Käynnistysongelmia

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ilmaa voi vuorostaa tulla jostain kumiletkusta joka kovassa merenkäynnin aiheuttaman keinutuksen vaikutuksesta tihuttaa ilmaa.

Minulla on sellainen öljynvaihtoimuri jolla saat tankin näppärästi tyhjennettyä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

<spekulaatio>
Voisiko tuossa olla kyse siitäkin että kovassa merenkäynnissä vajaa tankillinen polttoainetta vaahtoaa, ja jos tankki on kovin tyhjä ei moottori saa enää imettyä polttoainetta. Suursaaressa moni valitteli ettei kone tahtonut käydä, kun tankissa oli kisakevennettynä minimimäärä polttoainetta, täydemmällä tankilla liikkuneilla ei ollut niinkään ongelmia.
</spekulaatio>

Kova keikutus toki myös möyhentää tankin pohjalla olevan moskan liikkeelle, ja saattaapi tukkia polttoainejärjestelmää myös se. Jos jossain kohtaa polttoainelinjaa on vedenerotin ja iso suodatin niin sieltä näkyy. Meillä semmoinen löytyy hiukan hankalasta paikasta paaran puolelta laivaputkasta, mutta tässä suhteessa veneet lienee aika yksilöitä. Vaan kivampi moskat on löytää suodattimesta kuin ruiskutuspumpusta.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Kiitoksia vastauksista.
Täytyy aloittaa tutkiminen suodattimista (helpoin vaihtoehto) ja katsoa missä kunnossa ne ovat ja löytyykö vettä/jotain muuta. Tankin tyhjennys voisi olla sitten seuraava jos ja kun suotimista löytyy jotakin.
Toisaalta tankin tyhjennys ja putsaus on varmaan hyvä tehdä varsinkin kun ei ole tietoa milloin se on viimeksi putsattu (saattaa olla ettei koskaan) ja samalla voisi sitten ottaa ohjelmaan mittarianturin asennuksen niin ei tarvitsisi enää leikkiä mittatikkun kanssa...
Tuo ilma ongelma vaatiikin varmaan hieman enemmän aikaa ja vuotokohdan löytäminen voi olla aika haastavaa. Ongelmia alkaa esiintyä kaiketi jo pienillä ilmamäärillä eli varmaan tässä kohtaa tulee eteen letkujen vaihdot jos vika löydy ns. ensi silmäyksellä.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Hiilipölyn määrä?

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:...Irrotimme sitten startin ja koputimme hiilipölyt ulos
Tein juuri äsken tuon. Pölyä tuli koputtelemalla n. puoli teelusikallista. Onko se riittävä selitys ongelmalle joka on ollut "startti pyörähtää vasta kolmannella napinpainalluksella"?

(Tämä siis ketjun alkupään keskustelunaiheesta eli startin pyörähdysongelmat)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vaikea sanoa riittääkö se, mutta jo hiilien saaminen liikkelle voi riittää. Meillä ei kyllä tuon korjauksen jälkeen ole ollut ongelmaa vaan aina on kone pyörähtänyt napista painamalla.

Kai se on laitettava 20-vuotis huolto-ohjelmaan lisäruksi että naputa hiilet startista :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Jos hiilten naputtelu ei auta tai on muita ongelmia startin / laturun kanssa niin turuust löytyy sellainen firna kun Turun laturi ja startti ky. Sieltä on löytynyt
VP MD2002 uusi startti ja laturi. Luulisi, että Yanmariinkin löytyy...
Hinta esimerkkinä MD2002 startti vihreällä 850¤ kun tuolta sain 150¤.


AKK
Post Reply