Polykarbonaatti luukku

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
Peik
kokelas
Posts: 60
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:58 pm
Location: Helsinki, Finland

Post by Peik »

harald: Hyttysverkko?
En tiedä mitä deodoranttia teillä käytetään.. mutta meillä ne ärsyttävät pikku itikat ovat välillä riesana. Ehkä pitäisi syödä enemmän hernekeittoa ja tummaa leipää :lol:

- Peik, s/y La FE´e
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vai siirtyä saaristoon? Eikä parkkerata johonkin puskaan sen veneen kanssa :lol:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuosta listasta katsoen niin Akryyli "L PMMA" on se laatu jossa saa valita "värejä". Tarkoittanee
sitäkin että saa savustettuja?

Soitatko Peik tuonne ja kysy?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Mä voin mitata Hennulin luukut huomiseksi ja ottaa pari kuvaa, jos siitä on jotain apua. Ne on tummaa plexiä (eli savustettua akryyliä). Paksuus on ehkä 10 mm, eikä ole painavat käsitellä.

Aikaa kun on; koko yö väijyssä :( .....
Jouni

luukku

Post by Jouni »

Moi vielä,

siis sikapainava on sellainen, jotta vaimo muistuttaa joka kerta luukkua nostaessaan painosta, eli varmaankin ainakin 4 kiloa.. 6kg tuntuu aika paljolta?.. Mutta paksu se on.. jotain kenkää kovempaa pitää olla mukana jos läpi aikoo. Ja niin tumma, että sisälle ei näy, pleksistä heijastuu oma naama. Tiedä sitten pimeessä kun sisällä on valot... Sisältä kyllä näkee ulos...

Käyn illansuussa veneellä ja voin minä myöskin mittailla ja kamerallakin zuumailla. Sen ison luukun lukko on hyvin istutettu paikalleen, vaikuttaa aivan "ammattimiehen" tekemältä (siis ei meikäläiseltä onnistuis niin siististi) ja on yhtä jykevä kuin ovikin... Pleksi on juuri sen paksuinen kuin se ovi ura, joten ei hölsky eikä tarvii lisävirityksiä.. mutta se paino. Toinen juttu on se, että mihin hiivattiin sen oven piilottaa reissun ajaksi..

T. Jouni s/y Adios.
User avatar
Peik
kokelas
Posts: 60
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:58 pm
Location: Helsinki, Finland

Post by Peik »

Juttelin Marko Koljosen (Fluortech). Hän suositteli UV-suojattua Akryyliä.
Paksuudeksi hän suositteli 6-8 mm. Eli toi 8 mm olisi varmasti meidän valinta?

Väri olisi jokin savustettu sävy. Hän tilaa pari näytekappaletta joista voimme sitten valita sen oikean.

Fluortech voi sahata meille palaset valmiiksi. Eli oikeaan muotoon sekä kaikki lukko, ilmastointi ja pultti reiät. Hän sanoi että se kannatta tehdä oikein ja oikeilla työkaluilla, muuten voi lopputulos olla huona. Akryyli on hänen mukaan innokas halkeilemaan jos käyttää vääriä työkaluja.

Hän pyysi että lähettäisin piirrustukset joissa ilmenee kaikki mitat. Hän tekee niiden mukaan meille tarjouksen. Hän tekee tarjouksen ottaen huomioon että tekisimme 3 kpl luukkua. Vaikka joku jäisikin pois niin en luule että hinta muuttu suuresti. Päätös hankinnasta pitäisi siis tehdä kun olemme saaneet häneltä tarjouksen.

Hintaarvio per luukku olisi siinä 70 euro. Luukkumateriaali maksaa siinä 45 euroa m2 ja työ siihen päälle.

Nyt vaan mittoja ottamaan. Tarvitsemme luukun ulkomitat sekä siihen tulevien reikien mitat. Myös lukon ja nostokahvan kiinnityspulttien paikat ja koko pitäisi selvittää. Sitten vaan piirtämään..

- Peik, s/y La FE´e
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Jees. Kuulostaa hyvältä. Semmonen tuli mieleen että onko kaikilla samanlainen lukko ja tuuletusaukko? Kahvan saa helposti itse ruuvattua kiinni mutta toi lukon ja luukun aukko on aika tärkee. Meidän luukku on mallia PP ja hyttysverkko, luulen. Eli alkuperäinen. Lukko on myös, se on sellainen oven taakse kiinniruuvattu klöntti ja itse ovessa ei ole muuta kuin avaimenreikä, sekä tietty nuo ruuvinreiät.

Mulle on myös ihan se ja sama, tehdäänkö itse vai tilataanko valmiina, hintaero ei ole järin suuri. Lähettääkö se tyyppi sulle ne koepalat? Meinaan et sit kai mun pitää raahautua kattomaan sitä. Missä PP vaikutat nykyisin?

