Page 1 of 2
Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?
Posted: Tue Apr 10, 2007 18:08 pm
by alma
Kaverilla oli ollut yanmar-ongelmaa n 5v sitten, lähinnä huonoa käynnistyvyyttä.Silloin oli pikkuisen kantta koneistettu ja saatu venttiilit sopimaan. Uutta kantta ei ollut tarvittu, kansi oli vielä ehjä. Ilmeisesti tuolloin oli männässäkin ollut syöpymiä.Mäntä oli rengastettu ja saatu kone toimimaan hyvin.
Nyt ongelma oli tullut uudelleen esille. Viime kesän huono käynnistyvyys oli taas johdattanut moottoripajalle. Uudelleen sama juttu. Männässä syöpymiä ja venttiilit falskaa. Kansi on vieläkin muuten ehjä,venttiilin ympärykset syöpyneet.
Vaikuttaako tämä nyt siltä,että kone lappoaa itseensä vettä pakoputken kautta vai mistä sinne vettä tulee? Vai mikä voisi syövyttää? Kone on tämmöisen normaalin FE-koneen ikäinen 1-pyttyinen Yanmar. Vene ei ole FE. Pakoputki ei ole peräpeilissä vaan suuntautuu "alaspäin". Kallistuessa pakoputken aukko on vedessä. Pakoputki on vedetty ylös laidalle ,pitkä käyrä,mutta jääkö korotus liian vähäiseksi? Voisiko vettä tulla jostain muualta??
Ja älkää luulkokaan ,minä en ole se kaveri. Almassa on Volvo!
laponestoa?
Posted: Mon Apr 16, 2007 21:32 pm
by FE-Sillanpää
Mielenkiintoista tämä lappoajatus. Olen miettinyt onko laponestoventtiilistämme mitään hyötyä, mutta sellainen meillä kuitenkin on. Kuva näkyy tässä:
http://yammi741.spaces.live.com/photos/ , kohdassa yanmar ja kuva 3 eli 03_laponesto_oikea_irti.JPG.
Venttiili falskaa, joten pidetään siinä tulppaa päällä ajossa. Pitäisi löytää uusi kalvo tuollaiseen, mistähän saa vai pitäneekö etsiä kokonaan uusi venttiili?
Re: Yanmarin kannen ja männän syöpyminen?
Posted: Tue Apr 17, 2007 10:21 am
by petrus
Ei sinne tarvitse varsinaisesti vettä tulla mistään. Se riittää että pakoventtiili jää auki kun koneen sammuttaa ja kun pakoputken vedenkerääjään jää vettä niin avonaisesta pakoventtiilistä pääsee kosteutta sylinteriin. Tätä kun tapahtuu parikymmentä vuotta niin venttiili-istukat hapertuu ja vaikka ne koneistaa niin muutaman vuoden päästä sama juttu on taas edessä.
Mitä pitäisi tehdä?
Posted: Tue Apr 17, 2007 14:15 pm
by FE-Sillanpää
Entä mikä auttaisi? Eihän siitä nyt tule kuin harmia jos muutaman vuoden välein ollaan koneistamassa konetta.
nimim. eilen lähdettiin laiturista purjein ja palattiin purjein... vapaaehtoisesti.
Re: Mitä pitäisi tehdä?
Posted: Wed Apr 18, 2007 10:23 am
by Guest
Helpoimmalla (mutta kalliillla) pääsee uusimalla kannen. Jos kansi on vielä muuten hyväkuntoinen, siihen voi istuttaa uudet seetit.
Kannattaa kysyä koneistamosta tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa.
Re: laponestoa?
Posted: Wed Apr 18, 2007 10:37 am
by Olli
FE-Sillanpää wrote:Mielenkiintoista tämä lappoajatus. Olen miettinyt onko laponestoventtiilistämme mitään hyötyä, mutta sellainen meillä kuitenkin on. Kuva näkyy tässä:
http://yammi741.spaces.live.com/photos/ , kohdassa yanmar ja kuva 3 eli 03_laponesto_oikea_irti.JPG.
Noita 741:n kuviahan katsoo ihan kateellisena, kun tuossa moottorin sijoituksessa on ajateltu vähän huoltoystävällisyyttäkin...
Onko muuten porukalla FE83:ssa laponestoventtiili yammuissa ja muissa koneissa? Mietiskelen tässä josko laittaisi sellaisen uuteen Kubotaan. Vanhassa Vire7 asennuksessa oli jonkunlainen itse tehdyn näköinen laponestohäkkyrä, mutta tämä uusi kone tulee luonnostaan sen verran korkeammalle, että en ole ihan varma venttiilin välttämättömyydestä...
Posted: Wed Apr 18, 2007 12:04 pm
by harald
On, anopinkotelon puolella aika korkealla.
Posted: Wed Apr 18, 2007 12:50 pm
by Olli
harald wrote:On, anopinkotelon puolella aika korkealla.
Juu, kai se on syytä laittaa. On se kuitenkin halvempi laittaa nyt kuin sitten kun kone on niellyt merivettä...
Suositus noissa on kai, että venttiili olisi veneen keskilinjalla, mutta on se kyllä tuolla reunalla riittävän ylhäällä styyran halssillakin, jos sen laittaa katonrajaan.
Re: laponestoa?
Posted: Thu Apr 26, 2007 22:57 pm
by juhanil
FE-Sillanpää wrote:
Venttiili falskaa, joten pidetään siinä tulppaa päällä ajossa. Pitäisi löytää uusi kalvo tuollaiseen, mistähän saa vai pitäneekö etsiä kokonaan uusi venttiili?
Hei FE - irroittelin viime syksynä Serenityn 1GM:n kannen puhdetöinä ja totesin, että kansi oli ehjä,
mutta kannen tiivisteen käyttötunnit (22 vuotta) olivat juuri loppumaisillaan. Vaihdoin koko kannen uuteen.
Mäntä ja sylinteri olivat OK (katso Sy Serenityn albumista kuvat).
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 1GM-remppa
Minulle jäi projektista suhtkoht ehjä kansi työpajan pöydälle. Koneistin sen tiivistepinnan ja poistin pakosarjasta karstat.
Tällä hetkellä venttiilit odottavat vielä hiontaa.
Muuten - tuo Yammun laponesto venttiili on mielestäni jo aikapäiviä lopettanut hommansa.
Leevene myy kohtuulliseen hintaan uusia. Suosittelen venttiilin vaihtoa ensitilassa
Alkavaa kautta odotellessa
kansi on jo uusi
Posted: Fri Apr 27, 2007 15:31 pm
by FE-Sillanpää
Meilläkin on kansi kuulemma pari vuotta vanha vasta ja siltä se näyttääkin.
Täytynee uusia laponestoventtiili. Kalvon saisi helposti vaihdettua ja tukevaa messinkiähän se muuten on, mutta jos ei parane sillä niin kaipa on parasta ostaa uusi venttiili kokonaan.
Re: kansi on jo uusi
Posted: Sat Apr 28, 2007 21:10 pm
by juhanil
FE-Sillanpää wrote:Meilläkin on kansi kuulemma pari vuotta vanha vasta ja siltä se näyttääkin.
Täytynee uusia laponestoventtiili. Kalvon saisi helposti vaihdettua ja tukevaa messinkiähän se muuten on, mutta jos ei parane sillä niin kaipa on parasta ostaa uusi venttiili kokonaan.
Hei Fe - Vaihda suosiolla lappoventtiili
Muuten minulla oli ketunhäntä kainalossa ja yritin antaa piilomainosta sy Alman kipparin kaverille, että "uudenveroinen" kansvärkki olisi vapaana
Lisäksi sellainen vinkki Sy Alman kipparin kaverille, että n. 80% :n varmuudella vesi on tullut moottoriin polttoaineen mukana: resepti - ime lappoputkella löpötankin pohjalta about 2 L pohjamutaa pois ja asenna moottorille menevään löpöputkeen näkölasilla varustettu vedeneroitin
terveisin
Posted: Mon Apr 30, 2007 08:10 am
by KaleviHarkonen
Hei
Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?
kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Posted: Mon Apr 30, 2007 08:32 am
by Erkka
Laturin takana, eli sisältä katsottuna noin puolessa välissä konetta oikealla puolella siis on sellainen kahdella 10 mm pultilla kiinni oleva luukku, jossa on keskellä isompi pultti. Sieltä alta löytyy sinkki. Kannattaa kokeilla, jos laturi lähtisi irti, Awan laturi eu suostunut irtoamaan joten joutui operoimaan "käskopelolla".
Posted: Mon Apr 30, 2007 08:35 am
by Janne
Kalevi_Harkonen wrote:Hei
Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?
kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Konetta takaapäin (akselin suunnasta) katsottaessa vasemmassa kyljessä. Siinä on sellainen metallilevy, joka pitää avata kahdella ruuvilla. Aika keskiosassa konetta. Siellä sisällä on sinkki.
Toivottavasti koneeseen on sivuhuoltoluukku.. Muuten aika veemäinen homma.
Posted: Mon Apr 30, 2007 09:04 am
by Janne
Janne wrote:Kalevi_Harkonen wrote:Hei
Aihetta sivuten: missä riivatussa se Yanmarinin sinkki on?
kysyy nimimerkki Epätietoinen Espoosta - uuden sinkin kanssa
Konetta takaapäin (akselin suunnasta) katsottaessa vasemmassa kyljessä. Siinä on sellainen metallilevy, joka pitää avata kahdella ruuvilla. Aika keskiosassa konetta. Siellä sisällä on sinkki.
Toivottavasti koneeseen on sivuhuoltoluukku.. Muuten aika veemäinen homma.
Tässä vielä kuva siitä metallilevystä:
http://www.fe83.org/wiki/images/5/50/Yanmarhuolto26.png