Page 1 of 2
Pätevyysvaatimus Viron aluevesillä feneileville
Posted: Wed Nov 01, 2006 19:12 pm
by risto
Kappas, Venemestari tietää kertoa sivulla 8, että loppukesästä eteenpäin Virossa on vaadittu todistus kipparin pätevyydestä. Kuulin jo aiemmin syksyllä huhua, että joitain suomalaisia veneitä olisi käännytetty Viron rannikolta, kun ei ole pätevyyskirjaa löytynyt ja näköjään se sitten pitää paikkaansa.
Kuulemma
kansainvälinen huviveneenkuljettajan pätevyyskirja riittää osoitukseksi pätevyydestä.
Herää kysymys, kuinka tätä meinataan soveltaa HTR:ssä, koska täysin varmaa on, että jokaiseen osallistuvaan veneeseen ei ole osunut pätevyyskirjan omaavaa ihmistä. Hyvä, että tuli tuollainen hankittua keväällä.
Re: Pätevyysvaatimus Viron aluevesillä feneileville
Posted: Wed Nov 01, 2006 19:33 pm
by Petri
risto wrote:
Herää kysymys, kuinka tätä meinataan soveltaa HTR:ssä, koska täysin varmaa on, että jokaiseen osallistuvaan veneeseen ei ole osunut pätevyyskirjan omaavaa ihmistä. Hyvä, että tuli tuollainen hankittua keväällä.
Mitäs toi nyt taas vaatikaan, saaristo&rannikkolaivurit (saa tentittyä Tripin kautta) ja sitten EA1 (hoitunee jonkun partiokurssin kautta) ja sitten tietenkin vähäsen rahaa?
Mehän kyllä käytiin siellä aika loppukesästä (taisi olla vkl ennen HTR:ää), muttei ainakaan meiltä kyselty mitään.
Posted: Wed Nov 01, 2006 19:34 pm
by harald
Vanhaa tietoa. Virossa vaaditaan samoja pätevyyksiä mitä aluksen lippu-
valtiossakin. Suomeksi, ei mitään.
Tuossa uusin tiedote asiasta, jossa MKL korjaa aiemmat väärinkäsitykset:
http://www.merenkulkulaitos.fi/palvelut ... php?id=326
Posted: Wed Nov 01, 2006 19:35 pm
by harald
Minulta puuttuu enää EA1. Merenkulku ups. reservissä on lueteltuna
hyväksyttynä koulutuksena. Ja ne käytännön taidot, no kai seuran kommodori
voisi jotain sepustaa asiasta? Ja puuttuu se 70¤...vai mitä se maksaa se
kirja.
Samalla kannattaa kuulemma ottaa vuokravenekuljettajan kirja, ei vaadi
paljon lisää.
Posted: Wed Nov 01, 2006 19:56 pm
by Petri
Hmm, tuolta sivustolta bongasin rannikkolaivuritutkinnon korvaavana kohtana
"meripartiolaisten kipparikurssin todistus "
Hmm...mitenköhän helposti sitä saisi puhuttua itselleen tuollaisen todistuksen, käyttäen meriittinä viimeistä sijaa tämän vuoden syysregatassa

Posted: Wed Nov 01, 2006 19:59 pm
by risto
harald wrote:Minulta puuttuu enää EA1. Merenkulku ups. reservissä on lueteltuna hyväksyttynä koulutuksena. Ja ne käytännön taidot, no kai seuran kommodori voisi jotain sepustaa asiasta? Ja puuttuu se 70¤...vai mitä se maksaa se kirja.
Taitaa maksaa 88 oravannahkaa tätä nykyä. Pätevyys osoitetaan esim. seuran kommodorin allekirjoittamalla paperilla, että tämäjatämä on pätevä toimimaan aluksen kipparina. Se voi muuten olla kuka vain rehelliseksi tunnettu henkilö...
harald wrote:Samalla kannattaa kuulemma ottaa vuokravenekuljettajan kirja, ei vaadi paljon lisää.
