Page 1 of 4
Lakimuutoksia (sammuttimet|polttoaine|venerekisteri)
Posted: Fri Oct 05, 2007 15:27 pm
by harald
Jahas, sammuttimet on uusittava ensi vuonna EN3-merkityiksi:
http://lotta.yle.fi/rsweblti.nsf/sivut/ ... ntent4C716
1.10 lähtien on veneet rekisteröitävä maistraatissa:
http://www.maistraatti.fi/vesikulkuneuvorekisteri.html
Ja ensi vuonna sitten 22500¤ "käyttömaksu" mikäli tankista tai
pa-järjestelmästä pienikin tilkka punaista merkkausväriä (polttoöljystä).
Taitaa uuden koneen ja tankin osto olla halvempi kuin riskin ottaminen?
http://www.valtioneuvosto.fi/toiminta/p ... oid=204787
http://groups.google.com/group/sfnet.ha ... c71e2f5bfe
Hyvää viikonloppua!

Re: Lakimuutoksia (sammuttimet|polttoaine|venerekisteri)
Posted: Fri Oct 05, 2007 20:11 pm
by Olli
harald wrote:Ja ensi vuonna sitten 22500¤ "käyttömaksu" mikäli tankista tai
pa-järjestelmästä pienikin tilkka punaista merkkausväriä (polttoöljystä).
Taitaa uuden koneen ja tankin osto olla halvempi kuin riskin ottaminen?
No joko mä nyt taas joudun ostamaan uuden koneen ja tankin, kun juuri viime vuonna vaihdoin?
Mulla oli nerokas ajatus tankata vehkeeseen alusta lähtien pelkkää verollista tavaraa, ja ensiasennusdieselit 20 litraa olikin sitä. Karu totuus iski sitten silmille saaristomerellä, kun hanassa oli vain punaista tavaraa.
Periaatteessa olen sitä mieltä, että dieseliä kuuluu verottaa samalla tavalla tankattiin sitä sitten autoon tai veneeseen, ja veron saisi muutenkin nostaa samalle tasolle kuin bensassa ja ylikin, mutta on se nyt naurettavaa jos homma toteutetaan pilkuntarkasti, ja sen takia jää parikymmentä litraa hailakanpunaista nestettä yli. Sillä ajelisi kuitenkin vielä puolet ensi kaudesta.
Onko kellään öljylämmitystä? Hmm... Saahan tuon varmaan polttaa webastossa. Täytynee hankkia sellainen, ja jättää koko kesäksi päälle

Posted: Fri Oct 05, 2007 22:14 pm
by harald
Hanki se webasto, suosittelen!

Posted: Fri Oct 05, 2007 23:52 pm
by Erkka
Taidan olla tyhmä kun en löytänyt seuraamuksia punaisesta väristä?
Posted: Sat Oct 06, 2007 00:13 am
by harald
No meni siinä päivä jos toinenkin tuota lukiessa minullakin. Tuosta
nyyssi-jutusta irtosi sitten parempi tulkinta:
Luithan sen
esitysehdotuksen (70 sivua)? joku luki sen ja
kirjoitti nyyssiin;
S/y Aava wrote:
Kuulostaa tosi rankalta, kun laissa on jo kirjattu sanktioiden suuruuskin.
Tuo taulukko jossa pienin maksu on 750 euro alle 50 kW koneella varustetulta
alukselta - tosiaankin se taitaa olla päivää kohti eikä vuotta kuten
hölmömpi luulisi! Näin nimittäin on maantieliikenteessä, polttoainemaksu on
määrätty päiväkohtaisesti:
henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka) 330 euroa päivältä
pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka) 500 euroa päivältä
linja-autosta (M2- ja M3-luokat) 670 euroa päivältä
ja sanktiona on 50% korotettu polttoainemaksu:
"Polttoainemaksu kannetaan korotettuna niin monelta päivältä, jona ajoneuvo
on käytön toteamiseen mennessä yhtäjaksoisesti ollut Suomessa, kuitenkin
enintään 20 päivältä yhtä valvonnassa havaittua polttoainemaksun aiheuttavan
polttoaineen käyttöä kohden"
Tarkoittaa siis 20 päivää * 750 euro * 1,5 = 22 500 euro, mikäli valvonnassa
havaitaan väriaineen jäämiä purjeveneeni polttoainejärjestelmässä.
Taitaa tankin ja koneenkin vaihto tulla halvemmaksi
Posted: Sat Oct 06, 2007 11:11 am
by Erkka
No joo, mutta siinähän oli että seuraavilta päiviltä voi rapsahtaa 100% korotuskin. Mutta tuskinpa on tuollaista päiväkohtaista sakotusta, ainakaan vartioston pojille ei ole tullut aukotonta ohjeistusta sakon antamisesta. Kyllä kai maalaisjärkeä tässäkin käytetään. Tai sitten jokainen veneilijä vie vanhat löpöt eduskunnan portaille?
Re: Lakimuutoksia (sammuttimet|polttoaine|venerekisteri)
Posted: Tue Oct 09, 2007 08:46 am
by Olli
harald wrote:1.10 lähtien on veneet rekisteröitävä maistraatissa:
Tässähän kai on siirtymäaikaa koko vuosi... Eli kun homma on näinkin turha, niin miksi tehdä tänä vuonna, jos voi lykätä ensi vuoteen.
Tuossa lomakkeessa on sitäpaitsi muutama kohta, jotka vaativat luotettavaa arviota:
Suurin nopeus Valmistajan ilmoittama. Jos ei tiedossa tai omavalmiste, niin luotettava arvio.
Suurin henkilöluku Valmistajan ilmoittama suurin sallittu henkilöluku. Jos ei tiedossa tai omavalmiste, niin luotettava arvio.
Valmistaja ei liene näitä koskaan ilmoittanut, eli tältä foorumilta löytynee luotettavin arvio. Harald on kaiketi ajanut yli 15 solmua, onko kellään laittaa kovempia lukuja tiskiin?
s/y Ellenin sivuilla on hyvä kuva normaalista henkilöluvusta:

