Hangon Regatta 2003 kisaraportti

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Hangon Regatta 2003 kisaraportti

Post by harald »

No tuli nyt sitten purjehdittua tuo Hangon Regatta. Oli hienot keli ja
tapahtuma sinänsä oli valtavan hieno kokemus. Regatta oli siis kolmi-
päiväinen ja jokaisena päivänä startattiin yhteen kisaan kello 10:00.

Ilmoittautuneiden joukossa oli pari tuttua kuten esim s/y Delta - Lempiäinen
ja teekkareiden FE. Kun vielä pojat s/y Mortimerilla olivat mukana niin
meillä oli neljä suhteellisen tasavahvaa venettä joten tiukkoja kisoja
oli tulossa.

Laituriparlamentti sanoivat että "jaahas, s/y Peto on mukana, palkinnot
on jo jaettu". Tästä vähän lisää tuonnempana... Mukana oli vielä tämän
vuoden Emäsalon Lenkin voittaja s/y Aquila ja kun vielä Vasili,
St Petersburg YC:ista, varttitonnari s/y Kvartett:illa samalla LYS-luvulla
kuin me niin soppa oli valmis. Kaiken kaikkiaan oli LYS II-luokassa 14
venettä. Gentlemen, we have a race! :)

Ensimmäisenä päivänä suuntautui kisa hangon läntiselle. Starttilinja oli
Märaskärin linjoista päätelleen niin että paaran puoli oli parempi lähdön
kannalta. Kun tuulta oli vielä niin että startti olisi paaran halssilla niin
minä menin aivan tukkoon. Taisi vielä eilisen.. ehem.. matkaväsymys jotenkin
painaa koska tätä starttia ei kannata muistaa. :(

No, spinnulla kohti läntistä ja radan viimeisen kääntöpisteen kohdalla tuli
Kvartett jo meitä vastaan. Ihmettelimme vähän tätä koska matkaa meillä
viimeiseen kääntöön oli vielä yli maili ja vauhtiakaan ei ollut kuin 4kn
joten he olivat karkeasti ½h meitä ennen. Ihmettelimme vähän myös että
Eki Deltalla vetivät laylinen eteläpuolella reilusti. Jälkeenpäin saimme
huomata että Eki taitaa tuntea tuon paikan koska kun pläkää tuolla niin
saarten kohdalla oli vielä vähän tuulta.

Ja siellä läntisellä tuli tietenkin pläkä. Kunnolla. Huhut siitä että
läntisellä voi olla pysyvääkin pläkää todettiin todeksi. Mitähän tapahtuu?
Kun istuin pinnassa ja räin veteen niin klimppi ei vaan siirtynyt minuutteihin
mihinkään. Oli siis aivan tyyni. Istuttuani tuossa tunnin menin sisään
nokosille ja laitettiin Peik pinnaan (oikeammin: Peik nosti pinnan sitä
pudotettuani lähtiessäni nokosille) ;).

Tässä kohtaa oli miehistö näyttänyt moraalinsa ja kieltänyt minua puhumastakaan
keskeyttämisestä. Minusta tilanne oli niin toivoton ettei jatkamisesta olisi
ollut suurtakaan hyötyä. Kun vielä Kvartett oli tullut ½h meitä edessä
vastaan niin mielestäni tämä oli sellainen poisheittokisa (lopputuloksissa
saa jättää yhden kisan pois).

Nukuttuani ½h-1h tuli sitten huuto että nyt se tulee. Lähtiessäni nokosille
meillä oli Peto ja Delta meidän paaran puolella, noin 3-500 m meidän edessä.
Kun tuuli sitten tuli niin ne ampaisivat heti liikkeelle ja kömmittyäni ulos
oli jo vaikeaa nähdä Deltaa, Pedosta puhumattakaan. Eli pläkän sattuessa
on tärkeää päästää sinne mihin tuuli tulee. Vähän ennen pläkän sattuessa
menimme sen Emäsalon voittajan ohi kevyessä kryssissä. Heittämällä... ??

No, kryssittiin nousevassa tuulessa ja tulliniemeä lähestyttäessä ohitettiin
Peto suht helposti. Ei tainnut 6m/600kg My-venettä oikein sitten kulkea
vasta-aallokossa. Saavuttiin sitten täyteen satamaan ja menimme oluelle.
Hämmästys oli sitten suuri kun tulokset saatiin ja sijoitus oli startti
ja muut olosuhteet huomioon ottaen kohtuullinen kuudes! Voittaja taisi
olla Kvartett ja toinen Delta. Peto kolmas (?). Nämä tulokset ovat muisti-
kuvasta koska näitä otettiin sitten alas eikä näitä välituloksi ainakaan
vielä löydy netistä. Ei taida tullakaan. :(

Jatkoa seuraa...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toisena päivänä oli sitten aamulla sumua. Startti meni kohtuullisesti ja rata
suuntautui itään mm Ajaxia kiertäen. Tuuli oli länsiluoteesta (?) joten
strekkiä, lenssiä ja sitten kryssiä maaliin. Kaikkien ratojen pituudet olivat
noin 25 mailia pitkiä. Perjaintaina tuon purjehtimiseen meni noin 8h ja maalissa
olivat sitten erot jotain 22s luokkaa!! Todella tasaista.

No, startti meni ihan ok ja GPS avusti navigoinnissa jotta lähtölinjojen
jälkeisen portin läpi löydettäisiin. Takana oli nostamassa ja laskemassa koko
ajan joku puolitonnari, voisiko sanoa että "tiistiksistäkin tuttu".

No, purjehdittiin sitten lenssillä koko ajan niin että Teekkareiden Trip Tease,
Delta, Frau Mortimer sekä me olimme koko ajan 500 m etäisyydellä toisistamme.
Näistä vetivät pisimmän korren Frau Mortimer koska Ajaxin kohdalla he olivat
ekana, sitten Delta, me ja teekkarit vikana. Seurasi todella mielenkiintoinen
purjehdus kohti tammisaaren edustalla olevaa kääntömerkkinä toimivaa
viittaa. Tässä Ajaxin kohdalla tehtiin vain jiippi ja jatketiin spinnulla
leikaten kohti pohjoiskoillista. Edessä siis Mortimerin porukka ja takana
Delta ja me kolmosina, välimatkaa vain jotain 100m tai sitä luokkaa. Teekkarit
ryssivät jiippinsä ja menivä sitten 3-400m leen puolella ja jäivät tästä
tohinasta pois.

Seurasi sitten domino-purjehdusta. Eli aina kuin Ekin katse siirtyi eteenpäin
niin me pyrimme nostamaan hänen päälleen. Sitten hänen gastinsa huomasi tämän,
Eki katsoi taakse ja lähti sitten nostamaan. No, Mortimerin porukka sitten
samalla tavalla nostivat säilyttääkseen tuulensa. Nämä pikku nostoskabat
sitten seurasivat toisensa muutaman kerran kunnes sitten jossain vaiheessa
Mortimerit nukahtivat ja päästivät Deltan luun puolella. Tässä sitten vain
ovi auki ja seurasimme avoimesta ovesta Deltan takana Mortimerin päälle ja
ohi. Kun saavuttiin sitten kahden, kolmen tunnin purjehduksen jälkeen
kääntöön oli Delta ensimmäisenä noin 50-100m meidän edessä, meidän takana
Mortimer noin 50-100m ja näitten takana saman verran vielä teekkarit.

Nostimme kryssille hyvän kierron jälkeen (spinnu alas ajoissa) ja teimme
melkein heti vendan merkin jälkeen kun huomasimme että olimme Delta vana-
vedessä ja -tuulessa. Mortimerit takana joutuivat laskemaan meidän takaa.

Otimme sitten vauhtia ja 15 min myöhemmin venda. Hämmästys oli melkoinen
kun huomasimme että olimme noin 25-30 minuutissa kuroneet Deltan etumatkan
helposti umpeen koska pääsimme ohittamaan Deltan edestä paaralla. Nyt oli
tunnelmaa veneessä. Charlotta kulki polareissa nätisti ja korkeutta otimme
koko joukosta eniten. Voi kuin saisi purjehtia tämän tyylisiä kisoja
enemmänkin... Opettavat niin paljon.. Marssijärjestys tästä oli sitten
sellainen että koska Delta oli ensimmäisen päivän toinen emme halunneet
hänen menevän ohi joten vahdimme häntä tuulen puolelta matchaten hänen
vendansa.

Tässä vain että ei ehkä olisi kannattanut. Olimme kuitenkin niin selvästi
edessä että olisi kannattanut purjehtia enemmän vauhdilla maaliin. Oliko
se nyt niin että hävisimme Albin Cumulukselle kolmos-sijan noin 20 sekunnilla
tai jotain tätä kokoluokkaa (tarkistettava vielä) joka lopputuloksissa
kostautui.

