Page 1 of 1
Kenen FE?
Posted: Sat Nov 18, 2006 18:34 pm
by Olli
Kenenköhän FE on päässyt Helsingin kaupungin sivuille?
http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavi ... stusohjeet
Posted: Sat Nov 18, 2006 18:47 pm
by harald
Siistiä!
Mustalistainen, on vissiin -81:nen? Spinnu ei ole tuttu. Kuvan Exif-datassa ei sen
suuremmin ole infoa. Helsingin edustalla kuitenkin selvästi.
FE-yksilö on siitä erikoinen että siinä ei ole raitoja ollenkaan.
Spinnutrimmi näyttää hyvältä, ihmeellistä ettei tunnisteta FE:tä jossa spinnutrimmi
kohdallaan? Isopurjeessakaan ei ole minkäänlaista maakarin merkkiä. Olisiko
kuvassa photoshopattu pois viivoja jne?
Posted: Sat Nov 18, 2006 19:06 pm
by Olli
HSK:lla s/y Malish on väritykseltään vähän tuon kaltainen, tosin spinnua en ole nähnyt... Siinä vain taitaa olla rullalaite, ja tuossa ei. Kuva voi tietysti olla vaikka kuinka vanha.
Sindbadin satamassakin taitaa olla joku raidaton FE?
Posted: Sat Nov 18, 2006 20:40 pm
by Erkka
Suomenojalla on Merife, jossa ei ole raidoitusta. Merifessä on nykyään naisisto, mutta eihän kuva välttämättä uusi ole.
Posted: Sun Nov 19, 2006 22:09 pm
by KaleviHarkonen
harald wrote:Mustalistainen, on vissiin -81:nen?
Appropos, onko FE:issä mitään muita vuosimallieroja? Omankin veneen oletettu ikä perustuu edelliseltä omistajalta saatuun perimätietoon. Mitään valmistajan sarjanumerokilpeä tms. ei ole löytynyt - pitäisikö sellainen olla?
Valmistusvuoden bongaus ei kai vaikuta kryssi- tai muuhunkaan nopeuteen, mutta kuuluu sinänsä äärimmäisen mielenkiintoiseen nice to know -osastoon
- Kalevi
Posted: Sun Nov 19, 2006 23:04 pm
by Olli
Vuonna 2002 tehdyn äänestyksen mukaan näyttäisi siltä, että vain puolella veneistä on kilpi tallella:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=20
Omasta veneestä en ole sarjanumeroa löytänyt...
Sisustuksessa on ainakin kai vuosimalleissa eroja, vanhemmissa taisi olla avohyllyt?
Teippauksia on ollut vähintään kolmea eri mallia, mutta olikohan ne valittavissa asiakkaan mieltymyksen mukaan, vai riippuivatko vuosimallista? Näistä tietysti nopein on se, missä on kaksi raitaa ruffin kyljessä, vielä jos ne ovat punaiset, niin sitten on todella nopea

Posted: Sun Nov 19, 2006 23:43 pm
by harald
jos pentrissä on keitin sivukannen alla, on kyseessä todnäk -81:nen.
Mustat kylkilistat (ja mahdollisesti myös klyysien puute edessä) on myös
osoitus alkusarjan veneestä. Uimatikkaat alaasennossa myös, jos tikkaan
alaosa sojottaa vinosta taakse, se on alkusarjaa, jos tikkaan nivelen
kohdalla sahaus on tehty vinosti niin, että alaosa sojottaa suoraan alas,
on kyseessä myöhemmän mallin vene.
Liukuovet taisi erään lähteen mukaan olla lisävaruste, eikä välttämättä
osoita vuosimallista mitään.
Posted: Mon Nov 20, 2006 10:37 am
by pjtuomaa
harald wrote:Liukuovet taisi erään lähteen mukaan olla lisävaruste, eikä välttämättä
osoita vuosimallista mitään.
Muutenkin tuo liukuovien toteutus tällaisena on ollut vähän kyseenalainen parannus tuotetarjontaan, ne kun tuppaavat olemaan jatkuvasti jumissa puun turpoamisen tähden.
Posted: Mon Nov 20, 2006 11:29 am
by Panu
harald wrote:Mustalistainen, on vissiin -81:nen?
Tervehdys
Mustatlistat sopii kyllä vuoden -81 malliin.
harald wrote: FE-yksilö on siitä erikoinen että siinä ei ole raitoja ollenkaan.
Vm -81 musta / tumman sininen yhtenäinen raita ruffin kyljessä on usein niin auringon polttama ja huonokuntoinen, etten pidä mahdottomana että se on revitty irti.
harald wrote: Spinnutrimmi näyttää hyvältä, ihmeellistä ettei tunnisteta FE:tä jossa spinnutrimmi kohdallaan? Isopurjeessakaan ei ole minkäänlaista maakarin merkkiä. Olisiko kuvassa photoshopattu pois viivoja jne?
Näyttäisi kovasti olevan scandicup spinnu, kun alareuna roikkuu noin alhaalla. Kas kun et huomannut, että isopurjetta pitäisi avata lisää aina vantteihin asti (kuvassa iso on liian tiukalla).

Posted: Mon Nov 20, 2006 11:31 am
by Panu
Olli wrote: ...Näistä tietysti nopein on se, missä on kaksi raitaa ruffin kyljessä, vielä jos ne ovat punaiset, niin sitten on todella nopea

Tervehdys
Voi rähmä. Siitäkö se on kiinni? Tilasinko uuden ison aivan turhaan

?
Posted: Mon Nov 20, 2006 11:57 am
by Petri
Panu wrote:Olli wrote: ...Näistä tietysti nopein on se, missä on kaksi raitaa ruffin kyljessä, vielä jos ne ovat punaiset, niin sitten on todella nopea

Tervehdys
Voi rähmä. Siitäkö se on kiinni? Tilasinko uuden ison aivan turhaan

?
Niin, itse mietin, että pitäisikö uskaltaa ensi kaudeksi kokeilla...*rumpujen pärinää* kolmea raitaa!
Veikkaisin, että vaikutus veneen aerodynamiikkaan olisi merkittävä ja vähintään kolmen aramid-isopurjeen vertainen.
Posted: Mon Nov 20, 2006 13:41 pm
by Spinnun skuuttaaja
Hei
Vene on FIN 2283 Annelei, jonka kotisatama on Porvoossa. Vene tuli aikoinaan ilman raitoja, ilman itseskuttaavan fokan kiskoa, isommilla vinsseillä. paremmila vinnsi vapauttajilla ym., jotka "helpotti" veneellä purjehtimista. Purjeet on aina olleet Hartikaisen käsialaa ( Chris Winter ja Pelle Kindberg). Nykyinen isoporje on 90-luvun alusta ja silloin Hartikainen teki purjeita Shore Sailsin lisenssillä. Veneessä on aina käytetty max kokoista 3 Genoa tuulialueella 5 - 18 m/s. Kilpailussa on ajettu 1 Genoalla aina 8 m/s tuuliin. Veneessä on Volvon bensa kone, joka viime keväänä vaihedettiin uuteen Saildrive 280 moottoriin. Spinnu on vanha scandicap spinnu, joka kavennettu hartioista, jotta olisi helpompi purjehtia sööriä. Se on hiukan liian leveä LYSiin, mutta eipä veneelä ole kilpailtu enään useaan vuoteen.