Olisiko 11 sopiva arvaus?
(Översättning för Mathias: För finsk båtregister behövs högsta personantal, kanske 11 är en bra gissning för FE83?)
Re: Lakimuutoksia (sammuttimet|polttoaine|venerekisteri)
Posted: Tue Oct 09, 2007 08:50 am
by harald
Olli wrote:
s/y Ellenin sivuilla on hyvä kuva normaalista henkilöluvusta:

Olisiko 11 sopiva arvaus?
Vad skulle inte midsommaren vara utan Koffens öl

Posted: Tue Oct 09, 2007 11:05 am
by Guest
Miten muuten tuo henkilöluku oikein menee? Nykyäänhän on usein CE-merkissä varsin alhainen henkilöluku. Esim. mun veneessä (Tempo) on B-luokka ja 5 henkeä. Tämä on ihan OK, jos liikutaan B-luokan ajatuksen mukaan eli kaikkien on mahdollista yöpyä ja tavarat mahtuu mukaan. Miten sitten on, jos lähtee päiväretkelle isommalla porukalla. Meilläkin on ollut pahaillaan mukana 4 aikuista ja 5 lasta (5-13 v) ja kyllä 7-8 aikuista olisi mielestäni ihan OK tuollaiselle reissulle.
Joissain veneissä onkin ollut sellainen CE-merkki, jossa on eri henkilölukuja eri luokkiin esim: B/5 C/5 D/7 tms.
Jos laitan reskisteriin 5, tullee sakot, kun poliisi löytää veneestä enemmän henkilöitä. Miten käy, jos laitan rekisteriin vaikkapa 8 ja CE-merkissä lukee 5?
Joakim
Posted: Tue Oct 09, 2007 12:47 pm
by Olli
Anonymous wrote:Jos laitan reskisteriin 5, tullee sakot, kun poliisi löytää veneestä enemmän henkilöitä. Miten käy, jos laitan rekisteriin vaikkapa 8 ja CE-merkissä lukee 5?
Jos tuo 5 on valmistajan ilmoitus, niin se kai sitten pitäisi ohjeiden mukaan ilmoittaa rekisteriinkin... Vielä ei kai ylityksistä sakoteta, mutta kyllähän tällaisen rekisterin kerääminen siihenkin antaa ihan uusia mahdollisuuksia.
Ehdottaisin, että kun FE:n tapauksessa ei ole valmistajan ilmoituksia, niin sovitaan luotettavaksi arvioksi vähintään 8 henkeä, ja nopeudeksi 20 solmua. Muuten joku saa vielä tulevaisuudessa sakot ylikuormasta tai venetyypin ominaisuuksiin nähden holtittoman vauhdikkaasta spinnusurffista

