Page 1 of 2

Käynnistysongelmia

Posted: Mon Jul 09, 2007 09:56 am
by pstenman
Mun Yanmar vm -83 on alkanut oireilemaan siten, että kun painaa startti-nappulaa, kone käynnistyy noin joka toinen kerta. Joka toinen kerta kuuluu vain naks, mutta startti ei pyörähdä. Kun pyörähtää, kone hurahtaa heti mukavasti käyntiin.

Onkos kokemusta vastaavasta? Kannattaiskos vikaa hakea startin solenoidista vai itse startin hiilistä? Ja mistä kohti kannattaa aloittaa osien purkaminen?

Terv. Petri

Posted: Mon Jul 09, 2007 10:11 am
by elmo
Sama juttu alku kesästä akku vaihtoon .

Posted: Mon Jul 09, 2007 10:45 am
by pstenman
Jeps, tällä on lievä yhteys akun varaustilaan, mutta se ei selitä tätä. Mulla on kaksi ihan kunnossa olevaa akkua ja ongelma esiintyy myös, kun esim. keväällä molemmat laitettu täyteen laturilla ja molemmat kiinni samaan aikaan. Mutta tutkin tätä haaraa lisää.

Muita ideoita?

Posted: Mon Jul 09, 2007 11:06 am
by Guest
Mulla oli aikoinaan veneessä vastaavanlaista riesaa. Epäilin solenoidin olevan tiensä päässä, siitä kun saattaa sisältä ne kontaktit palaa pois. Syylliseksi paljastui sitten loppujen lopuksi hiilipölytahnaa täynnä oleva starttimoottori joka korjaantui puhdistuksella.

t:ro

Posted: Mon Jul 09, 2007 13:07 pm
by pstenman
Kiitti vinkistä vieras ro.

Arvatenkin avasit starttimoottorin 'keulan puoleisen' päädyn, jossa kaksi ruuvia ja kaksi mutteria. Ja sen kannen alta puhdistus.

Osaako joku vielä vahvistaa, aukeaako kyseinen kansi noista muttereista vai ruuveista? Mulla nyt tieto, että muttereista.

Ilmiselvästi en ole kyseistä paikkaa joutunut koskaan vielä avaamaan.

T. Petri

Posted: Mon Jul 09, 2007 16:04 pm
by harald
Meillä oli hangon regatassa joku vuosi sama ongelma, silloin ongelma taisi
johtua hiiliin kertyneestä pölystä, joka jumitti hiilet. Kun piti starttinappia pohjassa
hetken saattoi lähteä, tai sitten ei.

Irrotimme sitten startin ja koputimme hiilipölyt ulos ja takaisin kasaan josta
lähtien on toiminut pari kautta hyvin. Tämä siis ennen palkintojenjakoa, joten
hommaan ei varmaan mennyt kahta tuntia enempää. Tosin nykyisin pidämme
aina molemmat akut rinnakkasikytkettyinä, joten virtaa on paremmin saatavilla.

Posted: Mon Jul 09, 2007 21:57 pm
by Guest
pstenman wrote:Kiitti vinkistä vieras ro.

Arvatenkin avasit starttimoottorin 'keulan puoleisen' päädyn, jossa kaksi ruuvia ja kaksi mutteria. Ja sen kannen alta puhdistus.

Osaako joku vielä vahvistaa, aukeaako kyseinen kansi noista muttereista vai ruuveista? Mulla nyt tieto, että muttereista.

Ilmiselvästi en ole kyseistä paikkaa joutunut koskaan vielä avaamaan.

T. Petri
Hyvä kun kelpasi. Kone oli Yanmarin YSE8 mutta uskoisin että noissa pikkudiisseleissä startit ovat kutakuinkin samanlaisia. Homma meni kutakuinkin näin:
- pääkytkin pois päältä
- varmistetaan että pääkytkin on pois päältä
- irroitetaan akkujohdot varmuuden vuoksi ja tarkistetaan että pääkytkin on pois päältä :? (startille tulee paksu plussa suoraan akulta jolla on helppo raapia koneesta akut oikosulkuun, arvattavin seurauksin)
- startti irti koneesta; johdot ja pari pulttia
- tämän yksilön päädyssä (ei siinä joka oli koneessa kiinni) oli kaksi pientä mutteria jotka avaamalla musta hiili/laakeriasetelma lähti irti.
- tästä päädystä sai hiiliasetelman ulos nuo kaksi ruuvia avaamalla
- vanupuikkoja, paineilmaa, valkoista paitaa ja sormia käyttäen kaivetaan kupista/hiilistä ulos musta ja tahraava hiilipölymössö. Tätä toimenpidettä ei kannata välttämättä tehdä avotilassa.
- samalla kannattaa tarkistaa moottorista hiilien ja ankkurin (siinä startissa oleva pyörivä osa jossa vieri vieressä kupariliuskoja) kunto kun se nyt kerran on siinä levällään.
- Sitten palikat takaisin käänteisessä järjestyksessä. Hiilien kanssa kannattaa olla varovainen jotta asettuvat nätisti [siinä startissa olevan] ankkurin ympärille.
- kokeillaan auttoiko ja keksitään vaimolle selitys joka puolelta venettä löytyville mustille tahroille ja nyttemmin harmaakuvioiselle pyhäpaidalle.

t:ro

Re: Käynnistysongelmia

Posted: Tue Jul 10, 2007 13:17 pm
by tommi
pstenman wrote:Mun Yanmar vm -83 on alkanut oireilemaan siten, että kun painaa startti-nappulaa, kone käynnistyy noin joka toinen kerta. Joka toinen kerta kuuluu vain naks, mutta startti ei pyörähdä. Kun pyörähtää, kone hurahtaa heti mukavasti käyntiin.

