Page 1 of 1
Vinssien huolto?
Posted: Tue Oct 17, 2006 11:09 am
by KaleviHarkonen
Onkos herrasväellä tapana huoltaa (ilmeisesti alkuperäisiä Lewmarin) vinssejä telakoinnin yhteydessä? En ole tästä löytänyt mitään perimätietoa.
Ja jos on niin vinkkejä jakoon. Kiitos.
-Kalevi
Re: Vinssien huolto?
Posted: Tue Oct 17, 2006 11:25 am
by Petri
Kalevi_Harkonen wrote:Onkos herrasväellä tapana huoltaa (ilmeisesti alkuperäisiä Lewmarin) vinssejä telakoinnin yhteydessä? En ole tästä löytänyt mitään perimätietoa.
Ja jos on niin vinkkejä jakoon. Kiitos.
-Kalevi
Me tehtiin tuo homma keväällä, kun vinssien kitinä kävi sietämättömäksi. Jossain vanhemmassa Venemestari-lehdessä on vinssien huolto-opas, mutta periaatteessa yksinkertaisuudessaan vinssihuolto onnistuu seuraavasti:
1. Vinssit auki
2. Tärpätin/muun liuoittimen kanssa lian poisto (jota on _paljon_ jos vinssejä ei ole huollettu koskaan)
3. Osien öljyäminen
4. Vinssin kasaaminen
Vinssien avaaminen on helppoa, pitää vain jollain ruuvarilla ensin vähän tökkiä auki sitä vinssin päällä olevaa "avaimenperärengasta" ja sitten kun se on saatu vähäsen auki, kiertää se irti kokonaan. Sitten vain vinssi ylös ja irti jalustastaan, kuulalaakerien irroitus ja me havaitsimme hyödylliseksi myös irroittaa vinssissä olevat stopperit jousineen ts. teimme täyden hoidon.
Putsauksessa tärpätti ja talouspaperirulla oli ihan riittävä metodi, kuulakaareitten putsaus on vähän hankalaa, mutta kun tarpeeksi hinkkasi ja pyöritteli laakereita, nekin puhdistuivat.
Lopulta vain lääpitään öljyyn kastetulla talouspaperinpalalla osasia yms. ja sitten palaset takaisin kasaan ja vinssi kiinni jalustaansa. Helppoa mutta yksinkertaista, meiltä taisi mennä kahdestaan neljään vinssiin sellaiset tunti pari.
Posted: Thu Oct 03, 2013 19:41 pm
by filia
Genuan skuuttivinssit, Andersen, ovat alkaneet tahmeutumaan. Käsin pyöritellen niissä on paljon suurempi vastus kuin katolla olevissa numeroa pienemmissä saman valmistajan vinsseissä. Genuan vinssit kyllä toimivat ihan ok molempiin suuntiin ilman hampailta hyppimistä.
Olisikohan aika avata ja puhdistaa vinssit, ainakaan neljään vuoteen Filian vinsseihin ei ole kajottu? Vai pitäisikö noudattaa ohjetta "If it ain't broke, don't fix it". Mikä on yleinen linja, huollatteko vinssejä?
Millä voidella putsattu vinssi? Käykö esim vesivaseliini?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600100/C ... iini-100ml
Andersen suosittelee käytettäväksi ainoastaan heidän spesiaali vinssiöljyä.
Pasi.
Posted: Fri Oct 04, 2013 09:15 am
by kviljamaa
Rattaisiin vaseliinia ja laakereihin ohutta öljyä. Laakereissa vaseliini pikeentyy ja tahmaantuu ajan ja kuormituksen myötä.
Posted: Fri Oct 04, 2013 09:53 am
by FE-Sillanpää
Viime syksyn viimeisillä kylmillä keleillä tahmeita vinssejä pyöritellessäni tein myös vakaan päätöksen, että vinssit on huollettava. Kevät kun koitti ja lämmin aurinko paistoi, eikä huolto ollut päätynyt talvihommien tärkeysjärjestyksessä tarpeeksi korkealle, niin olipa vinssitkin taas notkeampia.
Mutta jos tänä talvena vaikka tekisi, tavoitteena se ainakin on (jälleen). Jossain oli hyvä vinkki leikata muovivatiin pohjaan reilun vinssin mentävä reikä, teipata se paatin kanteen ja vasta sitten alkaa purkamishommiin. Putoavat pikkuesineet on helpompi poimia vadista kuin merenpohjasta/telakointialueen sorasta.
Venemestarin juttuarkistostakin löytyy vinssin huoltotarina seikkaperäisine kuvineen.
Posted: Sun Oct 06, 2013 15:58 pm
by vvoltti
Jos veneessä sattuu olemaan wallaksen valopetrolilämppäri, niin sen "ylivuotinen" valopetrooli on aivan huippu kamaa vinssien puhdistamiseen. Omat Andersenini huolsin viitisen vuotta sitten kun hankin veneen enkä ole sen jälkeen katsonut tarpeelliseksi avata. Kun huoltoväli on noin pitkä, niin mun mielestä voi laittaa sitä nimeomaista "vinssirasvaa", kun ei sitä tartte joka vuosi olla ostamassa niin ei kulukaan ole kova. Mutta rasvaa vain ohuelti!
Ville