Posted: Tue Oct 09, 2007 13:04 pm
by Petri
Olli wrote:
Ehdottaisin, että kun FE:n tapauksessa ei ole valmistajan ilmoituksia, niin sovitaan luotettavaksi arvioksi vähintään 8 henkeä, ja nopeudeksi 20 solmua. Muuten joku saa vielä tulevaisuudessa sakot ylikuormasta tai venetyypin ominaisuuksiin nähden holtittoman vauhdikkaasta spinnusurffista

Eikös nuo määrät ole osittain kuitenkin annettu perustuen uppoumaan, ymmärtäähän sen ettei perusbusteriin voi laittaa enemmän kuin 5 ihmistä, koska vene alkaa konkreettisesti uimaan syvällä.
Mutta meillä oli Olgassa kerran kesäleirin jäljiltä useampi sata kiloa tavaroita kajuutassa ja about 15 henkeä kyydissä, kun leikittiin hieman yhteysalusta ja ei nyt oikein tuntunut siltä, että vesi olisi vielä kajuutan ikkunoissa
Ja onko sitten makuupaikkojen määrä sama asia kuin absoluuttinen kantamasta johdettava matkustajamäärä busterissa, no ei tietenkään, mutta...
Pitäisi jaksaa vielä mennä noita hiton numerosarjoja tutkiskelemaan veneessä, niin saa lomakkeen täytettyä...toisaalta kukapa niitä kuitenkaan rupeaa tarkistamaan

12345....
Posted: Tue Oct 09, 2007 13:38 pm
by Guest
Varmaankin tuo B-luokan henkilömäärä menee lähinnä juuri nukkumapaikkojen mukaan. Kantavuudesta sinänsä tuskin voi olla kyse, sillä paljon pienempään Buster Magnumiin sallitaan jo 8 henkeä (C-luokkaan).
Busterin käsikirjassa on koottu yhteen henkilömäärät ja näytetty kuinka ne pitää laittaa istumaan. Näyttää siltä, että suurin henkilömäärä=istumapaikkojen lukumäärä.
http://www.buster.fi/fileadmin/user_upl ... K_2007.pdf (sivut 12-13)
Meidän veneiden kokoiselle First 27.7:lle on CE-luokat B6/C6/D8.
Joakim
Posted: Tue Oct 09, 2007 15:04 pm
by harald
Petri wrote:Pitäisi jaksaa vielä mennä noita hiton numerosarjoja tutkiskelemaan veneessä, niin saa lomakkeen täytettyä...toisaalta kukapa niitä kuitenkaan rupeaa tarkistamaan

12345....
Mitä numerosarjoja ajattelet?
Posted: Tue Oct 09, 2007 15:15 pm
by Olli
harald wrote:Mitä numerosarjoja ajattelet?
Lomakkeessahan udellaan veneen ja moottorin sarjanumerot ym. Mistä tulikin mieleen, että vain keskimäärin joka toinen FEneilijä tietää runkonumeronsa:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... viewresult
Minä kuulun niihin joka toiseen, joka varmaan saa rekisterianomuksen bumerangina puuttuvan sarjanumeron takia...
Posted: Tue Oct 09, 2007 15:21 pm
by Arkki
Rekisteröinnistä lisää
http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelu ... n.php?l=fi
mm. minimikoot ja tiedot rekisteritunnukselle asetuksesta ja pykälä 7.
Henkilöluku? max 5-6 yöpyjää...3-4 kisaamassa...5 henkinen perhe + koira lomalla...8 menossa pursiseuran saunaan...kantavuutta vaikka 11 henkeä sitloorassa...joskus jopa 12. Mikä sanktio jos ylitetään rekisteröity henkilöluku?
Nopeus? purjeilla 0,0 - 13,4 ... koneella 5,3 - 5,9...?
No kun nyt purjeveneetkin rekisteröidään niin eivät lapsemme enää saa ohjata venettä valvotusti (rekisteröidyn veneen kuljettajan tulee olla 15v täyttänyt...). Onko näin? Ja jos näin on mitenkäs purjehdusopetus? Partio? Muut? Mielenkiintoinen purjehdustulevaisuus?
Löpöstä dieseliin...värjätystä värjäämättömään...1.1.2008? Ymmärtääkseni väriaine pysyy järjestelmässä kauan - varsinkin purjeveneessä. Huh huh tätä touhua. Mitenkä pysyvät venehuoltoasemat muutoksessa mukana, entä veneilijät? Yleensähän veneilijät tankkaavat tankit täyteen kauden lopussa välttääkseen kondenssiveden muodostumisen talvella. Tästä on saatava lisää tietoa miten tätä sovelletaan - onko mitään siirtymäaikaa?!?