Sadevesi tulee sisään

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Sadevesi tulee sisään

Post by harald »

Tuossa tuli s-postitse Erkan kanssa puhetta siitä että jos on kovaa sadetta niin vesi tulee sisään
jostain. Tuo "jostain" on meidän yksilössä siitä että istuinkaukalossa olevien luukkujen alla olevat
urat ovat liian matalat. Nämä urat ovat myös aika suorassa joten ne eivät ehdi valua tyhjiksi
riittävän nopeasti vaan vesi tulvii siitä yli ja takapilssiin josta sitten pää-pilssiin.

Tuo takapilssi siis se kuoppa peräsinakseln edessä...

Me laitettiin kaverin avustuksella Etolasta hankittua D-profiili tiivistelistaa luukkujen alapintaan.
Kaveri alas boksiin tussin kanssa ja hän sitten piirtää aukon reunat luukun sisäpuolelle, näin
on tiivistelistan vetäminen helppoa. Me tehtiin sellainen J-muotoinen tiiviste eli etureuna
ja ulkoreuna siihen pikkuiseen "peräkanteen" asti on ilman tiivistettä tuuletuksen parantamiseksi.
Tämä auttoi jonkin verran kyllä mutta tuo vastinpinta ei ole suora joten tiivistefkin falskaa
vaikka onkin 12mm paksu.

Parempi ratkaisu olisi jos leikkaisi irti sen uran joka kulkee peräsinakselin vierestä keulaanpäin
ja laminoisi uuden uran jossa olisi kaatoa riittävästi.

Tuossa kuvassa näkyy tuo miten luukun takaosa on vähän pystyssä:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0810

Meillä on kyllä tyhjennysputkia noitten urien nurkissa mutta ei ne oiken riitä...

Toinen epäily mikä minulla on että jos kone käy tyhjäkäyntiä niin akselin tiiviste tiputtaa vettä
sisään mutta tämä on toistaiseksi todentamatta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Sitä että onko takapilssi ja kajuutan lattian alla oleva pilssi yhteydessä toisiinsa, eli voisiko olettaa takaa veden valuvan eteen? vai pitääkö takaa tyhjentää pilssi erikseen, koska awassa ei ole pilssipumpun letku kuin kajuutassa. joka sekin on noin 2-tuumaista eli imukyky on oikke huono. kun vaan jaksais vaihtaa... niin juu ja se että ootteko kiristelly ikuna noita kölipultteja?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo takapilssi on sellaisessa kuopassa ettei se vesi siitä itsestään häivy. Ajatuksena varmaan
on ollut että se valuisi tyhjäksi pääpilssiin mutta sitten tuli moottorin asentajat ja laminoivat
penteleet sen ojan umpeen sillä akselin tuella.

Joten ei kun sanko ja sieni käteen ja kömpimään tuonne. Ei kiva. Sen takia olisi hyvä saada
aikaiseksi joku parempi ratkaisu sen tilan kuivana pitämiseen. Ei se pilssipumppu sitä
tyhjentäisikään. Se pilssipumppu jättää aina lorauksen. Jos sen kuivaksi asti haluaa niin sieni
taitaa olla se paras..

Minä tarkistin kölipultit tuossa ennen vesillelaskua. Vedin ne ASL-monenttiin. (Aivan --tanan lujaa)
Työkaluna ½" räikkäkahva. Eli ei hirveällä varrella.

Mitä tarkoitat että 2" letkulla on "imukyky huono"? Määrä on se tärkein tuolla jos tulee vuoto
jostain...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

no sitä lähinnä että jos letkun päätä ei saa kokonaan koko ajan pinnan alle niin ei muuten lähde mitään myöskään putkea pitkin pois. Missäs vaiheessa Fe sai perinteisen akselivetoisen koneen? nimittäin jossain näistä veneistä on ihan rehellinen perämoottori ja lauttasaaressa siellä itärannalla seisoo Fe L-2003, josta tulee perävetolaite pohjasta ulos. ja meillä on kuitenkin -81 ja yanmar 1 gm. onkos siis meillä jälkiasennettu?
User avatar
Peik
kokelas
Posts: 60
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:58 pm
Location: Helsinki, Finland

Post by Peik »

FE83:sia sai kahdella eri moottorivaihtoehdolla, suoralla akselilla sekä ns. S-vetolaitteella (ruot. S-drev). Varmasti on ollut myös mahdollista tilata yksilö ilman moottoria.

Tässä hyvä esimerkki suorasta akselista (s/y Charlotta):
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=013_11a

Tässä kuvassa taitaa pilkottaa "S-vetolaite" (s/y Sea Legs):
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... Talvipeite

Ilman moottoria löytyy myös (s/y Mariet):
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 2&id=vene2

FE83:sia löytyy moneen lähtöön. Jos muistan oikeen niin veneitä tehtiin 213 kpl. Olisi kiva saada vähän tietoa yllämainittujen vaihtoehtojen kappalemääristä. Noin näppituntumalta voisi arvioida että enemmistö on suoralla akselilla varustettuja FE83:sia.

s/y La FE´e on varustettu S-vetolaitteella.

- Peik, s/y La FE´e
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sääntönä voisi ehkä jo sanoa että sisävesien veneet (kluten Joanna, Mariet ym) on voinut
olla ilman sisäkonetta. Sielläpäin näytetään suosivan purjehtimista enemmän :twisted:

Tai no ei mutta olosuhteet kuten heikommat tuulet tekevät sen että veneet varustellaan
suurilla purjeilla ja niillä sitten kerkeää eikä ole tarvetta puksutta dieselillä kelloa vasten :(
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply