Skuuttikiskon mitoista

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Skuuttikiskon mitoista

Post by harald »

Tuossa on s/y Adios albumissa ihan oma keskustelu koskien Adioksen hienoa pylpyrä-ratkaisua.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... uuttikisko

Meidän veneessä oleva kisko on ihan "tavallinen" 25 mm kisko, valmistajia tuollaiselle
vaunulle en ole vieläkään löytänyt muita kuin juuri Harken. Hintaa tuollaiselle raakileelle on noin
100 €/puoli, johon tulee vielä pylpyrät, kiinnikkeet ja rapulukot. Onko kukaan muu onnistunut
löytämään toista (halvempaa) valmistajaa?

Oli niin hyvä juttu segling-lehdessä tuosta genuan twististä, on ilmeistä että tarvittaisiin
säätöjä... Ehkä(?)

Eihän siinä mittään, Harkenin räikkäpylpyrä esim spinnuskuutille vajaat 500€/kpl! :roll:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itsekseni tässä puhun ;)

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... ?rubnr=201

Eli www.hjertmans.se on verkkokauppa ruotsin puolella. Niillä näyttää olevan hyvä valikoima
Bartonin tuotteita. On vähän halvempaa. Laskin että kaksi 4235-6 sekä kaksi 4237 tekee
jotain 180 € + rahdit. Ja tuosta ei enää puutu kuin lukkoravut sekä köysi niin se on siinä.

Näyttää muuten tuo vakiokisko olevan Bartonin tekele, niin lähellä ovat kuvat vakioon
verratessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Jottei yksinpuhelu tympäisisi, niin kerropas amatöörille ko. vimpaimen käyttötarkoitus ja hyöty. Kun se on näinkin suuren suosion aiheuttanut...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sillä säädetään siis keulapurjeen twisti eli kierto. Eli kuinka paljon yläosa sulkeutuu. Jos siirtää
skuuttipistettä eteenpäin niin skuutin veto tulee enemmän takaliikin suuntaiseksi jolloin purjeen
alaosa syvenee ja takaliikin yläosa tulee lähemmäs saalinkia sekä takaliikki kaartuu sisääpäin.

Jos halutaan kiertää purjetta enemmän (kevyessä sekä kovassa tuulessa) niin siirretään
em. pistettä taaksepäin jolloin skuutin veto siirtyy pois takaliikistä ja tulee enemmän eteen-
taakse suuntaiseksi. Tämä litistää purjetta sekä avaa toppia, hyvä esim jos on puuskaista ja
tulee ongelmia kallistuksen kanssa. Tämä on myös hyvä kevyemmässä tuulessa kun tuuli on
niin heikko ettei se jaksa pysyä purjeen suojan puolella kiinni.

Jos on vanha genua joka muutenkin sulkee sen takaliikin aina niin se skuuttipiste on melkein
aina siinä takana. Meillä kun on tuo huippugenua :D niin on vähän varaa siirtää skuuttipistettä
eteenpäinkin välillä. Säätö on hyvä, huomasimme emäsalon lenkissä että jos on kiertoa liikaa
niin puuskat eivät kiihdytä venettä, kun siirrettiin skuuttipistettä eteenpäin hiukan ja korjasimme
skuutin kireyden niin vene alkoi kelaamaan vauhtiakin puuskissa. Ihan kuin kiertynyt yläosa
olisi jarruttanut puuskissa (puuskat 4m/s -> 5-6m/s).

Ongelmana vakiojärjestelmässä on se että jos halutaan siirtää skuuttipistettä, etenkin eteenpäin
on melkein tehtävä venda, tämä ei välttämättä ole aina mahdollista, etenkin skabassa. Toinen
vaihtoehto on siirtää kaksi gastia leen puolelle, toinen painaa jalalla skuuttia alaspäin plokin
edessä ja toinen siirtää skuuttipistettä. Noin kevyessä veneessä niin pitkälti toistasataa kiloa
läskiä leen puolella ei todellakaan tee hyvää suorituskyvylle, vauhti tippuu monta kymmenystä.

Sama saadaan muuten aikaiseksi ST-fokassa sillä monireikähelalla joka on skuuttikulmassa mutta
toisinpäin. Eli jos siirtää skuutin reikärivistössä eteenpäin niin takaliikki aukeaa ja päinvastoin.

Uusimmassa Segling lehdessä oli tästä erittäin hyvä juttu sivulla 90, ehdotan lehden ostamista
ihan vain sen jutun takia. Siinä on ytimekkäästi kiteytetty ne oleellisimmat kahdelle sivulle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Sillä säädetään siis keulapurjeen twisti eli kierto. Eli kuinka paljon yläosa sulkeutuu. Jos siirtää
skuuttipistettä eteenpäin niin skuutin veto tulee enemmän takaliikin suuntaiseksi jolloin purjeen
alaosa syvenee ja takaliikin yläosa tulee lähemmäs saalinkia sekä takaliikki kaartuu sisääpäin.

Jos halutaan kiertää purjetta enemmän (kevyessä sekä kovassa tuulessa) niin siirretään
em. pistettä taaksepäin jolloin skuutin veto siirtyy pois takaliikistä ja tulee enemmän eteen-
taakse suuntaiseksi. Tämä litistää purjetta sekä avaa toppia, hyvä esim jos on puuskaista ja
tulee ongelmia kallistuksen kanssa. Tämä on myös hyvä kevyemmässä tuulessa kun tuuli on
niin heikko ettei se jaksa pysyä purjeen suojan puolella kiinni.

Jos on vanha genua joka muutenkin sulkee sen takaliikin aina niin se skuuttipiste on melkein
aina siinä takana. Meillä kun on tuo huippugenua :D niin on vähän varaa siirtää skuuttipistettä
eteenpäinkin välillä. Säätö on hyvä, huomasimme emäsalon lenkissä että jos on kiertoa liikaa
niin puuskat eivät kiihdytä venettä, kun siirrettiin skuuttipistettä eteenpäin hiukan ja korjasimme
skuutin kireyden niin vene alkoi kelaamaan vauhtiakin puuskissa. Ihan kuin kiertynyt yläosa
olisi jarruttanut puuskissa (puuskat 4m/s -> 5-6m/s).

Ongelmana vakiojärjestelmässä on se että jos halutaan siirtää skuuttipistettä, etenkin eteenpäin
on melkein tehtävä venda, tämä ei välttämättä ole aina mahdollista, etenkin skabassa. Toinen
vaihtoehto on siirtää kaksi gastia leen puolelle, toinen painaa jalalla skuuttia alaspäin plokin
edessä ja toinen siirtää skuuttipistettä. Noin kevyessä veneessä niin pitkälti toistasataa kiloa
läskiä leen puolella ei todellakaan tee hyvää suorituskyvylle, vauhti tippuu monta kymmenystä.

Sama saadaan muuten aikaiseksi ST-fokassa sillä monireikähelalla joka on skuuttikulmassa mutta
toisinpäin. Eli jos siirtää skuutin reikärivistössä eteenpäin niin takaliikki aukeaa ja päinvastoin.

Uusimmassa Segling lehdessä oli tästä erittäin hyvä juttu sivulla 90, ehdotan lehden ostamista
ihan vain sen jutun takia. Siinä on ytimekkäästi kiteytetty ne oleellisimmat kahdelle sivulle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitähän tuossa edellisessä on yritetty kirjoittaa? Hmm.. :?:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply