Eilisen tiistaikisan raportti
Posted: Wed May 28, 2003 10:57 am
No niin,
saatiin sitten kumottua epäilykset että karttaplotteri olisi voittanut meille kakkossijan emäsalon
lenkissä. Eilen purjehdittiin tiistaikisa vähän reippaammassa tuulessa. 10m/s puuskissa 11-12m/s.
Ennen starttia kun tultiin Melkin selälle saatiin raju broachi, purjeita oli aika paljon. Ykkösgenua
ja täysi iso. Latistetiin sitten isoa niin paljon kuin mahdollista. Ei se broachi niin lähellä ollut
sitten enää, etenkin kryssillä voi aina pitää keulaa ylöspäin. Strekillä vähän vaikeampaa.
Paras purje olisi varmaan ollut G3 mutta kun ei meillä sellaiste ole, vielä (sponsorit haloo?)
Startista.
Veneitä oli mukana 33 kpl joten tohinaa viivan tuntumassa riitti. Noin niinkuin "english
understatement". Rata oli D-rata, eli melkin e-kärjen kautta rysäkarille ja rönnkobbening kautta
maalille. Huomasimme että lähtölinja oli aseteltu niin että melkein koko linjan leveydeltä pääsi
strekkaamaan melkille.Paapuurin puolelta olisi tosin pitänyt tehdä venda jotta selvittäisi
melkin selällä olevan länsiviitan. Päädyimme sitten lähtemään starttialuksen luota paremman
ja vapaamman tuulen toivossa. Onneksi Kopukka lähti levittämään linjaa noin 12 min ennen starttia!
(Radat http://www.koivusaarenpursiseura.fi/tie ... at2003.pdf)
Kun oli vajaat 3 min starttiin alettiin liukua hissukseen styyralla starttialusta päin. Huomasimme
kohta että edessä oleva Ralfin H-vene teki 360°, ilmeisesti liian lähellä linjaa. Ralf osaa nämä
hommat ja teimme siten myös 360° koska luotan aika paljon Ralfin silmään tuossa vaiheessa.
Kohta oli asetelmat niin että Ralfin Hoo oli starttialuksesta noin veneenmitan linjan puolella
purjeet palaen. Ensin ajattelin mennä hänen ja starttialuksen välistä mutta tila tuli koko ajan
ahtaammaksi ja lähestyimme pikkuhiljaa starttialuksen perää. Vielä ol vajaat 30s tapettavana.
Vilkaisin taakse ja huomasin että NJKn sininen J-80 teki vendan paaralle joten ovi ikäänkuin
aukesi Ralfin perän takaa koska muita nousevia veneitä ei ollut. Genua sisään ja iso täysin
ulos ja tiukka käännös Ralfin perän taakse ja ylös hänen leen puolelle. Nyt oli pullat hyvin
uunissa. Ei veneitä meidän leen puolella ja yksi sarjan kovimpia veneitä tiukasta meidän luun
puolella. 5-8s ennen starttia purjeet sisään ja menoksi nostaen. Saimme kuin saimmekin
keulan työnnettyä Hoon eteen ja vapaisiin tuuliin.
Tämä oli siis ensimmäinen kerta kun Charlottan startti onnistui! Onnittelut otan vastaan tässä,
emme pidä vastaanottoa
Tämä aukko joka avautui meille osoittautui sitten koko kisan kultakimpaleeksi. Saimme elää
tässä aukossa todella pitkään, olimme jo melkein melkin eteläkärjessä kun Comfortina 32-nen
Wilhelmina peitti meidän tuulen. Sitäkin vastaan olisi pitänyt ja voinut nostaa jotta meillä olisi
säilynyt tuuli. Näytti vain koko kisan ajan että Wilhelminan taktiikka oli muiden tulosten
huonontaminen eikä niinkään oman tuloksen parantaminen. Tästä vielä lisää myöhemmin.
Melkin eteläpuolella olevan P-poiju kierrettiin ilman suurempia häslinkejä. Tuulta oli riittävästä.
Meidän edessä oleva JOD 24 otti kaarroksen liian tiukasti ja menetti tässä aika paljon
korkeutta. Me ajoimme strekillä vähän irti poijusta koko ajan nostaen niin että kun oltiin
poijun luona oltiin jo melkein kryssi-trimmissä. Meistä n 50m leen puolella oleva JOD24 oli
vaikeuksia. Iso oli kuin levy mutta kuitenkin joutuivat päästämään ilmat siitä.