-Erkka
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Suosittelisin sittenkin että ottaisimme sellaisen luukun joka on vain ulkomitoiltaan sahattu.
Kaikilla tuppaa olemaan eri lukot, kahvat sekä ritilät kuitenkin.

Ja akryylia voi hyvin vetää yläjyrsimellä. Siinä ei saa käyttää kovin suurihampaista laitetta niin
hyvin menee. Voihan noita näytekappaleita kokeilla ensin niin tiedetään otetaanko me valmiiksi
poratut vai ei.

Meille ennemmin 5 kuin 8 mm :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Noista ruuveista... Se FLuortechin äijjä sano että ruuveja ei kannata käyttää. Kaikki lukot, kahvat yms pitäis laittaa kiinni pulteilla jotka menee koko luukun läpi. Ruuvit kuulema ei kestä? Kyselen viellä lisää tosta jutusta.

Alkuperäinen puskaan parkkeerattava luukku meilläkin on, katos kun ei olla laivaston tissiposkia kuten Harald :lol:

Koti/purkkari länsi Hesassa, työ/koulu itä Espoossa, kaikki sopivasti lähellä. Toiv. et joudu raahautumaan liian kauas, tiedän että se noin sluiballe miehelle on vaikeata. :lol: Missäs teidän vene muuten on?

- Peik, s/y La FE´e
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

No vene on Suomenojalla, töissä olen Tapiolassa ja asun Kivenlahdessa. Eli en ole päässyt Espoosta mihinkään.

Asiaan. Haraldin idea koepalojen "raiskaamisesta" on hyvä, sitten samalla voidaan päättää et kummin päin tehdään. Ja mä lämpenen myös tuolle 5 mm levylle, koska ei siihen mitään älyttömiä voimia/iskuja kohdistu. Ja kun kerran joka tapauksessa joutuu laittamaan tiivistenauhaa niin ei kai sillä sitten ole väliä laittaako a) vähän vai b) vähän enemmän. Vai kuinka?

Royal RT kunniaan. On muuten nykyisin laivaston leikkikoulu.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No merivoimat kaikki tyyni tähän aikaan..

Tuon levyn pitäisi periatteessa pystyä pitämään meri ulkona veneestä jos vene jostain
syystä kallistuu liikaa. Esim spinnubroachi 12+m/s tuulessa, mutta kuka nyt sellaista tekisi :twisted:

Mutta eiköhän se 5mm ole riittävän jäykkä ettei se pullistu sisään, ei puhuta mistään suurista
vedenpaineista kuitenkaan. Saa olla muuten aika syvällä ennen kuin tuo 5mm levy pullahtaa
sisään.

Ja ei meidän veneeseen mitään tiivistenauhaa. Siinä on jo muutenkin huono ilmanvaihto.
Mun puolesta sen luukun voisi tehdä 5cm liian lyhyeksi :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Meinasin sitä tiivistenauhaa siihen uraan siten ettei se uusi ovi klappaa/kolise kamalasti. Jos nyt tehdään 5 mm ja ura on reilut 1,5 cm niin siihen väliin ajattelin jotain pehmikettä oven reunoihin. Tää on tylsä juttu ettei oo kotona nettimahkuja, nyt oon on-line vaan virastoaikana :D Tehokasta työajan hukkakäyttöä...
Veko
alokas
Posts: 27
Joined: Wed Jan 08, 2003 16:35 pm
Location: Sulkava

Post by Veko »

Minäkin tahdon luukun.
User avatar
Peik
kokelas
Posts: 60
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:58 pm
Location: Helsinki, Finland

Post by Peik »

Eli nyt meillä on neljä finalistia (Peik, Erkka, Harald, Veko), löytyykö viellä lisää kiinnostuneita?

Sitten mittaustuloksiin (nopeasti mitatut):

Luukun korkeus: 63,2 (mahd 63,3)
Luukun leveys ylhäältä: 63,5 (leveämpikin luukku mahtuu, 64,5 olisi tiiviimpi)
Luukun leveys alhaalta: 57 (leveämpikin luukku mahtuu, 57,5 olisi tiiviimpi)
Luukun reunat: pyöristetyt
Luukun paksuus: 5 - 8 mm (mielestäni 8 olisi parempi, 5 mm tuntuu niin heppoiselta. Kävin tutkimassa 5 mm plexistä tehtyä luukkua :) )

Toivoisin että muutkin ilmoittaisivat mittauksensa, niin saamme kaikkia tyydyttävät mitat.

- Peik, s/y La FE´e
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11071
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niitä luukkuja ei kannata tehdä liian tiiviiksi. Ensinnäkin tuo runko elää jonkun verran ja se saattaa
liikkuessaan tehdä hallaa luukuille ja toisekseen niin niiden asettaminen ja poistaminen on aika
tuskallista jos ne ovat liian tiukasti spooreissan.

Voisiko juhpoh mitata oman luukkunsa joka näyttää olevan pleksiä ja samalla kertoa jos siihen
luukkuun kaipaa jotain millejä sinne tänne? Kiitos etukäteen..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply