui itsepintaisesti meidän perässä.

Katajaluodon länsipuolella olevan kiven kohdalla huomattiin sitten Polaris s/y Eneli joka tuli
takaa ja kovaa. Nämä ohittivat sitten meidät Katajaluodon e-kärjen kohdalla. Ei kuin tarkkaa
ajoa kohti kasuunia. Ilta pimeni ja takana näkyi kuulemma ilotulituksen SM.

Hiljenevässä tuulessa lähestyttiin kasuunia ja takana oli todella paljon punaisia valoja. Näytti
siltä että nopeammat LYS veneet lähtivät vähän banaania kohti kasuunia tai sitten me
laskettiin eikä otettu aivan rhumbline-suuntaa. Anyways kasuunin lähellä tuuli sitten tyyntyi
täysin. Vanhaa maininkia oli ja teimme kasuunin lähellä varmaan 5 vendaa ennen kuin päästiin
sen ohi. Tässä meni pitkälti kolmatta tuntia pläkässä niin että meillä oli nippanappa ohjailu-
vauhtia.

Viereen putkahti joku X-102 tjms jolla oli mastovalo päällä. Esitettyäni mielipiteeni tästä ne
kyllä sitten "huuhhuuh" säestämänä sen sammuttivat.

Muista veneistä tässä pläkässä ei ollut mitään havaintoa. Koitin tässä kohtaa ootta tirsta mutta
ei siitä tullut muuta kuin silmien kiinni pitämistä vaikka olikin korvatulpat. Kaikki veneeessä
hakkasi edestakaisin mainingissa ja jos olisi skuutannut ison sisään olisi ohjaaminen tai veneen
suunnalla pitäminen mennyt toivottamaksi. Eli lepattava iso antoi sen verran voimaa että
vene pysyi suunnassa. Genua oli meillä alhaalla suurimman osan ajasta, ei haluttu hangata sitä
puhki mainingissa kun tuulta ei vain ollut. Sitäpaitsi se olisi vain jarruttanut.

Tässä samassa pläkässä kävi VHF kuumana kun hyvin moni vene keskeytti ja ilmoittivat
jatkavansa koneella Piritiaan. Mm viime vuoden voittaja Lohi 25 kuulemma keskeytti tässä jo.

No, aamuyöstä tuli pikku tuulenvire pilvirintaman tullessa päälle. Tässä sitten muistaakseni
kryssittiin vähän aikaa jopa 3.5-4kn mutta ei kestänyt kauan kun taas tyynti. Tämä pläkä oli
vähän pidempi, myös kolmatta tuntia muistaakseni. Nyt sain unen päästä kiinni ja pojat
pitivät veneen nippanappa vauhdissa. Unta kaaliin tuli jopa 4 tuntia. Oli aivan rasvatyyni.

Joskus aamulla sitten (klo 7-8?) tuuli yltyi ja jonkun ajan päästä ajettiin jo spinnua kohti
Aeagnan länsipoijua. Takaa tulivat Lill-Freja (First 24, viime vuoden kakkonen) sekä
Polaris Eneli. Edessä oli noin 20 veneen joukko joka ajoi suoraan pläkään ja me tehtiin
tässä jiippi ja ajettiin kohti Naissaarta koska sillä puolella näytti olevan enemmän tuulta. Eneli
lähti myös leikkaamaan tänne.

Tässä meni sitten pari tuntia kun pläkän reunaa seuraten leikattiin lahden länsipuolelle melkein
laivaväylälle. Takana oli jo mm Alfa Romeo (kova tiistiksissa, Dehler 34) pläkään jämähtäneenä.
Tulipa jossain vaiheessa pari X-99'ä ohitettua myös. Nämä olivat lähteneet noin 35 meitä ennen!

Jossain kohtaa sitten Eneli vain jatkoi kohti Tallinnaa ja me jiipattiin fleetiin sisään kun näytti
olevan enemmän painetta taas keskellä. Jiippailtiin edestakaisin kohti maalia ja maalin tultiin
13:08 jotain. Eli jäi vielä yli 50 minuuttia ennen maalilinjan sulkeutumista. :) X-file tuli noin
puoli veneenmittaa meidän perässä maaliin meidän vieressä.