Onkos kokemusta vastaavasta? Kannattaiskos vikaa hakea startin solenoidista vai itse startin hiilistä? Ja mistä kohti kannattaa aloittaa osien purkaminen?

Terv. Petri
Itsellä oli sama ongelma pari vuotta sitten 1GM:n kanssa, juhannus meni startatessa kone vasaran ja viilan avulla...
Starttiproseduuri oli siis viila lappeelleen pystyyn startin päätyyn, toinen painoi nappia ja toinen kolautti vasaralla viilan kylkeen, josta solenoidi sai pienen kolauksen ja lähti jumista... Yllä kuvatut putsausproseduurit auttaa, itse jouduin hädässä ostamaan Pukinmäen Essolta uuden startin, vanha pitäisi putsata varaosaksi...

Re: Käynnistysongelmia

Posted: Wed Aug 01, 2007 17:37 pm
by juhanil
tommi wrote:vanha pitäisi putsata varaosaksi...
Hei - Serenityn startti on vuodelta 1984. Käynnistystuttia piti usein painaa kolmasti ennenkuin startti heräsi eloon. Otin startin irti ja avasin sen sekä puhdistin spriillä sekä paperilla 400. Koekäytössä kone käynnistyi ensimmäisellä tutin painamalla. Jos jotakuta kiinnostaa laitoin huollosta kuvakokoelman Serenityn albumiin:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album208

Muuten konetöihin on minulle ollut suureksi avuksi englanninkielinen Korjaamo käsikirja, joka löytyi netistä (saattaa olla, että Feorgin sivuilla oli sinne linkki).

terveisin

Akkukenkien puhdistus ihan ensiksi

Posted: Sat Aug 04, 2007 11:30 am
by FE-Sillanpää
Hei, akun napojen putsaus ja akkukenkien putsaus teräksisellä "pulloharjalla" olisi ihan ensimmäinen konsti. Lika siinä välissä nostaa kovasti vastusta.

Re: Akkukenkien puhdistus ihan ensiksi

Posted: Tue Aug 07, 2007 23:37 pm
by juhanil
FE-Sillanpää wrote:Hei, akun napojen putsaus ja akkukenkien putsaus teräksisellä "pulloharjalla" olisi ihan ensimmäinen konsti. Lika siinä välissä nostaa kovasti vastusta.
Tuo on hyvä neuvo. Vanhemmissa autoissani napojen puhdistus tuli tehtyä
ainakin kerran vuodessa - puhdistustarpeen huomasi, kun virta-avaimen kääntö tuotti vain heikon "klonks" äänen.

terveisin

puhdistus tehty

Posted: Sun Sep 02, 2007 17:33 pm
by pstenman
ja toimii. Tosin toisella akulla edelleen ongelmia käynnistyksen kanssa, joten sen navat puhdistukseen ja sitten akku vaihtoon, jos ei auta.

Homma meni jotakuinkin kuten ro sen kuvasi (en tosin ollut ihan yhtä neuroottinen akun kanssa). Mun startissa (vm -83) oli sellainen muovinen suojus päässä, jonka alta löytyi lukkoprikka, jonka irroittamalla sai hiilet näkyviin. En ensin huomannut sitä, kun sen päällä oli edelleen timmi maali ja osa näytti metallilta. No pieni napautus olisi paljastanut asian.

Minulla ei siis ongelmia solenoidin kanssa, vaan hiilien kontaktien, johon auttoi tuo puhdistus.

Kiitos kaikista kommenteista,
Petri

Posted: Fri Jul 16, 2010 08:59 am
by Guest
Moro,

selailin aikanikuluksi netin syövereitä aiheesta Yanmar 1 gm harness.

Startti kun ei oikein jaksa aina pyörittää konetta.

Välillä napin painallus ei aiheuta mitään toimintaa. Toisinaan yllättää ja lähtee pirteänä pyörittämään vauhtipyörää.

http://www.cruisersforum.com/forums/f54 ... 24077.html

Tuolta saattaa löytyä apua kännistysongelmiin.
Saattaapihan olla että n. 30 vuotta vanhat johdot ja liitokset ovat jo hieman hapettuneet ja hapertuneet.

Jussi

Posted: Mon Aug 30, 2010 21:20 pm
by asalovuo
Viime sunnuntaina tuli taas todettua että 1GM ei startannut normaalisti...
Oiskos jollain asiaan perehtyneellä heittää villi arvaus mikä on vikana kun kovan kelin jälkeen starttia saa pyörittää todella pitkään ennen kuin kone käynnistyy? Oire tulee esiin ainoastaan kun venettä on keikutettu oikein kunnolla...
Voisiko syynä olla vesi tankissa ja tyhjentämätön vedenerotin?

Posted: Mon Aug 30, 2010 22:04 pm
by Joakim
asalovuo wrote: Oiskos jollain asiaan perehtyneellä heittää villi arvaus mikä on vikana kun kovan kelin jälkeen starttia saa pyörittää todella pitkään ennen kuin kone käynnistyy?
Todennäköisesti syynä joko vesi tai ilma polttoainejärjestelmässä. Vettä voi tulla ainakin huohotusputken ja täyttökorkin kautta.