Edessä oleva Ralfin Hoo (n 100m) näytti kantavan täyden setin vallan mainiosti mikä ei ole
mikään yllätys. Tästä vielä edempänä oleva Röda Rappet (X-79) oli yksi reivi jonka kuuleman
mukaan purkivat sitten kryssin loppuvaiheessa.
Seurasi siis pitkä kryssi rysäkarille. Yritettiin pysyä keskellä ja vahtia shiftejä mutta purjeita
oli kuitenkin niin paljon että muihin asioihin oli keskityttävä eikä aikaa instrumenttien
tuijotteluun oikein ollut. Saimme poijun jälkeisen pikku noston jälkeen todella vapaat tuulet
taas kerran ja mukavalta tuntui. Pitkällä edessä laski jo Alfa Romeo (Dehler 36) seuraavalle
legille. Missä sarjassa he purjehtivat?
Teimme noin 5 vastakäännöstä. Jokaisen kohdalla menimme Bice'n edestä (Inferno 29, yhdellä
reivillä ja G3) ja pysyimme vallan mainiosti Wilhelminan vauhdissa tällä legillä. Koko ajan n 100m
perässä.
Ralfin Hoo kuitenkin pääsi tässä hiukan karkaamaan, ottivatko sitten enemmän korkeutta vai
mitä mutta kiinni ei saatu. Ei oltu kuitenkaan niin huolissamme vielä koska FEn pitäisi ottaa
Hoolle lenssillä sitten. Mutta tuntuma olisi pitänyt säilyttää.
Kryssiime sitten lyhenevää kryssiä koko ajan merkin alapuolella niin että teimme vendan
Dolce Vita (hurricane 800???) päälle styyralle kryssimerkin styyran laylinella. Tarkoitus oli saada
styyraetu merkillä Bice'een verrattuna (merkki oli kierrettävä myötäpäivään). Takanamme oleva
Dolce Vita kuitenkin veti hiukan yli ja Bice tästä ehkä hiukan hermostui ja veti tuuleen joten
se homma ratkesi siihen.
Jatkoa seuraavassa postissa. Tulossa strekkiä sekä kiinostavaa spinnujiippailua veneiden
keskellä.
saatiin sitten kumottua epäilykset että karttaplotteri olisi voittanut meille kakkossijan emäsalon
lenkissä. Eilen purjehdittiin tiistaikisa vähän reippaammassa tuulessa. 10m/s puuskissa 11-12m/s.
Ennen starttia kun tultiin Melkin selälle saatiin raju broachi, purjeita oli aika paljon. Ykkösgenua
ja täysi iso. Latistetiin sitten isoa niin paljon kuin mahdollista. Ei se broachi niin lähellä ollut
sitten enää, etenkin kryssillä voi aina pitää keulaa ylöspäin. Strekillä vähän vaikeampaa.
Paras purje olisi varmaan ollut G3 mutta kun ei meillä sellaiste ole, vielä (sponsorit haloo?)

Startista.
Veneitä oli mukana 33 kpl joten tohinaa viivan tuntumassa riitti. Noin niinkuin "english
understatement". Rata oli D-rata, eli melkin e-kärjen kautta rysäkarille ja rönnkobbening kautta
maalille. Huomasimme että lähtölinja oli aseteltu niin että melkein koko linjan leveydeltä pääsi
strekkaamaan melkille.Paapuurin puolelta olisi tosin pitänyt tehdä venda jotta selvittäisi
melkin selällä olevan länsiviitan. Päädyimme sitten lähtemään starttialuksen luota paremman
ja vapaamman tuulen toivossa. Onneksi Kopukka lähti levittämään linjaa noin 12 min ennen starttia!
(Radat http://www.koivusaarenpursiseura.fi/tie ... at2003.pdf)
Kun oli vajaat 3 min starttiin alettiin liukua hissukseen styyralla starttialusta päin. Huomasimme
kohta että edessä oleva Ralfin H-vene teki 360°, ilmeisesti liian lähellä linjaa. Ralf osaa nämä
hommat ja teimme siten myös 360° koska luotan aika paljon Ralfin silmään tuossa vaiheessa.
Kohta oli asetelmat niin että Ralfin Hoo oli starttialuksesta noin veneenmitan linjan puolella
purjeet palaen. Ensin ajattelin mennä hänen ja starttialuksen välistä mutta tila tuli koko ajan
ahtaammaksi ja lähestyimme pikkuhiljaa starttialuksen perää. Vielä ol vajaat 30s tapettavana.