Tuloksena sitten kolmas sija (24 venettä). Rankkaa oli kyllä monella koska vain neljä venettä
pääsi maaliin ennen linjan sulkeutumista.

Voittajana Eneli, onnittelut heille, tekivät hyvän ratkaisun leikatessaan reilusti sivulle.
Toisena joku Mosquito 88 JyVK:sta. Minä en edes muista nähneeni heidät kisan aikana.. ??
Kolmantena me, 18 sekuntia Mosquiton jälkeen 17h purjehduksen jälkeen... :evil: .
Neljäntenä Lill-Freja.

Tässä oli ne neljä venettä jotka saivat tuloksen. Muut 20 venettä eivät ehtineet maaliin ajoissa.

Säälin sitä toista Lohi 25:sta joka tuli maaliin 14:02.. Näitten kohtaloa en olisi halunnut kenelle-
kään.

Että tällä tavalla. Rankkaa.. Onneksi oli päänsärkylääkettä :)

Kuvia tuossa: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... me=album85
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

poikkeavat ilmat

Post by Jari »

niin ne kelit poikkeavat, viimevuonnahan tuulta piisasi (oma ylityksemme kesti -02 n. 5,5h). valitettavasti tämän vuoden karkelot jäivät kaverin häiden vuoksi väliin.

hattua täytyy kumminkin nostaa, että kerran purjehtimaan läksitte, niin usko ei loppunut kesken (eikä kone käynnistynyt).

jari
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Millläs veneellä olit Jari viime vuonna? Muistaakseni FE83:sia oli Marianne ja me.. Ehkä Baltic joku
Kalervo..

Ja kiitos hatunnostosta. Meinasi kyllä usko loppua mutta kuudelta aamulla kun oli tuulta ei enää
viittitty keskeyttää. Kiitos koko Charlottan miehistölle, selkärankaa on riittävästi. Koskaan ei
ole tullut miehistöltä nurinaa että keskeytettäisiin. Taitaa olla niin että minä olen se herkin
keskeyttämään mutta miehistö pitää minut ruodussa. :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jari
alokas
Posts: 41
Joined: Mon May 26, 2003 22:03 pm
Location: Espoo

hel-ta -02

Post by Jari »

viimevuonna seilasin omega 36:ssa spinnun skuuttaajana (genua olisi kuulunut kanssa mun hommaan, mutta sitähän ei viimevuonna tarvittu).

t.jari
Guest

Re: Hel-Tal race-raportti

Post by Guest »

>>> Säälin sitä toista Lohi 25:sta joka tuli maaliin 14:02.. Näitten kohtaloa en olisi halunnut kenelle-
kään.

Siellä oli joku joka myöhästyi kokonaiset 15 sekkaa, joten sillä oli todella huono tsägä - 16 tunnin seiluusta myöshästyi 15 sekkaa. Sellaista se on.

Itse oli Baltic Threen miehistöä ja laitettiin kone päälle klo 04:00 ja köröteltiin Piritaan. Oltiin Harmajan ja kasuunin välissä, joten tuona 8 tuntina edettiin vissiin noin 6-7 mailia. Oli kisa jollaista ei koskaan ennen ole ajettu, vaikka tässä nyt ei kovin olla sen suurempaa ajettukaan, mutta tämä oli aika erikoinen.

Sain niin ikään päänsäryn, mutta hauskaa kuitenkin oli.... paikoin.

Kari Leino
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Siellä oli joku joka myöhästyi kokonaiset 15 sekkaa, joten sillä oli todella huono tsägä - 16 tunnin seiluusta myöshästyi 15 sekkaa. Sellaista se on.
Kuulin Eriksson Poodin jonossa kans että jos, tämän kyseisen veneen kohdalla, maali olisi ollut siinä missä purjehdusohjeissa ilmoitettiin niin hän olisi ehtinyt. (Maali oli siis vähän lähempänä Piritaa kuin mitä ohjeissa oltiin ilmoitettu). Kyseinen vene oli kuulema vielä yrittänyt protestoida asiaa, mutta kordinaatithan ovat vain viitteellisiä ;-) No anyways - mahtoi harmittaa :twisted: .
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Post Reply