No, siitä hienoa kryssiä ja maaliin. Lopputulos neljäs sija. Hyvä trendi
ja taas oluelle. :)

Jatkoa seuraa...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Lauantain illalla muuten purettiin tuossa startti istuinlootaan ja pyöriteltiin
sitä soitellen mahdollista varaosaa. Oli aivan hengetön koko lauantain ja startit
ja tulot tehtiin sitten (jo rutiinilla) purjeilla. Rutiiniä jopa niin että
miehistö tuntee osaavansa nämä jo niin hyvin ettei minultakaan enää edes
kysytä mitään. No, ehdin sitten nippa nappa pinnaan :) No, startti oli niin
nokeentunut sisältä ettei hiilet saanet kontaktia joten selvitiin tällä kertaa
onneksi ihan vain aurinko-korjauksella. Eli irti, auki, kasaan ja kiinni. Nappia
jä hörähti aivan eri malliin terhakkaasti käyntiin, "Who's your daddy!!!". Tunnelma
oli katossa :) Aikaa em korjaukseen tuhriintui kaksi tuntia. Jos työkalut olisivat olleet
veneessä eikä olutta olisi pitänyt juoda välillä niin tuntikin olisi riittänyt. Noin ihan
vain vinkkinä muille jos startti joskus tekeen tenän..

Kolmas päivä oli sitten taas sumua. Startti oli mielenkiintoinen koska porukka
jakautui aika kahtia. Toinen porukka (noin 60 venettä kaiken kaikkiaan startissa)
lähtivät spinnulla linjan tuulen puolelta ja me lähdimme genualla paaran
puolelta nostaen pikkuhiljaa niin että nostettiin sitten fleetin läpi
tuulen puolelle ja nostimme spinnun vähän myöhemmin mutta kuitenkin ei mitenkään
toivottomasti myöhässä toisista. Delta oli 500-1000m leen puolella viistosti
edessä. Me myöhästyimme startista jopa 55s josta minä otan kaiken p*skan.. Sorry
guys.. :(

Rata oli aika samanlainen kuin lauantaina, ulos ja sitten lenssiä Ajaxin luo ja
sitten kryssiä maaliin.

Lenssillä oli kulku samanlaista kuin lauantaina. Erotuksena että Aquila meni ohi
lenssillä vasta, Peto roikkui aika hyvin mukana ja teekkarit olivat poissa,
eivät tainneet startata ollenkaan? Delta kiersi eteläviitan pari sataa metriä
meidän edessä ja olen aivan varma että näin miten heidän spinnukulmansa otti
ja pomppasi merkin yli. Tästä nostin heti Bertta eli protestilipun. Tulisi sitten
sekin osa-alue purjehduksesta tutuksi ;)

Teekkareiden Omega sekä Aquila meidän ja Deltan välissä lähtivät sitten jostain
syystä nosto-skabaan heti merkin kierron jälkeen. No, yritimme siitä leen
puolelta ohi mutta vauhti ei oiken riittänyt. Eikä ollut paljoa varaa nostaa
heitä myös, jos ajaa leen puolelle niin nosto-oikeus on rajoitettu, pitää osata
kertoa mikä on "proper course" enkä halunnut tähän ryhtyä. Nostimme Aquilan
perän takaa kiltisti ylös ja sitten nostimme niin että Omega meni leen puolelta
ohi myöhemin. Delta liukui meidän edessä nostoyritysten ulottumattomissa. :(


No, Ajaxin kohdalla sitten spinnut alas (kiitos pojat, mallikas suoritus)
lähdettiin sitten kryssimään. Ei kestänyt taas kuin 30min-45min niin olimme
niin että Delta löi meidän luun puolelle 25m meidä edessä.

Ironista kyllä, muistan viime vuoden Karvalakista että Delta veti sen pitkän
strekin/kryssin yhdellä tai kahdella hakilla ja me tehtiin venda toisensa jälkeen.
Nyt me purjehdimme Delta ohi korkeampaa ja kovempaa! Todella hieno tunne..

No, vasta tässä vaiheessa saimee kerrottua heille että meillä on protesti heitä
vastaan. He käänsivät päitä epäuskoisina ja en tiedä jos tämä teki terää mutta
kun sitten tein turhankin äänekkäästi "klart för slag" huudon niin eivät lähteneet
peittämään eikä meidän tarvinnut turvautua suunniteltuun vale-vendaan.

Näin sitten kryssittin laylinet varoen merkille ja laskettuamme strekille kohti
maalialuetta niin olimme jo 0.5km Deltan edessä. Lähettyvillä oli Aquila sekä
joku toinen vene 1.10 LYS:illä. Eli FE kulkee kryssillä. En tiedä jos Maxi
Magic:issä on täyteläisempi keula vai mikä mutta kyllä lähtee FE kryssillä...

Tässä otettiin jo Bertta alas koska Delta oli tippunut niin paljon taakse jo ettei
sillä protestilla ollut mitään virkaa.

Toinen iso-lysin inferno 29:eistä sekä teekkareiden Omega jäivät jo kryssillä
taakse. Mannaa..!

No, maaliin (huomattiin että paaran lipun waypoint oli jopa 180m lähempi) ja
tuloksia odottelemaan. Hämmästys oli melkoinen kun huomasimme että meillä oli
tuloslistoissa DNF eli Did Not Finish! Mitä hattua?? Heti kansliaan kertomaan
aikamme ja löytyihän se lyijärillä protokollasta mutta kommentit oli herrasmieheltä
kansliassa että "numeroita on niin paljon, sitäpaisti sain tämän tulos-ohjelman
vasta torstaina..". Vai sillai.. En ihmettele että tuloslaskenta oli vähän
niin ja näin koko viikonlopun. :(

Välissä kuulin muuten että Deltan protesti Kvartettia vastaan oli mennyt läpi.
Kvartetin LYS luku oli jo lauantaina 1.08 ja protestikäsittelyssä saivat sitten
1.10. Kun menimme vähän laskemaan tuopin ja pizzan ääreen totesimme että jos
laskevat oikein niin olemme toisia eikä kolmansia! Tulokset saivat kyllä
laskettua mutta Kvartetin LYS-lukua ei voitu korjata ajoissa joten Vasili
kävi pokkaamassa hopean tämän päivän purjehduksesta. Laskujeni mukaan olimme
voittaneet Kvartetin runsaalla 100s erolla tasoituksien jälkeen.

Selvitimme sitten Bommenin kanssa tätä (kiitos paljon Leif) ja saimme sitten
maanantaina oikeat tulokset sekä ylimääräisenä lojuvan lautasen. Hienoa, sarja
kuudes, neljäs sekä toinen oli antanut meille kolmos-sijan.

Sponsorimme sai kuitenkin näkyvyyttä kun pokkasimme kolmos-sijan joten ei tuossa
nyt mitään niin katastrofaalista ollut. Olisi kiva vain päätöspäivänä pokata ne oikeat
palkinnot. Isossa LYS:issä oli toinen samanlainen tilanne. Kokonaisvoittajalla Taxfree
(X-99, NJK, Malmgren/Brink) oli myös DNF viimeisen kisan tuloksissa tai jotain
tuollaista ja ykköspystin kävi sitten pokkaamassa Harju s/y Bice vaikka hän tiesi ettei
se kuuluisi hänelle. Minä olisi kieltäytynyt kunniasta. No, kukin taapertaa tavallaan..
Bice/Harju taisi oikeasti olla kuudensia lopputuloksissa... :(

Tässä vielä jossittelua. Jos olisimme lauantaina tulleet kolmansina maaliin 20s
nopeampina niin koska sarjassa yleensä viimeinen kisa päättää tasatilanteessa
ja voitimme Kvartetin viimeisessä kisassa niin olisimme olleet toisia kokonais-
tuloksissa. Eli 20s yhteensä vajaan vuorokauden purjehduksen jälkeen...

Ja vielä jossittelua. My on noin 6m pitkä pieni kolmen hengen vene. Painoa
600kg ja LYS 0.99. Tämä vene purjehtii helposti meidän vauhdissa ja ylikin
jos tuulta on alle 4m/s ja vesilinjapituudet eivät merkkaa mitään. Mitä järkeä
on purjehtia samoissa kisoissa 600kg venettä ja kaikki muut veneet painavat
nelinkertaisesti tuon verran? Eli jos My s/y Peto olisi ollut omassa sarjassa
(kuten tuloksissakin olivat, voittivatko kaikki kolme kisaa minuuttien erolla
toisiin vai saiko Vasili/Kvartett yhden naulan?) ja olisimme ottaneet ne 20s
lauantaina niin olisi heltinyt kokonainkisan voitto.

Ensi vuonna sitten luun kurkkuun!
Last edited by harald on Fri Jul 11, 2003 14:24 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vielä kiitoksen sana Ekille Deltalla. Puristettiin tuossa sunnuntaina reilusti kättä ja hän sanoi
ettei "koskaan ole nähnyt Finn Expressiä kryssivän noin". Tämä lämmitti kovasti. Vielä se että
hänen protestinsa oli mennyt läpi ja nostanut meidän tuloksia ja Eki vielä taputti äänekkäimmin
palkintojenjaossa niin on kyllä kiitoksen arvoinen juttu. Kiitos Eki. Olemme oluen velkaa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vielä :)

Onnittelut Frau Mortimerin porukalle joka oli visiiin ekoissa kisoissaan? Paransivat lauantain
hyvää kryssinopeutta/huonoa nousua niin että kryssivät sitten sunnuntainan Deltan kiinni.

Jos ymmärsin oikein niin Delta oli sitten tehnyt vendan heidän eteen mutta niin että pojat
pääsivät laskemaan Deltan leen puhki ja nousivat vielä edestä ylös. Onnittelen poikia, hekin
taisivat tehdä nousvoittoista sarjaa regatan aikana?

Olkon Mortimer Schwein ainaisesti kanssanne...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply