Page 1 of 1

FE 74

Posted: Fri Feb 09, 2007 16:49 pm
by Aloittelija
Moi! Harkitsen Fe 74:n ostoa perheen ensimmäiseksi purjeveneeksi. Kuvien perusteella tilaa näyttäisi olevan mukavasti mutta monet tuntuvat moittivan veneen kansirakennetta hankalaksi kulkea. Olisiko täällä jollakin omakohtaisia kokemuksia asiasta? Sivukannet näyttävät aika kapeilta, joten keulaan lienee parasta kulkea katon kautta. Jos veneeseen hankkii sprayhoodin niin onko kulku keulaan estynyt vai päseekö sivuilta kulkemaan?

Re: FE 74

Posted: Sun Feb 18, 2007 01:00 am
by juhanil
Aloittelija wrote:Moi! Harkitsen Fe 74:n ostoa perheen ensimmäiseksi purjeveneeksi. Kuvien perusteella tilaa näyttäisi olevan mukavasti mutta monet tuntuvat moittivan veneen kansirakennetta hankalaksi kulkea. Olisiko täällä jollakin omakohtaisia kokemuksia asiasta? Sivukannet näyttävät aika kapeilta, joten keulaan lienee parasta kulkea katon kautta. Jos veneeseen hankkii sprayhoodin niin onko kulku keulaan estynyt vai päseekö sivuilta kulkemaan?
Hei - minulla Fe 741 joka aika samoilla mitoilla kuin 74. Olen ERITTÄIN tyytyväinen veneen tarjoamiin tiloihin. Esim. perähytti on ruhtinaallisen
kokoinen. (en vaihtaisi FE 83:een - tästä minua moititaan). Purjehtii loistavasti. Joten sopii yksinpurjehdukseen kuin perhepurjehdukseen :)
kevätterveisin
-jussi :)

FE74

Posted: Sun Mar 04, 2007 19:39 pm
by Vesa T. Lilja
www.letim.fi/fe74 = tuolta löytyy 4-henkisen venekunnan raportti 1. purjehduskaudestaan, paikkana Päijänne ja 1. vene FE74 L3262 MIRANDOS.

Re: FE74

Posted: Mon Mar 05, 2007 18:03 pm
by juhanil
Vesa T. Lilja wrote:www.letim.fi/fe74 = tuolta löytyy 4-henkisen venekunnan raportti 1. purjehduskaudestaan, paikkana Päijänne ja 1. vene FE74 L3262 MIRANDOS.
Hei - Oli mukava tutustua sy MIRANDOS:in ja teidän ensimmäiseen purjehduskauteen :). Vene näyttää hyvältä ja teillä purjehtijoilla on
ollut varsin reipasta meininkiä - kilpailutkin. Hyvin on lähtenyt alkuun.

Aurinko on tänään (ensimmäinen todellinen kevätpäivä) jo niin korkealla, että voi ryhtyä valmistelemaan kevättöitä sekä odottelemaan toukokuun
kesäisiä tuulia :). Hyviä reissuja teille!

741 kommentta, vaikka 74:sta kysyttiin

Posted: Tue Mar 13, 2007 13:58 pm
by visitor
Harmi, tarjolla on täältäkin vain 741 kommenttia.
74:set on selvästi halvempia, joten siitä vaan ostamaan ja seilaamaan. Sisätilojenhan pitäisi olla 741:tä paremmat korkeamman sivukannen vuoksi. Riki taasi pienempi, joten sopii aloittelijammalle.

Kansirakenteesta sanottiin 80-luvun venelehden testissä, että se oli 74:n huonoin ratkaisu, joka korjattiin 741:een. Siis ulkoa päin arvosteltuna. Ovat ne sivukannet vinossa 741:ssäkin vielä, paitsi sopivalla tuulellahan mikä tahansa vinous muuttuu suoraksi.

741:ssä spayhood toimii hyvin, mutta puomia on täytynyt kuomua asennettaessa nostaa jonkin verran eli sen tekeminen ajoittui samaan aikaan kuin isopurjeen uusiminen.

t- Heikki

Re: 741 kommentta, vaikka 74:sta kysyttiin

Posted: Tue Mar 13, 2007 17:51 pm
by juhanil
visitor wrote: 741:ssä spayhood toimii hyvin, mutta puomia on täytynyt kuomua asennettaessa nostaa jonkin verran eli sen tekeminen ajoittui samaan aikaan kuin isopurjeen uusiminen.

t- Heikki
Hei Heikki - kiinnostaisi kuulla miltä toimittajalta hankit tuon sprayhoodin?
Paljonko noteerasi silloin ja asensitko itse?

Paljonko lyhensit isoa?

FE 741 sprayhood + ison lyhennys

Posted: Fri Mar 23, 2007 11:41 am
by visitor
miltä toimittajalta hankit tuon sprayhoodin?
Paljonko noteerasi silloin ja asensitko itse?
Paljonko lyhensit isoa?
En omistanut FEnettä vielä tuolloin, mutta kyselin ja katsoin kuiteista:
Toimittaja Kuvapurje Oy / Sailtex, Veneentekijäntie 11, Laru, Hesa. Vuosi oli 2001, jolloin kuomun hinta 3000 mk ja alumiinit 1500 mk, josta ilmeisesti ennakkomaksulla ja talvisaikaan tuli yhteensä 300 mk alennusta. Asennuksesta en tiedä, kuka sen teki.

Ison lyhennyksestä kertoo tämä edellinen omistaja seuraavaa:

Puomin mastoreunaa ei nostettu, vain takapäätä nostettiin. Tämä vaati vain kikitangon säätämistä (en muista riittikö säätövara vai porattiinko yksi uusi reikä).

Isopurjeesta otettiin kiilamainen suikale alhaalta pois (siis kolmion muotoinen). Ainoa tapa selvittää kuinka paljon lienee laittaa sun purje ja standardipurje päällekkäin ja mitata.

Se kuomun mitoitus on aika tiukka kun sen tekee tuolla tavalla. Puomin ja kuomun väliin jää about sentti silloin kun puomi on alimmassa asennossaan (purjehtiessa toki enemmän) ja portaikosta joutuu pujottautumaan sisään. Silti jos teettäisin kuomun uudestaan niin teettäisin sen about samalla tavalla. Sen kuomun takareunan etäisyydellä (eli sillä kuinka pitkälle se tulee oviaukon päälle / taakse) voi hieman pelailla; jos haluaa ettei sada sisään niin tekee siitä pidemmän ja jos haluaa että sisään meno on helpompaa niin tekee siitä lyhyemmän. Nyt tekisin siitä ehkä hieman lyhyemmän, kun sadepäivinä satamassa tuli kuitenkin yleensä aina viritettyä puomitelttaa pressusta tuohon kohtaan (kiva että voi pitää ovea auki niin ilma kiertää reilummin ja silloin tarvii kuitenkin vähän lisää sadesuojaa tuohon kohtaan).

Itse kommentoin vielä tähän, että:
Puomitelttaa en tarvinnut viime kesänä, koska ei tainnut sataa, ei
ainakaan satamapaikoissa. Ei ilmeisesti sada ensi kesänäkään, jos el
niño ennuste pitää paikkaansa. Niinpä kulkemista silmälläpitäen vain vetäisin puomin sivuun levangissa ja ylös niin paljon kuin kiktalja antoi myöten. Sprayhood tuntuu tosi hyvältä, sekä paikallaan ollessa että kulussa silloin jos kuitenkin joskus sataisi (häviävän pieni mahdollisuus toivottavasti ensi kesänäkin) kun saa pysytellä sen alla ja vain välillä kipaista automaatille määräämään suuntaa. Tuulensuoja vastatuulen koneella mentäessä on myös merkittävä etu.

Ajattelin, että teetän jonkun kaistaleen sprayhoodin yläreunaan, jahka
alkaa pientä kulumisen merkkiä näkyä. Siitä kuitenkin se ensimmäiseksi
kuluu käsien ja purjeen/puomin vaikutuksesta. (Ei siis vielä ajankohtaista nyt kuudentena purjehduskesänä. Sprayhood näyttää edelleen melkeinpä uudelta.)

Lopuksi vielä:

Jos jonkun negatiivisen puolen sprayhoodista sanoisin, se on se, että joutuu sitten katselemaan eteenpäin maisemaa muovin läpi. Muovi vääristää. Pleksi voisi olla parempi, mutta varmasti hankala asentaa. Kova muovi kelpaisi kyllä sen puoleen, etten ikinä kesällä kuitenkaan laske sprayhoodia, eli ikkunoiden kokoontaittumiskyky on turha ominaisuus.

t. Heikki

Re: FE 741 sprayhood + ison lyhennys

Posted: Fri Mar 23, 2007 21:49 pm
by Olli
visitor wrote: Jos jonkun negatiivisen puolen sprayhoodista sanoisin, se on se, että joutuu sitten katselemaan eteenpäin maisemaa muovin läpi. Muovi vääristää.
Joku muovi vääristää, toinen ei. Noissa mylar-ikkunoissa tuntuu olevan aika isoja valmistaja/eräkohtaisia eroja. Eli jos teettää sprayhoodia, niin kannattaa varmaan katsoa minkälaista kalvoa räätälillä on tarjolla, ja jos ei miellytä, niin etsii sitten jostain parempaa.

Faijalle myytiin joskus jostain Etolasta auton rättikaton takaikkunaa varten sellaista kalvoa joka vääristi niin paljon että sitä ei voinut käyttää. Jostain toisesta Etolasta löytyi sitten sellaista, jonka läpi näki jopa peruuttaa.

Oma sprayhoodini vääristää myös, mutta se ei ole itseä juuri häirinnyt, yleensä jos on pinnassa, tulee katsottua sprayhoodin ohi kuitenkin. Sprayhoodin läpi tulee katseltua lähinnä, kun ajelee sateella pläkässä koneella, ja autopilotti ohjaa. Silloin on hyvä käkkiä oviaukossa sprayhoodin alla. Vielä kun hankkisi kaukosäädön siihen pilottiin, niin koneella ajaminenkin olisi melkein siedettävää...

Re: FE 741 sprayhood + ison lyhennys

Posted: Sat Mar 24, 2007 22:10 pm
by juhanil
visitor wrote:

En omistanut FEnettä vielä tuolloin, mutta kyselin ja katsoin kuiteista:
Toimittaja Kuvapurje Oy / Sailtex, Veneentekijäntie 11, Laru, Hesa. Vuosi oli 2001, jolloin kuomun hinta 3000 mk ja alumiinit 1500 mk, josta ilmeisesti ennakkomaksulla ja talvisaikaan tuli yhteensä 300 mk alennusta. Asennuksesta en tiedä, kuka sen teki.


t. Heikki
Kiitos Heikki infosta! Aika hinnakasta tuo sprayhoodin teettäminen.
Jospa vain osaisi neuloa sen itse!
t.jussi