Vilkaisin taakse ja huomasin että NJKn sininen J-80 teki vendan paaralle joten ovi ikäänkuin
aukesi Ralfin perän takaa koska muita nousevia veneitä ei ollut. Genua sisään ja iso täysin
ulos ja tiukka käännös Ralfin perän taakse ja ylös hänen leen puolelle. Nyt oli pullat hyvin
uunissa. Ei veneitä meidän leen puolella ja yksi sarjan kovimpia veneitä tiukasta meidän luun
puolella. 5-8s ennen starttia purjeet sisään ja menoksi nostaen. Saimme kuin saimmekin
keulan työnnettyä Hoon eteen ja vapaisiin tuuliin.
Tämä oli siis ensimmäinen kerta kun Charlottan startti onnistui! Onnittelut otan vastaan tässä,
emme pidä vastaanottoa

Tämä aukko joka avautui meille osoittautui sitten koko kisan kultakimpaleeksi. Saimme elää
tässä aukossa todella pitkään, olimme jo melkein melkin eteläkärjessä kun Comfortina 32-nen
Wilhelmina peitti meidän tuulen. Sitäkin vastaan olisi pitänyt ja voinut nostaa jotta meillä olisi
säilynyt tuuli. Näytti vain koko kisan ajan että Wilhelminan taktiikka oli muiden tulosten
huonontaminen eikä niinkään oman tuloksen parantaminen. Tästä vielä lisää myöhemmin.
Melkin eteläpuolella olevan P-poiju kierrettiin ilman suurempia häslinkejä. Tuulta oli riittävästä.
Meidän edessä oleva JOD 24 otti kaarroksen liian tiukasti ja menetti tässä aika paljon
korkeutta. Me ajoimme strekillä vähän irti poijusta koko ajan nostaen niin että kun oltiin
poijun luona oltiin jo melkein kryssi-trimmissä. Meistä n 50m leen puolella oleva JOD24 oli
vaikeuksia. Iso oli kuin levy mutta kuitenkin joutuivat päästämään ilmat siitä.
Edessä oleva Ralfin Hoo (n 100m) näytti kantavan täyden setin vallan mainiosti mikä ei ole
mikään yllätys. Tästä vielä edempänä oleva Röda Rappet (X-79) oli yksi reivi jonka kuuleman
mukaan purkivat sitten kryssin loppuvaiheessa.
Seurasi siis pitkä kryssi rysäkarille. Yritettiin pysyä keskellä ja vahtia shiftejä mutta purjeita
oli kuitenkin niin paljon että muihin asioihin oli keskityttävä eikä aikaa instrumenttien
tuijotteluun oikein ollut. Saimme poijun jälkeisen pikku noston jälkeen todella vapaat tuulet
taas kerran ja mukavalta tuntui. Pitkällä edessä laski jo Alfa Romeo (Dehler 36) seuraavalle
legille. Missä sarjassa he purjehtivat?
Teimme noin 5 vastakäännöstä. Jokaisen kohdalla menimme Bice'n edestä (Inferno 29, yhdellä
reivillä ja G3) ja pysyimme vallan mainiosti Wilhelminan vauhdissa tällä legillä. Koko ajan n 100m
perässä.
Ralfin Hoo kuitenkin pääsi tässä hiukan karkaamaan, ottivatko sitten enemmän korkeutta vai
mitä mutta kiinni ei saatu. Ei oltu kuitenkaan niin huolissamme vielä koska FEn pitäisi ottaa
Hoolle lenssillä sitten. Mutta tuntuma olisi pitänyt säilyttää.
Kryssiime sitten lyhenevää kryssiä koko ajan merkin alapuolella niin että teimme vendan
Dolce Vita (hurricane 800???) päälle styyralle kryssimerkin styyran laylinella. Tarkoitus oli saada
styyraetu merkillä Bice'een verrattuna (merkki oli kierrettävä myötäpäivään). Takanamme oleva
Dolce Vita kuitenkin veti hiukan yli ja Bice tästä ehkä hiukan hermostui ja veti tuuleen joten
se homma ratkesi siihen.
Jatkoa seuraavassa postissa. Tulossa strekkiä sekä kiinostavaa spinnujiippailua veneiden
keskellä.