Tästä en tiedä, kai se näin on. Ei tullut hankittua tuota, mutta samalla, kun hakee pätevyyskirja, kannattaa hakea samalla purje- ja moottoriveneelle, jos vaikka haluaa joskus vuokrata maailmalla moottoriveneen tms. Sitten on vielä se CEVNI-koe, joka on ihan pelleilyä. Kuka tahansa pääsee läpi. Tuota muistaakseni vaaditaan esim Belgiassa yli 15m veneiltä.
Posted: Wed Nov 01, 2006 21:10 pm
by risto
Petri wrote:Hmm, tuolta sivustolta bongasin rannikkolaivuritutkinnon korvaavana kohtana
"meripartiolaisten kipparikurssin todistus "
Hmm...mitenköhän helposti sitä saisi puhuttua itselleen tuollaisen todistuksen, käyttäen meriittinä viimeistä sijaa tämän vuoden syysregatassa

http://www.partio.fi/tapahtumat.php?id=438
"Kurssin edellytyksenä on 18 vuoden ikä, suoritettu pj-peruskurssi, veneenohjaajakurssin suoritus tai vastaavat tiedot sekä hyväksytysti suoritettu pääsykoe. Kurssin tarkoituksena on, että partiojohtaja pystyy toimimaan partioaluksen päällikkönä avomerialueella ja että hän hallitsee siellä tarvittavan merenkulun."
Helpommalla pääset, jos käyt tenttimässä saaristo- ja rannikkolaivurikurssit.
Posted: Sat Nov 04, 2006 20:47 pm
by elmo
Mihin sitä vuokravenekuljettajankirjaa tarvitaan jos on kansainvälinen huvivenekuljettajankirja?
vuokraveneen kuljettajankirja
Posted: Wed Nov 15, 2006 16:00 pm
by kimmo
vuokraveneen kuljettajankirjaa vaaditaan jos kuljetetaan esim chartervenettä, jossa mukana maksavia asiakkaita tai esimerkiksi taksivenettä. tällöin vene pitää olla rekisteröity vuokraveneeksi.
Posted: Wed Nov 15, 2006 16:03 pm
by harald
Eikös se mennyt niin että yli 12m veneen vuokraamiseen ei tuo kansväl
huvivenekirja enää riitä, vaan pitää olla nimenomaan tuo vuokraveneen kirja?
Posted: Wed Nov 15, 2006 17:07 pm
by risto
harald wrote:Eikös se mennyt niin että yli 12m veneen vuokraamiseen ei tuo kansväl
huvivenekirja enää riitä, vaan pitää olla nimenomaan tuo vuokraveneen kirja?
Eikun yli 24m ja/tai 500hp
Posted: Thu Nov 16, 2006 10:25 am
by Erkka
Ja kunhan case Selänne on käsitelty, poistuu todennäköisesti vaatimus tehosta.
Posted: Thu Nov 16, 2006 11:37 am
by elmo
Minulle on kovasti vakuuteltu ettei huvivene ja vuokravenekirjalla saa kuljettaa maksavia asiakkaita,tämä on aika yleinen laituri keskustelu ja kellään ei tunnu olevan selvää vastausta .Itsellä on molemmat paperit ja niitä hakiessa kysyin merenkulkulaitoksen virkamieheltä että mitä näillä saa ajaa ,niin vastaus oli että tule täältä sitten kysymään kun tiedät mitä ajat.Että näin ,ehkä se Selänteen jutttu selvittää asioita .
Posted: Thu Nov 16, 2006 15:13 pm
by Arkki
Vuokraveneestä, vastuista ja vuokraveneenkuljettamisesta lisää
http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelu ... .php?id=75
eli normaalisti max 12 hlöä...9-10-11§ vaatimukset...lupakirja...ea1... voi vuokrata ja kipparoida alle ja yli 12m venettä...
No kerran on tarvittu itse.
Posted: Fri Nov 17, 2006 09:35 am
by elmo
Kiitos, nyt alkaa olla jo fakta tietoo.